• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ventilation/AC Maxxfan för hög spänning

Stonevalley

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Bollebygd
Saxat o översatt från tysk sida.
 

Bilagor

  • Screenshot_20230821_144159_Facebook.jpg
    Screenshot_20230821_144159_Facebook.jpg
    1,3 MB · Visningar: 51
Saxat o översatt från tysk sida.
Mycket skumt, litium batterier funkar väl på samma sätt i USA, vi körde med fläkten igång nästan hela tiden i Italien under drygt en 1 månad och solcellerna har laddat vårat sunlux LifePo4 mycket bra och även kommit upp i 14.4 V i float läge.
Och fläkten har funkat superbra hela tiden.
Mvh
Anders
 
Fläkten innehåller en likströmsmotor om en sådan motor matas med en spänning som överstiger den spänning motorn är designad för så går den fortare. Det motsatta gäller också. För låg spänning så går den långsammare. Mycket för hög spänning kan få motorn att brinna. Går motorn mycket för fort så kan också lagren bli överhettade och skära.

Vad tillverkaren skriver är egentligen att vid spänningar över 12.6 V så lovar de inget. Orsaken är sannolikt att de inte har testat för högre spänning. Att fläkten skulle brinna vid en spänning på 14.4 V, som brukar vara max vid laddning av batterier (alla typer, inte bara LiFePO4) verkar synnerligen osannolikt. Skulle man ge fläkten 50V så skulle den nog inte må bra.
 
Jag har sökt efter elektrisk specifikation, men bara hittat mekaniska toleranser.
Men som sagt måste det vara jätte vanligt att folk kör med fläkten även när bilen körs och generator + solceller laddar.
Så denna gräns på 12.6V som max förstår jag EJ
Mvh
Anders
 
Fick svar bara efter 1 timma!!

Mvh
Anders

**********************************

From:
[email protected]
Subject: [External] Maxxfan max DC voltage 12.6V ???

Our current PC board have a 10.3 – 15 VDC voltage operating range and have conformal coating on the PC board.

The only cases we have seen moisture damage to boards is when there is a breach in the fan that rainwater is able to get through, or if the fan is in a high moisture area (near a shower, near a stove where water is boiled frequently, etc.).


Amanda Semonick

Customer Service

Coleman-Mach and Maxxair Brands of Airxcel

3050 N. St. Francis

Wichita, Kansas 67219

Office: 574.247.9235

Fax: 316.832.3417



www.Airxcel.com
 
Som jag tolkade första svaren jag fick av kundsupporten så är min deluxe modell köpt för 1 år sedan av denna model med "uppdaterat" inspännings område 10.3 - 15VDC, så jag kände mig lugn, men så kom jag på att det vore bra att veta o sprida kunskapen om var "brytpunkten" gick för modell/serienr, så jag skrev o frågade detta sent igårkväll, såfort jag nog får svar idag, så lägger jag upp denna information här.

Mvh
Anders
 
Kan inte sluta tänka på vad skumt denna max spänning på 12.6V är. Det är som om någon skulle sälja hushålls apparater tex som tål tex max 200VAC. Kan dom verkligen missa en sådan fundamental spec.
Kan det vara den tyska firman som vill sälja extra regulatorer?
@Stonevalley är det ingen på det tyska forumet som ifrågasätter denna skumma förklaring?
Mvh
Anders
 
Min deluxe modell har inbyggd elektronik för att reglera både fläkt fart, riktning och kan även stänga luckan med den andra elmotorn. Och mottagare av kommandon från ir-fjärrkontroll.
Men det kanske finns tidigare enklare modeller som är elektromekaniska och att då kanske max spänningen inte är så väl specificerad?
En möjlig förklaring på denna skumma max spänning?
Mvh
Anders
 
Uansett så er 12,6 volt nær minimum av brukbart spenningområde for bly-syre batterier. Normal ladespenning ligger over 14 volt oftest 14,4 volt. Markedsføre utstyr for bruk i bil som ikke tåler bruk under ladning er totalt uforsvarlig og skulle føre til enorme erstatningskrav. Med FUD brukt i markedsføring av "løsninger" på et ikke eksisterende problem er velkjent (FUD = Fear Uncertainty and Despair).
 
Kan inte sluta tänka på vad skumt denna max spänning på 12.6V är. Det är som om någon skulle sälja hushålls apparater tex som tål tex max 200VAC. Kan dom verkligen missa en sådan fundamental spec.
Kan det vara den tyska firman som vill sälja extra regulatorer?
@Stonevalley är det ingen på det tyska forumet som ifrågasätter denna skumma förklaring?
Mvh
Anders
Du har ju en email adress till firman i inlägget [email protected]
 
Du har ju en email adress till firman i inlägget [email protected]
Tack! det var inte lätt att se med alla mellanslag o hopslagningar av ord efter översättning, såg inte .de klart och om du inte skrivit att det bara var horsch före snabel-a, så hade jag trott att det skulle vara fordonsteknik.horsch.

Jag kan prova att maila o fråga snällt om vilken modell och hur gamla dessa skadade enheter var.
 
Skulle vara intressant o höra här på vårat forum, där vi nog är rätt så många som har Maxxfan, om erfarenhet, jag själv är supernöjd och innan detta skumma "uttalande" har jag bara hört små klagomål om typ låsningen av mörkläggnings gardinen.
Är det någon här som haft problem med sin Maxxfan?

Mvh
Anders
 
Senast ändrad:
Kan det vara så att just för att undvika stämning vill dom förhindra bruk av takluckan vid körning?
Tänker du på fukt risken, jag frågade kundsupporten bara om högre än 12.6V kan skada och fick som svar att spännings området är 10.3V - 15V så det har inte varit något problem, däremot fukt verkar varit problem då kretskorten numera är "lackade"
Vi har kört flera gånger med öppen lucka i regn och fläkten igång, riktning luft-ut o på max 30-50% men inte märkt någon fukt eller problem med fläkten
Mvh
Anders
 
Köpte och monterade vår förra hösten, monterade även en åt en kompis i våras på en likadan husbil som våran, har den på så fort vi åker ut och särskilt i år när det har varit mycket regnande och inte märkt några problem med funktionen så vi är jätte nöjda så även kompisen.
 
Tack! det var inte lätt att se med alla mellanslag o hopslagningar av ord efter översättning, såg inte .de klart och om du inte skrivit att det bara var horsch före snabel-a, så hade jag trott att det skulle vara fordonsteknik.horsch.

Jag kan prova att maila o fråga snällt om vilken modell och hur gamla dessa skadade enheter var.
Jag mailade på kvällen den 22/8, men det dröjer kanske ett tag innan han svarar, då dom nog gått på semester.
Mvh
Anders
 
Har en Maxxfan de lux köpt & monterad 2021 & kopplad till ett Lithium. Perfekt för varmaste dagarna i Svedala. Funkade perfekt i Norge (Lofoten, enl ortsbefolkningen har det aldrig varit så varmt där, Narvik) tillbaka i SE (Kiruna, Storuman) tillbaks in i NO igen (Leka & Vingsand) & sen hem till Sundsvall igen. Runt 21-26 grader alla dagar utom den från Lofoten till strax söder om Kiruna, då körde vi i 9 timmar. Regnade i princip hela tiden... Fläkten gick mest hela tiden. Rätt ofta då vi körde då vi glömt att slå av den. .
2 veckor hemma & sedan en liten tur ner till Garda-sjön. Fick plats på 5-6 campingen. De hade släppt iväg 14 ekipage den dagen & vi fick den sista de hade kvar. 34 grader. Nu fick Maxx sig en duvning. Den blev lite väl varm & hade stängt av medans vi var blötte ner oss sjön. Men vi kom på att om man inte körde den på högsta sugut-läget utan höll sig i mitten-läget ungefär, så gick det bättre.
Den ersätter inte en Aircon men priset är ju humant i jämförelse.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen