• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Lektyrtråden

JanneB

Välkänd medlem
Medlem
Snart är husbilsäsongen 2022 i gång och läsning av en intressant bok är, för många av oss, en av de bästa bland många trevliga aktiviteter under husbilsresor. Jag skulle gärna vilja be medlemmar i iHusbil att lämna förslag för en god läsning för säsong 2022.

Så här ser min lista av böcker som jag skulle rekommendera att läsa;
Skönlitteratur:
1. Kazuo Ishiguro; Nocturnes, Jättens berg, Never let me go, När vi var föräldralösa
2. Michael Connelly; Gatans lag (The Brass Verdict)
3. Aldous Huxley; Du sköna nya värld, Ön
4. Elena Ferrante; De vuxnas lögnaktiga liv

Senast ändrad:
Läser just nu Anders de la Mottes Våroffer och före det Vintereld. Dom tycker jag är mycket bra. Jag gillar också Mons Kallentofts serie om Malin Fors. Jag har en period fastnat för svenska författare.

Mina favoritförfattare där jag läser allt de skriver.

Peter Robinson
Ton Clancy
Anna Granlund
Arne Dahl
David Baldacci
Hans Rosenfeldt
Lars Kepler
Cecilia och Rolf Börjlind
Anna Karolina

Plus många andra, lånar på biblioteket, laddar ner i min läsplatta. Är inne på andra läsplattan.

Läser mest deckare!
Kan rekommendera denna författare, Cara Hunter. Fjärde boken kommer 4/3.

Jag har Storytel. Har alltid en ebok och en ljudbok igång samtidigt.
Vissa uppläsare tycker man inte om, så då kan man välja ebok istället som i detta fallet.

Storytel har en egen Eboksläsare. Den har även blåtand så man kan ha ljudböckerna där också om man inte vill ha de i mobilen.
Fungerar väldigt bra att läsa i direkt solljus med den👍. Även med solglasögonen ✌️.

Bilagor

• IMG_20220228_123745.jpg
    IMG_20220228_123745.jpg
    299,7 KB · Visningar: 3
Ingrid Carlbergs böcker om
Alfred Nobel: "Den gåtfulle Alfred och hans pris"
och
Raoul Wallenberg: "Det står ett rum här och väntar på dig"
kan båda rekommenderas till den som vill veta mer om deras historier. Välskrivna och baserade på väldigt omfattande research.

Jag läser i stort sett enbart på engelska nuförtiden.
Detta för att jag numera mest läser Science fiction och Fantasy. Det har vartit en ond spiral gällande dessa genrer på svenska, då det ofta tar flera år för att en översättning skall vara tillgänglig - vilket gör att de flesta intresserade redan läst dem på engelska.

Men Patrick Rothfuss "Vindens namn" finns på Svenska. Det är egentligen en trilogi, men på svenska delas varje del upp på två delar. Så det finns fyra delar av den. Sista delen är tyvärr inte utgiven än (inte på engelska heller). Detta är inte fantasy som Tolkien eller George RR Martin utan han lyckas expandera genren. (eBöcker finns bara på engelska)

Min andra favoritförfattare är John Scalzi, som inte finns översatt till Svenska överhuvud taget.
"Old mans War" är den serie han är mest känd för och den började som en trilogi, men det har kommit fler böcker senare. Men grundtrilogin är bäst.
"Lock in" är en fristående bok som jag läste med stort nöje. Den fick en fristående fortsättning för något år sedan som också var bra.
Han skriver rappt och med glimten i ögat.

Sist ett tips i den "normala" deckar-genren. En "who-dun-it" av en, numera praktiskt taget bortglömd thrillermästare, Desmond Bagley.
"Domino Island" kom ut Postumt för två år sedan. Den skrevs i en annan stil än den man är van vid, när det gäller Desmond Bagley, då han testade något nytt när han hade skrivkramp...
Den var klar, men blev kvar i skrivbordslådan eftersom han blev indragen i att arbeta i Hollywood under en period. Jag håller på att läsa om hans romaner och de håller väldigt bra även idag och Domino island är inget undantag. Det var väldigt trevlig läsning.

Jag har inte kollat, men de bör alla gå att hitta som eböcker på engelska eller amerkianska sidor. Scalzi's böcker saknar dessutom DRM, så man slipper ta bort det på hans böcker. :)

Senast ändrad:
Ja ! Desmond Bagley har jag läst mycket av, jag gillade att de olika böckerna var i olika miljöer och olika huvudroll personer.
Andra författare jag har läst mycket av.
Conn Iggulden- om Djingis Khan och det mongoliska riket
Bernard Cornwell- om vikingarna i England( Tv-serie The Last Kingdom bygger på hans böcker)
Colin Forbes - deckare
samt biografier om
Hårdrockband och andra stora artister.

Oj vad annorlunda jag känner mig i denna skara men delar ändå med mig…;).
Själv läser jag en hel del av Lasse Wierup där den senaste var gangsterparadiset.
Dessförinnan var det helvetet inifrån som handlade om HA.
Infiltratören var också intressant läsning.
Lite andra bra böcker men med andra författare är hanteraren av Dick Sundevall, brännmärkt och rättslös eller blågul maffia av Gunnar Wall.

Ja detta var nog lite av vad min tid kan gå åt på när jag inte är här.

Tyvärr har ju läsandet gått ner och ersatts av filmer numera men en film som ofta har manus från en bra bok kan sällan ersätta en bok. Har läst mycket i hela mitt liv från 7årsåldern det har gett mej väldigt mycket både kunskap och underhållning.

Skulle egentligen inte skriva i denna tråd för jag läser inte några böcker. Senaste boken jag läste var plånboken och det var ingen höjdare. Naturligtvis läser jag men det är mest facktidskrifter och mest då allt som handlar om foto och video. Senaste alstret jag läst var nu i kväll och det var noterna till "Stand By", ett storbands arr som man fick läsa ett par gånger för att fatta hur man skulle spela det.

Förlåt min vänner att jag förstört er intressanta tråd, men jag får återgå till att läsa mina noter.

Skärmavbild 2022-02-28 kl. 23.08.21.png

Skulle egentligen inte skriva i denna tråd för jag läser inte några böcker. Senaste boken jag läste var plånboken och det var ingen höjdare. Naturligtvis läser jag men det är mest facktidskrifter och mest då allt som handlar om foto och video. Senaste alstret jag läst var nu i kväll och det var noterna till "Stand By", ett storbands arr som man fick läsa ett par gånger för att fatta hur man skulle spela det.

Förlåt min vänner att jag förstört er intressanta tråd, men jag får återgå till att läsa mina noter.

Visa bilaga 2745
Dessa noter bör du läsa på stor e-ink, finns flera 10 tumare, någon 13 tums också
Mvh
Anders

En kult bok från slutet av 70-talet

Zen and the Art of Motorcycle Maintenance : An Inquiry Into Values

53kr för ebok, 185kr för häftad pappersbok på

Det är från denna jag fått:
Det viktigaste när man ska laga eller montera/installera något är att man har den rätta sinnestämningen!

Mvh
Anders

De siste årene har vi stort sett øket vårt virtuelle bibliotek med tilbudsbøker via https://www.bookbub.com/ - nå er det hovedsaklig engelsk språklige bøker vi leser på våre Kindle paperwhite. Gjennom årene fra jeg gikk i folkeskolen har det vært en lett blanding av engelsk og skadinavisk språk i bøkene.

Några klassiker som man kan läsa mer än en gång.
Catch 22 (moment 22) Helst på originalspråket engelska. Jag garvade så jag tappade andan, hysteriskt rolig. Här får man också reda på vad som verkligen är moment 22. Många svänger sig med uttrycket men vet inte vad det verkligen innebär.
Eller, varför inte böckerna om Röde Orm av Frans G Bengtsson som man läst i skolan, men glömt av. Också väldigt underhållande.

Några klassiker som man kan läsa mer än en gång.
Catch 22 (moment 22) Helst på originalspråket engelska. Jag garvade så jag tappade andan, hysteriskt rolig. Här får man också reda på vad som verkligen är moment 22. Många svänger sig med uttrycket men vet inte vad det verkligen innebär.
Eller, varför inte böckerna om Röde Orm av Frans G Bengtsson som man läst i skolan, men glömt av. Också väldigt underhållande.
Gillar man Moment 22 så finns det en uppföljare som heter Slutspel (Closing Time) där några av figurerna återkommer i senare tid i USA. Samma dråpliga stil förekommer i den också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen