• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Lite data om Sveriges elförsörjning 2022

Jag har räknat på solpaneler till mitt fritidshus men ligger man under 8-10 000kWh per år så är det ingen vits.
Återbetalningstiden blir för lång.
De räknar med en livslängd på invertern på 10-15år och den kostar runt 25 000:-.
Det skjuter små anläggningar i sank (om de ska kopplas mot elnätet).
Det var ju ett intressant ämne.., för jag står just i valet och kvalet mellan att eventuellt godkänna en mindre solcellsanläggning på kåken.
Vi har en årsförbrukning om c:a 11000 kWh/år och har fått projekterat för 7 st paneler med en beräknad produktion på 3800kWh/år.
Förväntad återbetalningstid beräknas enl olika modeller till 8 alt 10 år.
Frågan, som jag nu grunnar på är, om det verkligen lönar sig med en så liten anläggning? Har börjat få kalla fötter...

Det finns också ett annat sätt att se på saken. Att kunna producera egen el kan ge en viss trygghet, speciellt med tanke på världsläget. Ingen vet hur framtiden kommer att se ut. Det är ingen självklarhet att elleveranserna kommer att fungera om allt eskalerar ute i värden. En solcellsanläggning kan inte helt ersätta elen in till huset men den kanske gör att man kan hanka sig fram i varje fall.
Trygghet kan vara svårt att värdesätta i pengar.

Den tid det tar att räkna hem en solenergianläggning för hemmabruk avgörs helt av elpriset framöver. Tyvärr är ju solenergimarknaden rejält överhettad just nu vilket tydligt avspeglas i offerter som diskuteras på diverse solenergiforum. För 2-3 år sedan gick en normalstor installation på ca 10000 kr per installerad kWp. Idag kan man se priser som närmar sig det dubbla. Min markanläggning (16,5 kWp) landade på 11500 kr/kWp för 1,5 år sedan när jag godkände offerten. Den har nu varit i drift sedan 25/3 -22 och producerat 15400 kWh.
Visst innebär det en viss trygghet med egenproducerad el men det är också en skön känsla när anläggningen bara står där och levererar energi sju dagar i veckan större delen av året.
* kWp = kW peak, dvs den effekt som panelerna kan leverera vid optimala förhållanden.

Återbetalningstiden som installatören anger får man oftast ta med en nypa salt.
De är sällan korrekt beräknade till hur mycket man kommer generera.
För att få en så rättvisande bild som möjligt måste man vara lite påläst själv och göra lite beräkningar (inte så svårt).

Om vi tar min egen anläggning.
Installerad effekt 10kW. Trots att installatören "beräknade" att mina paneler skulle sättas i två väderstreck varav inget ligger i söder så diffar deras kalkyl mot verklig produktion med ca 40% (producerar 40% mindre än deras beräkning).

Det finns väldigt bra gratis-program på nätet att beräkna produktionen.
Man lägger in sin takvinkel, väderstreck i grader och anläggningens storlek (eller effekt och antal paneler).
När jag beräknar min anläggning diffar det på 7%....

Sedan får man kolla de olika leverantörernas garantier.
Mina paneler har 30års garanti (maximalt tapp under denna tid är 10%). Många uppger inte ens garantier på paneler.

Invertern, som är den enskilt största kostnaden, har i mitt fall 10års garanti. Beräknad livslängd 15-20år.
Den kostar runt 25 000:- för 10kW och då borde en för 5kW kosta hälften men den är bara någon tusenlapp billigare.

Så även om man litar på sin leverantörs beräknade återbetalnings tid och anläggningen är återbetald efter 10år så kanske invertern går sönder det 11:e och du får lägga ut 30 000:- till (den ska ju bytas också).
Då får du ytterligare ett gäng år att betala av.

Nu låter jag väldigt pessimistisk men det är den bittra verkligheten som gör mindre anläggningar oekonomiska.
Har man ekonomi så bör man sätta så stor anläggning som man har plats för.
Helst så nära söder som möjligt men betydligt större inverkan än väderstrecken har partiell skuggning som kan minska produktionen till noll.

Har man möjlighet att montera på mark i optimal riktning så är det att föredra då det går att rensa panelerna på snö och löv enkelt.
Annars får man lita på regnet.

Själv har jag funderingar på att lyfta ner mina paneler och placera på mark.
Detta skulle öka produktionen med ca 4 000kWh per år....

Min beräknade anläggning är liten i jämförelse med Bäckis och min beräknas storleksmässigt till 3.99 kWp,
panelerna har 12 års garanti / 80%
växelriktare och shadefix lämnar man en garanti på 5 år.

Jag kan inte jämföra pris på detaljnivå, eftersom dessa inte har redovisats i offerten.

För två år sedan fick vi vårt falsade plåttak omlagt.
Då fanns egentligen inga tankar på solceller på vårt hus från 20-talet och med mansardtak.
Verkade liksom inte optimalt med dessa förutsättningarna att fundera på solcellsanläggning.

Sen kom ju herr P där borta i öster och drog igång med sin särskilda operation...
och då fick ju plötsligt alla panik och famlade efter varje litet halmstrå för att minimera dom förväntade elchocken.

Nu strax innan en eventuell påbörjad montering av solceller började jag efterforska,
hur det ställer sig om olyckan är framme och kraftiga stormbyar fördärvar både solceller och det nylagda plåttaket.
Jag har ju ännu rätt att ångra mig.

Man ska ju alltid börja från grunden.
Funderar på, om plåtslageriet har några synpunkter på mina planer, att lägga solceller på taket.
Hade ju hittat och läst på nätet, att "vid solcellsmontering, skall plåtinfästningen vindlastberäknas och
utföras med tätare infästning av den falsade plåten inför beräknat solcellsmontage".

Kontaktade plåtslagaren, han hade ju gjort infästningen enligt deras normala standard inom branschen.
Han tyckte först, att jag behövde inte oroa mig alltför mycket, hade sett sådana montage på gamla plåttak.

Men, så återkom han efter en dag och poängterade, att han inte ville lämna några garantier.
Därför att några särskilda vindlastberäkningar och infästningar i kombination med solceller inte gjorts...
Beslutet för ett montage av solcellerna vilade helt på mina axlar, som han nu uttryckte sig.

Eftersom nu "särskilda infästningar" inte har utförts av våran PlåtNiklas, så vem ansvarar egentligen?
Kontaktade Solcells-Nissen och ställde frågan, Vem ansvarar om stormen river av hela anläggningen
eller sliter upp delar av det falsade plåttaket - gjort utan "särskllda infästningar"?

Det gick någon dag ytterligare och sedan fick jag det svar jag helst inte ville ha: Det har nog aldrig hänt...?
Sedan blev det lite info om allmänna garantier som konsument och så hänvisning till hemförsäkringen.

Nog om dessa funderingar, det kanske ändå är lite utopi och min oro kanske bottnar i något annat.
Nämligen, är det verkligen värt, att satsa på solceller med mina förutsättningar ?
Det känns nästan som, att betala för hela grisen redan nu i mars, köpa rabatterat kött under året,
för att sedan få julskinkan gratis i december?

Paneler har sin beräknade livscykel, smutsas ner efterhand och försvagas... kanske bör bytas om 15 år?

Sen tycks nu växelriktarna ha betydligt kortare livslängd och vara dyra i inköp, men det snackas det inte mycket om.

Om mina växelriktare pajar efter 5 år, när garantin gått ut, då blir det inget av med den förväntade inbesparingen.
Förresten, tycker att det verkar sämre garanti på min utrustning i jämförelse med Bäckis anläggning...

B:s Solceller 30 år - mina 12 år
B:s växelriktare 10 år - mina 5 år

Synpunkter på mina planer och funderingar, tar jag gärna emot.

Senast ändrad:
Om din anläggning kommer att ge 3800kWh/år och ett beräknad intäkt på 2 kr/ kWh blir det 7600:-/år.
Lägger man in det i annuitetskalkyl på 10år och 5% ränta så får anläggningen kosta 60.000:-

Det många missar i sin kalkyl (även installatören) är kapitalkostnaden.
Man räknar varken med ränta på eventuella lån eller vinsten du skulle ha fått om du bara lät pengarna jobba på börsen.

Två av mina grannar har varit här och hört sig för om mina paneler.
Båda har nu gjort egna beställningar.
Den ene har fått sina paneler monterade (i slutet av oktober) men väntar på att Vattenfall ska lägga in det i sina system så han får slå igång anläggningen.
Den andra har fått sina paneler levererade (de fick lösa förvaringen mellan leverans och montage själva) men inte monterade.
De sa att det var ca 9mån väntetid på montaget och sedan några månader till för elleverantören.
Gemensamt för båda är sämre garantier på produkterna och nästan dubbla priset mot vad jag betalade.

Nu var jag visserligen lite insatt och om och kring när jag skulle beställa så jag tog in offerter från 5-6 leverantörer.
Den jag fick bra (inte bäst) pris från fick jag bäst förtroende för och hade bäst garantier (de har bl.a. anläggningen uppkopplad gratis till sin server och sedan får man ett utkast en gång per år hur anläggningen fungerat).

Många anläggningar idag har monterats med skugghanterare.
Det är egentligen ett antal dioder som kopplar förbi de panelerna som skuggas.
Med lite dyrare paneler finns den funktionen inbyggd i panelen så, istället för att hela panelen kopplas ifrån vid partiell skuggning, kopplas delar av panelen ifrån.
Mina är uppdelade i fyra "delar" som regleras individuellt.

Jag installerade mina paneler i samband med att jag bytte tak 2015 (tegel).
Då vet man att underlaget håller länge.

Jag såg en film på någon utbildning vid montage av taksäkerhet.
Då visades hur mycket ett falsat plåttak håller för.
En gångbrygga monterades med knipfäste på två falsar med en meters mellanrum och sedan släpptes en tyngd på 250kg från bryggan och fick falla 1m innan det tog "stopp".
Stoppet blev mjukt för hela plåten revs isär och bromsade ner till stopp.

Med detta sagt så menar jag att plåttaket är segt.
Med infästningar i falsen så kommer, troligen, inte panelerna ramla ner till marken vid storm men taket kan mycket väl släppa och rivas sönder.
Det finns nog en anledning till att konstruktioner på plåttak oftast är förankrade med genomgående infästning.

Vi har en installasjon med microinvertere på hvert panel, rimeligere installasjon men prisen pr panel blir merkbart høyere. Har en 3-fas installasjon og godt over 15 kWp paneler på tak som ikke heller optimalt. I november produserte vi 2,4 MWh og forbrukte selv 1 MWh dessverre er feed in tariff veldig dårlig her nede.

Tack Bäckis för input.
Jag tror väl inte, att taket bara flyger iväg..., så illa är nog inte underlaget och infästningen.
Men hur mycket försämras hållfastheten under tid med paneler som en extra vindbelastning?

Mitt gamla 100-åriga plåttak rörde sig rejält i stormbyarna och av ljudet att döma då under stormnätterna,
så kändes det oroligt. Man förväntade sig nästan, att plåten skulle släppa från sina fästpunkter och bara flyga iväg...
Nu med den nylagda plåten, är taket helt knäpp tyst och några stormvarningar oroar mig inte alls.

Jag anser, att panelmontörerna borde känna till och tydligare ansvara beträffande just "vindlastberäkningar".
Nytt i sammanhanget kanske, men det känns inte riktigt rätt med en typ av "hej och hå"- mentalitet i branschen.
Givetvis rider man flott på utvecklingen just nu och man blir nästan lite dumförklarad, när man tvivlar på nyttan och
förtjänsten med sol-projektet. Men jag tror, att största förtjänsten egentligen ligger hos tjänsteföretaget...?

Tack också till JonasS för din beräkning.
Min kostnad för anläggningen är beräknad till lite drygt 70 tusen (efter bidrag).
Jag är övertygad om, att vi borde haft ett större antal paneler för, att ro hem en klart motiverad besparing.
Men pga av förutsättningarna (mansardtak), så rymmer taket inte fler paneler...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen