• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Markisens vara eller Ickevara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
På förra bilen insåg vi efter ett år att vi aldrig använde markisen varpå den demonterades och vi fick mer lastvikt.
På nuvarande bil har vi faktiskt använt markisen rätt mycket.
Inte för att skugga kylen (fel sida) men som härom veckan när vi stod i Ullared.
Det spöregnade och vi såg par som skrek åt varann när de kom tillbaka och allt skulle in i husbilar/vagnar "akta mina kläder, de får inte bli blöta".
Själva hade vi typ 10m2 yta utanför husbilen som var torrt och kunde plocka om i garaget och lasta in som vi ville.
Igår gav det skugga vid middagsbordet (det var rejält hett i solen efter en stund).
Men det är som allt annat i hb. Har man det inte saknar man det inte. Har man det och börjat använda det är det svårt att sluta.
Köpte t.ex. en liten kaffebryggare till husbilen förra året. Inget slår bryggkaffe (möjligen en moccamaskin) och kan användas tackvare invertern.
Skulle aldrig gå tillbaka till pulverkaffe....

På förra bilen insåg vi efter ett år att vi aldrig använde markisen varpå den demonterades och vi fick mer lastvikt.
På nuvarande bil har vi faktiskt använt markisen rätt mycket.
Inte för att skugga kylen (fel sida) men som härom veckan när vi stod i Ullared.
Det spöregnade och vi såg par som skrek åt varann när de kom tillbaka och allt skulle in i husbilar/vagnar "akta mina kläder, de får inte bli blöta".
Själva hade vi typ 10m2 yta utanför husbilen som var torrt och kunde plocka om i garaget och lasta in som vi ville.
Igår gav det skugga vid middagsbordet (det var rejält hett i solen efter en stund).
Men det är som allt annat i hb. Har man det inte saknar man det inte. Har man det och börjat använda det är det svårt att sluta.
Köpte t.ex. en liten kaffebryggare till husbilen förra året. Inget slår bryggkaffe (möjligen en moccamaskin) och kan användas tackvare invertern.
Skulle aldrig gå tillbaka till pulverkaffe....
Jag tror faktiskt att jag använt markisen mer i regn än sol, är ett fantastiskt bra regnskydd, som du säger.

Men regnar det kan man ju sätta sej bekvämt och titta på en film kallt och fuktigt vad ska man ute å göra?
Synd att det är så jobbigt att sätta upp ett förtält för där får man utrymme och kan avskärma sej från omgivningen.
Såg en stor husbil med jätteförtält på Bahia fanns ingen plats att sola på men det fanns en annan agenda flera gånger i veckan var det långbord och stor fest till sent, nu är det ordning på Bahia så aldrig några störande problem. Det var svårt att prata så jag lade ner det - skånska.

Men en markis kostar ju extra när man köper sen lär man få en mindre del ut av vad man betalat den är ju inte ny och det kan finnas problem med den. Kräver ju att man står på camping flera nätter, ska man sen slå i pinnar och dra svarta snören för att staga eländet när det blåser. Förmodligen inte helt ovanligt att springa ut i natten när det börjar storma och veva in den.
Blir det skador så att det inte går att veva in den så blir man ju stående.
Min spaning på Bahia visade att man inte satt ute under markisen när det regnade hade man förtält kunde man sitta där men det var ju mycket långliggare. De hade både mattält och förtält själv åt jag för det mesta ute. Stod ju ofta i kontakt annonser att man ville ha en man som kunde laga mat, då hade man kommit helt fel största orsaken att ha en kvinna som kan laga mat städa och tvätta sen var det något mer men det har jag glömt.
Man måste ha svarta linor på stagen för då snubblar folk lättare på dom och sen aktar dom sej och håller avstånd.

Det slog mig en sak, nu när jag läste hur många använder sina markiser.

Jag tar in markisen vid minsta risk för fukt, vill inte veva in en blöt markis.
När det gäller regn, så ställer vi skorna i hallen och sitter i vardagsrummet och äter.

Inget behov att vara utomhus om det inte är gött väder.
Kallt ute, värmen på och sitter inne, för varmt ute ACn på och sitter inne.

1690722545053.png

När det gäller regn, så ställer vi skorna i hallen och sitter i vardagsrummet och äter.

Visa bilaga 28494
Javisst,
Man kan ju inte sitta i biblioteket och äta😉

Visa bilaga 28494
Michael S, det är inte husbil du har utan rullande hotell. Vi har mindre än halva den ytan så det går inte att gå in dyngblöt och hålla på med skor & klädesombyte på insidan... Markis räddar oss varje gång det regnar och vi är inte rädda att blöta den för att vi själva ska hålla oss torra. Efter regnet kommer solen och då torkar den på nolltid (den är gjord av plast, inte bomull). Den är motordriven förresten så man slipper "väva" i regnet.

Thomas Werner, all respekt för hur ni använder toan, vi däremot har aldrig suttit på någon annan toa än vår egen sen vi började husbilsäventyret.

Jag funderar inte så mycket på markisens vara eller inte vara. Varken vår eller andras. Vår satt där när vi köpte bilen och den lär få hänga med tills vi säljer bilen. Ser ingen anledning att anstränga mig för att skicka iväg den.
Har använt den för lite skugga och myskänsla under semestern och inte för att pinka revir eller irritera någon annan. Har heller aldrig uppfattat andras användande av markisen som någon form av "statement".
Veven fick väl jobba i 3-4 minuter varje gång och dom fyspassen kan jag hantera utan någon större uppladdning eller ångest. Helt självvalt och ibland med en öl som belöning.

Sitter vid kusten i Blekinges västra skärgård, Lister.
Klappar förnöjt min stinna pung, ja penning….!

Live Blues lördags kvällen, 100 sek/biljett, billigt eller hur?
6 man på scen, 1 spelade trummor.

Fiskrätter från 100 till 215 sek. billigt eller hur?
Ställ-Platser lediga, 200 sek inkl ström, varför ledigt?

Då är det lätt att hemfalla i filosofiska betraktelser.
Det här snacket om Markisen,
är det samma Ställ-Plats som hette Greven,
före ombyggnad och renovering?

I dag har jag genomgått ett antal transformationer.
Eftersom jag har både rundat och bestigit Spraglehall. Naturreservatet
Panamahatt, Luva-jacka och keps, samt ingen huvudbonad öht.
I beredskap har jag städse haft både paraply och Fiamma markis.

Nu kommer min egentliga fundering…
Är det ok om jag själv, utifrån förutsättningarna och läget,
självsvåldigt väljer sol och/eller regnskydd?
Menar liksom typ att du vet mannen…
Alla(h) har ju sina speciella förutsättningar.
Eller måste jag invänta ett konsensus beslut?
Från ett kollektiv eller motsvarande överhet?

Trodde i mina bästa stunder, av enfald, att var och en
gör som den finner bäst vid rådande läge?
Undrar Rebell Raasken 😉🤔

Senast ändrad:
Nu är det ju så att jag aldrig haft någon markis men sett vådan av det.
Beroende på var man stannar så är det inte många ställen förutom camping man kan använda en markis. På ställplatser är ju markiser bord och stolar förbjudna även om det naturligtvis finns folk som inte följer regelverket.
Vild camping blir nog mer och mer förflyttat norröver.
Så nyttan är ju begränsad. Det som jag tycker är intressant är varför man ska ha markisen uppe när varken sol eller regn påkallar det, det jag tycker mej utläsa är en hemtrevlig känsla.
Sen är det ju faktiskt ganska viktigt att hålla sej i skuggan för många som dels inte tål solen och ett antal som tar mediciner där man avråds från att vistas i solen.
Jag läser ju fass innan jag tar medicin och har råkat på varningar mot solande i flera fall. Misstänker att det är flera som inte vet om hur det är med sina mediciner. Man bör nog kolla upp hur det ligger till på nätet.
I min lilla japanare vill jag vara ganska osynlig och bara på camping eller avskild plats i skogen kommer jag att slå upp mitt förtält när jag vill ligga still.
Finns några ställen man kan åka till som är otänkbart med en fullstor husbil.

Michael S, det är inte husbil du har utan rullande hotell. Vi har mindre än halva den ytan så det går inte att gå in dyngblöt och hålla på med skor & klädesombyte på insidan...
Jag förstår det, har själv provat en 6 metersbil i ett par säsonger.

Det kommer sällan fram annat än nackdelar med en stor bil, jag tänkte att jag skulle belysa en av fördelarna.
(utan att vara blyg)

Den största nackdelen med en stor bil är att jag och de flesta inte har råd att köpa en sån, för då kunde man ju sälja huset och flytta ut. Sen är det ju det med körkort och läkarkontroller och även om man får är det ju inte alldeles lätt att köra en stor bil. Man blir ju äldre och de flesta som skriver här är pensionärer eller ska bli snart.
När man var ung tyckte man att polisen skulle ta körkortet för gubbar på 70 år.

Den största nackdelen med en stor bil är att jag och de flesta inte har råd att köpa en sån,
Hur du har det kan jag inte kommentera.

Just nu finns det 23 st Concorde och Niesmann för under 1,2 mille på Blocket.
1,2 mille är inte mycket pengar i dagens läge för en husbil.
Det finns nya plåtisar som kostar mer.

Generellt tror jag det är andra faktorer än låga kostnader som gör att folk kör mindre bilar.

1,2 mille är inte mycket pengar i dagens läge för en husbil.
Generellt tror jag det är andra faktorer än låga kostnader som gör att folk kör mindre bilar.
Jag förstår att du lever under lite andra omständigheter än skulle jag vilja säja de allra flesta, jo pengar kan man ha men bundet i huset det enda man får ut av värdestegringen är en högre fastighetsskatt.
om jag fick 1,2 miljoner skulle jag nog sälja huset och flytta till något roligare ställe.
Faktorer som parkering skatt försäkring alltså kostnader är nog den stora kostnaden allt handlar om pengar.
Ibland har man inte råd med en markis och speciellt inte en motordriven.
Fast man slipper parkera på stora grusplaner långt ifrån centrum, din bil vet jag inte om du kunde få in på Bahia utan vill du dit får du parkera några kilometer därifrån och köra cykel. Jo det finns några stora platser i utkanten men bara grus och en bit att gå till poolen och toaletter.

Själv tycker jag våran bil är för stor trots att vi köpte en smalare variant än den förra, sidospeglarna hade kunnat vara 8-10cm kortare spegelarmar på varje sida för att bli ännu smidigare.

Bytte från 649cm till 695cm, klumpigheten är helt enormt mycket större.
Skulle egentligen haft en kort plåtis men i dom får jag panikkänsla i.

Fördelen med en stor bil är att markisen blir större men samtidigt vindkänsligare.
Struntsamma, vi har inte vevat ut markisen många ggr men när vi står stilla en längre tid så är den guld värd. Och ju mindre bil man har ju viktigare blir markisens lilla extrautrymme.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen