• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

När det är dyrt köra torktumlare

Nja det stämmer inte riktigt den går mera i avfuktarläge för att jämföra med en avfuktare. Dvs. skulle den gå som ac skulle den kyla lägenheten inte hålla tempen konstant. Samma med en avfuktare kyler den rummet kan inte luften uppta så mycket vatten så torkprocessen blir lidande. Man behöver varm luft som transporterar luften till en kall kall yta som man kan få avrinning ifrån. På min värmepump finns en slang för avrinning som jag lät sluta i luften utanför huset och där droppar det vatten i avfuktningsläge. Man växelkör kyla värme för att få den effekten.

Samma här.
Tack vare eller på grund av det höga elpriset och att vi styrt över förbrukningen till billigare timmar (timdebitering) så ligger vi fortfarande på nollfakturor från elbolaget (solpaneler).
Men det lär väl komma en skräll när december är slut....

Är det någon här som utvärderat skillnaden totalkostnad mellan att ha timdebitering och aktivt styra sin förbrukning i tiden (inom de ramar som är rimliga för ett normalt hushåll), eller att ha rörligt månadspris?

(Enligt min leverantör var rörliga månadspriset för elområde 3 i November 193 öre inkl. moms men exkl. ev. leverantörsspecifikt påslag)

Jag har nyligen anslutit mig till ett abonnemang med timdeb. och mitt genomsnitt i nov blev: 214 öre (elomr 3)

Då har jag ändå jag styrt så mycket förbrukning som möjligt till sena natten, när elpriset varit som lägst.
Samtidigt finns det en stor förbrukning, som man inte kan styra lika lätt som t.ex uppvärmningen.

Jag har justerat ner värmepumpen nattetid och sänkt med ett par grader, samtidigt grunnar jag på om det är klokt?
Jag sparar på det viset några kW totalt, men kanske får betala mer för uppvärmningen under morgontimmar/förmiddag?
Då är oftast timpriset som högst och kanske det vore bättre, att ligga på en jämn värmekurva hela dygnet...
Fast då blir ju resonemanget om att spara så mycket el som möjligt - lite konstigt?

Framtiden får väl utvisa, om timdebiteringen egentligen har någon nämnvärd effekt
jmf med t.ex Vattenfalls rörliga elpris, som jag hade förut.

Jag har nyligen anslutit mig till ett abonnemang med timdeb. och mitt genomsnitt i nov blev: 214 öre (elomr 3)

Då har jag ändå jag styrt så mycket förbrukning som möjligt till sena natten, när elpriset varit som lägst.
Samtidigt finns det en stor förbrukning, som man inte kan styra lika lätt som t.ex uppvärmningen.

Jag har justerat ner värmepumpen nattetid och sänkt med ett par grader, samtidigt grunnar jag på om det är klokt?
Jag sparar på det viset några kW totalt, men kanske får betala mer för uppvärmningen under morgontimmar/förmiddag?
Då är oftast timpriset som högst och kanske det vore bättre, att ligga på en jämn värmekurva hela dygnet...
Fast då blir ju resonemanget om att spara så mycket el som möjligt - lite konstigt?

Framtiden får väl utvisa, om timdebiteringen egentligen har någon nämnvärd effekt
jmf med t.ex Vattenfalls rörliga elpris, som jag hade förut.
Om du har legionella funktion för varmvattnet i din värmepump kan du kanske spara en del slantar. Det går säkert att köra den funktionen nattetid. Eller köra den manuellt ibland.
Eller stänga av den, men det gör man på egen risk.

Kortvariga rumstemperatursänkningar sparar just ingen energi, eftersom man då ”tappar ur” energi ur stomme och inredning, energi som man sedan måste ”fylla på igen” när man återgår till normal temperatur. Men pengar kan man spara, om man gör sänkningen när energin är som dyrast och återgången när den är billigare.
För att spara energi måste sänkningen pågå så länge att temperaturen verkligen planar ut på en lägre nivå och ligger kvar där en tid.

Senast ändrad:
Är det någon här som utvärderat skillnaden totalkostnad mellan att ha timdebitering och aktivt styra sin förbrukning i tiden (inom de ramar som är rimliga för ett normalt hushåll), eller att ha rörligt månadspris?

(Enligt min leverantör var rörliga månadspriset för elområde 3 i November 193 öre inkl. moms men exkl. ev. leverantörsspecifikt påslag)
Jag hade tidigare (innan 2015 när jag installerade solpanelerna) vanligt rörligt.
Halva 2015 hade jag vanligt och halva timdebitering.

Det året experimenterade jag för fullt hur kostnaderna påverkades av att nyttja solen bäst eller sälja mest osv.

För vår del blev det lite uppoffringar genom att man får kolla spotpriset och kanske inte köra 18 maskiner tvätt när elen är som dyrast.
I princip så går tvättmaskin och diskmaskin alltid nattetid.
Elbilen och varmvattenberedaren laddas alltid under natten.
Luftvärmepumparna och golvvärmen är inställda så de bara går på natten (vi tänder ändå alltid kaminen på kvällen så det blir inte speciellt kallt inne).

I november hade jag ett pris på 123öre/kWh plus elöverföring.
Under hela 2022 har jag i snitt betalat 2,01kr/kWh inklusive allt (skatt, moms, överföring och årsavgifter).

Jag tror rörligt månadspris är att föredra om man inte har möjlighet att styra större förbrukning till natt, typ elbil, värme, varmvatten.
Har timspotpris via Tibber och laddar LiFePo4-batterier på natten som sedan förser huset med el dagtid, funkar bra om prisskillnaden är stor mellan natt och dag.

Lite teknik reklam som kan vara intressant om man inte vill springa upp och ner till pannan, den var presenterad som en mycket bra lösning i en av datatidningarna jag läser.Googla på den " Ngenic"

Kortvariga rumstemperatursänkningar sparar just ingen energi, eftersom man då ”tappar ur” energi ur stomme och inredning, energi som man sedan måste ”fylla på igen” när man återgår till normal temperatur. Men pengar kan man spara, om man gör sänkningen när energin är som dyrast och återgången när den är billigare.
För att spara energi måste sänkningen pågå så länge att temperaturen verkligen planar ut på en lägre nivå och ligger kvar där en tid.
Visst skulle man vända på dygnet om man nu kunde göra så, sova på dagen och vara uppe - städa och baka på nattetid.
Då kunde man ju sänka värmen motsvarande under dagen istället och höja på natten...
Bara att inse, att vi sitter nog fast i den här rävsaxen och får vackert betala, efter "dynamisk" prissättning?

"Midvinternattens köld är hård..." har kanske fått en mer aktuell innebörd och
"endast tomten är vaken..." det är väl jag det, som nattetid diskar, laddar tvättmaskinen och bakar lussekatter. ;)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen