• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Laddning av LFP med 230V Victron IP22

PeterK

Välkänd medlem
Medlem
Har precis monterat en Victron IP22 30A under pass.stolen, den matar LFP-bobatteriet direkt, utan att vara inblandad i EBL119.

Mitt "problem" är att den i Litium-läget inte trycker på med 30A utan lägger sig på 13-14A, startar jag om laddaren börjar den ladda ca.20A, för att sen sjunka snabbt till under 15A.
Jag kan inte ens i "expert-mode" ändra laddspänningen som är satt till 14,2V av Victron 🤬
Växlar jag från "litium" till "high 14,7V" så trycker den på med max direkt, alltså 30A, så det är inga begränsningar på vägen till batteriet.
Samt BMS'et bromsar inte.

Någon som har tips på vad jag kan göra för att få upp ladd-ström/spänning?

Screenshot_20250213-145127.pngScreenshot_20250213-150134.png

Trycker jag i säkringen för den interna laddaren (18A) i EBL119 inställd på GEL, så laddar den på rejält, men då lägger Victron IP22 nästan ner helt.
Screenshot_20250213-152715.png

Senast ändrad:
Måste flika in, laddning från EBL när man kör. I alla fall min EBL ger ingen laddning under färd. Det enda EBL gör är att koppla ihop SB och BB, är det det ni menar vid laddning när man kör

Ja så är det.
Vill jag ha laddning från den inbyggda laddaren i EBL under färd så måste jag trycka igång elverket så jag får 230V i husbilen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen