• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bromsar Lufta bromsar

Nu måste jag fråga, Olof G,
och vill gärna ha ett rakt och ärligt svar.

-Hur många gånger har du bytt bromsvätska
utan att samtidigt lufta bromsarna?

Du kanske borde redovisa en stegvis handledning
på din egen unika metod?
 
Senast ändrad:
Den här tråden startade, med stora förhoppningar.... nu skulle jag få ett konkret exempel på hur en tråd som skulle platsa i Tipsbanken ska se ut....
Men så blev det inte . och det är verkligen inte Raasken som rör till det hela... han får ju inte en ärlig chans att " beskriva hur man luftar bromsar " .
 
Nu måste jag fråga, Olof G,
och vill gärna ha ett rakt och ärligt svar.

-Hur många gånger har du bytt bromsvätska
utan att samtidigt lufta bromsarna?

Du kanske borde redovisa en stegvis handledning
på din egen unika metod?
Jag har aldrig luftat mina bromsar, då jag inte har någon luft i bromssystemet ,däremot bytt bromsvätska vart annat år.
 
Om man går tillbaka i tiden och tittar på hur bromssystemet var förr så hade man enkretssystem när bl.a. Saab införde tvåkretssystem blev det något mer komplicerat och antagligen det som gjorde att jag sitter här.
I nedförsbacke i Motala på väg till en T-korsning gick pedalen i botten gjorde omtag slet i handbromsen och just innan botten bromsade det men dåligt så att jag kunde klara svängen och ingen trafik.
Bromsrören gick inne i bilen man kom åt dom via att lyfta på baksätet. ingen rost inne utan sprucket bromsrör och det var ändå innan kina.
På den tiden fanns det en reservdelsbutik där man enkelt fixade ett bromsrör, sen var det bara att åka hem och byta i garaget.
I industrin när man använder hydrauliska system är man noga med att det är rätt vätska alla ingående komponenter kan jobba med varandra dvs inga galvaniska strömmar som uppstår som i bakhjulscylindrarna på saab där man blandat aluminium och mässing på 50-60 talet.
Sen vill man inte har in luft eller okända partiklar att använda en behållare med lufthål där luften sugs in och ut när pedalen manövreras vore att öppna upp för problem, ett trycksatt kärl som sköter det hela gör att man inte någonstans släpper in fukt.
Att få in fukt vid bromscylindrarna där man hela tiden har ett visst övertryck pga bromstrycket men även fallhöjden borde inte förekomma om inte packningar läcker.
Jag tror alltså att fukten i vätskan härrör från lufthålen i locket till påfyllningen. Kanske det finns bättre system idag? Men skulle knappast vara godkänt i en industri vet inte hur det är med maskiner som grävskopor och liknande i den mån de inte använder elmotorer.
Redan i instruktions böcker långt tillbaka i tiden påpekar man problemet med vatten i bromsoljan, då är frågan varför man använder hygroskopisk vätska till fordon som är utsatta för fukt, varför inte konstruera fordonet att använda typ automatolja istället??
 
Detta blir inte den första tråden som jag stänger, eller hur?
Hoppades att den nya HB klubben
skulle enbart dra med sig de skarpaste knivarna i lådan...
Så blev det tydligen inte!
Tråkigt!

Varför i hela friden ska jag dela med mig av kompetens
och erfarenhet till folk som "pis..r" på mig som svar?

Fortsätt att lämna era HB på märkesverkstäder
som uppenbarligen blåser er på stora belopp,
helt ok för mig!

Jag har PM kontakt med flera "vettiga" medlemmar, gott så!
Vi får utbyta erfarenheter och kunskap på det sättet i stället!
Vissa "Övriga" kan åka till ett varmare ställe...
Nej inte Spanien, mycket varmare!
 
Senast ändrad:
LUFTA BROMSARNA / BYTA BROMSVÄTSKA. MM
(Så som jag gör, men uppmanar alla att ta personligt ansvar för sina egna handlingar!)

Broms-vätska kan inte komprimeras till skillnad från t.ex. luft.
Så därför heter det egentligen hydrauliska bromsar,
men de flesta säger inte så, ändå.

Bromsvätskan är hygroskopisk, kan ta till sig vatten/fukt...
tusan också!
Fukt och väta skapar korrosion och oxidation/rost.
Passar icke alls med bromsar , eller hur?
Fukt förekommer särskilt rikligt runt HB´ns hjul,
precis där bromsarna sitter.
Riktigt varm fukt kan bli ånga.
Bromsar blir i bland jättevarma, då uppstår ånga, tusan också!

I alla broms-ok och broms-cylindrar finns en nödvändig ansamling av broms-vätska.
Det är oftast den mängden som behöver bytas ut.
Som en pensjonert bilmekaniker vil jeg si att dette er en meget bra beskrivelse, du skal ha ros for å ta jobben med å skrive en veiledning.

Bremsevæsken er som du skriver hygroskopisk det vil si den trekker til seg vann.
Fuktigheten kommer ofte inn gjennom lokket til tross for gummimembranen, så selv om bremsevæsken så klar og fin ut var det overraskende ofte lavt kokepunkt på bremsevæsken når vi målte den.
Derfor løftet vi hvis mulig ut silen i beholderen og sugde ut den gamle bremsevæsken og fylte på ny før vi luftet/byttet bremsevæske.
Men det er som du skriver det er bremsevæsken i calipere og hjulsylindere som det er viktigst å bytte da den normalt er mye dårligere enn den i bremsevæskebeholderen.
Flasker med bremsevæske som har vært lagret uten att lokket er skrudd på er bare å kaste.
Bytting/lufting av ABS modul er ett annet kapittel, det som er beskrevet ovenfor er til vanlig vedlikehold.
 
En sak att tänka på om man har trumbromsar är att det ofta är så att den automatiska regleringen av backarnas läge i trumman inte fungerar vilket gör att bromscylindern får använda en större och större slaglängd vilket t.o.m. kan medföra att man får ta ett omtag på bromspedalen.
Det som händer är att kolven kommer ut i ett område som förmodligen är smutsigt och kan orsaka läckage vilket inte syns direkt eftersom gummidamasken sitter över cylindern, det kan bli så att vätskan kan passera förbi cylindern så att smuts kommer in där bakvägen och förorena vätskan och naturligtvis även vatten.
Fick detta fel efter att bilen varit inlämnad och man bytte allt i trumman men tydligen inte klarade av att få justeringen att jobba.
 
En sak att tänka på om man har trumbromsar ...
Jag har köpt nya bromsklossar till framhjulen & bromsbackar till bakre hjulen på lillbilen (AYGO 2016) och min fråga är: klarar jag av att byta bromsbackar själv och vad bör jag tänka på? Jag tror att jag har verktyg som behövs, annars köper jag det som fattas i Spanien. Ska byta olja + oljefilter samt "lufta" bromsar (DOT4) 1:a gången på den bilen... Luftfilter och kupéfilter bytte jag förra vintern.
 
Det fixar du lätt Ranko :)
Du vet var realtids-supporten sitter, haha!

Men ta regelbundet bilder vid demonteringen,
underlättar fantastiskt mycket, ju äldre man blir...
Börja med att kolla på Tuben, finns massor av hjälp där.

Förresten, tror att det finns något verktyg som heter:
Bromsfjäder-tång, om jag minns rätt...
Vet inte om en sådan behövs i ditt fall?
Genom åren har jag klarat mig med Polygrip eller Svetstång,
handskar och ett jä... pannben!

I de bilar jag fixat så brukar bromstrummans insida ha en slit-kant.
(som jag naturligtvis tar bort sedan, mha handhållen slip)
Därför kan arbetet behöva inledas med någon typ av
baklänges-justering på backarnas läge, tänk diameter-minskning.
Annars blir bromstrumman svår att dra av i axiell riktning.
Vet inte om detta gäller på din bil?

Kolla även om det finns en sk "monteringssats",
brukar vara en påse med små clips, fjädrar, pinnar mm.
Ingen bra idé att återmontera gammalt "mög/skräp",
Dumsnål tror jag att det kallas :)

För hundan, Pumpa ut kolvar/bromsbackar
till rätt anliggning igen efter bytet.
INNAN 1:a provkörning, otroligt viktigt!

Just Go for It! :)
 
Senast ändrad:
Jag har köpt nya bromsklossar till framhjulen & bromsbackar till bakre hjulen på lillbilen (AYGO 2016) och min fråga är: klarar jag av att byta bromsbackar själv och vad bör jag tänka på? Jag tror att jag har verktyg som behövs, annars köper jag det som fattas i Spanien. Ska byta olja + oljefilter samt "lufta" bromsar (DOT4) 1:a gången på den bilen... Luftfilter och kupéfilter bytte jag förra vintern.
På en del japanska bilar som jag bytt klossar på ,krävs det att man skruvar in kolvarna för att få tillbaka dom,så händer inget när du trycker tillbaka dom prova att skruva kolven,var försiktig med tätningen som sitter runt kolven.
 
Det fixar du lätt Ranko :)
....
Kolla även om det finns en sk "monteringssats", brukar vara en påse med små clips, fjädrar, pinnar mm.
...
För hundan, Pumpa ut kolvar/bromsbackar till rätt anliggning igen efter bytet, INNAN 1:a provkörning, otroligt viktigt!
...
Just Go for It! :)
Allt inköpt, en massa små clipps m.m... Ska bli kul se vad Japan har åstadkommit i bromsvägen. Det sägs att dagens småbilar är betydligt bättre och säkrare än när vi var unga och alla ville ha en Amazon (Marianne hade sin), eller PV 444 (jag hade en 3-växlad med delad bakruta).
 
Allt inköpt, en massa små clipps m.m... Ska bli kul se vad Japan har åstadkommit i bromsvägen. Det sägs att dagens småbilar är betydligt bättre och säkrare än när vi var unga och alla ville ha en Amazon (Marianne hade sin), eller PV 444 (jag hade en 3-växlad med delad bakruta).
Hej. Det finns speciella verktyg för att vrida tillbaka bromscylindrar med men jag vet inte om det behövs heller inte på din bil.
Mvh Umebo
 
Ska det roteras/gängas baklänges så behövs det någon typ av fattning/ingrepp,
mot bromskolven.
Biltemas billiga verktyg funkar bra på min Golf som har skivor bak,
och därmed P-broms.
Men om du har trumbromsar bak....
Vad är då ditt behov? :)
19-234_xl_1_bromskolvsverktyg.jpg
 
Senast ändrad:
Jag har bromstrummor bak och bromsskivor fram så detta blir intressant. Om jag fastnar någonstans då kan vi alltid ta husbilen och leta efter det som saknas.
1696021031653.png
Saknar bara "bromsfjäderverktyg" som kanske kan tillverkas av passande rörstump med dimension ø (?) Jag har även en liten polygriptång som kan vara ett alternativ...

1696022267798.png 1696023500184.png
 
Senast ändrad:
Det enda som brukar vara problem är fjädrarna till backarna de kan vara jobbiga att ta bort men värre att få på. Man får använda polygripen men bättre vore om man hade ett verktyg med en krok att dra isär fjädrarna.
Aygo är väl en av de bästa småbilarna med lite fel och kräver mest bara underhåll.
Såg att tändstift inte fanns på din lista men kanske du bytt dem? De är väldigt dyra kostar bortåt tusenlappen.
Finns dock ett annat känt märke för halva priset som jag köpte till min trecylindriga motor. Den förde en del oväsen efter 26000 mil men en skvätt RVS tog bort oljudet ganska omgående den har nu gått närmare 30000 hos en annan ägare. Så bra kvalitet på motorn.
 
Det enda som brukar vara problem är fjädrarna till backarna de kan vara jobbiga att ta bort men värre att få på. Man får använda polygripen men bättre vore om man hade ett verktyg med en krok att dra isär fjädrarna.
...
Har tändstift, men det är inte riktigt dags ännu enligt serviceintervall anvisningar, först efter 9000 mil (GB mil = 1 609?) Vad jag däremot inte fattar är KOLFILTER BYTE? Aldrig hört talas om! Kanske syftar på kuppéfilter(?)

SERVICE INTERVALL Aygo 2016, 6 000 mil
1696025288769.png
 
Senast ändrad:
Kan det vara friskluftsfiltret som kan vara belagt med aktivt kol partiklar men det finns säkert utan men kolet tar bort en del lukt men kostar mer. Sitter åtkomligt under handskfacket på passagerarsidan.
Men borde ju vara pollenfilter??
förmodligen en variant av filtret till friskluften. Testade en gång ett sånt filter från biltema, tog bort lukten från pappersbruket men fick en beläggning på vindrutans insida så det gick bort, men det var länge sedan och dålig kvalite.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen