Jag läser i stort sett enbart på engelska nuförtiden.
Detta för att jag numera mest läser Science fiction och Fantasy. Det har vartit en ond spiral gällande dessa genrer på svenska, då det ofta tar flera år för att en översättning skall vara tillgänglig - vilket gör att de flesta intresserade redan läst dem på engelska.
Men Patrick Rothfuss "Vindens namn" finns på Svenska. Det är egentligen en trilogi, men på svenska delas varje del upp på två delar. Så det finns fyra delar av den. Sista delen är tyvärr inte utgiven än (inte på engelska heller). Detta är inte fantasy som Tolkien eller George RR Martin utan han lyckas expandera genren. (eBöcker finns bara på engelska)
Min andra favoritförfattare är John Scalzi, som inte finns översatt till Svenska överhuvud taget.
"Old mans War" är den serie han är mest känd för och den började som en trilogi, men det har kommit fler böcker senare. Men grundtrilogin är bäst.
"Lock in" är en fristående bok som jag läste med stort nöje. Den fick en fristående fortsättning för något år sedan som också var bra.
Han skriver rappt och med glimten i ögat.
Sist ett tips i den "normala" deckar-genren. En "who-dun-it" av en, numera praktiskt taget bortglömd thrillermästare, Desmond Bagley.
"Domino Island" kom ut Postumt för två år sedan. Den skrevs i en annan stil än den man är van vid, när det gäller Desmond Bagley, då han testade något nytt när han hade skrivkramp...
Den var klar, men blev kvar i skrivbordslådan eftersom han blev indragen i att arbeta i Hollywood under en period. Jag håller på att läsa om hans romaner och de håller väldigt bra även idag och Domino island är inget undantag. Det var väldigt trevlig läsning.
Jag har inte kollat, men de bör alla gå att hitta som eböcker på engelska eller amerkianska sidor. Scalzi's böcker saknar dessutom DRM, så man slipper ta bort det på hans böcker.