• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Markisens vara eller Ickevara?

Status
Stängd för vidare inlägg.

bengtic

Välkänd medlem
Ser ett antal husbilar med markisen ute och bord och stolar under den, vädret är bra inte varmt eller kallt. Solen står så att markisen i Sverige inte skuggar de sittande, något regn är det inte tal om.
Finns alltså inte någon som helst orsak att använda markisen men ändå gör ett antal människor det.
Jag undrar vad syftet är men har aldrig fått något svar.
Ska man spekulera kan det vara någon slags revirtänkande att man pissar in sitt revir med markisen, är man rädd för att något ska ramla ned från himlen som en markis kan skydda mot. Att man bryter mot reglerna för en ställplats bryr man sej kanske inte om eller så hindrar man medvetet någon att använda en tom ställplats. Frågorna är många och det finns kanske någon som kan redogöra för hur tankarna går.

Senast ändrad:
Min markis var ute på sin senaste vädring, när säljaren demonstrerade funktionen I Koblenz för sju år sedan...
Undrar egentligen varför den fortfarande hänger med på våra resor? Jag har egentligen inte förstått vitsen med,
att knöla med den i tid och otid. Möjligtvis använda den som regnskydd, men då blir ju markisväven förstörd.
Å andra sidan, har man fällt ut hela fladderverket - så är det iallafall ingen som parkerar tätt intill på just den sidan,
och det är ingen annan..., typ fågel, som skiter en direkt på näsan?

I normala fall har vi den som Peter K beskriver, att ge skugga på insidan, annars mest om det skulle regna och vi kommer hem från en fjällvandring. Och ja, vi har vindsensor (rörelsesensor) som drar in markisen om det blåser onormalt mycket.
På övervintringscampingen i Spanien har vi 2,8 m bred parasoll fastskruvad i 4 pålar under marken. Den skyddar oss mot den skarpa solen mitt på dagen.

1690451009796.jpeg

På vår senaste husbil, nummer 9, beställde vi aldrig någon markis. Våra 8 tidigare husbilar utrustades samtliga med markiser av olika modeller, men en sak hade alla gemensamt, de fälldes aldrig ut!

Vi sparade de extra kilona den här gången.

Tommy

Senast ändrad:
På vår senaste husbil, nummer 9, beställde vi aldrig någon markis. Våra 8 tidigare husbilar utrustades samtliga med markiser av olika modeller, men en sak hade alla gemensamt, de fälldes aldrig ut!

Vi sparade de extra kilona den här gången.

Tommy
Hej. Vi har nog markisen ute cirka 200-250 dar om året både som regen och solsken för att skydda dom sakerna som vi har ute där vi står.
Mvh Umebo

Jag har markisen ute för att skugga bilen för att undvika att bilen blir varm inne.
Kylskåpet är på markissidan, effekt som PeterK nämner.

På ställplats skulle det inte falla mig in att ha något ute, möjligen trappan.
Vi har ofta markisen ute på ställplatser. Varför inte?
Använder ibland markisbenen för att fästa vindskyddet.
Ger även en ombonad känsla vid matbordet

Ja det där med en ombonad känsla tror jag spelar en stor roll.
Gamla tiders campande där man satt på en filt på marken och vid regn vistades inne i tältet oftast liggande maten lagades på ett pumpbart fotogenkök.
Nu släpar man med sej så mycket som finns för att uppnå en hemmiljö, men tar man med sej hemmet blir det bekvämt men inget avbrott i tristessen.
Man ser också hur folk hela tiden jobbar och pysslar med sina grejor som ju tar en massa tid och plats.
Tar flera dagar att bryta lägret och få allt på plats i garaget som ju måste vara stort trots att det inkräktar en hel del på sovrummet.
Är det tryggheten som man lämnat när man kör iväg med husbilen eller vad är det? Markisen kanske är ett uttryck för det?

Ja det där med en ombonad känsla tror jag spelar en stor roll.
Gamla tiders campande där man satt på en filt på marken och vid regn vistades inne i tältet oftast liggande maten lagades på ett pumpbart fotogenkök.
Nu släpar man med sej så mycket som finns för att uppnå en hemmiljö, men tar man med sej hemmet blir det bekvämt men inget avbrott i tristessen.
Man ser också hur folk hela tiden jobbar och pysslar med sina grejor som ju tar en massa tid och plats.
Tar flera dagar att bryta lägret och få allt på plats i garaget som ju måste vara stort trots att det inkräktar en hel del på sovrummet.
Är det tryggheten som man lämnat när man kör iväg med husbilen eller vad är det? Markisen kanske är ett uttryck för det?

Det kallas för Glamping :cool:

Varför tumma på komforten ifall man inte måste, tristess förstår jag inte, det händer saker hela tiden, oavsett i hemmet eller i rullande hemmet, jag förstår inte varför man vill plåga sig själv med dålig komfort oavsett vad det gäller, ingenting var bättre förr, jo informationen, idag matas man mot sin vilja med onödigt vetande.
Så känner jag.

Blir mycket spretande svar, solen står ju högre söderut och mitt i sommaren fungerar Markissen som solskydd hemma också. Men solen har man ju saknat hela vintern så det kanske känns konstigt att stänga den ute jag gör det själv på inrådan av doktor sen finns det ett antal mediciner som man ska akta sej för solen om man tar.
Mycket sol denna sommaren har det inte blivit pga av antibiotika med varning för sol, men det finns en rad andra också.
Samma sak man åker till södern för att få sol men det tål inte alla svenskar fast en del solar väldigt mycket vet egentligen inte varför, jag köpte ett solarium på 80-talet använde det sällan men min första fru gjorde det jämt. Resultatet lät inte vänta på sej rynkigare 60+ får man leta efter, totalektomi pga bröstcancer vet jag inte om det har någon sådan orsak.
Mina ögon har förmodligen blivit sämre pga att jag varit söderut och eftersom gråstarr hade börjat kände jag att jag inte var i behov av solglasögon som jag alltid haft hemma i många år.
Lär behöva dom efter linsbyte.
Jag har funderat på olika härkomst och solen, spanjorer verkar sky solen ganska mycket och jag förmodar att i sverige skulle de inte bli mer solbrända än många svenskar . Faktum är att skulle man utsätta hela europa för lika mycket sol skulle vi nog anta en färg som vore ganska lika. Den största skillnaden skulle bero på olika släktarv där det kan skilja sej mycket inom landet.
Jo jag hade ju ingen Markis bilen var ju kort bil, gjorde fäste för ett parasoll men det användes mest som regnskydd.
Roligt att det blev lite fart i tråden och en massa åsikter hit och dit och där kan man lära av varandra.

Jag har förstått ironi i ditt svar, vem f.n vill ha nå'n inom en meter...hahaha...
Stod utan för en stor samlingsal där man tydligen hade uppträdanden i spanien. Det var nästan tomt på en stor parkering men det blev smockfullt tur man har flera dörrar, det var knappt man kunde trassla sej ut genom bodörren. Hade ändå flyttat bilen till en strategiskt belägen lyktstolpe
Konstigt är det att när man parkerar på en stor parkering och det är tomt har man snart en husbil utanför dörren och inga 4m där. Helt andra kulturer, hemma sitter man på ett fik ensam med många tomma platser emellan.
Så är det inte på andra ställen i europa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen