• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Laddning av LFP med 230V Victron IP22

PeterK

Välkänd medlem
Medlem
Har precis monterat en Victron IP22 30A under pass.stolen, den matar LFP-bobatteriet direkt, utan att vara inblandad i EBL119.

Mitt "problem" är att den i Litium-läget inte trycker på med 30A utan lägger sig på 13-14A, startar jag om laddaren börjar den ladda ca.20A, för att sen sjunka snabbt till under 15A.
Jag kan inte ens i "expert-mode" ändra laddspänningen som är satt till 14,2V av Victron 🤬
Växlar jag från "litium" till "high 14,7V" så trycker den på med max direkt, alltså 30A, så det är inga begränsningar på vägen till batteriet.
Samt BMS'et bromsar inte.

Någon som har tips på vad jag kan göra för att få upp ladd-ström/spänning?

Screenshot_20250213-145127.pngScreenshot_20250213-150134.png

Trycker jag i säkringen för den interna laddaren (18A) i EBL119 inställd på GEL, så laddar den på rejält, men då lägger Victron IP22 nästan ner helt.
Screenshot_20250213-152715.png

Senast ändrad:
Jag har Victron DC/DC laddare, MPPT +230 laddare (25A) och fungerar kalas inga som helst problem allt fungerar som det ska, gäller att göra rätt i appen och läsa instruktionerna, just för 230 laddaren var det att koppla batteriet först och sedan ställa in appen. Nu använde jag bara 230 för att ladda upp batterierna innan montering så den ligger i en låda hemma nu.

Litt OT, de riktig gamle laderne som stort sett var en transformator og likeretter hadde korrekt ladeprofil for LFP med et unntak de fortatte etter batteriet var fullt.

En moderne korrekt LFP lader trykker på med fast spenning, men med begrensning på strømmen. Når batteriet slutter å ta imot strøm så stenger de av helt. Definisjonen av slutter å ta imot er litt variabel mellom de forskjellige ladere, men for en 30A lader så er grensen rundt 1A.

Det å måle motstanden i kablingen mellom lader og batteri kan lettest gjøres med å koble fra batteriet og laderen, koble sammen begge kabler ved batteriet og måle på kablene ved lader. Før en setter det hele sammen igjen sjekk at koblingene er rene. Hadde en uren kobling på pluss kabelen på en plenklipper, motstand på over 8 ohm! Det var korrosjon på kobberet i kontaktringen på kabelen - pusset kobberet blankt og null motstand.

Ett litet önskemål är att någon av er som är lite mer kunnig gör enkla kopplingsscheman för följande inkopplingar av en DC/DC.

1. DC/DC i serie med EBL
2. DC/DC parallellt med EBL

Av kopplingsschemat bör framgå vilka kablar, säkringar…. som är nya och vilka eventuellt andra åtgärder som behöver göras.

Detta är väl något för dig Peter eller Anders att nappa på😀.

Tja, jeg tror en da bør koble EBL vekk fra bilbatteri for ikke å få en merkelig loop. Og serie kopling må skje mellom bilbatteri og EBL. EBL må se aktuell spenning på bodelen.

Kanske jag som missuppfattat. Trodde att du hade laddning både från DC/DC och EBL.
Nejdå du har inte missuppfattat, jag har sedan jag bytte till LFP haft en Renogy dcc50s inkopplad, men då bypassade jag EBL, +kabel från startbatteriet direkt till dc/dc-ingång på Renogy, dc/dc är spänning styrd och börjar arbeta när spänningen från startbatteriet kommit upp i 13,4V.
Det blev denna lösning då pga ett mycket speciellt BMS jag körde då med dubbla +, en in och en ut relästyrda.

Med reläer styrda av en äkta D+ skulle man kunna lösa en parallellkopplad dc/dc-EBL men det blir en dyrare lösning och man tappar ändå ström visning i display då den strömmen inte går via EBL shunten.
Ifall jag nu tänker rätt.

I denna tråd är det en 230V laddare jag monterat och försöker att maximera.

Nejdå du har inte missuppfattat, jag har sedan jag bytte till LFP haft en Renogy dcc50s inkopplad, men då bypassade jag EBL, +kabel från startbatteriet direkt till dc/dc-ingång på Renogy, dc/dc är spänning styrd och börjar arbeta när spänningen från startbatteriet kommit upp i 13,4V.
Det blev denna lösning då pga ett mycket speciellt BMS jag körde då med dubbla +, en in och en ut relästyrda.

Med reläer styrda av en äkta D+ skulle man kunna lösa en parallellkopplad dc/dc-EBL men det blir en dyrare lösning och man tappar ändå ström visning i display då den strömmen inte går via EBL shunten.
Ifall jag nu tänker rätt.

I denna tråd är det en 230V laddare jag monterat och försöker att maximera.
Det var en lösning med relä som jag såg framför mig.

Möjligheterna beror förstås på vilken EBL-modell man har. I mitt fall var det enkelt, min EBL har ingen shunt, solcellsanslutning eller annat jag skulle sakna. Jag avaktiverade generatorladdningen via EBL genom att bryta upp styrsignalen till relät.

Senast ändrad:
Ja möjligheterna är flera.
Men då blir det inte en parallell-laddning.
Det är ungefär så jag haft det kopplat sedan 2020 genom att sammankoppla start och bobatterier på baksidan av EBL och låta spänningen styra dc/dc-laddaren att sköta sammankopplingen.

Men nu vill jag även dra nytta av de 18A EBL kan ge i laddström ifall jag skulle komma över 230V, eller starta elverket.

Ditt inlägg i länken var intressant, det visar att det kan skilja rejält mellan de olika modellerna av EBL xxx.
Jag har bara erfarenhet av 99 och 119, de är väldigt lika i funktioner.
Vill jag avbryta laddningen från EBL så drar jag den första säkringen från vänster.
Den andra säkringen från vänster styr 12V driften av kyl/frys, den har jag aldrig i, jag kör alltid kylen på gas, eller 230V ifall skulle komma över det, ev. inkommande 12V vill jag ha direkt till bobatteriet och inte driva ett ineffektivt kylskåp.
MEN med den säkringen utdragen kan jag köra kylen på 12V direkt via den manuella väljaren direkt på kylen, bra på färjor m.m.

Senast ändrad:
Det burde ikke oppstå problemer om de kobler ifra kabelen fra bilbatteri til EBL og har DCDC koblet rundt EBL. Med dette mener jeg at du helt enkelt flytter kabelen fra bilbatteriet fra EBL til DCDC sin inngang og kobler DCDC utgang til bobatteriet, enten ved EBL eller med egen kabel.

Hmm... Fungerar det ens att koppla en dc/DC-laddare parallellt med EBL??
I mitt fall ser inkopplingen av DC/DC laddaren ut så här, och allt är orört vid EBL99 (förutom att säkringen för 230V laddaren och den för tillsatsladdaren är ur men det har ju inget med 12V laddning att göra).
Jag förhindrar laddning om inte D+ finns för att jag ska kunna ladda startbatteriet med en laddare om jag vill utan att DC/DC laddaren startar, Victron startar ju normalt sin laddning av bodelsbatteriet när startbatteriet har laddats en stund efter start.
Hälsningar
Peter

Bilagor

Senast ändrad:
I mitt fall ser inkopplingen av DC/DC laddaren ut så här, och allt är orört vid EBL99 (förutom att säkringen för 230V laddaren och den för tillsatsladdaren är ur men det har ju inget med 12V laddning att göra).
Jag förhindrar laddning om inte D+ finns för att jag ska kunna ladda startbatteriet med en laddare om jag vill utan att DC/DC laddaren startar, Victron startar ju normalt sin laddning av bodelsbatteriet när startbatteriet har laddats en stund efter start.
Hälsningar
Peter
Om jag förstått dig rätt så har du med denna inkoppling laddning av bodelsbatterierna både via EBL och DC/DC under körning.

Om det är så lätt att åstadkomma detta förstår jag inte alla andra mer komplicerade inkopplingar!

Eller är det något jag missförstått?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen