Min beräknade anläggning är liten i jämförelse med Bäckis och min beräknas storleksmässigt till 3.99 kWp,
panelerna har 12 års garanti / 80%
växelriktare och shadefix lämnar man en garanti på 5 år.
Jag kan inte jämföra pris på detaljnivå, eftersom dessa inte har redovisats i offerten.
För två år sedan fick vi vårt falsade plåttak omlagt.
Då fanns egentligen inga tankar på solceller på vårt hus från 20-talet och med mansardtak.
Verkade liksom inte optimalt med dessa förutsättningarna att fundera på solcellsanläggning.
Sen kom ju herr P där borta i öster och drog igång med sin särskilda operation...
och då fick ju plötsligt alla panik och famlade efter varje litet halmstrå för att minimera dom förväntade elchocken.
Nu strax innan en eventuell påbörjad montering av solceller började jag efterforska,
hur det ställer sig om olyckan är framme och kraftiga stormbyar fördärvar både solceller och det nylagda plåttaket.
Jag har ju ännu rätt att ångra mig.
Man ska ju alltid börja från grunden.
Funderar på, om plåtslageriet har några synpunkter på mina planer, att lägga solceller på taket.
Hade ju hittat och läst på nätet, att "vid solcellsmontering, skall plåtinfästningen vindlastberäknas och
utföras med tätare infästning av den falsade plåten inför beräknat solcellsmontage".
Kontaktade plåtslagaren, han hade ju gjort infästningen enligt deras normala standard inom branschen.
Han tyckte först, att jag behövde inte oroa mig alltför mycket, hade sett sådana montage på gamla plåttak.
Men, så återkom han efter en dag och poängterade, att han inte ville lämna några garantier.
Därför att några särskilda vindlastberäkningar och infästningar i kombination med solceller inte gjorts...
Beslutet för ett montage av solcellerna vilade helt på mina axlar, som han nu uttryckte sig.
Eftersom nu "särskilda infästningar" inte har utförts av våran PlåtNiklas, så vem ansvarar egentligen?
Kontaktade Solcells-Nissen och ställde frågan, Vem ansvarar om stormen river av hela anläggningen
eller sliter upp delar av det falsade plåttaket - gjort utan "särskllda infästningar"?
Det gick någon dag ytterligare och sedan fick jag det svar jag helst inte ville ha: Det har nog aldrig hänt...?
Sedan blev det lite info om allmänna garantier som konsument och så hänvisning till hemförsäkringen.
Nog om dessa funderingar, det kanske ändå är lite utopi och min oro kanske bottnar i något annat.
Nämligen, är det verkligen värt, att satsa på solceller med mina förutsättningar ?
Det känns nästan som, att betala för hela grisen redan nu i mars, köpa rabatterat kött under året,
för att sedan få julskinkan gratis i december?
Paneler har sin beräknade livscykel, smutsas ner efterhand och försvagas... kanske bör bytas om 15 år?
Sen tycks nu växelriktarna ha betydligt kortare livslängd och vara dyra i inköp, men det snackas det inte mycket om.
Om mina växelriktare pajar efter 5 år, när garantin gått ut, då blir det inget av med den förväntade inbesparingen.
Förresten, tycker att det verkar sämre garanti på min utrustning i jämförelse med Bäckis anläggning...
B:s Solceller 30 år - mina 12 år
B:s växelriktare 10 år - mina 5 år
Synpunkter på mina planer och funderingar, tar jag gärna emot.