• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

NIX i vägtrafikregistret

Om man betalar för en personlig skylt, tror jag att den inte går att söka på ?!:unsure:
OBS Killgissning ;)
Personlig skylt är absolut inte falskskyltning.
Jag menar att beställa skyltar med nummer som inte finns, alltså falska, vad kan det bli i böter ifall man har oturen att åka fast?

Hur ska du kunna beställa skyltar med annat nummer än ditt eget?

Normalt är boten för att köra med falska skyltar 2.500 kronor, men det kan också bli dagsböter – och då kan det bli ännu dyrare. I värsta fall kan man dömas till fängelse i upp till 6 månader.

(Detta efter lite googlande)

Pålle

Hur ska du kunna beställa skyltar med annat nummer än ditt eget?

Normalt är boten för att köra med falska skyltar 2.500 kronor, men det kan också bli dagsböter – och då kan det bli ännu dyrare. I värsta fall kan man dömas till fängelse i upp till 6 månader.

(Detta efter lite googlande)

Pålle
Jodå det går bra finns många skyltföretag, har beställt till flera olika fordon själv. Gillar inte formatet på de svenska skyltarna.

Jaha, då blir det billigare att ta in skyltarna och gömma dem, det kostar bara 1500kr, samma kostnad ifall de är oläsliga.

De tidigare förslagen det tipsats om är dyrare, för de som är rädda för inbrott hemma när de åker husbil.

Jodå det går bra finns många skyltföretag, har beställt till flera olika fordon själv. Gillar inte formatet på de svenska skyltarna.

Jaha, då blir det billigare att ta in skyltarna och gömma dem, det kostar bara 1500kr, samma kostnad ifall de är oläsliga.

De tidigare förslagen det tipsats om är dyrare, för de som är rädda för inbrott hemma när de åker husbil.
Man får inte köra med skyltar som inte är officiella och beställda via Transportstyrelsen. Så de du har beställt från andra företag är inte lagliga att använda.

Man får inte köra med skyltar som inte är officiella och beställda via Transportstyrelsen. Så de du har beställt från andra företag är inte lagliga att använda.
Jag vet, det räknas som att åka oskyltat. Kostar 1500kr ifall någon skulle ha tid och ork att jaga skyltar. Har bara blivit påkommen en gång, då hade jag en plastlins på framskylten, som gjorde det svårt att läsa numret uppifrån, kostade 1500kr i tingsrätten, då jag ville testa hur de tyder lagen då flera klarat sig där med likadana ärenden.

Enklast kanske är att skriva husbilen på t.ex en släkting på annan adress för de oroliga.

Idag är risken att bli påkommen ganska stor, många polisbilar har en kamera som läser skylten och jämför med stulna fordon och dyker inte bilen upp som laglig är den ju förmodligen stulen så då blir det blåljus.
Går inte att snacka sej ur hur vänliga poliserna än är eftersom det redan är registrerat via internet hos myndigheten och kräver rapport.
Eftersom det sker automatiskt i realtid så hjälper det inte om poliserna är lata eller vill fika hellre.
Har man tidigare blivit dömd för samma brott så räknas nog det som försvårande omständigheter.
Jag kommer inte med pekpinnar det får andra göra meddelar bara fakta.
Att skriva husbilen på andra kan ställa till det med försäkringen eller att den helt lagligt blir såld eftersom pengar står över vänskap när det gäller.
Sen ställer det till det för alla lagliga husbilsägare.

Nu verkar det inte vara lika lätt att hitta folks 4 sista i personnumret, det var ju helt galet tidigare.
Nu kan man inte vara helt anonym, nu lämnar man lite spår efter sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen