• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Liten by i Albanien

Ort
Limhamn
Efter att jag ståt hela vintern i Grekland, så är jag tyvärr nu tvungen att åka "hem" bla pga hälsoproblem.
Igår var sista dagen med mina grekiska vänner här i Grekland, nu måste jag till Sverige och bli reparerad, då jag har fått kraftig värk i fotleden, knäna, höfterna, axlarna och handlederna ...
Eller som jag brukar säga.... Att jag tror att när Gud "tillverkad" mig så använde han bara begagnade delar 😱
Därför är jag lite rädd för att köra så långt, men jag skall försöka att ta det på 10 dagar med flera långa pauser.
Så efter att ha fått en massa kramar och Grekiska delikatesser med mig så drog vi iväg vid 11 tiden.... Och första mål var Ioannina... Och jag tog betalvägen, vilket jag annars aldrig gör, då min hb har 3 axlar och hamnar oftast på högsta avgift... Typ 1:-€ eller mer för varje 10 km. I stort sätt blev det en himla lång uppförsbacke.... Och sen likadant efter att man nått toppen.... Fast nu neråt 😮

Väl i Ioannina startar jag gps och tar riktning mot Split, tänkte ladda ner kartan, men fick aldrig frågan... Så nu får jag betala data i Albanien, Makedonien och Bosnien Hercegovina... Då de är unte med i EU...

Vägen till Albanien är ganska så tom på trafik, en och annan långtradare mötte jag...
Vid halv två gör vi ett stopp, hittar en liten väg som jag svänger in på och inser omedelbart att här har nog ingen kört på flera år, eftersom det är mer grönt än asfalt.
Kommer snart fram till en hög bro.. Och inga skyltar... Undrar om den klarar 5 ton tänker jag och kör ut på bron....
Några 100 tals meter efter bron hittar jag en bra ståplats...
Hundarna är ivriga och vill ut.. Jag trycker på knappen till fotsteget... Hör hur motorn jobbar, men inget fotsteg kommer ut... Shit tänker jag och inser att jag fick ett jobb att göra istället för att laga maten.
Ca 1 tim senare har jag lagat fotsteget, så jag får fortsätta med maten, och efter maten går jag en runda med hundarna, vi går ner till ån som rinner under bron..

När vi är tillbaka ser jag att kl är nästan fyra... Och hoppas att jag kan köra till kl sex, så vi kör ut på vägen till Albanien och fortsätter ca 2 km till gränsövergången..
Här gick det fort tog inte mer än ca 5 min sen var vi inne i Albanien.
Södra Albaninen är väldigt fattig och det syns både på husen och folket längs vägen.
När kl är ca sex kör jag av in mot en liten by, efter några km är vi ur byn och ingen plats för natten hittade jag...
Så jag viker av på en ännu mindre väg.. Och snart hämnar vi högt uppe på ett berg... Här är en fantastiskt utsikt och man ser långt.... Jag söker och söker hela tiden men hittar ingen plats för natten, och ca 1 tim senare och många mil så är vi nere på vägen vi kom ifrån... Fast ca 20 km tillbaka...
Så det är bara att köra vidare... Vi kommer förbi flera grönsaks stånd, männen och kvinnorna tittat förundrande på oss.... När vi kör förbi dem för andra gången inom ett par timmar...

Tiden rullar på och jag börjar undra om jag kommer att hitta någon sovplats för natten...
Och när kl är 19:30 känner jag oron över att jag kanske får köra hela natten, för när det har blivit mörkt så kan jag glömma hitta en plats i mörka Albanien.
Så jag viker av och hoppas vägen leder till en by eller en plats.

I början känns det surt.. Spik rak väg och bara småhus längs vägen... Men efter ett par km ser jag något som liknar en by..
Och plötsligt dyker ett torg upp.
Här är lite trafik, men jag har bestämt mig för att stanna här i natt...

Hundarna är som vanligt ivriga på att få komma ut.... Och snart går vi runt i byn... Folk sitter överallt.. Bara män... Dofften av kopiss och gödsel ligger tungt i byn, här finns inga gräsmattor utan det odlas allt möjligt i alla trädgårdar..
Och det tog inte lång förrän jag började känna det som "kejsarens nya kläder" när allas ögon följer mig varje steg jag tar...
Några försöker prata med mig... Men ingen pratar annat språk än Albanska...
Så idag fick jag lära mig Albanska... Mi eller något liknande säger de när de hälsade på mig...
Nu skall jag snart försöka sova... Kan bara hoppas på att värktabletterna hjälper inatt....

Byn vi är i heter Bubullime"s (det skall vara två prickar över e't)
 

Bilagor

  • IMG_20220512_143432.jpg
    IMG_20220512_143432.jpg
    5,1 MB · Visningar: 26
Kanske du skulle ha inflammatoriska istället för värktabletter?
Helt rätt... Jag har tagit flera kurer denna vinter med voltaren och naprosyn.
Värken försvinner så länge jag tar pillerna, men kommer tillbaka om några dagar så fort jag har slutat med kurern.
Jag misstänker att jag har fått reumatisk värk i lederna.
Vi anländer den 22 :a denna månad och redan den 24:de har jag läkar tid i Malmö.
 
Voltaren og andre diclofenac produkter har jeg veldig dårlig erfaring med. De skjuler problemet, men lager sine egne. Etter noen år på høydose Voltaren så fikk jeg problemer med hjertet. Etter noen år uten så rettet det seg noe. Mine jeddproblemer ble opprinnelig trigget av den kunstige atmosfæren på kontoret. Jeg fungerer best ved en omgivelsestemp på mer enn 25 grader - ikke godt å jobbe i rundt 20 da. Årets drittvær hvor vi løpet av sommeren knapt kom over 30 grader merkes nå når vi har fått høst og like over 20 grader ute - dette er normalt for midtvinter her nede.

Mens jeg gikk på Voltaren så måtte jeg og gå med pulsklokke, kom pulsen opp i 150 så var det ingen vei utenom en pause til den var under 100. Tok jeg ikke pause så hoppet pulsen fort opp i langt over 200 og blodtrykket føk gjennom taket. Nå skal det veldig mye belastning til før jeg er i nærheten av den gamle faresonen.
 
Det var kanske inte den bästa sovplats vi hittade.... Wovi skulle ut ca 1:30 men kom in efter ca 5 min.... Och redan kl 05:45 var det ett himla liv utanför... Traktorer som väsnade och människor som pratade högt... Det lät som om någon möblerade om på gatan..:eek:
Så morgonen var lite jobbig då det blev bara några snuttar sömn på morgonkvisten..
Värken i natt var ok... Denna morgon var det fotlederna som värkte mest... Säkert efter den långa turen med hundarna i går kväll....
Jag vill köra så snabb som möjligt... Så jag väcker hundarna och säger att vi skall gå ut... Wovi vill ut, men Tilka bara ligger kvar, så jag får "sätta fart" på henne...
Hundarna springer sen ut och jag efter... Alla stanna omedelbart och tittar chokad runt.... Bilar och marknadsstånd runt hela torget.... Och här som var så tomt i gårkväll.
Vi går en runda i kvarteret.. Och det springer höns, ankor och gäss runt på gatan.... Jag får säga till hundarna att de inte får röra fåglarna, eftersom de går okopplad...
En gammal gubbe skall precis ryta till... Men hejdar sig när han ser att hundarna bara går förbi hönsen på gatan..
På denna gata verkar det bars vara gamlingar ute... Och de stannar upp och tittar på hundarna med stor förvåning..
På tillbaka vägen tar vi en sväng runt torget och stånden... Folk tittar lika intensivt på mina hundar som jag tittar på vad de säljer... Skulle gott kunna tänka mig några ny T-shirt, då jag gav bort alla nya till mina vänner nere i Grekland...
Men bestämmer mig för att inte handla, då jag inte tog börsen med mig...
Efter frukosten och lite annat smått så var det dags att köra vidare.... Trodde jag...
Nu stod det skåpbilar och vanliga bilar längs gatorna.. Det var helt omöjligt att svänga med en 8 meters husbil nu...
Jag fick hjälp av flera Albanier.... Men det blev inte bättre...
Men medan vi höll på så körde en personbil.... Och då blev det bättre...
Det är väldigt varmt idag... Tur jag har AC i styrhytten.... Och snart är vi på väg igen.
Wovi somnar snabbt.. Men Tilka är deppig.... Då än en gång måste vi åka ifrån en vän som hon blev kär i..
Värmen stiger i kupén och jag trycker på ac knappen... Och inser att jag släckte nu för ac:n..
Så jag försöker starta om den... Får jag ifång den så stannar den rätt vad det är... Jag stannar och knäpper på reläna till ac:n.... Och då springer den igång.... Men för att snart stanna igen... Så vi kör med öppna rutor istället.... Normalt ställer Tilka sig i fönster öppningen och njuter av fläktandet och allt hon tittar på, men idag vill hon inget...
Ja... Ja... Det går över, och det är inte första gången hon är deppig pga vänner som vi kör ifrån.

Vi närmar oss gränsen till Montenegro, men jag är trött även om klockan bara är ca 13:30..
Hittar en plats längs en åker och ett vattendrag... Stannar där och hoppas att ingen traktor kommer idag.
Efter maten och lite läsande så bestämmer jag mig för att inte köra mer idag...
Tankade bilen lite före... 56 liter till en kostnad av 20,70:- Skr/litern....
Jag har sett ställen där dieseln kostar 2:45:- €/ Litern här i Albanien utefter motorvägen....
Här heter dieseln... blue diesel... Vad det nu kan vara?

Ville inte ta ett foto direkt på marknaden, ifall folk blir irriterad...
Marknaden sträcker sig tre sidor på torget, de som stod intill hb sålde nya möbler... Obs.. Ingen IKEA..

IMG_20220513_091120.jpg


IMG_20220513_153354.jpg
 
Voltaren og andre diclofenac produkter har jeg veldig dårlig erfaring med. De skjuler problemet, men lager sine egne. Etter noen år på høydose Voltaren så fikk jeg problemer med hjertet. Etter noen år uten så rettet det seg noe. Mine jeddproblemer ble opprinnelig trigget av den kunstige atmosfæren på kontoret. Jeg fungerer best ved en omgivelsestemp på mer enn 25 grader - ikke godt å jobbe i rundt 20 da. Årets drittvær hvor vi løpet av sommeren knapt kom over 30 grader merkes nå når vi har fått høst og like over 20 grader ute - dette er normalt for midtvinter her nede.

Mens jeg gikk på Voltaren så måtte jeg og gå med pulsklokke, kom pulsen opp i 150 så var det ingen vei utenom en pause til den var under 100. Tok jeg ikke pause så hoppet pulsen fort opp i langt over 200 og blodtrykket føk gjennom taket. Nå skal det veldig mye belastning til før jeg er i nærheten av den gamle faresonen.
Hej Knut...
Jo... Jag har läst detta om hjärtproblem mm av bla Voltaren..
Men har man mycket värk så blir livet lite som pest eller kolera 😵...
Värken tömmer mig på energi och när jag är helt slut, så tar jag oftast voltaren... Och då är livet helt underbart att komma tillbaka till.. 😁 så länge det varar.... Och sen en ny kur voltaren .
Än så länge har jag inte kännt några andra problem när jag tagit voltaren.
Men däremot blir livet komplicerade då kroppen är inne på sitt andra liv.... Medan huvudet är kvar i 30års åldern 🥳🤣😇

Så lev idag.... Imorgon kan det vara försent.. 😉
 
Senast ändrad:
Tråkigt att höra om dessa problem, men var snäll och stressa ner lite, tänk på incidenten med plånboken. Stress även inre förvärrar allt, huvudvärken blir tyngre, magen blir lösara, knäna stelare, "you name it".
Kör försiktigt!

Hälsningar
Peter
 
En i klubben har berättat om hjärtproblem med voltaren så det är tydligen inget man ska använda. Finns ju lite ofarligare saker här heter de ibuprofen men vet inte om de hjälper.
Har förstått att de problem jag själv har med kroppen har andra i mycket högre grad. Själv lyssnar jag mycket på kroppen och funderar på orsak och verkan.
Bra att du kommer hem innan det blir för varmt och jobbigt söderut, alla problem verkar ju bli värre i värmen.
Ett rakt streck på gps är ju närmaste vägen och trassla inte i dej i en massa byar.
 

En sammanfattande artikel.

Ps även Naproxen har biverkningar! Går att googla på detta.
 
Senast ändrad:
Tusen Tack för eran information...

Efter att jag har läst artikeln så inser jag att hur jag än gör angående medicin så utsätter jag min kropp för ökade risker.
Men är det inte såhär.... Att risker tar vi hela tiden i vårt liv...:rolleyes:... Och ju äldre vi blir så kommer någon av "oss" att öka den risken..

Nu är det ju helg, och vad jag har förstått så är det många medlemmar som åker ut med sin hb.... Och sen får bla levern jobba för allt man häller i sig. :eek:.... Hur tänker ni där? :rolleyes:

Visst skall man njuta av livet.... Men om man tror att festa och dricka alkohol är livet så får man kanske tänka om....

Nää... Det är inte lätt när man har återkommande "problem"... Men just nu anser jag att om man har mycket smärtor i sina leder så är det svårt att njuta av dagen.... Visst finns det dagar jag är så gott som smärtfri.... Men tyvärr är de just nu ganska så få.

Så därför tar jag en kur av medicin typ diclofenac ungf 10 dagar vart annan eller vart tredje månad... Men denna vinter har jag fått öka antal 10 dagars kur...

Denna vinter har jag inte ens fiskat, lite jobb på hb har jag gjort, och försöker gå ut med hundarna två ggr om dagen... Annars tar jag det lugnt och bara njuter av dagen...

Jag är nog inte den ände här som har kroniska smärtor i lederna. Därför undrar jag hur ni andra löser er smärtsamma dag.
förslag där alkohol ingår är jag inte intresserad av....
 
Alkohol hjelper ikke på selve smertene, men de siste 12 år har jeg ikke brukt smertestillende annet enn en paracet et par ganger i året for hodepine :D.

Det som fungerer for meg er å oppholde meg i mildt / varmt klima og være mye ute i frisk luft. Nå jobber jeg nesten fulltid som gårdsarbeider på farmen vår :D. Kondisjonen er tilbake slik den var for nesten 30 år siden, mangler litt på styrke - det får en godta når en er blitt 74 år.

Husker ikke hvilket preparat jeg brukte i noen år fra jeg sluttet med Voltaren, men det var et annet NSAID preparat som ikke skulle ha bivirkninger på hjertet. Men det var først etter jeg sluttet med dette også at jeg fikk kontroll på blodpumpa igjen.
 
Hej Knut....

Så gjorde jag också.... Från noll till 2-3 ggr om året tog jag smärtstillande
Och 0-2 kurer diclofenac kurer på 10 dagar, detta har fungerat bra i många år...
Sen hände en olycka i fjol sommar... Jag trampade fel med vänsterfoten och fick efter 14 dagar en brinnande smärta i fotenleden.
Den svenska sjukvården löste inte problemet med foten trotts att jag var där många ggr.
Och ovanpå detta fick jag en infektion i käken och i en tandrot och blev op. Så förra halva året åt jag antiinflammatorisk bla. Diclofenac bluefish i flera 14 dagars kurer.

Men sen hände något i vintras när jag försökte gå normalt med den dåliga foten... Då kom värk i båda fotleder och sen i knäna.... Känner också av ibland höftvvärk och axelvärk...

Egentligen skall jag inte gnälla,då jag har vänner som fått annat... Och de lever inte längre.. ☹️

Det som är jobbigast med kraftigt värk... Är att det tar den mesta energi ifrån mig... Som just nu... Har ingen energi till att köra vidare.
 
Fordelen med NSAID er at de blokkerer smertereseptorene, om det kun er i noen få ledd så kan voltaren gel just på leddet hjelpe uten store bivirkninger. Men da diclofenac blokkerer nerveresponse generelt så bør en være forsiktig. I ditt tilfelle ville jeg prøvd voltaren gel på de ledd som er mest problematisk. Det vil dempe smertene i disse ledd - hva som blir av bivirkninger har jeg ikke oversikt over. Gel varianten er relativt ny så vi får se hva som kommer frem i løpet av de neste par år. Lavdose (25 til 50 mg) voltaren en gang i blandt kan fungere, det jeg var på var 100 mg daglig i 5 år. Har sett at dette er maks dose over lengre tidsrom enn hva en bør bruke. Et problem ved regelmessig bruk er at en trenger å øke dosen for å få virkning.

Ulempen med NSAID preparater er at de virker på veldig mange deler av nervesystemet. Bruker en for mye slik jeg gjorde uten å bli informert om det så får en problemer. Veldig moderat bruk kan være forsvarlig, men slik voltaren markedsføres er uforsvarlig.

Ut i fra hva du skriver ville jeg forsøkt en kort behandling for å komme meg til behandlende legesenter. Det finnes ikke alternative løsninger.
 
Om jag inte tar fel var Voltaren receptbelagt tidigare, förklaringen jag fick var att det hänt att folk dött av att de fått voltaren mot smärtorna skickats hem och dött av blindtarmsinflammation som maskerats av voltaren.
Nsaid är ganska farligt i längden men många tar dem regelmässigt.
Kunskapen om mediciner verkar ha minskat i vården trots att det idag finns appar som man kan använda.
Knut vi är ju lika gamla jag trodde jag var ganska ensam om mina problem men upptäcker nu att vi är ganska lika på många sätt som en gammal bil som normalt får en del specifika problem.
En bil kan man laga men människokroppen... finns inte mycket intresse i vården när man blir gammal man ligger ju bara samhället till last med pensioner. Trodde inte detta fanns i sverige men kanske mer här än många andra länder där man fortfarande respekterar de äldre.
 
Mitt Voltaren bruk var på resept. Det som skremmer meg nå er at det brukes uhemmet for smertedemping av sportsutøvere, hvor mange av de fotballspillere som får hjertefeil på banen bruker Voltaren?
 
Hej igen....
Tyvärr ställde tele3 till det för mig när jag körde ut ur Bosnien och in i Kroatien.
De trodde först att jag var kvar i Bosnien och sen trodde de att jag var i Kosovo ... Även om jag var i Kroatien, så de stängde ner mitt abonnemang :eek:
Vilket innebar att när vi kom till Kroatien så kunde jag inte navigera vidare och fick stanna ca 5 mil syvväst om Zagreb...

Hur som helst så har vi rullat vidare....
Vi stannade en natt till i Albaninen eftersom jag tänkte köra Montenegro och Bosnien igenom nästa dag, Och då landa i Kroatien för att ha internet uppkoppling, men som ni redan vet så blev det inte...
Att köra vägen E762 som går över gränserna Montenegro och Bosnien eller tvärtom om du kommer norrifrån...
Vägen är högt uppe i bergen är helt fantastisk. ... En enorm vacker natur med höga berg och djupa sjöar ända in till vägen...
Sen tar vi rikning Dubrovnik i Kroatien...
Och hittar en plats ca 30 km norr om..
Inser att jag har parkerat på privat mark... Folk i huset bredvid kunde varken engelska, tyska eller grekiska... Så jag tar chansen och stannar kvar, kroppen behöver vila...
Några tim senare kom en man.. Wovi skällde ut honom då han är nu på hennes revir...
Jag tar in hundarna och går för att prata med mannen...
Han pratar dåligt engelska... Men blandade in några tyska ord, så jag förstod då att han kanske pratar bättre tyska..... Och det gjorde han.... Så efter lite snack så hade jag tillstånd nu att stå här över natten 🤗

Natten var lugn... Provar nätet... Men helt dött....
Jag tänker gå en tur med hundarna... Men vill tömma en skåll med vatten bland några större stenar...
Precis när jag böjer mig ner och häller ut vattnet.. Så ser jag hur det rör sig i marken ca 30cm ifrån högerfoten...
En stor orm på ca 1 meter slingrar sig snabbt in mellan några stenar...
Jag hoppar till rejält.... Och undrar om ormen är giftig...
Går snabbt tillbaka...
Sen går jag turen med hundarna .... Här är en liten stig precis bredvid där vi står ... Här kan jag gå med hundarna lösa tänkte jag och gick... Just då gick jag ca 10 meter före hundarna, de vill ju nosa på allt när det är någon ny väg....
Kastar en snabb blick mot dikeskanten till vänster... Och till min förskräckelse ser jag en lika stor orm som letar efer ett ställe att slingra sig in....
Snabb distrahera jag hundarna och så kom vi undan denna gång också...
Funderar på att gå tillbaka då här verkar vara stora ormar överallt... Men inser att hundarna måste först göra sitt.... Så vi går djupare in på stigen...
Det blev inga fler ormar... Och snart är vi på väg igen...
Jag vet att Bosnien har ett litet stycke land längre fram, min tanke är att bara korsa de km land för att sen komma in i Kroatiens igen...
Men efter första gränskontroll i byn Neum.. Säger gps:en att jag skall köra höger.... Shit tänker jag och inser att här är varken plats eller tid för att kolla kartan... Och så kör vi en smal brant väg ditt jag inte hade tänkt mig köra.... Längre in i Bosnien.. 😱
Fan..... Fan... Också tänker jag flera ggr medan bilen klättra upp genom byn...
Men jag skall minnsan inte köra mer än 1 mil om inte vägen blir bättre tänker jag....
Men det var som om han där uppe hade visat mig vägen.... För nu öppnar sig en enom fin ny väg framför mig.... Nästan ingen trafik alls... Så här går det undan mil efter mil... Tack gode gud.... Hoppas du har gjort vägen fin ända fram till Zagreb tänkte jag..... Och i nästa sekund får jag trycka på bromsen hårt.... Då vägen övergår nu till en stig. 😱
Att köra tillbaks känns också fel, och någon mening är det väl med detta också tänker jag och kör in på stigen.... Som inte är breddare än att bara ett fordon får plats...
Men snart får jag möte.... Och då är jag tacksam för att jag har störst fordon 😈

Men det är bara jag som saktar ner.... Mötande fordon slänger sig ut i kanten utan att sakta ner... :eek:
Men det verka fungera även om jag har hjärtat i halsgropen...
Det är helt obebyggd teräng, med vacker natur och många sjöar att titta på... En och annan millisekund...
Vissa ställen är det rena rama serpentin stig, och helt omöjligt att få möte i...
Jag svänger runt en sådan skarp kurva.... Och så kommer nästa kurva...
Chocken kom i samma ögonblick som jag såg den enorma stora turist bussen, när den kom ut ur kurvan...
Han eller jag måste ju backa tänkte jag.... Och funderade hur jag skulle få bussen att backa...
Men när chocken lagt sig.... Så sa en inre röst till mig.... Peter försök inte ens....
Så jag la in backen..... Och mindes att jag såg en liten plätt efter sista kurvan som var betong lagd... Kanske jag kan backa in på den... Nu var jag himla glad över att jag monterade ny ADH kamera som backkamera och har en 10.2" skärm att titta på..
Bara med hjälp av backspeglarna och backkameran klarade jag gallant att få in en 8 meters hb på den lilla fickan.. Bussen gled sakta sakta förbi... Och när halva var förbi så måste jag köra så bussen kunde ta kurvan.
Det blev en hel dag med max 50 km tim..

Idag körde vi vidare.. Men hela tiden var det på kurvig och backig väg....
Gps:en tappade fler ggr "tråden" och snart började jag bli orolig för jag viste ju snart inte var jag befann mig.... Men körde då rakt fram.. Tills den hittade vägen...
Senare kom vi in i en by som heter Bosanska Gradiška.... Då var jag ganska osäker på var vi egentligen befann oss.. Men följde fortfarande gps och hoppades på att den visade oss rätt väg... Och i nästa sekund ser jag gränsövergången....
Allr gick snabbt.. Förutom att jag fick information om att ta en annan gränsövergång nästa gång....
Denna by verkar väldigt sevärdig... Men det är bara att tuffa vidare.... Och snart hamnar vi i byn Petrinja...
Det som slog mig här var att jag såg inga större fordon.... Men det beror säkert på att det är söndag tänkte jag... Och kör in i byn enligt gps:en...
Och snart står vi framför en smal bro...
Jag skall lämna företräde till dem som kommer från andra sidan... Bron är mycket smal och man ser andra sidan...
Medan jag väntar så ser jag en annan skylt 3T.. Står det..... Detta är just nu ända vägen för mig... Jag tänker att 5 ton klara bron nog...
Men så hör jag en röst som säger... Tänk om den inte gör det...
Och inser att det är nog dumt att testa...
Mycket besvär att vända bilen... Och sen inser jag att nu vet gps:en inte vart vi skall köra... Och jag vet det ännu mindre... 🦧
Så fram med mapen... Och ser att där ligger en by som hetter Sisak.. De måste ha en bro tänker jag...
Men inser att jag hittar ju inte dit utan gps:en...
På kartan ser det ut som att Sisak ligger lite nordöst om där vi är nu... Så jag kör på ren tur i den riktning....
Efter en stund ser jag en Lidl butik... Stannar och handlar lite mat.... Och hundmaten glömde jag handla.. :eek:

Efter detta går jag en runda med hundarna... Och möter ett par som pratar engelska...
Jag berättar om bron och undrar om det finns en bro för tyngre fordon.... Jodå i Sisak säger killen... Följ den väg....
Herre gud vilken tur tänker jag...
Och snart är vi på väg igen... Men utan gps..
När vi närmar oss byn inser jag att det är galet att köra vidare utan gps...
Så här bestämmer jag mig för att ta kontakt med tele 3

Hur det gick får ni kanske höra om jag anmäler tele 3 till Post och Telestyrelsen...

Vi slog läger här i Sisak... Kl ca 19:30.... Någon lunch blev det inte.

Använt kvällen till att kontakta oroliga fam medlemmar och vänner som inte kunde kontakta mig..

Dagen har varit varm, just nu är det +23°.... Hade ett tag +29° i hb.... Utan att värmen var på....
Ny blir det en dusch... Sen skall jag träffa John blund... Så jag orkar köra vidare i morgon... Vi har ca häften kvar... Och tar riktnung Bratislava i morgon

Sista stället i Albanien... Wovi dricker vatten från ån...
IMG_20220513_162233.jpg


En sjö i Montenegro

IMG_20220514_154347.jpg
 
Senast ändrad:
Fordelen med NSAID er at de blokkerer smertereseptorene, om det kun er i noen få ledd så kan voltaren gel just på leddet hjelpe uten store bivirkninger. Men da diclofenac blokkerer nerveresponse generelt så bør en være forsiktig. I ditt tilfelle ville jeg prøvd voltaren gel på de ledd som er mest problematisk. Det vil dempe smertene i disse ledd - hva som blir av bivirkninger har jeg ikke oversikt over. Gel varianten er relativt ny så vi får se hva som kommer frem i løpet av de neste par år. Lavdose (25 til 50 mg) voltaren en gang i blandt kan fungere, det jeg var på var 100 mg daglig i 5 år. Har sett at dette er maks dose over lengre tidsrom enn hva en bør bruke. Et problem ved regelmessig bruk er at en trenger å øke dosen for å få virkning.

Ulempen med NSAID preparater er at de virker på veldig mange deler av nervesystemet. Bruker en for mye slik jeg gjorde uten å bli informert om det så får en problemer. Veldig moderat bruk kan være forsvarlig, men slik voltaren markedsføres er uforsvarlig.

Ut i fra hva du skriver ville jeg forsøkt en kort behandling for å komme meg til behandlende legesenter. Det finnes ikke alternative løsninger.
Hej Knut..

Jag är medveten om riskerna, men just nu har jag inga andra lösningar för smärtan.
Här i Grekland är voltaren recept fri och jag köper ett packet med 100 mg för en kur på 10 dagar

Har tid hos både vårdcentralen och hos en specialist när jag är åter i Sverige..
Om jag klarar att köra mer.... Då foten för frikopplingen värker rejält... Fick ta smärtlindrande 2 ggr i natt..

Önskar dig en bra natt... Eller vad ni nu har på andra sidan av planeten..
 
Om jag inte tar fel var Voltaren receptbelagt tidigare, förklaringen jag fick var att det hänt att folk dött av att de fått voltaren mot smärtorna skickats hem och dött av blindtarmsinflammation som maskerats av voltaren.
Nsaid är ganska farligt i längden men många tar dem regelmässigt.
Kunskapen om mediciner verkar ha minskat i vården trots att det idag finns appar som man kan använda.
Knut vi är ju lika gamla jag trodde jag var ganska ensam om mina problem men upptäcker nu att vi är ganska lika på många sätt som en gammal bil som normalt får en del specifika problem.
En bil kan man laga men människokroppen... finns inte mycket intresse i vården när man blir gammal man ligger ju bara samhället till last med pensioner. Trodde inte detta fanns i sverige men kanske mer här än många andra länder där man fortfarande respekterar de äldre.

Därför har jag läst på sjukvårds lagen...
Och mina 9 år inom sjukvården har lärt mig en del även om vissa saker har ändrats, så finns mycket kvar...
Jag tycker att man skall inte ge sig i första taget när man är på en vårdcentral och känner att de inte tar en på allvar....
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen