- Ort
- Neuenhagen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Igår kväll var det två från usa och ett från Sverige. Såg även ett från Nato på em.
Jo men dessa kör runt runt samma rutt och avlyssnar.Usa skulle ju flyga in vapen med ett stort plan till ukraina de landar väl förmodligen i polen, sverige skulle ju flyga in en hel del vapen förmodligen med ett herkulesplan. Finns mycket om flyg nu på youtube men det finns muppar som sitter och lägger upp klipp från krigspel, ser ju nästan för verklighetstroget ut. Men jag har sett både draken viggen j37 gripen och tunnan där har tydligen blivit populärt med svenska plan nu. Fast många tror ju att kriget är som en fotbollsmatch. Lär inte bli någon resa via östeuropa men Annika vände ju och åkte till Warzava och hjälper till. Modigt gjort!
Ser mycket värre ut än det är i verkligheten, filmat på långt avstånd med teleobjektiv vilket påverkar intrycket. Planet är mycket lätthanterligt med fin roderharmoni. Allt enligt piloten.det var läskigt men skickligt att balansera med skevrodren och styra upp med sidorodret, jag antar att det var helt manuellt. Det är ju inte lätt att gå om när man är på väg ner, antar att det är ganska mycket fördröjning för att varva upp motorerna.
Bara en kommentar, tror att du refererar till Spantax Convair CV990 (pass.flygets Ferrari) som brakade ner i skogen utanför Arlanda i januari 1970. Planet hade fel på en motor och hade därför bara 10 besättningsmän ombord och skulle flyga planet till Zürich på 3 motorer, men misslyckades.Minns att det var ett plan möjligen dc9 som gick ner i skogen på arlanda vid en testflygning med enbart besättning. Man kom in fel möjligen för att planet var olastat och skulle dra på och gå om. Det gick inget vidare tog för lång tid att få fart på motorerna och med ställ och klaff ute var det ju fel attityd så man kom aldrig upp utan hängde på stallgränsen och kom aldrig upp igen gick ner i skogen några kilometer utan för banänden.
Gamla Vulkanbombaren hände att att den kunde gå in i en attityd med mycket hög nos och trots full gas så gick det aldig att komma ur det läget.
Första draken hade samma problem superstall, man löste det genom att bygga på en bit av vingen längst bak och införa begränsningar och varningar.
Men dagens motorer är ju byggda på annat sätt med en väldig dragkraft nästan som en mix av propeller och jet om man jämför med tunnans centrifugal jet med litet utblåsninghål med hög gashastighet.
I finspång har det tillverkats jetmotorer i många år de döptes efter sjöarna här och det är en modifierad flygplans jetmotor som används i GT 30 där man driver en generator med en jetmotor. De var oekonomiska gav mycket effekt från en stor låda mest som reservkraft. Såldes till arabländerna och några till electrostahl i ryssland som är en förort till Moskva och försörjer stan med elkkraft. En missil från Ukrania där så blir det svart i kreml så putin får köra med stearinljus.
Ja, man hade förutom snygga värdinnor, chefsvärdinnan svensketniskan Riina Reisme känner jag sedan 1970, fortsatt en tjusig kvinna. Men ett eländigt säkerhets renommé förföljde bolaget. Förutom olyckan på Arlanda, så var det ytterligare en olycka med en Convair på väg från TFI till MUC, två DC3 som störtade, en Learjet gick också samma öde till mötes och 1982 störtade en DC10 i AGP, på väg till NYC.Just det har lite dåligt minne efter 52år, men kriminellt att starta med en trasig motor. Spantax har jag flugit med några gånger de hade väldigt dåligt rykte för säkerhet, men det var alltid trevligt ombord snygga flygvärdinnor.
Förmodligen väldigt mycket klaff för att kunna komma upp.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons