• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Markera AI-genererade inlägg?

Ingrid o Pålle

Välkänd medlem
Medlem
På ett annat forum var det en som frågade huruvida ett visst inlägg var AI-genererat, och fortsätta "Jag frågade för att uppställningen ser så officiell ut att man lätt kan tro att det kommer från någon myndighetssida och därför är de regler som gäller. Istället är det ju en sammanställning av tyckanden och annan info från internet, och behöver alltså inte vara rätt. Jag tycker att man skall ange källan när man lägger ut info från AI/Chat."

Jag håller helt med frågeställaren i denna fråga, och mitt främsta skäl är att man i dagens läge inte kan förlita sig på att ett AI-genererat svar är korrekt.

Jag ställde denna enkla fråga till Google, och fick många intressanta synpunkter: Är AI-genererade svar alltid korrekta?

Pålle

Senast ändrad:
jeg kan i forumreglerne ikke finde noget om AI

Jeg synes at ledelsen skal diskutere dette emne, og for mig må det gerne resultere i en rehel om at alt AI materiale skal markeres

Jeg har ingen bud på hvordan det tekniskt kan løses

Selv svarer jeg nødigt på spørgsmål uden et link til myndighed, firma eller lignende hvor jeg kan dokumentere svaret.

Giver jeg udtryk for en personlig holdning eller erfaring så er det angivet i mit indlæg

Borde det inte räcka så här
Tex så här
Chat gpt skriver följade
-------------------------------
Under 2024 registrerades totalt 2 875 nya husbilar i Sverige — en ökning med cirka 7,5 % jämfört med 2023, då 2 675 husbilar nyregistrerades (Mynewsdesk, Dagens Industri).

Fördelning under året​

Sammanställning i tabellform​

PeriodNyregistrerade husbilarJämfört med 2023
Hela året 20242 875+7,5 % (från 2 675)
December 2024124+18 husbilar
Till och med nov.2 751Upp till nov.

Slutsats​

År 2024 var ett starkt år för husbilsmarknaden i Sverige, med 2 875 nyregistrerade husbilar — en tydlig ökning jämfört med året innan.
Vill du också se siffror per månad, förändring per kvartal eller hur husvagnsregistreringarna utvecklades under samma period? Jag hjälper gärna till!

Jag är emot en generell regel om att allt ai-genererat måste märkas!
För de saker jag gör i försök att berika forumet så använder jag ibland AI för att resultatet blir bättre än om jag gör det själv.

Nyheter, jag försöker lägga upp nyheter här i forumet när jag hittat något intressant jag vill förmedla.
Istället för att bara posta en tråkig länk försöker jag sammanfatta artikeln jag vill länka till så brukar jag försöka sammanfatta artikeln och några gånger har jag tagit hjälp av ai för sammanfattningen. Det har blivit bättre än mina egna sammanfattningar..
För dessa nyheter behövs även en bild för att inte framsidan för vår webbplats ska se dålig ut. Istället för att lägga in en tråkig egen bild eller försöka hitta en lämplig bild som inte ger några upphovsrättsproblem så har jag några gånger tagit hjälp av ai för att skapa symboliserande bilder som avspeglar artikeln jag länkar till vilket varit klart trevligare än ingen bild.
Jag ser inte att det skulle tillföra något om jag var tvungen att markera sammanfattning och bild för detta.

Som admin ställer jag mig även frågande till om det finns ett problem med detta som behöver en lösning?
Jag har inte sett något uppenbart problem med det, men jag kan ha missat det.
Och skulle det komma till en regel för denna markering, hur mycket mer jobb skulle det bli för admin att administrera rapporterade inlägg där det saknas ai-markering där någon tror att det är ai-skapat innehåll?
Nja, nä, jag är inte förespråkare för denna markering.

Mvh jocke

Jag tror vissa vill låssas som dom vet mer än dom gör för andra!
Nu menar jag på ett annat avancerat tekniskt forum så jag hoppas ingen tar åt sig!

Numera kan även en kokosnöt låssas vara smart, även om svaret är fel.

Jag är emot en generell regel om att allt ai-genererat måste märkas!
Ja att kräva att allt sådant innehåll märks vore nog att skjuta över målet och dessutom omöjligt. Man kan ju råka återge innehåll som hittats på andra forum eller media utan att veta att det är skapat med hjälp av AI. Även i sådant som kommer från statsministern kan ju tydligen AI haft ett finger med i spelet enligt medieuppgifter på senare tid. Om man nu skulle vilja citera honom....

Men det vore nog en bra praxis om vi markerar sådant material vi själva skapat med hjälp av AI. Flera gör så redan idag, vilket i sig är bra. Ibland anar jag dock att sådana hänvisningar används som någon typ av "riktighetsgaranti" även om innehållet inte är bättre än vanliga killgissningar.

Senast ändrad:
Man kan ju råka återge innehåll som hittats på andra forum eller media utan att veta att det är skapat med hjälp av AI.
Om du återger sådant material kan det hända att du gör dig skyldig till spridande av upphovsrättsskyddat material.

Pålle

Senast ändrad:
Jag tror inte heller att det är rätt att markera AI-skapat material - detta då en sådan markering inte betyder någonting annat än just att materialet är skapat en av AI-tjänst.

En sådan markering säger vare sig det ena eller det andra om materialet är sant eller inte. Och ett inlägg som saknar en sådan markering, som mao är skrivet av en människa, behöver inte heller vara sant - markering eller ej.

Det är bättre att man som skribent antingen är tydlig med att det man skriver är ens egna ord, gissningar, iaktagelser, härsägen etc, eller lägger in källhänvisningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen