• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Lite flyg

Enda fördelen med oron i omvärlden är att vi flygintresserade väldigt ofta får se JAS i formation damma förbi.
Bara under semestern har det skett vid ett tiotal tillfällen.

Nästan som när man var liten och bodde under inflygningssträckan till F13 och blinkade med ficklampan eller vinkade med armarna och fick en vingtippning till svar, det var tider :)
Jag var på plats i Stockholm när Jas planet dansade ner i backen.
Rålambshovsparken på andra sidan av Riddarfjärden.
Jag såg piloten skjuta ut sig. Planet störtade i princip på det enda stället där det inte fanns några åskådare. Tur i oturen.
Snett gick det den gången. Men nu är Jas ryggraden i vårt flygförsvar.
 
Jag var på plats i Stockholm när Jas planet dansade ner i backen.
Rålambshovsparken på andra sidan av Riddarfjärden.
Jag såg piloten skjuta ut sig. Planet störtade i princip på det enda stället där det inte fanns några åskådare. Tur i oturen.
Snett gick det den gången. Men nu är Jas ryggraden i vårt flygförsvar.
Har för mig det var på Långholmen intill Västerbron. Det finns I alla fall en minnesplakett eller liknande uppsatt där
 
En bekant jobbade på Saab i Linköping när det första planet störtade (det som voltar fram).
På filmklippet som har visats om och om igen står någon och skriker "Helvetes jävlar osv".
Det är min bekanta som skriker eftersom piloten är hans kompis.
Ett under att han klarade sig för övrigt....
 
Jag älskar flygplan. Älskar att flyga.

Växte upp i Skälderviken där F10 låg. Tunnan, lansen, Hawker Hunter, Draken, Viggen och Sk 60 inte att förglömma. Hade många kompisar vars farsor var fältflygare. Min egen en simpel telegrafist. 😊😊😊

Växte vidare med jobb inom resebranschen och det blev Boeing. 707, 720, 727, 737, 757, 767, 777, 787. Sedermera vårt europeiska finfina bolag Airbus. Flaggskeppet A380 dock trångt i Lufthansas ekonomiklass. (Business-klass alltid överlägset) min nuvarande favorit bland flygplan är A 350. Och även A320Neo. Nu kommer A330Neo... Se upp. Snart ser vi dem i luften ovanför oss.kul som f-n med en flygplanstråd i ett iHusbils forum.

Snart måste vi börja prata fartyg. Kryssningsfartyg. Har en kompis som är Captain, Master, befälhavare. Inte på bogserbåten på Ångermanälven men dock.

Till trådskparen vill jag att hon hälsar sonen att vi är många som är imponerade av piloter.
 
Igår hördes bekanta ljud över Nyköping.
Först något som lät som ett gammalt propellerplan.
2min senare bankade en DC3:a över hustaket.

10min senare hördes ett tjutande och ett JAS visslade förbi.

Då kom jag på vad jag missat, Nyköpings flygdag på Skavsta :-(, snyft......
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen