• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

NIX i vägtrafikregistret

Bilbo

Ny Medlem
Medlem
Fick reda på av en polis idag att man kan nixa sitt regnr, så att det inte går att få reda på vem som står som ägare för ett fordon.
Tydligen rätt så utbrett att man håller koll på vilka husbilar som passerar specifika ställen.
Kollar upp ägarens adress och styr dit inbrottsligor...

Mer info hur man gör finns på

Jo det har varit uppe förr eller i ett annat forum att man inte ska visa regnummer på foton när man är i Spanien exempelvis.
Finns flera aktörer på regnummer sidorna https://biluppgifter.se/?utm_source=merinfo&utm_medium=web&utm_campaign=owner&utm_term=nohit
Svårt att komma ifrån en snabb sökning, ju finare bil desto mer pengar i bostaden som står tom och obevakad tänker man nog. Men de som bor i husbilen och bara har en enkel bostad hemma missar man säkert.

Såhär står det:
En anmälan om reklamspärr gör du skriftligt till adressen nedan eller via vårt kontaktformulär (välj kategori Övriga frågor). Kom ihåg att ange ditt personnummer. Spärren gäller endast för adressuttag från vägtrafikregistret.

Jag tolkar detta som det står, att köpta urdrag för reklamändamål spärras, inte att ägaruppgifter anonymiseras.
Det går förmodligen att hitta ägaren vid sökning på specifikt reg nummer.

Den som har spärren kan ju testa.

Fick reda på av en polis idag att man kan nixa sitt regnr, så att det inte går att få reda på vem som står som ägare för ett fordon.
Tydligen rätt så utbrett att man håller koll på vilka husbilar som passerar specifika ställen.
Kollar upp ägarens adress och styr dit inbrottsligor...

Mer info hur man gör finns på

Kunnig polis? ? ?

Här är några bättre förslag ( dock inte helt vattentäta)

# Skaffa skyddad identitet.
# Skriv dig på annan, fel adress.
# Bli helt bostadslös eller starta firma och skriv dig på adress postbox.
# Skaffa leasingbil.

Men jag tror att den säkraste och enklaste metoden är att byta jobb.
Sök ett jobb som diplomat. det borde lösa saken.

Senast ändrad:
Såhär står det:

Jag tolkar detta som det står, att köpta urdrag för reklamändamål spärras, inte att ägaruppgifter anonymiseras.
Det går förmodligen att hitta ägaren vid sökning på specifikt reg nummer.

Den som har spärren kan ju testa.

Vi spärrade efter att vi sett den här tråden och idag fick vi bekräftelsen, syns tyvärr fortfarande via Biluppgifter om man sen klickar på ägaruppgifter Merinfo.se.

Längst ner på Merinfo-sidan stod en länk om man ville avregistrera sig! Nu har vi spärrat via "Merinfo" också, får återkomma om några dagar och återkoppla hur det fungerar.

Vi spärrade efter att vi sett den här tråden och idag fick vi bekräftelsen, syns tyvärr fortfarande via Biluppgifter om man sen klickar på ägaruppgifter Merinfo.se.

Längst ner på Merinfo-sidan stod en länk om man ville avregistrera sig! Nu har vi spärrat via "Merinfo" också, får återkomma om några dagar och återkoppla hur det fungerar.
Kolla även efter några dagar om det går att få fram ägaruppgifter via Transportstyrelsens SMS- eller mail-tjänst.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordons-agaruppgift/

Mailade o frågade se svar.

Tack för ditt mejl.

Om du som privatperson inte vill att din adress ska lämnas ut för reklamändamål kan en reklamspärr läggas in i vägtrafikregistret. Transportstyrelsen läser dessutom in registret NIX-adressat, vilket gör att en reklamspärr hos NIX även finns i vägtrafikregistret.

Observera att du som har reklamspärr inte får några erbjudanden om besiktning från besiktningsföretag, som köper adressuppgifterna från Transportstyrelsen, utan du måste själv komma ihåg att besikta din bil för att inte få körförbud.

En reklamspärr hindrar inte att andra kan begära ut uppgifter om dina fordon.

Uppgifterna i vägtrafikregistret är allmänna handlingar. Handlingsoffentligheten, som är en del av offentlighetsprincipen, ger var och en rätt att begära att få del av allmänna handlingar och vanligtvis utan att behöva tala om varför eller vem man är.

För att garantera insyn i riksdagens, regeringens och myndigheternas arbete har principen om handlingars offentlighet skrivits in i en av grundlagarna, tryckfrihetsförordningen.

Att göra inskränkningar i denna rätt skulle alltså strida mot vår grundlag. Handlingsoffentligheten väger helt enkelt tyngre än det faktum att uppgifter som begärs ut dessvärre också kan nyttjas för olaglig verksamhet.

Om du vill att vi registerar en reklamspärr för ditt personnummer, som då omfattar alla fordon du står som ägare till, kan du svara tillbaka på detta mejl.

Fick svar idag att jag redan är registrerad sen tidigare, men det måste ha gått genom ordinarie NIX eftersom jag aldrig har varit på TS hemsida… Kul!

Edit: jag testade och kom fram till den här sidan
1693338442440.png

Klickar man på "visa uppgifter" så får man fram:
Fullständiga uppgifter på ALLT!
Jag fick t.o.m. reda på hur stor lägenhet vi har (m2) och hur gammal (ung) min fru är... Får det verkligen vara så? Rena paradiset för tjuvar och banditer. Det positiva dock kan vara att vi Kanske (med stort "K"), slipper reklam på våra bilnumren.

PS. Det lustiga är "Ägarbyten", den enda ägaren före oss har varit importören Hedin bil AB... DS.

Senast ändrad:
Det finns mycket mer uppgifter att få fram man får ju personnumret med alla siffror lite var du bott kan man se var du besiktat, sen betalar man får man fram deklarationerna om det finns skatteskulder, sen kan man gå vidare då kan man se om du haft något med rättsväsendet att göra osv osv.
Allt detta kan man få fram via reg. numret eller telefon numret eller adressen eller via ihusbil om man söker på de uppgifter som finns där.
Verkar också finnas en möjlighet att AI avlyssnar telefonsamtal och sedan skickar reklam om det man talat om men det har jag inga bevis för. Förmodligen olagligt men det kanske är så polisen jobbar ibland.'

Det värsta är dock att när man använder maps och låter den logga var man är så kan man följa var du övernattat med husbilen. Sen när man söker på något man vill köpa på nätet så dyker det upp reklam hela tiden på det man sökt eller kommit i kontakt med via sökningen gäller att stänga så mycket som går hos google men facebook är nog värst där lämnar man ut en massa uppgifter även om man stängt av dem så plötsligt är de inte avstängda längre, har man någon gång varit med i tidningen på ett foto finns det att söka efter på google.
Intressant ibland att få reda på vad det är för folk man mailar till vad de jobbar med osv.
Ätran 2007 105 1/9 08:30 Ranko Narancic Göteborg 2,4 66 Fluga.

Senast ändrad:
Marianne är klokast som håller sig borta från FB, diverse Forum och nätet i övrigt. Hon använder inte ens e-mail (jag får ta emot hennes myndighetspost) och inte digitala tidningar heller. Hon har inga APP-ar alls, kommunicerar endast med röst (telefon) eller SMS, inte ens MMS.

Mitt fiske Bengt, har lämnat ett rejält spår på nätet, även i Norge, man var glad var gång det "nappade" och inte tänkte man att informationen skulle finnas kvar i all evighet. Vad som är roligt är att Tommy Dynér heter även Kurt, tänk så konstigt det skulle låta "Hej Kurt Tommy"? Nästa födelsedag för Kurt Tommy infaller den 9:e april (76 år). Så är det när man publicerar en bild på sin nytvättade HB och inte mörklägger numret...

Jo du fanns på bild också och data när du flyttade hit och vad du jobbat med, sen om man betalar kan man se en massa annat när man ser deklarationerna, t.ex hela ekonomin och eventuella fastigheter, därifrån kan man sedan gå vidare. Det konstiga är att det är fullt tillåtet att snoka, har man ett horn i sidan på någon t.ex en granne kan man ju hitta en hel del som kan vara graverande på olika sätt. sedan kan ett okänt sms ställa till det ordentligt.
Det är många som inte har ett fullständigt rent samvete, uppgifter får inte vara äldre än 5 år, men det kräver jag att någon jobbar aktivt med databasen och det gör man inte alltid även från myndighetshåll, sen säljs ju databaser vidare med uppgifter och förmodligen kan det finnas väldigt gamla uppgifter i cirkulation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen