• VĂ€lkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ÀndÄ med Kunskapsbank, reseberÀttelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto hÀr!

Litiumbatteri som brinner ?đŸ˜©

Vet vi det? Vad Àr det för bil? Svansmotor? Man ser tvÄ vita lÄdor innanför den öppna luckan. Skulle kunna vara batterier. De ser förvÄnansvÀrt oskadda ut?

Men oavsett Àr en utvecklad brand i husbil hemskt. Det gÄr sÄ fort!!
 
Senast Àndrad:
Den absolut vanligaste litium-kemin pÄ batterier i husbil Àr LiFePO4, som Àr brandsÀkra.

Vad som brinner pÄ klippet Àr svÄrt att gissa.
Absolut min poÀng! LiFePo4 Àr brandsÀkra. Tom sÀkrare Àn konventionella bly/syra batterier. Jag reagerade dock lite försiktigt. Vill inte fÄ pÄ skallen igen!
Visst skulle det kunna vara en motorbrand! Massor av vitt pulver pÄ marken bak bilen, som om man försökt slÀcka nÄgot?
Intressant om nÄgon kan identifiera vad det Àr för en bil och om den har motorn bak!
 
Nu har jag tittat pÄ filmen bild för bild och det Àr INTE batterierna som brinner. Det som syns brinna pÄ batterier Àr brinnande plast eller liknande som rinner ner pÄ batterierna.
Bilen Àr en holiday rambler ambassador 38PDQ frÄn 2004 och har motorn bak.
brand.png
 
Rammebygget med fiber armert plast utvendig, skumisolasjon. Ofte utstyrt med en bensindrevet Onan generator ved siden av den 8.3 liter Cummings Diesel motor som dytter bilen frem. Oftest en plast slange for bensin til generator - ikke uvanlig med lekkasje etter endel Är. Hadde selv lekkasje og mÄtte bytte slange pÄ min Winnebago med Onan.

NÄr jeg studerer filmen sÄ ser jeg at brannen er i rommet over batteriene pÄ hÞyre side - muligens plassen for bensintanken.
 
Rammebygget med fiber armert plast utvendig, skumisolasjon. Ofte utstyrt med en bensindrevet Onan generator ved siden av den 8.3 liter Cummings Diesel motor som dytter bilen frem. Oftest en plast slange for bensin til generator - ikke uvanlig med lekkasje etter endel Är. Hadde selv lekkasje og mÄtte bytte slange pÄ min Winnebago med Onan.

NÄr jeg studerer filmen sÄ ser jeg at brannen er i rommet over batteriene pÄ hÞyre side - muligens plassen for bensintanken.
Generatorn Àr dieseldriven och sitter i fronten bakom luckan pÄ bilden som Àr öppen dÀr sitter varmvattenberedaren.
Jag kan givetvis ha fel men det hÀr Àr info jag hittat nÀr jag sökt pÄ modellen jag fÄtt fram nÀr jag sökt igenom bildrutorna i filmen.
 
Vad menar du med "brandsÀkra"?
Kort AI-sammanfattning:

"LiFePO4-batterier (litiumjÀrnfosfat) har en betydligt lÀgre brandrisk Àn andra litiumbatterier eftersom de Àr obrÀnnbara och har en stabil kemisk struktur. De undviker termisk rusning, exploderar inte och deras elektrolyt Àr icke-brandfarlig. Trots denna höga sÀkerhet finns det fortfarande potentiella risker, som giftiga gaser vid skada eller felaktig laddning och förvaring, sÄ korrekt hantering Àr nödvÀndig. "

Sedan kan man i stort sett sÀtta fyr pÄ allt, bara man utsÀtter det för tillrÀckligt hög vÀrme!
 
Det viktigste som skiller LiFePO4 fra andre Lithium Ion batterier er fravÊr av fritt oksygen. Det eneste som kan brenne er den ene elektroden som er carbon, men en mÄ tilfÞre oksygen utenifra. Noe annet som kan brenne er om kassen er plast og ikke metall som i de fleste som benyttes i dag. Til sammenligning sÄ utvikler bly syre batterier en gassblanding av oksygen og hydrogen ved overladning, denne gassen kalles pÄ norsk for knallgass da den er eksplosiv.

Leter en lenge nok pÄ YouTube sÄ vil en finne en filmsnutt fra et tysk brannvesen som forsÞkte Ä fÄ en LiFeYPO4 celle til Ä eksplodere, det ble med en damputvikling etter lang tids overladning med en spenning langt over maks ladespenning. Dampen var ikke helsefremmende, men det var allt som skjedde. Samme test med en mye mindre celle av NMC typen endte i en eksplosjon etter veldig kort tid. Om jeg husker rett var det en Winstone 200 Ah celle som holdt veldig lenge fÞr den slapp ut elektrolytten i dampform gjennom sikkerhetsventilen. Mener e forsÞkte med noe over 5 volt pÄ cellen som skal ha under 4 volt.
 
Generatorn Àr dieseldriven och sitter i fronten bakom luckan pÄ bilden som Àr öppen dÀr sitter varmvattenberedaren.
Jag kan givetvis ha fel men det hÀr Àr info jag hittat nÀr jag sökt pÄ modellen jag fÄtt fram nÀr jag sökt igenom bildrutorna i filmen.
Jeg gravde ikke lenge nok, men varmvatn berederaren er sikker driven med gass og Äpen flamme.
 
Kort AI-sammanfattning:

"LiFePO4-batterier (litiumjÀrnfosfat) har en betydligt lÀgre brandrisk Àn andra litiumbatterier eftersom de Àr obrÀnnbara och har en stabil kemisk struktur. De undviker termisk rusning, exploderar inte och deras elektrolyt Àr icke-brandfarlig. Trots denna höga sÀkerhet finns det fortfarande potentiella risker, som giftiga gaser vid skada eller felaktig laddning och förvaring, sÄ korrekt hantering Àr nödvÀndig. "

Sedan kan man i stort sett sÀtta fyr pÄ allt, bara man utsÀtter det för tillrÀckligt hög vÀrme!
Ja LiFePO4 Àr bÀttre Àn mÄnga andra batterikemier, det Àr vÀlbekant. Eftersom elektrolyten innehÄller organiskt lösningsmedel kÀnns AI:s pÄstÄende att de Àr obrÀnnbara vÀl magstarkt. Giftiga gaser kan de definitivt avge om de provoceras. VÀldigt giftiga t.o.m. , bland annat vÀtefluorid (HF). I ett ganska enkelt test genomfört av Prags universitet pÄ uppdrag av GWL (leverantör av LiFePO4 celler, batterier och tillbehör) provocerade man en mekanisk skada pÄ en 40 Ah 3,2 V Winston-cell och mÀtte upp en avgiven mÀngd HF som skulle behövt spÀs ut i en luftvolym av 128 m3 för att fÄ ner koncentrationen till ofarliga nivÄer. Det Àr inte mÄnga husbilar som Àr 128 m3 och bara har en ensam 40Ah-cell....

DÀrmed inte sagt att LiFePO4-batterier mÄste undvikas. Jag har sjÀlv tvÄ i husbilen. Men man skall ha respekt för riskerna.
"BrandsÀker" Àr nog inte rÀtt etikett pÄ dem.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vÄrt forum. Det Àr enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in hÀr.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen