Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Hej. Hänga tvätt har alltid bra. Men värmepump i garaget då torkar husbilen oxå fort.Exakt så har min mor gjort i 25år![]()
Man ska nog ha värmepumpen i avfuktningsläge annars kommer fukten kondensera på närmast kalla yta. Men är luften torr inne fungerar det snabbt.
Om du har legionella funktion för varmvattnet i din värmepump kan du kanske spara en del slantar. Det går säkert att köra den funktionen nattetid. Eller köra den manuellt ibland.Jag har nyligen anslutit mig till ett abonnemang med timdeb. och mitt genomsnitt i nov blev: 214 öre (elomr 3)
Då har jag ändå jag styrt så mycket förbrukning som möjligt till sena natten, när elpriset varit som lägst.
Samtidigt finns det en stor förbrukning, som man inte kan styra lika lätt som t.ex uppvärmningen.
Jag har justerat ner värmepumpen nattetid och sänkt med ett par grader, samtidigt grunnar jag på om det är klokt?
Jag sparar på det viset några kW totalt, men kanske får betala mer för uppvärmningen under morgontimmar/förmiddag?
Då är oftast timpriset som högst och kanske det vore bättre, att ligga på en jämn värmekurva hela dygnet...
Fast då blir ju resonemanget om att spara så mycket el som möjligt - lite konstigt?
Framtiden får väl utvisa, om timdebiteringen egentligen har någon nämnvärd effekt
jmf med t.ex Vattenfalls rörliga elpris, som jag hade förut.
Jag hade tidigare (innan 2015 när jag installerade solpanelerna) vanligt rörligt.Är det någon här som utvärderat skillnaden totalkostnad mellan att ha timdebitering och aktivt styra sin förbrukning i tiden (inom de ramar som är rimliga för ett normalt hushåll), eller att ha rörligt månadspris?
(Enligt min leverantör var rörliga månadspriset för elområde 3 i November 193 öre inkl. moms men exkl. ev. leverantörsspecifikt påslag)
Jag tror rörligt månadspris är att föredra om man inte har möjlighet att styra större förbrukning till natt, typ elbil, värme, varmvatten.Är det någon här som utvärderat skillnaden totalkostnad mellan att ha timdebitering och aktivt styra sin förbrukning i tiden (inom de ramar som är rimliga för ett normalt hushåll), eller att ha rörligt månadspris?
(Enligt min leverantör var rörliga månadspriset för elområde 3 i November 193 öre inkl. moms men exkl. ev. leverantörsspecifikt påslag)
Visst skulle man vända på dygnet om man nu kunde göra så, sova på dagen och vara uppe - städa och baka på nattetid.Kortvariga rumstemperatursänkningar sparar just ingen energi, eftersom man då ”tappar ur” energi ur stomme och inredning, energi som man sedan måste ”fylla på igen” när man återgår till normal temperatur. Men pengar kan man spara, om man gör sänkningen när energin är som dyrast och återgången när den är billigare.
För att spara energi måste sänkningen pågå så länge att temperaturen verkligen planar ut på en lägre nivå och ligger kvar där en tid.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons
Annons