• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nu är sommaren slut för den här gången

Bengtic, jag har problem med magsyra vid lite olika saker jag stoppar i mig oftast rött vin, men inte alla sorter. Testa gärna Spanskt från Doro området (Tempranillo druva), systemet har bl.a. Ribera del Duero som passar min mage klockrent utan Novalucol behovet. Syrereglerare som Novalucol och Omeprazol är katastrof för magen som riskerar att bli lös (skitsnack så klart), så det är en avvägning man får göra här i livet. Sommaren är absolut inte slut ännu, vi är nu i regnperioden som snart drar förbi och vi återigen får en massa sol på besök. ☁️🌥️⛅🌤️☀️
 
Som min yngsta dotter sa när hon var fem år.

Det är inte regnets fel att det regnar.

Klockren logik som inte går att säga emot.
Barn säger vad dom tycker.

Antagligen regnade det en hel del just den sommaren och vi föräldrar gnällde säkert på vädret.
 
Jag skulle se den som spottar ut whisky eller för den delen gammalt dyrt vin.
Misstänker att en del gamla dyra flaskor kan innehålla vin som blivit dåligt men de är för dyra att öppnas
så det vet man inte!
För mej är nästan allt vin för surt har problem med för mycket magsyra och tar omeprazol regelbundet.
Söta viner kan vara minst lika sura men där är det maskerat med socker. Tyvärr verkar det vara genetiskt arv inget att göra något åt.
När det gäller sommaren så fortsätter sommarvädret och inte blir det bättre för att SMHI säkra prognoser inte fungerar enligt radar blixt kommer ett regnoväder rakt in från sydväst och det tilltar för varje minut och lär landa här om någon timme. Men trots det ska det inte regna idag, 22grader idag det är sommarväder. 36 grader i bilen, kan man inte koppla ihop några bilar och mata in varmluften i huset? Världens bästa solfångare speciellt som det tydligen är populärt med svart tyg i inredningen, hade föredragit vitt skinn.
Jag hade samma tanke (värmeöverföring från bilen) för några år sedan.
Det resulterade i en luftsolfångare.
Luften går fyra svängar över en korrigerad svart plåt inne i ett hus med glasfönster.
Blev ca 1,2x0,8m.
En vinterdag med -10 och sol så matade den lilla datafläkten ut 50gradig luft.
Den hamnade på taket på sommarstugan som nu sällan når ner i minusgrader trots att ingen värme är på.
 
Som min yngsta dotter sa när hon var fem år.

Det är inte regnets fel att det regnar.

Klockren logik som inte går att säga emot.
Barn säger vad dom tycker.

Antagligen regnade det en hel del just den sommaren och vi föräldrar gnällde säkert på vädret.
De är kluriga ungarna.
När vi skulle ut och flyga för 10-talet år sedan sa den yngsta.
- Flygplanet startar och landar sedan där det ska vara.
Det är ju en väldig tur, tänk om.....
"Kära passagerare, detta är kaptenen som talar. jag vet att er destination är Teneriffa men flygplanet vill landa på Island. Hoppas ni får en fin semester".....
 
Jag hade samma tanke (värmeöverföring från bilen) för några år sedan.
Det resulterade i en luftsolfångare.
Luften går fyra svängar över en korrigerad svart plåt inne i ett hus med glasfönster.
Blev ca 1,2x0,8m.
En vinterdag med -10 och sol så matade den lilla datafläkten ut 50gradig luft.
Den hamnade på taket på sommarstugan som nu sällan når ner i minusgrader trots att ingen värme är på.
Verkningsgraden är nog ca en faktor 10 ggr en solpanel med samma yta, fördelen om man är händig kan man bygga en själv och även integrera direkt i fasaden. En solpanel liten kan driva fläkten som startar när värmen kommer. Problemet är att man måste dra en slang med luft in. Har en i källaren stod på verandataket och skickade ner varmluft i källaren.
 
De finns att köpa färdiga bara att hänga upp på väggen och Hua mej borra ett 100mm hål i väggen.
Men det blir ju mycket tråkigare och det är ju lätt att försvara för hustrun att man bygger ett nytt värmesystem.
Ska man limma burkarna ska man nog undvika smältlim eftersom det lätt blir hundra grader när solen ligger på viktigt att fläkten fungerar i alla lägen och sitter vid inluften så den får kall luft att blåsa.
Såg en som byggde om en buss till husbil och satte svart plast mot fönstret och vit cellplast som isolering. Alltihop smälte av solen!
 
Nja, köpa färdig luftsolfångare är nog tveksamt att man får igen pengarna, det tar i alla fall väldigt lång tid.
Dessutom är dom så små att det blir rätt mesig effekt.

För dom pengarna kan man bygga en stor luftsolfångare och använda sig av en riktig kanalfläkt, men då med återcirkulation så man inte stör husets mekaniska ventilation, om man nu har en sådan. Man ska egentligen alltid undvika övertryck i huset så återcirkulation är alltid bäst.
Ölburksvarianten blir varm blixtsnabbt när solen visar sig men också kall så fort solen går i moln, man kan använda sig av trögare plåt som korrigerad takplåt men den är också varmare lite längre när solen går i moln.
Skulle tro att det går på ett ut, man har väll roligare då ölburkarna ska tömmas innan användning.

Man kan få väldigt varm luft från en luftsolfångare men då läcker den ut värmen och förlorar i effektivitet, jag brukar se att min 5 m2 fångare brukar toppa runt 44grader men då har jag en stor energieffektiv kanalfläkt som blåser på rejält. Styrningen av fläkten har jag kopierat från ölburksvarianten som länkades till tidigare i tråden. Har man en källare, garage eller en undervåning så är luftsolfångare extremt bra.

Kikade lite i mina minnesanteckningar, från en dag i April.
Temphöjning 20.7
Luftflöde ca 500m3/h 86watt
Effekt ca 2872watt
Cop 33 :)


Finns många trådar på nätet så är man intresserad så titta och bygg.

Själv är jag mest förvånad att inte fler har luftsolfångare, det är för enkelt att bygga en själv så det finns ingen marknadskrafter som driver på och sprider intresse för dessa. Men att byta fönster är det konstant reklam om trots att det inte lönar sig rent ekonomiskt, är fönstret ruttet så kan det finnas en poäng med att byta men inte annars om det inte är ljudet man vill stänga ute.

Och för att återknyta till trådstarten så tycker jag sommarkänslan tar slut när man ställer in Husbilen i garaget i mitten av oktober.
 
Senast ändrad:
Nja, köpa färdig luftsolfångare är nog tveksamt att man får igen pengarna, det tar i alla fall väldigt lång tid.
Dessutom är dom så små att det blir rätt mesig effekt.

För dom pengarna kan man bygga en stor luftsolfångare och använda sig av en riktig kanalfläkt, men då med återcirkulation så man inte stör husets mekaniska ventilation, om man nu har en sådan. Man ska egentligen alltid undvika övertryck i huset så återcirkulation är alltid bäst.
Ölburksvarianten blir varm blixtsnabbt när solen visar sig men också kall så fort solen går i moln, man kan använda sig av trögare plåt som korrigerad takplåt men den är också varmare lite längre när solen går i moln.
Skulle tro att det går på ett ut, man har väll roligare då ölburkarna ska tömmas innan användning.

Man kan få väldigt varm luft från en luftsolfångare men då läcker den ut värmen och förlorar i effektivitet, jag brukar se att min 5 m2 fångare brukar toppa runt 44grader men då har jag en stor energieffektiv kanalfläkt som blåser på rejält. Styrningen av fläkten har jag kopierat från ölburksvarianten som länkades till tidigare i tråden. Har man en källare, garage eller en undervåning så är luftsolfångare extremt bra.

Kikade lite i mina minnesanteckningar, från en dag i April.
Temphöjning 20.7
Luftflöde ca 500m3/h 86watt
Effekt ca 2872watt
Cop 33 :)


Finns många trådar på nätet så är man intresserad så titta och bygg.

Själv är jag mest förvånad att inte fler har luftsolfångare, det är för enkelt att bygga en själv så det finns ingen marknadskrafter som driver på och sprider intresse för dessa. Men att byta fönster är det konstant reklam om trots att det inte lönar sig rent ekonomiskt, är fönstret ruttet så kan det finnas en poäng med att byta men inte annars om det inte är ljudet man vill stänga ute.

Och för att återknyta till trådstarten så tycker jag sommarkänslan tar slut när man ställer in Husbilen i garaget i mitten av oktober.
Varför inte lägga ut lite ritningar och kommentarer i en egen tråd?
Fanns en kurs här förmodligen ABF där man byggde solluftvärmare och betalade för materialet.
Själv använde jag en svart filtmatta som absorbator en liten solpanel och en fläkt som drevs av den. Startade så fort det blev sol och det blev värme, fördelen var att den plockade upp varje solglimt som värmde. Men fick lukt av filtmattan den blev ordentligt varm.
De färdiga man kan köpa är små tunga och klumpiga och onödigt dyra ingen vidare produktutveckling där.
Enbart gjorda för sommarstugor som behöver mögelskydd på vintern.
Någonstans i Oktober tycker jag att sommaren är definitivt slut då har löven fallit solen skyms av moln och mörkret har kommit. Då är det dags att flyga söderut som flyttfåglarna.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen