• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Problem Laddning startbatteriet efter installation Lifepo4.

Stonevalley

Välkänd medlem
Medlem
Hur har ni löst laddning startbatteriet då man kopplat in en DCDC victron samt en Victron 220volt 12volt laddare till Bodelsbatteriet Lifepo4. Vid den installation drar man säkring för 220volt laddaren i EBL eller drar ut 220volt kabel ur Schaudt EBL då laddas inte starbatteriet vid 220volt anslutning.Finnes Vanbitz battery master som du kopplar in i DCDC lite svår få tag i. Funkar det med Votronic stby charger ? Kanske en 220 volt ctek laddare bara för starbatteriet.

Hej Peter,
Jag var kanske otydlig, jag har inte denna koppling som fast i husbilen, bara när den står i garaget, vilket den iofs gör mestadels. Då har jag en extern biltema 10A på startbatteriet, när spänningen når 13,4V i startbatteriet så startar min fasta Renogy dcdc50s att ladda bobatteriet, men med en väldigt låg ström ca.3-4A, så inte spänningen sjunker på startbatteriet, verkar vara någon form av smart styrning i den, jag kan inte göra några inställningar på den, bara val av batterityp. Samtidigt har jag förbrukare igång i husbilen, kamera, router m.m.
Min fasta installation är en Victron ip22 30A direkt på bobatteriet, laddning av startbatteriet sköts från solpanelerna via Renogy (ingen sol i garaget),
kan iofs stoppa i säkringen i ebl ifall jag behöver max laddning till start+bobatteriet om jag kommer över extern 230V, vilket vi väljer ibland för att köra tak-ac.
Detta hjälpte nog inte dej.
Tack för ditt svar @PeterK det klarställde lite för mig. Min Victron 30A dc/dc försöker ge 30A ut så fort som den startar, det är väl det som är skillnaden.
Den set-up som jag kommer att gå på nu framöver är:
Victron dc/dc 30A för laddning av bodelen samtidigt som jag låter EBL99 göra detsamma alltså parallellt, detta har jag använt i flera år nu utan problem (Euro 5 ej smart generator(styrning))
Solpaneler med Victron MPPT kopplad mot bodelsbatterierna.
Votronic stand-by pro som kan ladda startbatteriet med max 9A från bodelsbanken, jag kopplar in denna via en strömbrytare detta har jag testat i ett par år nu och det funkar bra vid längre stopp på sp/camping utan ansluten 230V. (Den går även att konfigurera via pottar så att den sköter den laddningen automatiskt när Litiumbanken når en viss spänning) Jag använder D+ som omvänd frigvningssignal, den får inte slå till om D+ finns.
Victron IP22 30A för laddning av bodelsbanken om 230V finns, EBL99 och Schaudt zusatslader urkopplade på 230V sidan, då laddas aldrig startbatteriet från bodel eftersom reläet inte drar, jag tappar också indikering av ansluten 230V. Anledningen till detta val är att laddströmmen från EBL och zusatslater sällan når över 20A ihop och ganska snabbt avtar eftersom spänningen i Litiumbanken ligger högt redan vid låg SoC i förhållande till AGM, dessutom hinner min stora bank inte bli fulladdad innan Schauds laddkurva går ner till underhåll.
För att få en indikering av ansluten 230V har jag en enkel uttagstestare, den visar även aktuell spänning vilket är bra när man kommer till grenkontakternas paradis. ( EBL har indikerat att 230V spänning finns vid rätt låga spänningsnivåer, så länge som den inbyggda laddaren klarar att ge lite 12V så att reläet drar)
Vid längre uppehåll hemma i garaget så kopplar jag in en liten Ctek för laddning av startbatteriet.
Jag har samtidigt kopplat om ljudanläggningar så att den permanent ligger på bodelen detta tar bort lite av det som drar ur startbatteriet vid stillestånd men det finns annat som drar, har ej klarställt exakt vad förutom fordonsdatorn, kanske larmet.

Hälsningar
Peter

Tack för ditt svar @PeterK det klarställde lite för mig. Min Victron 30A dc/dc försöker ge 30A ut så fort som den startar, det är väl det som är skillnaden.
Den set-up som jag kommer att gå på nu framöver är:
Victron dc/dc 30A för laddning av bodelen samtidigt som jag låter EBL99 göra detsamma alltså parallellt, detta har jag använt i flera år nu utan problem (Euro 5 ej smart generator(styrning))
Solpaneler med Victron MPPT kopplad mot bodelsbatterierna.
Votronic stand-by pro som kan ladda startbatteriet med max 9A från bodelsbanken, jag kopplar in denna via en strömbrytare detta har jag testat i ett par år nu och det funkar bra vid längre stopp på sp/camping utan ansluten 230V. (Den går även att konfigurera via pottar så att den sköter den laddningen automatiskt när Litiumbanken når en viss spänning) Jag använder D+ som omvänd frigvningssignal, den får inte slå till om D+ finns.
Victron IP22 30A för laddning av bodelsbanken om 230V finns, EBL99 och Schaudt zusatslader urkopplade på 230V sidan, då laddas aldrig startbatteriet från bodel eftersom reläet inte drar, jag tappar också indikering av ansluten 230V. Anledningen till detta val är att laddströmmen från EBL och zusatslater sällan når över 20A ihop och ganska snabbt avtar eftersom spänningen i Litiumbanken ligger högt redan vid låg SoC i förhållande till AGM, dessutom hinner min stora bank inte bli fulladdad innan Schauds laddkurva går ner till underhåll.
För att få en indikering av ansluten 230V har jag en enkel uttagstestare, den visar även aktuell spänning vilket är bra när man kommer till grenkontakternas paradis. ( EBL har indikerat att 230V spänning finns vid rätt låga spänningsnivåer, så länge som den inbyggda laddaren klarar att ge lite 12V så att reläet drar)
Vid längre uppehåll hemma i garaget så kopplar jag in en liten Ctek för laddning av startbatteriet.
Jag har samtidigt kopplat om ljudanläggningar så att den permanent ligger på bodelen detta tar bort lite av det som drar ur startbatteriet vid stillestånd men det finns annat som drar, har ej klarställt exakt vad förutom fordonsdatorn, kanske larmet.

Hälsningar
Peter
Samma sak för mej, sätter jag i säkringen för laddaren i mitt ebl119 så växlar det snabbt till CV, då saktar min ip22 ner lite ifall den står i litiumläge, så jag kör med egna värden i den för att få ut max ström, beror garanterat på kablaget som borde vara grövre i förhållande till längden till bobatteriet i min gamla husbil.

EBL99 och Schaudt zusatslader urkopplade på 230V sidan
Jeg ville nok lade 230V være tilsluttet EBL men i stedet trække sikringen for ladning af bodelsbatteri. Jeg har for mig at EBL så stadig vil lade startbatteri hvis 230 er til stede.

På den måde får du også visning i kontrolpanelet om 230V er tilsluttet.

Jeg ville nok lade 230V være tilsluttet EBL men i stedet trække sikringen for ladning af bodelsbatteri. Jeg har for mig at EBL så stadig vil lade startbatteri hvis 230 er til stede.

På den måde får du også visning i kontrolpanelet om 230V er tilsluttet.
Det finns bara en säkring på 12V sidan efter den i EBL99 inbygda laddaren, tar du ur den så stoppar laddningen av både bodel och startbatteri från laddaren, men reläet i EBL kommer fortfarande att dra så startbatteriet får då istället sin laddning från bodelsbanken, så det du säger är korrekt, men jag väljer att inte göra så pga:
1. Laddningen till startbatteriet är totalt ointelligent och fyller inte mina krav med sina ca 1-2A.
2. Informationen från kontrollpanelen säger bara att det finns en inkommande spänning som överstiger den som den i EBL99 kräver som minimum för att lämna ut lite 12V. Det är i mitt tycke bättre att få en bättre info via en enkel uttagstestare som ger mer utförlig Info.
3. EBL99 är i viss mån känslig för åska och det är den inbyggda laddaren som tar stryk, varför låta den vara ansluten till 230V nätet när den ändå inte används då säkringen på 12V sidan urtagen.

Hälsningar
Peter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka