• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Lite flyg

Var till stPeterburg 1996 och flög med ett plan som hade en glaskupa i nosen, det var ryskt. Vi taxade säkert 25min på marken och passerade rad efter rad av likadana flygplan uppställda på flygplatsen. Golvet var gjort av plywood som man enkelt kunde avlägsna för att bygga om till bombplan. Misstänker att det var ett likadant vingen ramlade av på och ramlade ner i stan. Min fd från ryssland åkte helst med SAS.
 
En Pitts på finalen ser det ut som den nästa vet jag inte sen en saab safir tvåsitsigt skolflygplan i många år. Tappar soppamatningen i ryggläge fick jag lära mej.
 
Far o flyg

Son o flyg
Fick en regäl uppvisning i kväll som slog allt. Även Falköping med 125 olika flygetyg som vi varit o tittat på. Men det var svårare att få skärpa på denna pitts för det gick ju lite fortare än de som landade i Falköping. Så många suddiga bilder jag fick.9AA39CB4-1433-4F29-B0DF-6282A24D8A64.jpeg
 
Jag har varit flygintesserad sedan barnsben.
Det starkaste intryck och sedan ett minne, är från när jag jobbade i England 86-87.
Vi stod på bryggan till den lokala vattenskidklubben, jag noterade i förbigående ; där har vi att par F111 or.
(mycket intressant i luften i Englan då)

En äldre herra tilltalade mig, och frågade hur jag kunde veta att det var 111or.

Det visade sig att denna herre hade varit akterskytt i Lancaster bombare i WWII!
Under ett 20-25 minuters samtal fick jag den intresantaste och mest berörande informationen i flyghistoria jag någonsin kommer att få.
 
Jag har varit flygintesserad sedan barnsben.
Det starkaste intryck och sedan ett minne, är från när jag jobbade i England 86-87.
Vi stod på bryggan till den lokala vattenskidklubben, jag noterade i förbigående ; där har vi att par F111 or.
(mycket intressant i luften i Englan då)

En äldre herra tilltalade mig, och frågade hur jag kunde veta att det var 111or.

Det visade sig att denna herre hade varit akterskytt i Lancaster bombare i WWII!
Under ett 20-25 minuters samtal fick jag den intresantaste och mest berörande informationen i flyghistoria jag någonsin kommer att få.

86-90 jobbade jag ihop men en gubbe som egentligen var alldeles för gammal för att fortfarande jobba, han var stridspilot i en messerschmitt, hans berättelser var otrevliga och hatet gick aldrig ur honom, förutom det så var han supertrevlig.

Han sa att det är lättare att flyga än att köra bil, ner kommer man alltid, även om just landningen var det svåraste.:eek:
 
Enda fördelen med oron i omvärlden är att vi flygintresserade väldigt ofta får se JAS i formation damma förbi.
Bara under semestern har det skett vid ett tiotal tillfällen.

Nästan som när man var liten och bodde under inflygningssträckan till F13 och blinkade med ficklampan eller vinkade med armarna och fick en vingtippning till svar, det var tider :)
 
Vi bor någon mil söder om Landvetter så när det blåser från söder så passerar planen rakt över oss. Tyvärr? så hinner jetplanen upp så högt att man inte kan identifiera dom. Däremot kan man studera flugsmällorna (Propellerplanen) på lagom höjd.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen