• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Laddning av LFP med 230V Victron IP22

PeterK

Välkänd medlem
Medlem
Har precis monterat en Victron IP22 30A under pass.stolen, den matar LFP-bobatteriet direkt, utan att vara inblandad i EBL119.

Mitt "problem" är att den i Litium-läget inte trycker på med 30A utan lägger sig på 13-14A, startar jag om laddaren börjar den ladda ca.20A, för att sen sjunka snabbt till under 15A.
Jag kan inte ens i "expert-mode" ändra laddspänningen som är satt till 14,2V av Victron 🤬
Växlar jag från "litium" till "high 14,7V" så trycker den på med max direkt, alltså 30A, så det är inga begränsningar på vägen till batteriet.
Samt BMS'et bromsar inte.

Någon som har tips på vad jag kan göra för att få upp ladd-ström/spänning?

Screenshot_20250213-145127.pngScreenshot_20250213-150134.png

Trycker jag i säkringen för den interna laddaren (18A) i EBL119 inställd på GEL, så laddar den på rejält, men då lägger Victron IP22 nästan ner helt.
Screenshot_20250213-152715.png

Senast ändrad:
Måste flika in, laddning från EBL när man kör. I alla fall min EBL ger ingen laddning under färd. Det enda EBL gör är att koppla ihop SB och BB, är det det ni menar vid laddning när man kör

Ja så är det.
Vill jag ha laddning från den inbyggda laddaren i EBL under färd så måste jag trycka igång elverket så jag får 230V i husbilen.

Ja möjligheterna är flera.
Men då blir det inte en parallell-laddning.
Det är ungefär så jag haft det kopplat sedan 2020 genom att sammankoppla start och bobatterier på baksidan av EBL och låta spänningen styra dc/dc-laddaren att sköta sammankopplingen.

Men nu vill jag även dra nytta av de 18A EBL kan ge i laddström ifall jag skulle komma över 230V, eller starta elverket.

Ditt inlägg i länken var intressant, det visar att det kan skilja rejält mellan de olika modellerna av EBL xxx.
Jag har bara erfarenhet av 99 och 119, de är väldigt lika i funktioner.
Vill jag avbryta laddningen från EBL så drar jag den första säkringen från vänster.
Den andra säkringen från vänster styr 12V driften av kyl/frys, den har jag aldrig i, jag kör alltid kylen på gas, eller 230V ifall skulle komma över det, ev. inkommande 12V vill jag ha direkt till bobatteriet och inte driva ett ineffektivt kylskåp.
MEN med den säkringen utdragen kan jag köra kylen på 12V direkt via den manuella väljaren direkt på kylen, bra på färjor m.m.

Det är alltså denna du drar ur för att inte få laddning från generator via EBL till bodelsbatteri?

Bilagor

• Säkring-laddrelä.jpg
    Säkring-laddrelä.jpg
    178,6 KB · Visningar: 14
Om kretsschemat i manualen är korrekt och mina glasögon rena förefaller det inte finnas någon säkring i EBL 119 som kan påverka sammankopplingen av start- och bodelsbatterierna när D+ är aktiv.

Blått= D+ väg. Rött= laddningsspänningens (från generatorn) väg. Ursäkta klantig bild, skulle haft en penna.

1000000946.png

Om kretsschemat i manualen är korrekt och mina glasögon rena förefaller det inte finnas någon säkring i EBL 119 som kan påverka sammankopplingen av start- och bodelsbatterierna när D+ är aktiv.

Blått= D+ väg. Rött= laddningsspänningens (från generatorn) väg. Ursäkta klantig bild, skulle haft en penna.

Visa bilaga 47237

Är ju lite "rädd" för just den sammankopplingen. Kretsscheman är ju inte min specialitet. Vill ju absolut inte ha laddning från generatorn till bodelsbatteriet via EBL. utan endast genom DCDC. Tack för infon Mats.

Visa bilaga 47237
Godkväll Mats! Nu är installationen klar enligt dina anvisningar, gick fint att sätta en säkringshållare i mitt EBL119 enligt dina instruktioner.
Det var tur att jag gjorde detta, synade mitt EBL samtidigt. Upptäckte då en kontakt i som varit varmgång i, "Block 1" kontakten. Är med all säkerhet därför jag haft lite bekymmer med 12v drift på mitt AES kylskåp. (troligen glappkontakt)

Jag har ju frågat tidigare om D+ till min Orion Xs att sätta i H ingången. Nu när jag ända skall byta kontakten i block 1 så kan jag väl "knycka" D+ därifrån istället för possiton 3 i block 2 ? Position 2 i block 1 är ju markerat med "D+ point".

Menas position 2 i block 1 att det är andra ingången uppifrån sett eller hur ska ja använda mig av numren på blocken i el skissen?

STORT TACK Mats!

1750883779876.png

Nu när jag ända skall byta kontakten i block 1 så kan jag väl "knycka" D+ därifrån istället för possiton 3 i block 2 ? Position 2 i block 1 är ju markerat med "D+ point".

Menas position 2 i block 1 att det är andra ingången uppifrån sett eller hur ska ja använda mig av numren på blocken i el skissen?

Visa bilaga 47270
Ja D+ point är ju som jag förstår det till för att tillhandahålla D+ för andra enheter. Jag tog D+ därifrån på mitt EBL. Kontaktens positioner är numrerade, vill minnas att det var en liten prägling i plasten som inte var jättelätt att se.

Ja D+ point är ju som jag förstår det till för att tillhandahålla D+ för andra enheter. Jag tog D+ därifrån på mitt EBL. Kontaktens positioner är numrerade, vill minnas att det var en liten prägling i plasten som inte var jättelätt att se.
Okej. Gjorde så. Testade igår. Allt funkar som det är tänkt. Satte även en brytare med indikeringslamoa på D+ kabeln så jag kan stänga av dcdc om jag vill. Fick passa på att "renovera" mitt EBL samtidigt. Fått hjälp att löda om bättre kopplingar i mitt EBL. Är jädrigt nöjd nu. Stort tack.

Bilagor

• 20250625_165848.jpg
    20250625_165848.jpg
    1,5 MB · Visningar: 14
  • 20250625_195246.jpg
    20250625_195246.jpg
    1,3 MB · Visningar: 14

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in