• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bromsar Lufta bromsar

Saknar bara "bromsfjäderverktyg" som kanske kan tillverkas av passande rörstump med dimension ø (?) Jag har även en liten polygriptång som kan vara ett alternativ...
För att spänna fjädrarna, brukar jag använda en skruvmejsel till att bända med. Efter några försök, så sitter snart fjädern där den ska.
Har provat med ett avsett verktyg, men... nja, den ligger oftast kvar i verktygslådan, mest för syns skull.

Jag förstår att en del undrar över att det sitter trumbromsar på bakhjulen.
Jag kommer ihåg när skivbromsarna kom det blev lite mode i det eftersom det var ett racingattribut.
I reklamen stod det skivbromsar runtom.
Jo de var effektiva men i en personbil med motorn fram med förare och en passagerare, blev den ganska lätt i baken speciellt om tanken var tom.
Det gjorde att det var lätt att få bakhjulslåsning speciellt i halt väglag, jo man hade ju bromskraftdämpare som med en arm kände av bakaxelns läge pga av vikten.
Brukade ibland ge tvåor på besiktningen. Alltså en återgång till de nedvärderade trumbromsarna som jag anser passar svenskt väder bättre än skivbromsar. Jobbigare att byta belägg men det gör man inte ofta. Krånglande skivbromsar är inte roliga det kan sluta med att man får byta hela klumpen inte gratis.
Allt detta pga av motorsporten. Det var bättre förr då fick man ofta motion av att skjuta igång bilen, blev liksom lite grannsämja när kvicksilvret under natten kröp under -25 och alla fick hjälpas åt, fick man igång en bil så hade man ju en generator och startkablar så tog man nästa i värsta fall var det bogserlinan eller ett helt gäng som knuffade igång bilen.

Ska det roteras/gängas baklänges så behövs det någon typ av fattning/ingrepp,
mot bromskolven.
Biltemas billiga verktyg funkar bra på min Golf som har skivor bak,
och därmed P-broms.
Men om du har trumbromsar bak....
Vad är då ditt behov? :)
Visa bilaga 30659
Dette verktøyet brukes bare hvis du har skivebremser bak og parkeringsbremswiren som sitter på en arm på caliper, slik att parkeringsbremsen virker på de samme bremseklossene som hovedbremsen. Når du skrur tilbake bremsestemplet i caliperen så justerer du egentlig tilbake parkeringsbremsjusteringen.

Jag har köpt nya bromsklossar till framhjulen & bromsbackar till bakre hjulen på lillbilen (AYGO 2016) och min fråga är: klarar jag av att byta bromsbackar själv och vad bör jag tänka på? Jag tror att jag har verktyg som behövs, annars köper jag det som fattas i Spanien. Ska byta olja + oljefilter samt "lufta" bromsar (DOT4) 1:a gången på den bilen... Luftfilter och kupéfilter bytte jag förra vintern.

Klarar jag av att byta bromsbackar själv:
JA det gjør du.

Tips: Det er forskjell på fremre og bakre bromsbacke, bremsebelegget er lengre på den ene enn den andre (primær og sekundær).
Bruk en malingtusj eller negllakk og merk alt av fjærer, selvjustering slik att du vet hvilken ende som pekte forover. Dette i tillegg til bilder vil hjelpe med å sette sammen etter demontering, ha litt kobberpasta på anleggsflatene.
Jeg satt ofte bromsbackarne fast i ankerplaten før jeg monterte selvjusteringskruen og fjærer (litt forskjell fra biltype til biltype), brukte som regel telefontang/kombinasjonstang og en liten visegrip tang og skrutrekker til å skyve inn med.
Juster selvjusteringen ut til att bremsene begynner å ta, juster så litt tilbake, det skal i prinsipp ikke værenødvendig å juster på parkeringsbremswiren, den justeringen er for å justere wirelengden, IKKE for å justere trommelbremser bak. Hvis bromsbackarne ligger for langt i fra vil du kunne oppleve att bremsene bak hogger. (Håper du forstår hva jeg mener og ikke nødvendigvis hva jeg skriver)

Om ni har elektrisk handbroms måste man backa motorn i oket för att kunna få i de nya beläggen.
Det görs enklast med ett 9V batteri och två sladdar till kontaktens poler.
Ena strömriktningen går de ut och polvänder man går de in.

Sedan har jag för mig att det är så att om man har abs så ska vätskan sugas ut med undertryck vid oken.
Detta för att få den nya vätskan genom alla utrymmen i abs-enheten, vilket man tydligen inte får om man bara trycker ner bromspedalen.
Inte hittepå utan något som togs upp på en kurs jag gick för länge sedan (kanske annorlunda idag).

Eftersom rätten att ge tips,
inte förvärvas genom lång, lyckad praktik,
då byter jag, i stället, taktik... :-)

Rickards Garage på Tuben.
Han verkar verkligen synnerligen kompetent
och praktiskt erfaren.
Här visar Rickard från Höör, hur han byter broms-belägg
på sin nyförvärvade beg. Lexus.
Alla jobb kan göras lite olika och annorlunda.
Men visst är det bra presenterat?

Rickards broms-service

Intressant i Rickards video så utnämner han en gammal domkraft till världens bästa. Fick på 90-talet punktering höger fram på min Nissan Terrano -88. Den var byggd på Kingcabben och hade samma domkraft. Problemet var att domkraften var för hög när hjulet var lufttomt och gick inte att få in under bilen. Utnämnde då domkraften till världens sämsta!
Får nog plocka ur den ur bilen en andra gång och testa om den den går att använda nu.

Bäste Jonas, om du i stället,
ville tillföra något positivt till tråden,
hur kunde det låta?

Vilka är dina mest användbara tips betr underhåll av bromsar?
Eftersom tråden handlar om just bromsar.
Något som andra kan ha både nytta och glädje av?

Negativitet och dåligheter kanske folk har så det räcker ändå...
och blir över!

Så , Jonas vad blir ditt positiva bidrag om bromsar?

(Tråd-stängnig på G?)...
Undrar TS... :)

Senast ändrad:
Bäste Jonas, om du i stället,
ville tillföra något positivt till tråden,
hur kunde det låta?

Vilka är dina mest användbara tips betr underhåll av bromsar?
Eftersom tråden handlar om just bromsar.
Något som andra kan ha både nytta och glädje av?

Negativitet och dåligheter kanske folk har så det räcker ändå...
och blir över!

Utan att du fyller på och "sparkar" på de som redan ligger ner.
Så , Jonas vad blir ditt positiva bidrag om bromsar?

(Tråd-stängnig på G?)...
Undrar TS... :)
Ledsen att du uppfattade mitt inlägg som negativt! Tyckte själv att det var en rolig anekdot som passade in som kommentar till videon.
Forumtrådar brukar ju ofta dra iväg i lite olika håll men det är ju en del av styrkan med ett forum, så stäng inte tråden, det vore synd. Tyvärr har jag dock ingen större erfarenhet av bromsar som jag kan dela med mig av.
Ha det bra och fortsätt gärna att driva en intressant tråd framåt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen