• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Lektyrtråden

Jag känner mej lite avundsjuk på er som läser engelska obehindrat Hade alltid b i engelska och det var en mardröm när man skulle läsa ett stycke i skolan. Man tragglar sej fram och ibland får man gissa lite. En del läsplattor har ju inbyggd ordbok men den stör ganska mycket. Jag har förstått att medlemmarna iHusbil inte är medelsvensson utan utbildat folk med mycket kunskap inom många områden.

Jag hör till dem som somnar så fort jag intar horisontalläge så här blir det inte läst mycket böcker. När yngste sonen som var 14 år och sålde jultidningar så stödköpte jag Jan Gillou´s bok Fiendes fiende. Boken ligger ännu på mitt sängbord och uppskattningsvis har jag kommit igenom en tredjedel. Idag har sonen fyllt 25 år och det är nog också tur att man sitter upp när man läser på forumet. :)

Har man som jag svårt att komma igång med att läsa så kan jag rekommendera Sveriges radio P1 och Radioföljetongen. Då blir man "påtvingad" det som finns och det brukar vara mycket bra böcker som man i vanliga fall i aldrig skulle överväga att läsa/lyssna på. Finns som podd eller vanlig tablåradio.

Gillar man Moment 22 så finns det en uppföljare som heter Slutspel (Closing Time) där några av figurerna återkommer i senare tid i USA. Samma dråpliga stil förekommer i den också.
Jag tyckte också om Heller's Catch-22 och sedan läste den svenska versionen. Bägge var superbra. Det var ett tag sedan.
Tack för tipset, visste inte att det kom uppföljaren, Slutspel. Nu ska den läggas till våran lista "Böcker att läsa NU".

En liten återblick:
Ni som läst Catch 22 kommer ni ihåg Major Major Major? Han var folkskygg och hoppare ut genom fönstret när han fick besök. Detta blev känt så ingen använde dörren, alla klev in eller ut genom fönstret.
😁😁😁

Jag tyckte också om Heller's Catch-22 och sedan läste den svenska versionen. Bägge var superbra. Det var ett tag sedan.
Tack för tipset, visste inte att det kom uppföljaren, Slutspel. Nu ska den läggas till våran lista "Böcker att läsa NU".
Det är flera år sedan jag läste Slutspel och ännu längre sedan jag läste Moment 22 så jag har lite svårt att rangordna dom. Kanske är upplevde jag att Slutspel var lite svagare, men så kan det ju ofta vara för man har ju vissa förväntningar med sig när man läser en uppföljare. Den tilldrar sig flera decennier senare i tiden.

Med tanke på vad som händer i världen vill jag rekommendera Väinö Linnas Okänd soldat, om ni inte alla redan läst den.
Den handlar om finska vinterkriget och hur relativ få finska soldater sätter skräck i ryssarna.
Också en gammal klassiker.

Jag läste massor förr men under senare år blir det bara läsning i husbilen, dock tyvärr sparsamt.
Senaste boken tog närmare två år att läsa klart, Höstsol av Lars Wilderäng, den tyckte jag var helt okej men har inte gett mig på uppföljaren ännu.

Ljudböcker fungerar inte för mig då somnar jag, så fort jag blundar och lyssnar så sover jag inom ett par minuter!

Jag läser bara verklighetsbaserade böcker och just nu "Mina åtta år i Kality" efter den blir det nog 438 dagar eftersom dom möttes i samma fängelse. Men sen kom Ryssland-Ukrainakriget så då har fokuset bara varit på det.

Att läsa påhittade historier fungerar inte för mig, känns som bortkastad tid, ungefär som att lyfta vikter, lusten bara försvinner ur kroppen!

Min första bok, Osynliga klubben och Hönshusbåten. Har den titeln i bokhyllan:)
Min viktigaste bok, Körkortsboken.
Min sämsta bok, Kjelle Berka från Högdalen. Känns mest som skvaller om alla andra och inte så mycket om honom.
Min bästa bok, Jag är wanted. Den handlar om en kille som begår en massa bedrägerier, bankrån osv och redan när han gör boken så blåser han bokförlaget, det är egentligen den enda sanningen för allt annat var bara påhittat. Så det talar ju i mot att jag bara skulle fortsätta läsa självbiografier eftersom min bästa bok är påhittad, men det går inte, det känns bara som bortkastad tid!

Lilla Moselboka är jag jätterädd om. Fungerar som ett uppslagsverk.
Och sist men inte minst Husbilsresan.

Men av alla dom som skrivit böcker har jag bara skakat tass med två, Annika Östberg och Kennedy.

Jag var där:

Ljudböcker fungerar inte för mig då somnar jag, så fort jag blundar och lyssnar så sover jag inom ett par minuter!

Jag läser bara verklighetsbaserade böcker och just nu "Mina åtta år i Kality" efter den blir det nog 438 dagar eftersom dom möttes i samma fängelse. Men sen kom Ryssland-Ukrainakriget så då har fokuset bara varit på det.

Att läsa påhittade historier fungerar inte för mig, känns som bortkastad tid, ungefär som att lyfta vikter, lusten bara försvinner ur kroppen!

Min första bok, Osynliga klubben och Hönshusbåten. Har den titeln i bokhyllan:)
Min viktigaste bok, Körkortsboken.
Min sämsta bok, Kjelle Berka från Högdalen. Känns mest som skvaller om alla andra och inte så mycket om honom.
Min bästa bok, Jag är wanted. Den handlar om en kille som begår en massa bedrägerier, bankrån osv och redan när han gör boken så blåser han bokförlaget, det är egentligen den enda sanningen för allt annat var bara påhittat. Så det talar ju i mot att jag bara skulle fortsätta läsa självbiografier eftersom min bästa bok är påhittad, men det går inte, det känns bara som bortkastad tid!

Lilla Moselboka är jag jätterädd om. Fungerar som ett uppslagsverk.
Och sist men inte minst Husbilsresan.

Men av alla dom som skrivit böcker har jag bara skakat tass med två, Annika Östberg och Kennedy.

Jag var där:
Hej!
Jag gillar när författarna har gjort rejäl research, men blandar det som faktiskt hänt med kanske sånt som möjligen hänt!
Som både Guillou och Anders Jallai, som även döper om verkliga figurer, men som man kan lista ut. Kan verkligen rekommendera Anders Jallai
Mvh
Anders

Lade upp ett förråd av både ljudböcker och eböcker på den tiden PB var på hugget, tänkte på sämre tider. Har några filmer liggande också som reserv.
Problemet är att hitta tillbaka dit man var när man somnade när det gäller ljudböcker

Hej!
Jag gillar när författarna har gjort rejäl research, men blandar det som faktiskt hänt med kanske sånt som möjligen hänt!
Som både Guillou och Anders Jallai, som även döper om verkliga figurer, men som man kan lista ut. Kan verkligen rekommendera Anders Jallai
Mvh
Anders
Samma här. Jag högt uppskattar om det känns att författaren har verklighetsuppfattning för vad som hon/han beskriver. Klart att det inte kan gälla alla typer av böcker.

En av sådana författare är Guido Maria Brera. Han skrev tillsammans med Nessi Edoardo boken med titeln "Everything is broken upp and dance. The crushing of the middle class". Förresten är Brera författaren till boken "I diavoli" som sedan har filmatiserats i Netflix serie som gick med titeln "Devils" om spelregler inom finanssektorn.

Jag gillar historiska biografier, särskilt de från 1800-talet och tidigt 1900-tal då underlaget ofta utgörs av bevarade brev och telegram som skickades mellan huvudpersonen och dennes kontakter. Breven är ibland väldigt personliga vilket ger en trovärdig bild av den verklighet som de levde under i med- och motgångar. "Den gåtfulla Alfred, hans värld och hans pris" av Ingrid Carlberg är ett bra exempel. En annan är "Drömmarnas tid" av Axel Odelberg, en berättelse om affärsmannen Axel Johnson som jag precis avslutat. Har ett abonnemang på Storytel så det blir mest ljudböcker numera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen