• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Lite flyg

Usa skulle ju flyga in vapen med ett stort plan till ukraina de landar väl förmodligen i polen, sverige skulle ju flyga in en hel del vapen förmodligen med ett herkulesplan. Finns mycket om flyg nu på youtube men det finns muppar som sitter och lägger upp klipp från krigspel, ser ju nästan för verklighetstroget ut. Men jag har sett både draken viggen j37 gripen och tunnan där har tydligen blivit populärt med svenska plan nu. Fast många tror ju att kriget är som en fotbollsmatch. Lär inte bli någon resa via östeuropa men Annika vände ju och åkte till Warzava och hjälper till. Modigt gjort!
 
Usa skulle ju flyga in vapen med ett stort plan till ukraina de landar väl förmodligen i polen, sverige skulle ju flyga in en hel del vapen förmodligen med ett herkulesplan. Finns mycket om flyg nu på youtube men det finns muppar som sitter och lägger upp klipp från krigspel, ser ju nästan för verklighetstroget ut. Men jag har sett både draken viggen j37 gripen och tunnan där har tydligen blivit populärt med svenska plan nu. Fast många tror ju att kriget är som en fotbollsmatch. Lär inte bli någon resa via östeuropa men Annika vände ju och åkte till Warzava och hjälper till. Modigt gjort!
Jo men dessa kör runt runt samma rutt och avlyssnar.
 
det var läskigt men skickligt att balansera med skevrodren och styra upp med sidorodret, jag antar att det var helt manuellt. Det är ju inte lätt att gå om när man är på väg ner, antar att det är ganska mycket fördröjning för att varva upp motorerna.
 
Minns att det var ett plan möjligen dc9 som gick ner i skogen på arlanda vid en testflygning med enbart besättning. Man kom in fel möjligen för att planet var olastat och skulle dra på och gå om. Det gick inget vidare tog för lång tid att få fart på motorerna och med ställ och klaff ute var det ju fel attityd så man kom aldrig upp utan hängde på stallgränsen och kom aldrig upp igen gick ner i skogen några kilometer utan för banänden.
Gamla Vulkanbombaren hände att att den kunde gå in i en attityd med mycket hög nos och trots full gas så gick det aldig att komma ur det läget.
Första draken hade samma problem superstall, man löste det genom att bygga på en bit av vingen längst bak och införa begränsningar och varningar.
Men dagens motorer är ju byggda på annat sätt med en väldig dragkraft nästan som en mix av propeller och jet om man jämför med tunnans centrifugal jet med litet utblåsninghål med hög gashastighet.
I finspång har det tillverkats jetmotorer i många år de döptes efter sjöarna här och det är en modifierad flygplans jetmotor som används i GT 30 där man driver en generator med en jetmotor. De var oekonomiska gav mycket effekt från en stor låda mest som reservkraft. Såldes till arabländerna och några till electrostahl i ryssland som är en förort till Moskva och försörjer stan med elkkraft. En missil från Ukrania där så blir det svart i kreml så putin får köra med stearinljus.
 
det var läskigt men skickligt att balansera med skevrodren och styra upp med sidorodret, jag antar att det var helt manuellt. Det är ju inte lätt att gå om när man är på väg ner, antar att det är ganska mycket fördröjning för att varva upp motorerna.
Ser mycket värre ut än det är i verkligheten, filmat på långt avstånd med teleobjektiv vilket påverkar intrycket. Planet är mycket lätthanterligt med fin roderharmoni. Allt enligt piloten.
 
Minns att det var ett plan möjligen dc9 som gick ner i skogen på arlanda vid en testflygning med enbart besättning. Man kom in fel möjligen för att planet var olastat och skulle dra på och gå om. Det gick inget vidare tog för lång tid att få fart på motorerna och med ställ och klaff ute var det ju fel attityd så man kom aldrig upp utan hängde på stallgränsen och kom aldrig upp igen gick ner i skogen några kilometer utan för banänden.
Gamla Vulkanbombaren hände att att den kunde gå in i en attityd med mycket hög nos och trots full gas så gick det aldig att komma ur det läget.
Första draken hade samma problem superstall, man löste det genom att bygga på en bit av vingen längst bak och införa begränsningar och varningar.
Men dagens motorer är ju byggda på annat sätt med en väldig dragkraft nästan som en mix av propeller och jet om man jämför med tunnans centrifugal jet med litet utblåsninghål med hög gashastighet.
I finspång har det tillverkats jetmotorer i många år de döptes efter sjöarna här och det är en modifierad flygplans jetmotor som används i GT 30 där man driver en generator med en jetmotor. De var oekonomiska gav mycket effekt från en stor låda mest som reservkraft. Såldes till arabländerna och några till electrostahl i ryssland som är en förort till Moskva och försörjer stan med elkkraft. En missil från Ukrania där så blir det svart i kreml så putin får köra med stearinljus.
Bara en kommentar, tror att du refererar till Spantax Convair CV990 (pass.flygets Ferrari) som brakade ner i skogen utanför Arlanda i januari 1970. Planet hade fel på en motor och hade därför bara 10 besättningsmän ombord och skulle flyga planet till Zürich på 3 motorer, men misslyckades.

Tommy
 
Just det har lite dåligt minne efter 52år, men kriminellt att starta med en trasig motor. Spantax har jag flugit med några gånger de hade väldigt dåligt rykte för säkerhet, men det var alltid trevligt ombord snygga flygvärdinnor.
Förmodligen väldigt mycket klaff för att kunna komma upp.
 
Just det har lite dåligt minne efter 52år, men kriminellt att starta med en trasig motor. Spantax har jag flugit med några gånger de hade väldigt dåligt rykte för säkerhet, men det var alltid trevligt ombord snygga flygvärdinnor.
Förmodligen väldigt mycket klaff för att kunna komma upp.
Ja, man hade förutom snygga värdinnor, chefsvärdinnan svensketniskan Riina Reisme känner jag sedan 1970, fortsatt en tjusig kvinna. Men ett eländigt säkerhets renommé förföljde bolaget. Förutom olyckan på Arlanda, så var det ytterligare en olycka med en Convair på väg från TFI till MUC, två DC3 som störtade, en Learjet gick också samma öde till mötes och 1982 störtade en DC10 i AGP, på väg till NYC.

1988 kastade ägaren och piloten in handduken och bolagsgruppen gick i kk. Tror att den svenska researrangören SpainTours som ägdes av Spantax också drogs med i konkursen.

Tommy
 
Det har hänt många olyckor inom svensk flyghistoria, främst med försvarets plan.
Min farfar var servicechef på två olika flottiljer under sin militära karriär.
Han berättade många historier för mig när jag var barn.
Tyvärr gick han bort innan han fick uppleva sitt barnbarns karriär inom samma försvarsgren :cool:

T.ex så testkörde de en Saab 29 (tunnan) på marken.
Flygföraren noterade en varvtalsförändring "dipp" och drog av på gasen.
Farfar såg hur det strömmade ut hydraulolja från motorkåpan och tecknade till piloten att döda motorn.
När motorn stannat ropar han till sin kollega på andra sidan om han har något läckage på sin sida.
När han inte svarar går farfar runt, bakom planet, men ser inte till kollegan.
När han kollar närmare på planet ser han att det inte är hydraulolja.....
 
Rätta mig gärna om jag har fel :)
Flygplanen är (uppifrån och ner):
S35 "Draken" spaningsverision från F11
S16 A Caproni från F11
Vet ej men fotot är taget på F11 (huset i bakgrunden finns kvar, dock ligger kustbevakningens hangar ungefär där kortet är taget)
S32 C "Lansen" från F11
J29 F "Tunnan" från F3
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen