• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Liten by i Albanien

Hej Knut....

Så gjorde jag också.... Från noll till 2-3 ggr om året tog jag smärtstillande
Och 0-2 kurer diclofenac kurer på 10 dagar, detta har fungerat bra i många år...
Sen hände en olycka i fjol sommar... Jag trampade fel med vänsterfoten och fick efter 14 dagar en brinnande smärta i fotenleden.
Den svenska sjukvården löste inte problemet med foten trotts att jag var där många ggr.
Och ovanpå detta fick jag en infektion i käken och i en tandrot och blev op. Så förra halva året åt jag antiinflammatorisk bla. Diclofenac bluefish i flera 14 dagars kurer.

Men sen hände något i vintras när jag försökte gå normalt med den dåliga foten... Då kom värk i båda fotleder och sen i knäna.... Känner också av ibland höftvvärk och axelvärk...

Egentligen skall jag inte gnälla,då jag har vänner som fått annat... Och de lever inte längre.. ☹️

Det som är jobbigast med kraftigt värk... Är att det tar den mesta energi ifrån mig... Som just nu... Har ingen energi till att köra vidare.
Kämp på
 
Jag har ätit voltaren mot min ryggsmärta i många år. Fick hjärtfladder. Det åtgärdades med en ablation för några år sedan. Fick tillbaka det när vi var i Spanien första gången. Läste på nätet att man kan få hjärtfadder av Voltaren så jag slutade med dem och problemet är nästan borta nu. Fick ju opererat ryggen för ett år sen så nu behöver jag int knapra smärtstillande längre.
 
Natten som gick sov vi precis vid gränsen mellan Slovakien och Österike, vid floden Morava..

Där var rött ljus över bron, då den har bara en enfilig väg över bron. Så medan jag stod och väntade på grönt ljus, så ser jag åt höger och ser att jag kan nog parkera längs floden, går ur kön och svänger ner mot floden och parkerar. Hundarna springer snabbt ut, då de har varit många tim i hb.

Så vi parkera i Slovakien och andra sidan floden är det Österrike.... Och där finns en massa små stugor längs floden , de är byggda uppe på pelare och så har varje stuga en anordning med ett fiskenät som hänger nu uppe över floden, troligen sänker man ner näten och sen drar upp... Tråkigt fiske..

På morgonen kör vi över bron mot byn Hohenau am der Match i Österike..
Sen går turen några km i Österike och snart är vi inne i Tjeckien...

Jag köper ingen go box utan tänker köra på betalningsfria vägar.... Och det blev verkligen småvägar med lite eller ingen trafik långt ute på landet..

Någon sa att med långsam kommer man långt.... Och nu är vi ett par mil söder om Prag..
Jag hade tänkt köra till norr om Prag, men har fått problem med främre bromsar... Backarna är nästan slut och det är för långt att chansa på att de skall hålla ända till Sverige...
Så vi vek av rutten och efter mycket letande hittade jag en perfekt plats för natten... I ett villa kvarter hittade jag en lekplats... Inga skyltar... Så jag kör in på gräsmattan... Och parkerar för natten...
Hundarna gillar också stället.. Ibland undrar jag hur jag lyckas hitta så bra platser... Inte är det tack vara kraften där uppe till min gps.... Nää... Säkert blir jag vägledd av en större kraft än gps:en...

Vädret är helt underbart och jag sitter och njuter av stunden.... När två vackra kvinnor dyker upp... Den ena pratar lite lite engelska, så jag frågar om det är ok att stå här över natten, då jag inte vågar köra vidare.
Inga problem... Och så undrar hin vad problemet är.. Jag berättar om bromsarna.... Men hon förstår inte så bra engelska... Så hon säger jag ringer min son.... Och så kommer han hit ca ½ tim senare.... Han är mekaniker...
Kollar bromsarna och säger att den högra behöver bytas ...
Han har en verkstad och ger mig adressen dit, så hjälper vi dig sa han...
Ca 18km härifrån ligger en Fiat professionall, jag kör dit i morgon och ser om jag kan få tag på nya backar... Sen får jag se om jag eller hennes son skall göra jobbet...

Senare på kvällen kommer ena kvinnan tillbaka hit, och bjuder mig på några hembakade kakor... Och undrar om jag skall stanna längre här... Tyvärr..
Kanske du kommer nästa gång hit...
Mer än gärna säger jag och tackar så hjärtligt för kakorna...

Förstora bilde så ser ni stugorna

IMG_20220518_165331.jpg

IMG_20220519_193537.jpg

IMG_20220519_193759.jpg
 
God morgon....

Jag hittade en biltillbehörs firma bara ett stenkast härifrån... I byn Nymburk
De kan skaffa backarna till kl 14-15 idag... Till en kostnad av 760:- spänn
Lite dyrt men vad gör jag...
Nu på morgonen när jag körde dit så fick jag "pumpa" för att få överhuvudtaget någon bromsverkan på bilen.
Så nu vågar jag inte köra till verkstaden, utan kommer att själv göra jobbet här på lekplatsen.

Än en gång har vi en himla tur... Att firman som säljer bromsbeläggen är bara 15 min gångväg härifrån. Så nu kör jag inte en meter till förrän nya bromsbelägg är monterad....

Hoppas jag sen hinner med färjan från Rostock på söndags kväll... Och för säkerhets skull så kollade jag upp min färjebiljett... Och ser att det är på lördag, i morgon som min billjett gäller.
Vilken himla tur jag hade att bromsen blev dålig... Jag hade ju annars missat färjan med 24 tim.. :eek: 😂

Så nu har jag bokat om till den 23:e...

Jaja... Tur att han där uppe hjälper mig med att se till så att jag kommer rätt dag och tid till mina "möten"... Nu får jag ändra läkartiden och lite annat som är inbokad.
 
Senast ändrad:
Såja.... Nu kan vi köra vidare..

Efter flera oklara kontakter med firman och en kvinna via mobilen.... Så fick jag mina bromsbackar... Och en massa skratt på köpet.. 😂 😂 😂 😂 😂
Just nu är det för komplicerat att berätta...

Hur som helst så tog jag tag i jobbet.. Och det tog inte många minuter förrän min gamla öma kropp började protestera.... Jag hoppas verkligen att detta är sista gången jag "skruvar" på en bil..
Jag började med högerhjulet.... Och till min förvåning så var en bromsback inte där.... Jag fattar absolut inget nu, jag bytte backarna förra vintern och den som är kvar ser nästan helt ny ut...
Båda kolvar hade hoppat ur, nen jag fick dem tillbaka, hoppas jag gjorde rätt som bara tryckte dem in.....
Andra hjulet var helt ok och beläggen såg nästan nya ut.... Dessa sparade jag som reserv.. Och på med de nya...
Totalt tog det ungefär 2 tim...
Öm i benen och armarna.. Så nu vet jag vad jag har att vänta på i natt.... Undrar om man kan ta värktabletter i förebyggande syfte :rolleyes:
Jag ver inte ens om jag kommer iväg imorgon.. Men jag får ta problemet då..

Någon som har en idé om varför bara ett belägg är borta...

Här är bromsbacken omvandlat till pulver..

IMG_20220520_165808.jpg
Ingen bromsback, med det behövs nog nya skivor


IMG_20220520_170143.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20220520_170138.jpg
    IMG_20220520_170138.jpg
    1,9 MB · Visningar: 35
Nya skivor det är nog bara förnamnet, lite detektivarbete om vad som hänt kan nog vara bra. Materialfel eller monteringsfel?? Tänk vad som hänt om du kommit i en kritisk situation i en brant nedförsbacke.
 
Vi vaknade vid 08:30 tiden... Fotfarande öm i kroppen, och jag fick ta värktablett i natt...
Gör frukost till oss alla tre.
Sen har jag ett berg av disk som jag tar itu med efter frukosten... Något annat tänker jag inte göra innan avfärd...
Och när vi rullar ut från lekplatsen så vinkar en kvinna och några barn..... hejdå ... Jag vinkar tillbaka medan jag kör ut från lekplatsen....

Snart har vi rullat upp mot gränsen mot Tyskland, till byn Česká Lípa.
Tänker stanna här en natt, så blir det bara en övernattning i Tyskland, vill inte stanna där längre.
Här i byn har jag hittat en perfekt "ställplats" på ett område var folk har små garage och mekar med bilar.
Jag tycker att där är lite luft i bromssystemet, så jag tänker lufta det.
Här är 5 andra som mekar med sina bilar, så jag frågar om de kan hjälpa mig i 10-15 min....så jag går till dem och frågar.... En pratar lite engelska.... Och han berättar för de andra (alla kommer från Mongoliet)... Visst kan vi hjälpa dig. Och så följer tre av dem med mig.
Jag sköter bromsen en sköter kommunikationen mellan den som skruvar och mig... Och den tredje pratar hela tiden på mongoliska...


IMG_20220521_134042.jpg

Och som tacken för att de fick hjälpa mig, så bjöd de in mig till motor klubbens "bar" i kväll kl 19:00.

Skall bli spännande att få följa med...
Sist någon bjöd in mig till en motor klubb, var när jag var i Istanbul första gången.
 
Senast ändrad:
Godmorgon...
Ibland blir det inte som man tänkte sig... För på eftm igår så kom en typ vakt för området där jag srod igår och sa att områder är privat så jag får inte vara här... Jag fick i varje fall 1-2 tim på mig att dra därifrån.
Jag berättade för mongolerna att vakten hade varit här och att jag måste hitta en ny plats..
Vi vet var du kan stå sa de, följ efter oss. Och så hamnade vi på andra sidan av byn... Vid en typ... Sport parkering camping plats...
Genast känndes det fel, men jag hade varken tid eller ork att själv leta.
Så jag parkerar på parkeringen.
Här står redan några husvagnar... Som verkligen har bosatt sig på parkeringen, de tar tom el ifrån ett elskåp i början av parkeringen... Och en massa ungar cyklar runt här...
Men en natt bör jag väl stå ut med tänker jag och ger det en chans...
Jag frågar hur blir det med klubb puben i kväll då... Ähh vi kommer hit kl sju sa de.
Så jag gick sen en runda med hundarna, här är en sjö med några stolpar i sjön, från stolparna går det två vajrar in till en annan stolpe på land, den har tydligen också en elmotor... Och så finns det typ hoppbackar i sjön... Sen ser jag hur någon åker på en typ bräda, håller i en lina som är fäst i ena vajern... Och så åker de på sjön men utan vinssegel.
Tydligen en träningsbana för drak och vindsurfing.... Som går på elektricitet...
Kl halv åtta dycker mongolerna upp... Och vi hamnar snart på typ kiosk som säljer snabbmat och olika drycker.
Wovi och Tilka följer med och grannarna bordet bredvid gillar skarpt mina hundar...
Vi stannar ca två tim sen är hundarna och jag ganska så trötta och tackar för en trevlg kväll.
Vi går till parkeringen och då ser jag att grannarna har nog precis börjat kvällen... Musik spelas..... Och några ser på storbilds tv på husvagns väggen....
Funderar hur blir det när jag skall sova....
Natten har varit hemsk.... Första smärtpiller tog jag efter att jag vaknade 00:30.... Vaknade ca 02... Fortfarande värk... Somnade om och vaknade 03 och 04 med mycket värk... Kl 05 tar jag en piller till.... Somnade och vaknade kl 07 med kraftig värk i benen....
Kl 07:30 ville Tilka ut och kl 07:00 ville Wovi ut... Någon mer sömn denna natt blir det nog inte...
Kl är nu 10:30 och Snart kör vi vidare...

Kan också säga att bromsarna blev kanonbra efter luftningen...

Har är min position just nu..

Screenshot_20220522_094035_com.google.android.apps.maps.jpg
 
Det är tur att min husbil är mer "laddad" som en service bil.... :rolleyes:
För plötsligt "hänger" högre backspegeln på 3/4....
Så jag blir tvungen att hitta en plats där jag kan laga den.
Vägen vi kör på mot Tyskland är väldigt smal... Jag tittar ofta på gps:en och på google map efter om det verkligen är vägen till Tyskland...
Kommer jag till en korsning så räknar jag snabbt ut vilka vägar som jag kan tänkas köra på.... Och så blir den sämsta och smalaste väg över.... Men sen säger jag... Säg inte att jag skall in på denna smala väg 😱.... Kollar gps:en och inser att jag drog även denna gång en nitlott :eek:
Men jag kan omöjligt vända eller söka nu annan väg... Får bara hoppas på att ingen annan är så korkad att de kör på denna väg... För det blir svårt om jag får ett möte...
Och så kommer första mötet... Högerhjulen låter när de är utanför assfaltkanten... Bara bilen inte glider ner i diket.... Jag blundar och kör på... Hoppas på det bästa...
Phuuu... Det gick ju bra...
Efter flera möten kommer en bil med ett brett släpp.... Jag drar ut på högerkanten allt jag kan..... PANG.... och så slog backspegeln i ett träd.... Och gick av... Nu hänger det i gummit runt om backspegeln och i kablarna...
Hittade flera 2K limmer men vill ha ett snabbt härdande.... Nu har det gått över 1 tim... Fortfarande är limmet mjukt...
Så det är bara att vänta.
Vi står på en privat mark/plats och lovade köra vidare om ca en 1/2 tim.... Och stänga med kjedjan efter oss...
Inte lönt att stressa.... Och en sak i taget. 🤗😉

IMG_20220522_125119.jpg
 
Såja... Nu har vi landat..
Återstående mil gick ua. Och vi kom med färjan till Trelleborg...
Resan över var jobbig, mycket värk, och oväder som fick billarmen att tjuta...
Men kl 05:40 satte jag hjulen på svensk mark... Sen den 20/9 2021
Återresan var på 265 mil, och vi förbrukade 307 liter diesel till en totalkostnad av 5893:-.... Och då har hb "druckit" ca 1,15/L milen till en kostnad av 19.1:- kr milen..

Var idag hos läkaren på vårdcentralen... Jag behövde inte ens ta av mig så han kunde se mina knä... Han sa jag ser ändå hur svullna dina knä är, det syns genom byxorna.... Troligen förslitningar i knäna sa han... Och beställde röntgen för båda knän..... Tyvärr är det 3-6 veckor väntetid på röntgen.
Så under tiden får jag äta värktabletter.... Och så fick jag också för natten långtidsverkad morfin tabletter som skall kombineras med panodil....
Jag hade för många år sedan Tramadol stadar tillsammans med typ alvedon...
Värken försvann.... Och det var som att gå på moln i slow motion 🙃... De piller tog jag i ett par ggr sen slängde jag dem...
Visst känns det bra att få ett piller så jag åtminstone får sova en hel natt.... Vet inte när jag sist fick det...
Men att äta tre olika smärtlindrande varje dygn känns lite fel och skrämmande, samtidigt som jag längtar efter en smärtfri tillvaro...
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen