• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Litiumbatteri, EBL och DC-DC

HåkanR

Medlem
Medlem
Ort
Lomma
Vi vill installera ett 165 Ah Litium-batteri (LIFEPO4) i vår husbil från 2018, och har googlat massor, men får inte riktigt koll på hur vi ska koppla in det. Kanske någon som gjort en liknande installation och/eller någon teknik-expert kan ge lite vägledning? Kan vi bara koppla in det, eller bör/måste vi komplettera med en DC-DC?
* Alternativ 1: enklast möjliga, dvs bara ersätta vårt befintliga AGM-batteri med det nya Litium-batteriet (med värme och BMS), och låta befintlig EBL och solregulator styra både generatorladdning och 230-laddning? Blir det en rimlig bra lösning? Eller finns det risk för brand eller att batteriet försämras? Vad bör jag kolla (förutom kabeldimensioner)? Jag gissar att vi ska köra inställning Gel (14,4V, 13,7 underhållsladdning) och inte AGM (14,7/13,7)?
* Alternativ 2: att även skaffa en DC-DC, t ex Victron Orion-Tr Smart 12/12-30A. Hur ska den i så fall kopplas in i förhållande till EBL-en solpanels-styrenheten? Är det någon som vet, eller som redan gjort en lyckad installation, som har någon skiss?
Vi har idag: Fiat Ducato från 2018 (med förstärkt generator 200A). Ett elektronikblock Schaudt EBL 30 (laddar 18A) med endast inställning AGM eller GEL. Vi har dessutom en 120W solcellspanel med Schaudt LR 1218 styrenhet.
Som sagt, vi har försökt läsa på, men blir alldeles snurriga av alla avancerade resonemang, trots lite el-utbildning och trots att jag kopplat en del el (bil- och hus) genom åren. Kan någon ge oss lite enkla tips, så blir vi glada.
 
Hej igen,
Nu har jag installerat batterierna och lite till, här kommer mina erfarenheter från det, för den som är intresserad:
- Det tog en liten stund att få loss passagerarstolen på vår Ducato 2018, det var fem st torx T40, en "stopper" som jag fick loss med en tillslipad 20 mm hylsnyckel med stolen vänd 90 grader, samt två st 13 mm muttrar som satt undertill.
- Jag bytte regulatorn till vår 1200 W solpanel till en MPPT-laddare - som kan ladda både bodel och startbatteri. Vår tidigare var PVM, dvs inget Litium-läge.
- Jag ställde om vår EBL 30 till Gel eftersom den använder max 14,4 V, och det andra alternativet AGM använder 14,7 V. Batteriet behöver 14,6 V. Jag tror att det inte spelar någon stor roll, dock. 230 laddar nu 18 A.
- Jag installerade ingen DC/DC. När jag testar (endast en kort stund ännu så länge), så laddar generatorn med 25 A. Jag får kolla mer och fundera på om jag ska ha en laddbooster. Men jag förstod att det då också krävs noggrannhet vid installationen för att hantera höga strömmar, bra kablar, ändhylsor etc etc, och det har jag personligen ingen vana av.
- Jag installerade ingen annan övervakningsmöjlighet än mobil-appen som kopplas till batteriet via Bluetooth. Jag tror att den ger tillräcklig information för mina behov (laddning %, spänning, nuvarande laddning A etc).

Lite summering av vad jag kommit till insikt med gällande inkoppling av LiFePO4 - tack vare alla goda tips och råd från er alla, och genom lite frågor till leverantören:
- Sol-, 230- respektive generator-laddning är 3 helt olika saker, styrs helt separat, även om de alla kan vara kopplade via EBL.
- Solpanelsregulatorn ska vara MPPT, inte PVM. PVM kan skada batteriet, och dessutom ger MPPT upp till 30% bättre laddning.
- Inställningen AGM/Gel i EBL-en gäller bara vid 230-laddning. Gel är nog bäst, åtminstone den försiktiges/osäkres val.
- Man kan koppla en ladd-booster / DC/DC seriellt före EBL (med en risk att EBL begränsar eller havererar vid höga strömmar), eller bättre: parallellt med EBL och då styra den med D+. Men eftersom det är höga strömmar, så kräver det bra kunskaper och verktyg.
- Den befintliga styrningen av bilens generator kan passa ditt batteri, eller inte. Kolla spänning och laddström för att se om det fungerar bra. Det kanske inte behövs DC/DC/laddbooster, om du nöjer dig med hur det fungerar utan.
- BMS-en i batteriet kan hantera vissa avvikelser, t ex lite för hög spänning eller fel laddkurva, men jag gissar att det beror på vilket batteri det är.
- En App kopplad via Bluetooth till batteriet kan ge en hel del intressant information.
Hoppas att det blev rätt - rätta mig gärna om jag har fel. :)
 
Senast ändrad:
En PWM solar regulator er direkte skadelig for LFP batterier da den kun hakker opp strømmen fra panelene. Spenningen fra panelene er normalt over 17 volt, og puls ladning med en slik spenning er godt over grensen for hva batteriet tåler.
 
Jag googlade lite om faran med PWM laddning av batterier och där tar man upp ett annat problem.
Jag har ju en 50w solpanel och en 20ah lifepo4, tänkte först köra utan regulator men det var dumt eftersom jag ska ladda elcykeln med en laddare 12-42v.
Batteriet har en bms som slår ifrån när det är fulladdat och var tar dom 18v vägen då jo rakt in i elcykelladdaren om den inte orkar lasta ner solpanelen kanske har slutat ladda då går det nog sönder en del.
Har en liten pwm från husbilen och det är väl det man brukar skicka med ofta, så jag sätter den imellan, frågan är om den verkligen pulsar 18v direkt till batteriet? Har man inte en relativt hög switch frekvens och lagrar upp och jämnar ut spänningen innan man skickar ut den? Pwm- tekniken används ju i många sorters laddare t.ex. 12-5v till mobilerna.
Ett problem man tar upp i artikeln är att när bms stänger av laddningen vid fulladdat så kan regulatorn hissa upp spänningen på utgången då belastningen försvinner och slå sönder någon känslig utrustning. Det borde ju vara så att laddningen stängs av vid en lägre spänning än den där BMS slår ifrån även på en PWM laddare att MPPT gör det utgår jag ifrån.
Nu är ju artikeln på engelska vilket kan vara jobbigt för gemene man eftersom det är tekniska termer en övervintrad pensionär har också sina problem. Jag gör ju en serie antaganden här som kanske inte stämmer och då får jag bannor av någon.
Tänkte att någon kan kasta lite ljus över det hela Knut är väl bl.a. den man tänker på.
 
Ja Bengt det er en mulighet ved bruk av motstand og kondensator på utgangen av PWM trinnet slik at pulsene blir mindre synlig. Det neste er hvor tilbakekoblingen for spenningsreguleringen skjer før eller etter et slik glattings trinn. For ladning av blybatteri trenger en ikke glattingen da batteriet i seg selv har en høy nok motstand og fungerer som en kondensator.

En kan teste en PWM solar regulator ved å la den stå med åpen utgang og måle spenningen. Noen har en pen ladespenning andre fyker opp til spenningen fra panelet. Tredje mulighet er at den stenger utgangen og en får 0 volt ut. Denne siste varianten kan en teste med en 12 volt lampe og måle spenningen over lampen, men resultatet er mer usikkert.

Det finnes og batteriladere for lading fra 230V som har PWM utgang, har en slik og på den står det skrevet at den ikke kan benyttes for LFP batteri.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen