• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Mina/våra förbättringar i husbilen

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Huddinge
Det finns många skäl till varför man blir medlem i ett husbilsforum.

För min del är de främsta orsakerna att
- jag vill ta del av andras lösningar på små och stora problem i husbilen
- få ökad kunskap om hur husbilen/installationer i husbilen fungerar
- få ta del av reseberättelser från när och fjärran.

Startade tidigare tråden ”Mina 3 bästa förbättringar” där det kom fram många intressanta förbättringar som man kan göra. Men nu har det gått en del tid och det har tillkommit många nya medlemmar.

Jag vill nu uppmana till fler beskrivningar av vad olika medlemmar gjort för att förbättra livet i husbilen.

Tänker mig en enkel beskrivning som med text och gärna bild beskriver vad jag gjort.

Det får gärna framgå
- vilket problem jag haft
- vad jag gjort för att lösa problemet
- ungefärlig kostnad och tidsåtgång

Beskrivningarna bör läggas i en egen tråd, förslagsvis under ”Problemlösning”, så att de blir lätta att hitta.

Den här tråden skulle kunna vara en samlingstråd där man kan efterlysa andras lösningar på ett problem man har.

Kjell
 
Hej Kjell, hur tänker du kring förbättringar som man .. kanske inte själv gjort.. men läst om eller sett t ex videoklipp på Youtube? Det ska kanske finnas en liknande tråd? Parallelltråd? Jag tror att man ska skilja på detta?
Tycker inte att det spelar någon roll om man själv eller någon annan gjort det. Det viktiga är om man tror att någon annan kan ha nytta av min förbättring. Det viktiga är att inlägget görs i en egen tråd så att det blir lätt att ta del av.
 
Det finns många skäl till varför man blir medlem i ett husbilsforum.

För min del är de främsta orsakerna att
- jag vill ta del av andras lösningar på små och stora problem i husbilen
- få ökad kunskap om hur husbilen/installationer i husbilen fungerar
- få ta del av reseberättelser från när och fjärran.

Startade tidigare tråden ”Mina 3 bästa förbättringar” där det kom fram många intressanta förbättringar som man kan göra. Men nu har det gått en del tid och det har tillkommit många nya medlemmar.

Jag vill nu uppmana till fler beskrivningar av vad olika medlemmar gjort för att förbättra livet i husbilen.

Tänker mig en enkel beskrivning som med text och gärna bild beskriver vad jag gjort.

Det får gärna framgå
- vilket problem jag haft
- vad jag gjort för att lösa problemet
- ungefärlig kostnad och tidsåtgång

Beskrivningarna bör läggas i en egen tråd, förslagsvis under ”Problemlösning”, så att de blir lätta att hitta.

Den här tråden skulle kunna vara en samlingstråd där man kan efterlysa andras lösningar på ett problem man har.

Kjell

Mina främsta intressen stämmer väl överens med dina. Som jag tolkar dig (och själv tycker) bör förbättringarna beskrivas i egna unika trådar (eller i förekommande fall hänga på en redan existerande tråd i samma ämne). En av tankarna bakom forumet Problemlösning är just det du beskriver; och om trådarna dessutom ges genomtänkta trådnamn, rätt prefix och gärna några taggar också blir informationen också enkel att hitta för de som senare söker förbättringstips!
 
Mina främsta intressen stämmer väl överens med dina. Som jag tolkar dig (och själv tycker) bör förbättringarna beskrivas i egna unika trådar (eller i förekommande fall hänga på en redan existerande tråd i samma ämne). En av tankarna bakom forumet Problemlösning är just det du beskriver; och om trådarna dessutom ges genomtänkta trådnamn, rätt prefix och gärna några taggar också blir informationen också enkel att hitta för de som senare söker förbättringstips!
Du lyckas beskriva mina tankar bättre än vad jag själv kan!
 
Jag tror att det idag finns en rädsla för att göra förbättringar på husbilen.
Den gamla bilarna med ett mindre värde och kanske i behov av förbättrngar där finns nog förbättringsfolket.
I nyare bilar vågar man ofta inte göra särskilt mycket eftersom man är rädd om andrahandsvärdet.
Sen har det ju blivit så att man mindre och mindre gör något själv och om det är någon teknikuppgradering så överlåter man det åt andra.
Glädjen med att göra något eget har i mångt och mycket försvunnit.
Den glädjen jag haft att förändra och förbättra min egen bil kommer snart inte finnas annat än för entusiaster med små ekonomiska tillgångar.
 
Ligger säkert mycket i det du skriver Bengtic, men det finns ju många förbättringar som man kan göra utan att ”skruva sönder/förstöra något i husbilen.

Kanske är vi ett utdöende släkte som gillar att ”göra något eget” och känna tillfredsställelsen efteråt.

Jag gör mina förbättringar för att jag tycker att det är kul och för att jag får det precis som jag vill ha det. Sen att jag kan spara in en del pengar gör ju inte saken sämre.
 
Tror även att många förbättringar kan höja andrahandsvärdet på husbilen. Kanske inte så att man får mer betalt eller får igen kostnaderna utan att bilen blir mer lättsåld.

Exempel på förbättringar som jag gjort och som jag tror gör bilen mer lättsåld är
- hjälpluftfjädring
- lithiumbatterier
- SOG-ventilation
- elektriskt fotsteg
- solceller
- mikrovågsugn
- handdukstork
- ledslinga markis
 
Jag / vi har nu en Adria Matrix, som fungerar väldigt bra för oss och vårt behov.
Att det blev just den modellen var inte alls uträknat i förväg, då min prioritering i första hand gällde att hitta en "lätt begagnad"
husbil i Tyskland till överkomligt pris och helst då en Fiat med den nya face-liften.

Drömmen om en egen husbil besannades sedermera i Koblenz hösten -16 efter en något spektakulär tågresa genom Europa.
Husbilen stod där inbjudande, blänkande vit och mäktig i all sin prakt på en mindre industritomt i stadens utkant.
Det kan nog jämföras med den första kärleken, den glömmer man väl aldrig.

Visst blev jag snart sugen på att byta till en större t.ex Carthago redan efter bara något år,
men hustrun grusade mina planer med kommentaren: Nu ska vi inte bli övermodiga...

Sanningen är väl den, när man lite blåögd kommer ut i folkvimlet och jämför sig med andra husbilister på ställplatsen,
sneglar både till höger och vänster, så griper ha-begäret tag i sinnet och man vill ju bara ha mer, större och nyare...

Nu sju år senare, har vi fortfarande kvar samma husbil och under dessa år har jag istället förbättrat den efter hand.
Litiumbatterier var första steget, sen följde motoroptimering, en dieselvärmare för komforten, solcell på taket,
lite nya praktiska uttag i garaget för bl.a kompressorbox. Planer på ytterligare förbättringar finns där hela tiden.
Samtidigt är det gynnsamt för plånboken, att ta det lite pö om pö.

Nu vill jag inte för allt smör i Småland byta husbilen.
 
Känner igen mig! Ju fler förbättringar man gör desto svårare blir det att byta husbil. Är nu inne på 10:e året med vår husbil och har inga tankar på att byta. Har visserligen en drömbil som skulle kunna få mig på andra tankar men den dyker väldigt sällan upp till försäljning.
Hos oss råder liknande stämning som Kjell och Tordan berättar om. Vi är inne på 8:e året med våran Laika. Inte heller vill man byta så länge en drömbil skulle börja tillverkas och säljas. Vi får se om det blir överhuvudtaget möjligt att tillverka sådan husbil; kort men bekvämt, lätt och stark, bränslesnål och samtidigt snabb, osv. Man får alltid kompromissa. Vi har några favoriter blan existerande husbilar som uppfyller åtminstone några viktigaste dröm-specifikationer.
Vi har gjort en del förbättringar liknande dem som Tordan gjorde utom motoroptimering och kompressorbox i garaget där vi har cykelställ som tar en del av utrymmet.
 
Hos oss råder liknande stämning som Kjell och Tordan berättar om. Vi är inne på 8:e året med våran Laika. Inte heller vill man byta så länge en drömbil skulle börja tillverkas och säljas. Vi får se om det blir överhuvudtaget möjligt att tillverka sådan husbil; kort men bekvämt, lätt och stark, bränslesnål och samtidigt snabb, osv. Man får alltid kompromissa. Vi har några favoriter blan existerande husbilar som uppfyller åtminstone några viktigaste dröm-specifikationer.
Vi har gjort en del förbättringar liknande dem som Tordan gjorde utom motoroptimering och kompressorbox i garaget där vi har cykelställ som tar en del av utrymmet.
Hej. Vi är inne på 11 året och det mesta är original men motorcykeln ställ i garaget och nya solpaneler på taket. Sen är det mest underhållning av husbilen som gäller.
Mvh Umebo
 
Jag har ändrat/åtgärdat en hel del saker i vår husbil. Syftet är inte att ”förbättra” HB inför framtida försäljning utan anpassa den till 110% efter våra behov. Vi är så nöjda att det ska mycket till, kanske motorhaveri, för att komma på andra tankar.
Jag kan bara nämna några bra saker vi gjorde/gör för välmåendet:
- byte av 2 batterier från AGM till lithium
- komplettering med ytterligare en solcellspanel, rörlig i alla riktningar
- byte av 230v laddare till en lithium laddare
- montering av DC/DC lithium laddare
- uppsättning av termoisolering mellan styrhytten och bodelen
- byte av utemöbler till lättare och modernare
- bortplockning av extra kyl/frys
- bortplockning av cykelställ
- bortplockning av klädgarderob
- bortplockning av vissa onödiga badrumsdetaljer
- bortplockning av Honda el-generator
- vi byter sitt/sovmadrasser vart 3:e år

…plus lite annat smått och gott som gör oss glada och nöjda varje dag. Ska snart även byta TV till riktig HB TV enl. Dethlef’s förslag. Vår HB ska förändras efter våra behov, inte tvärt om!
 
Jag har ändrat/åtgärdat en hel del saker i vår husbil. Syftet är inte att ”förbättra” HB inför framtida försäljning utan anpassa den till 110% efter våra behov. Vi är så nöjda att det ska mycket till, kanske motorhaveri, för att komma på andra tankar.
Jag kan bara nämna några bra saker vi gjorde/gör för välmåendet:
- byte av 2 batterier från AGM till lithium
- komplettering med ytterligare en solcellspanel, rörlig i alla riktningar
- byte av 230v laddare till en lithium laddare
- montering av DC/DC lithium laddare
- uppsättning av termoisolering mellan styrhytten och bodelen
- byte av utemöbler till lättare och modernare
- bortplockning av extra kyl/frys
- bortplockning av cykelställ
- bortplockning av klädgarderob
- bortplockning av vissa onödiga badrumsdetaljer
- bortplockning av Honda el-generator
- vi byter sitt/sovmadrasser vart 3:e år

…plus lite annat smått och gott som gör oss glada och nöjda varje dag. Ska snart även byta TV till riktig HB TV enl. Dethlef’s förslag. Vår HB ska förändras efter våra behov, inte tvärt om!

Du/ni har ju gjort en hel del!

Finns det något av det ni gjort som ni kan dela med er av i en egen tråd?
 
Du/ni har ju gjort en hel del!

Finns det något av det ni gjort som ni kan dela med er av i en egen tråd?
Absolut Kjell, det mesta jag har lärt mig är just på forumet av vänliga och kunniga medlemmar. Självklart att jag delar av dessa tips & kunskaper. Jag kan lite om mycket men det finns säkert här många kunniga som kan gå in på detaljfrågor.

Det mesta har jag redan beskrivit i tidigare trådar på en annan sajt, men fråga på så berättar jag gärna 🤔(y)
 
Absolut Kjell, det mesta jag har lärt mig är just på forumet av vänliga och kunniga medlemmar. Självklart att jag delar av dessa tips & kunskaper. Jag kan lite om mycket men det finns säkert här många kunniga som kan gå in på detaljfrågor.

Det mesta har jag redan beskrivit i tidigare trådar på en annan sajt, men fråga på så berättar jag gärna 🤔(y)

För min egen del skulle jag önska att du beskriver din rörliga solcellsinstallation i en egen tråd.

Men det är ju fritt fram även för andra att komma med önskemål.

Även jag har ju gjort rätt många beskrivningar i ett annat forum t.ex över min installation av lithiumbatterier och man får ju tänka till både en och två gånger innan man ger sig på samma uppgift igen.
 
Ni som har gjort beskrivningar på annat forum kan/ska ju inte gärna länka dit. Men texten i era egna inlägg på andra forum "äger" ni ju. Så att kopiera därifrån och klistra in här måste väl vara ok. Det är ju samma sak som om ni hade haft texten i ett dokument i er egen dator.
Tycker att detta är en fråga för admin/styrelse att svara på.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen