• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Lektyrtråden

Till de av er som gillar Svenska polisromaner kan jag rekommendera:
Tove Alsterdals Ådalentrilogi som börjar riktigt riktigt bra med Rotvälta (2020) sedan Slukhål (2021) samt Djuphamn (2023).
Jag har lånat dem som eBöcker från biblioteket.

Hälsningar
Peter
Tack Peter för intressant förslag. Det ska jag läsa.
I fjol upptäckte jag Leif GW Persson! En vän har rekommenderat läsning av Mellan sommarens längtan och vinterns köld. Jag gillade den poetiska titel så läste boken. Sedan blev det hela hans trilogi - Välfärdsstaten fall. Jag anser att det finns något speciellt i hans berättarstil och jag tycker om anknytningar till politik och socialt sammanhang.

Jag läser tyvärr inte lika mycket som förr (då man kunde klippa en 250siders bok på kvällen).
Men tar man väl fram en bok och börjar så är man ju snart fast och läser när man inte borde (på natten, timmar innan man ska till jobbet).
Senaste lästa var en kriminalroman av Nyköpings författaren Mats I Lundgren. Den var mycket bra för att ha varit hans debut.

Annars läser jag gärna Lee Childs böcker om fd militärpolisen Jack Reacher.
David Baldacci, Desmond Bagley, Jan Mårtensson (antikhandlare Homan), Tom Clancy, Clive Cussler är också favoriter.

När jag började läsa "vuxenböcker" lånade jag Alistair MacLean på biblioteket och jag var fast.
En av få författare som jag har och har läst alla böcker av.

Om man är lite intresserad av historia och kan tänka sig att läsa skildringar från krigstider ur ett lite annorlunda perspektiv än vad som kanske är vanligast tycker jag Peter Englunds böcker är läsvärda. Exempelvis serien Stridens skönhet och sorg som i fem böcker handlar om åren 1914-1918. De är baserade på efterlämnade dagböcker, brev och annat från ett antal personer som var med; från krigets båda sidor och både sådana som var direkt inblandade i striderna och sådana som inte var det. I början var det kanske lite svårt att hålla reda på de olika personerna men det funkade bra ändå.

Citat från Wikipedia: Peter Englund har beskrivit verket som "ett experiment i historieskrivning – ett försök att se om det gick att skildra en stor historisk händelse helt och hållet underifrån, utan en övergripande berättelse, utan istället med ett flätverk av biografier."

Det är några år sedan jag läste dem och minnet kan bedra, men jag tycker mig se några otäcka paralleller mellan stämningarna som skildras från tiden innan krigsutbrottet och delar av dagens situation. Hoppas jag har fel.

Tack Mats för intressant förslag till läsning. Ärligt talat har jag inte läst någonting skrivet av Peter Englund. Då får jag lägga honom på min lista för sommaren.

I de fall när Noblepriset i litteratur har gått till författare vilkas böcker hade jag inte läst så har jag tagit mig mödan att hitta och läsa något skrivet av pristagaren. Ibland har detta resulterat i upptäck av fantastisk författare som t.ex. Kazuo Ishiguro.

Nu skulle jag vilja fråga om någon har läst några böcker av senaste Nobelpristagaren - Jon Fosse. Vilka böcker skulle Ni rekommendera? Jag har läst hans Trilogin. Berättelsen är spännande, annorlunda fokusering t o m lite unikt (kanske beroende på att den är skrivet på nynorska).. .
Jag kan varmt rekommendera "Trilogin" även om den inte är min favorit typ av historier.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen