Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VÀlkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ÀndÄ med Kunskapsbank, reseberÀttelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto hÀr!
Absolut min poÀng! LiFePo4 Àr brandsÀkra. Tom sÀkrare Àn konventionella bly/syra batterier. Jag reagerade dock lite försiktigt. Vill inte fÄ pÄ skallen igen!Den absolut vanligaste litium-kemin pÄ batterier i husbil Àr LiFePO4, som Àr brandsÀkra.
Vad som brinner pÄ klippet Àr svÄrt att gissa.
Generatorn Àr dieseldriven och sitter i fronten bakom luckan pÄ bilden som Àr öppen dÀr sitter varmvattenberedaren.Rammebygget med fiber armert plast utvendig, skumisolasjon. Ofte utstyrt med en bensindrevet Onan generator ved siden av den 8.3 liter Cummings Diesel motor som dytter bilen frem. Oftest en plast slange for bensin til generator - ikke uvanlig med lekkasje etter endel Är. Hadde selv lekkasje og mÄtte bytte slange pÄ min Winnebago med Onan.
NÄr jeg studerer filmen sÄ ser jeg at brannen er i rommet over batteriene pÄ hÞyre side - muligens plassen for bensintanken.
Vad menar du med "brandsÀkra"?Den absolut vanligaste litium-kemin pÄ batterier i husbil Àr LiFePO4, som Àr brandsÀkra.
Vad som brinner pÄ klippet Àr svÄrt att gissa.
Kort AI-sammanfattning:Vad menar du med "brandsÀkra"?
Jeg gravde ikke lenge nok, men varmvatn berederaren er sikker driven med gass og Äpen flamme.Generatorn Àr dieseldriven och sitter i fronten bakom luckan pÄ bilden som Àr öppen dÀr sitter varmvattenberedaren.
Jag kan givetvis ha fel men det hÀr Àr info jag hittat nÀr jag sökt pÄ modellen jag fÄtt fram nÀr jag sökt igenom bildrutorna i filmen.
Ja LiFePO4 Àr bÀttre Àn mÄnga andra batterikemier, det Àr vÀlbekant. Eftersom elektrolyten innehÄller organiskt lösningsmedel kÀnns AI:s pÄstÄende att de Àr obrÀnnbara vÀl magstarkt. Giftiga gaser kan de definitivt avge om de provoceras. VÀldigt giftiga t.o.m. , bland annat vÀtefluorid (HF). I ett ganska enkelt test genomfört av Prags universitet pÄ uppdrag av GWL (leverantör av LiFePO4 celler, batterier och tillbehör) provocerade man en mekanisk skada pÄ en 40 Ah 3,2 V Winston-cell och mÀtte upp en avgiven mÀngd HF som skulle behövt spÀs ut i en luftvolym av 128 m3 för att fÄ ner koncentrationen till ofarliga nivÄer. Det Àr inte mÄnga husbilar som Àr 128 m3 och bara har en ensam 40Ah-cell....Kort AI-sammanfattning:
"LiFePO4-batterier (litiumjÀrnfosfat) har en betydligt lÀgre brandrisk Àn andra litiumbatterier eftersom de Àr obrÀnnbara och har en stabil kemisk struktur. De undviker termisk rusning, exploderar inte och deras elektrolyt Àr icke-brandfarlig. Trots denna höga sÀkerhet finns det fortfarande potentiella risker, som giftiga gaser vid skada eller felaktig laddning och förvaring, sÄ korrekt hantering Àr nödvÀndig. "
Sedan kan man i stort sett sÀtta fyr pÄ allt, bara man utsÀtter det för tillrÀckligt hög vÀrme!
Men den absolut brandsÀkraste kemin vi har tillgÄng till!"BrandsÀker" Àr nog inte rÀtt etikett pÄ dem.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons
Annons