Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Jag har aldrig luftat mina bromsar, då jag inte har någon luft i bromssystemet ,däremot bytt bromsvätska vart annat år.Nu måste jag fråga, Olof G,
och vill gärna ha ett rakt och ärligt svar.
-Hur många gånger har du bytt bromsvätska
utan att samtidigt lufta bromsarna?
Du kanske borde redovisa en stegvis handledning
på din egen unika metod?
Som en pensjonert bilmekaniker vil jeg si att dette er en meget bra beskrivelse, du skal ha ros for å ta jobben med å skrive en veiledning.LUFTA BROMSARNA / BYTA BROMSVÄTSKA. MM
(Så som jag gör, men uppmanar alla att ta personligt ansvar för sina egna handlingar!)
Broms-vätska kan inte komprimeras till skillnad från t.ex. luft.
Så därför heter det egentligen hydrauliska bromsar,
men de flesta säger inte så, ändå.
Bromsvätskan är hygroskopisk, kan ta till sig vatten/fukt...
tusan också!
Fukt och väta skapar korrosion och oxidation/rost.
Passar icke alls med bromsar , eller hur?
Fukt förekommer särskilt rikligt runt HB´ns hjul,
precis där bromsarna sitter.
Riktigt varm fukt kan bli ånga.
Bromsar blir i bland jättevarma, då uppstår ånga, tusan också!
I alla broms-ok och broms-cylindrar finns en nödvändig ansamling av broms-vätska.
Det är oftast den mängden som behöver bytas ut.
Jag har köpt nya bromsklossar till framhjulen & bromsbackar till bakre hjulen på lillbilen (AYGO 2016) och min fråga är: klarar jag av att byta bromsbackar själv och vad bör jag tänka på? Jag tror att jag har verktyg som behövs, annars köper jag det som fattas i Spanien. Ska byta olja + oljefilter samt "lufta" bromsar (DOT4) 1:a gången på den bilen... Luftfilter och kupéfilter bytte jag förra vintern.En sak att tänka på om man har trumbromsar ...
På en del japanska bilar som jag bytt klossar på ,krävs det att man skruvar in kolvarna för att få tillbaka dom,så händer inget när du trycker tillbaka dom prova att skruva kolven,var försiktig med tätningen som sitter runt kolven.Jag har köpt nya bromsklossar till framhjulen & bromsbackar till bakre hjulen på lillbilen (AYGO 2016) och min fråga är: klarar jag av att byta bromsbackar själv och vad bör jag tänka på? Jag tror att jag har verktyg som behövs, annars köper jag det som fattas i Spanien. Ska byta olja + oljefilter samt "lufta" bromsar (DOT4) 1:a gången på den bilen... Luftfilter och kupéfilter bytte jag förra vintern.
Allt inköpt, en massa små clipps m.m... Ska bli kul se vad Japan har åstadkommit i bromsvägen. Det sägs att dagens småbilar är betydligt bättre och säkrare än när vi var unga och alla ville ha en Amazon (Marianne hade sin), eller PV 444 (jag hade en 3-växlad med delad bakruta).Det fixar du lätt Ranko
....
Kolla även om det finns en sk "monteringssats", brukar vara en påse med små clips, fjädrar, pinnar mm.
...
För hundan, Pumpa ut kolvar/bromsbackar till rätt anliggning igen efter bytet, INNAN 1:a provkörning, otroligt viktigt!
...
Just Go for It!![]()
Hej. Det finns speciella verktyg för att vrida tillbaka bromscylindrar med men jag vet inte om det behövs heller inte på din bil.Allt inköpt, en massa små clipps m.m... Ska bli kul se vad Japan har åstadkommit i bromsvägen. Det sägs att dagens småbilar är betydligt bättre och säkrare än när vi var unga och alla ville ha en Amazon (Marianne hade sin), eller PV 444 (jag hade en 3-växlad med delad bakruta).
I så fall kontaktar jag Tommy Dynérs Fiat verkstad. Har blivit riktig kompis med deras otroligt duktiga verkstadskille som får göra jobbet om jag "fastnar"...Hej. Det finns speciella verktyg för att vrida tillbaka bromscylindrar med men jag vet inte om det behövs heller inte på din bil.
Mvh Umebo
Hej. Antingen en plattmejsel eller ett verktyg för ändamålet finns lite olika varianter.Ska det roteras/gängas baklänges så behövs det någon typ av fattning/ingrepp.
Biltemas billiga verktyg funkar bra på min Golf som har skivor bak,
och därmed P-broms.
Men om du har trumbromsar bak....
Vad är då ditt behov?
Visa bilaga 30659
Har tändstift, men det är inte riktigt dags ännu enligt serviceintervall anvisningar, först efter 9000 mil (GB mil = 1 609?) Vad jag däremot inte fattar är KOLFILTER BYTE? Aldrig hört talas om! Kanske syftar på kuppéfilter(?)Det enda som brukar vara problem är fjädrarna till backarna de kan vara jobbiga att ta bort men värre att få på. Man får använda polygripen men bättre vore om man hade ett verktyg med en krok att dra isär fjädrarna.
...
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons