- Ort
- Vendelsö
Hej!
I somras när jag skulle tanka vår husbil full med diesel märkte jag ett läckage från ovansidan av tanken. Det var precis när tanken var full som det började läcka. Det läckte riktigt ordentligt. Kanske en liter eller så. Jag stod på en mack i Tyskland där det var ett mycket grovt pistolhantag som nyttjades vid tankningen. Jag gissar att det är ett sådant som nyttjas av lastbilar som gärna har lite högre tryck för att tankningen inte ska ta så lång tid. Det var inte en pump ämnad för lastbilar. Vanliga personbilar tankade från dessa pumpar. Det var en kille från macken ute bredvid mig och försökte sälja på mig vindrutetorkare etc. Jag visade killen läckaget, och han gjorde ingen grej av det. Jag tänkte då att det vara väl vanligt förekommande, och förmodligen ingen fara.
Min tanke var att det på något sätt läckte ur skvallerröret pga för högt tryck när tanken blev full.
Vi var på hemväg från vår sommarsemester. Läckaget upphörde av sig självt där på macken, så vi valde helt enkelt att fortsätta vår färd hemåt. Det luktade lite diesel ett tag, men även doften försvann efter ett tag. Efter detta har det inte varit några bekymmer. Vi har inte märkt av något läckage, eller doft tills helt nyligen.
Jag tänkte fylla upp tanken inför vinteruppställningen. Då händer samma sak igen. Diesel flödar från ovansidan av tanken när jag tankar fullt.
Vad kan detta bero på? Om det skulle vara ett hål på ovansida tanken borde det väl läcka ut när man kör? Vätska som skvalpar runt i tanken borde ju då skvätta ut genom det eventuella hålet, eller? Jag har under hösten inte märkt av vare sig doft eller dieselläckage vid körning. Det är endast vi de två tanktillfällena som nämns ovan där det har läckt.
Bilen är en Rapido 9090DF 2014, helintegrerad, byggd på Fiat 4 250kg chassi (AL-KO)
Är det någon som råkat ut för detta, och kanske har en aning om vad det kan bero på?
Ha de gott!
//Jocke
I somras när jag skulle tanka vår husbil full med diesel märkte jag ett läckage från ovansidan av tanken. Det var precis när tanken var full som det började läcka. Det läckte riktigt ordentligt. Kanske en liter eller så. Jag stod på en mack i Tyskland där det var ett mycket grovt pistolhantag som nyttjades vid tankningen. Jag gissar att det är ett sådant som nyttjas av lastbilar som gärna har lite högre tryck för att tankningen inte ska ta så lång tid. Det var inte en pump ämnad för lastbilar. Vanliga personbilar tankade från dessa pumpar. Det var en kille från macken ute bredvid mig och försökte sälja på mig vindrutetorkare etc. Jag visade killen läckaget, och han gjorde ingen grej av det. Jag tänkte då att det vara väl vanligt förekommande, och förmodligen ingen fara.
Min tanke var att det på något sätt läckte ur skvallerröret pga för högt tryck när tanken blev full.
Vi var på hemväg från vår sommarsemester. Läckaget upphörde av sig självt där på macken, så vi valde helt enkelt att fortsätta vår färd hemåt. Det luktade lite diesel ett tag, men även doften försvann efter ett tag. Efter detta har det inte varit några bekymmer. Vi har inte märkt av något läckage, eller doft tills helt nyligen.
Jag tänkte fylla upp tanken inför vinteruppställningen. Då händer samma sak igen. Diesel flödar från ovansidan av tanken när jag tankar fullt.
Vad kan detta bero på? Om det skulle vara ett hål på ovansida tanken borde det väl läcka ut när man kör? Vätska som skvalpar runt i tanken borde ju då skvätta ut genom det eventuella hålet, eller? Jag har under hösten inte märkt av vare sig doft eller dieselläckage vid körning. Det är endast vi de två tanktillfällena som nämns ovan där det har läckt.
Bilen är en Rapido 9090DF 2014, helintegrerad, byggd på Fiat 4 250kg chassi (AL-KO)
Är det någon som råkat ut för detta, och kanske har en aning om vad det kan bero på?
Ha de gott!
//Jocke