Tack för ditt svar
@PeterK det klarställde lite för mig. Min Victron 30A dc/dc försöker ge 30A ut så fort som den startar, det är väl det som är skillnaden.
Den set-up som jag kommer att gå på nu framöver är:
Victron dc/dc 30A för laddning av bodelen samtidigt som jag låter EBL99 göra detsamma alltså parallellt, detta har jag använt i flera år nu utan problem (Euro 5 ej smart generator(styrning))
Solpaneler med Victron MPPT kopplad mot bodelsbatterierna.
Votronic stand-by pro som kan ladda startbatteriet med max 9A från bodelsbanken, jag kopplar in denna via en strömbrytare detta har jag testat i ett par år nu och det funkar bra vid längre stopp på sp/camping utan ansluten 230V. (Den går även att konfigurera via pottar så att den sköter den laddningen automatiskt när Litiumbanken når en viss spänning) Jag använder D+ som omvänd frigvningssignal, den får inte slå till om D+ finns.
Victron IP22 30A för laddning av bodelsbanken om 230V finns, EBL99 och Schaudt zusatslader urkopplade på 230V sidan, då laddas aldrig startbatteriet från bodel eftersom reläet inte drar, jag tappar också indikering av ansluten 230V. Anledningen till detta val är att laddströmmen från EBL och zusatslater sällan når över 20A ihop och ganska snabbt avtar eftersom spänningen i Litiumbanken ligger högt redan vid låg SoC i förhållande till AGM, dessutom hinner min stora bank inte bli fulladdad innan Schauds laddkurva går ner till underhåll.
För att få en indikering av ansluten 230V har jag en enkel uttagstestare, den visar även aktuell spänning vilket är bra när man kommer till grenkontakternas paradis. ( EBL har indikerat att 230V spänning finns vid rätt låga spänningsnivåer, så länge som den inbyggda laddaren klarar att ge lite 12V så att reläet drar)
Vid längre uppehåll hemma i garaget så kopplar jag in en liten Ctek för laddning av startbatteriet.
Jag har samtidigt kopplat om ljudanläggningar så att den permanent ligger på bodelen detta tar bort lite av det som drar ur startbatteriet vid stillestånd men det finns annat som drar, har ej klarställt exakt vad förutom fordonsdatorn, kanske larmet.
Hälsningar
Peter