• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Litiumbatteri, EBL och DC-DC

HåkanR

Medlem
Medlem
Ort
Lomma
Vi vill installera ett 165 Ah Litium-batteri (LIFEPO4) i vår husbil från 2018, och har googlat massor, men får inte riktigt koll på hur vi ska koppla in det. Kanske någon som gjort en liknande installation och/eller någon teknik-expert kan ge lite vägledning? Kan vi bara koppla in det, eller bör/måste vi komplettera med en DC-DC?
* Alternativ 1: enklast möjliga, dvs bara ersätta vårt befintliga AGM-batteri med det nya Litium-batteriet (med värme och BMS), och låta befintlig EBL och solregulator styra både generatorladdning och 230-laddning? Blir det en rimlig bra lösning? Eller finns det risk för brand eller att batteriet försämras? Vad bör jag kolla (förutom kabeldimensioner)? Jag gissar att vi ska köra inställning Gel (14,4V, 13,7 underhållsladdning) och inte AGM (14,7/13,7)?
* Alternativ 2: att även skaffa en DC-DC, t ex Victron Orion-Tr Smart 12/12-30A. Hur ska den i så fall kopplas in i förhållande till EBL-en solpanels-styrenheten? Är det någon som vet, eller som redan gjort en lyckad installation, som har någon skiss?
Vi har idag: Fiat Ducato från 2018 (med förstärkt generator 200A). Ett elektronikblock Schaudt EBL 30 (laddar 18A) med endast inställning AGM eller GEL. Vi har dessutom en 120W solcellspanel med Schaudt LR 1218 styrenhet.
Som sagt, vi har försökt läsa på, men blir alldeles snurriga av alla avancerade resonemang, trots lite el-utbildning och trots att jag kopplat en del el (bil- och hus) genom åren. Kan någon ge oss lite enkla tips, så blir vi glada.
 
Om jag sätter invertern 1m från batteriet hur tjocka ledningar ska jag ha och vilken säkring? 1000/ 2000W inverter.
Till vår Victron 1600 så satt det 35mm2 från tillverkaren. De kablarna var ca 1,5m långa vill jag minnas.

Men som Skalman skriver, så finns det bra tabeller på nätet.

Tror inte du behöver DC/DC, på din beskrivning så verkar det fungera bra.

Om du vill ha högre laddning, då är DC/DC ett bra alternativ.
 
Nu har jag installerat batteriet och provat i 25 minuter, kört runt kvarteret och på tomgång. Samt laddat på ström tills det blev fullt.

Laddade på ström från 50% och det gav 13,5-13,7 V och 18A sista 5 % ökade V sakta upp till 14.4 V och strömmen minskade. Batteriet började balansera sig vid 99%. sedan gick det i viloläge 13,4 V. När jag körde motorn var V 13,7 och A 22A varierade några tiondelar upp och ner.

I batteri appen är V 13,5 på sol appen är V 12,8 och på shunt är V12,8 konstigt? Start batt V12,85

Frågan är. När man står på ström så verkar det ju dumt att ladda fullt med sol och ebl när det inte behövs. Solladdaren går att stänga av i appen. Ska man dra säkringen för laddaren ? Klarar start batteriet gel inställningen ( lång float)?

Verkar inte behövas Dc-Dc då? Vi ska ge oss iväg neråt så det är ju bra om det fungerar.
Tänker nog dra en tjockare ledning bakåt från solladdaren till en säkringsdosa. Den har ju en load utgång slipper då kludda vid ebl.
Är det så att om det kommer in 10A sol så har man 10 A till förbrukning? På en 100/ 20 solladdare.

Bil Sunlight 2020, ebl 31, victron Mppt 100/20 direkt på batteriet (minus direkt på polen),ca 150 watt sol, victron shunt, 150 A Lithium. Satte ebl på gel. Kopplade inte in Invertern. Ville se om det fungerade först. Om jag sätter invertern 1m från batteriet hur tjocka ledningar ska jag ha och vilken säkring? 1000/ 2000W inverter.
Mvh Ulf
Startbatteriet klara Gel-inställning, finns ingen anledning att dra ytterligare kablar från solcellsregulatorn för att använda load-utgången,det krånglar bara till installationen, låt solcellen ladda batteriet och använd den ström du behöver från batteriet.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen