• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bränslesystem Läckage ovanför bränsletanken

Ewa & Jocke

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Vendelsö
Hej!
I somras när jag skulle tanka vår husbil full med diesel märkte jag ett läckage från ovansidan av tanken. Det var precis när tanken var full som det började läcka. Det läckte riktigt ordentligt. Kanske en liter eller så. Jag stod på en mack i Tyskland där det var ett mycket grovt pistolhantag som nyttjades vid tankningen. Jag gissar att det är ett sådant som nyttjas av lastbilar som gärna har lite högre tryck för att tankningen inte ska ta så lång tid. Det var inte en pump ämnad för lastbilar. Vanliga personbilar tankade från dessa pumpar. Det var en kille från macken ute bredvid mig och försökte sälja på mig vindrutetorkare etc. Jag visade killen läckaget, och han gjorde ingen grej av det. Jag tänkte då att det vara väl vanligt förekommande, och förmodligen ingen fara.
Min tanke var att det på något sätt läckte ur skvallerröret pga för högt tryck när tanken blev full.
Vi var på hemväg från vår sommarsemester. Läckaget upphörde av sig självt där på macken, så vi valde helt enkelt att fortsätta vår färd hemåt. Det luktade lite diesel ett tag, men även doften försvann efter ett tag. Efter detta har det inte varit några bekymmer. Vi har inte märkt av något läckage, eller doft tills helt nyligen.
Jag tänkte fylla upp tanken inför vinteruppställningen. Då händer samma sak igen. Diesel flödar från ovansidan av tanken när jag tankar fullt.

Vad kan detta bero på? Om det skulle vara ett hål på ovansida tanken borde det väl läcka ut när man kör? Vätska som skvalpar runt i tanken borde ju då skvätta ut genom det eventuella hålet, eller? Jag har under hösten inte märkt av vare sig doft eller dieselläckage vid körning. Det är endast vi de två tanktillfällena som nämns ovan där det har läckt.

Bilen är en Rapido 9090DF 2014, helintegrerad, byggd på Fiat 4 250kg chassi (AL-KO)

Är det någon som råkat ut för detta, och kanske har en aning om vad det kan bero på?

Ha de gott!

//Jocke
 
En helintegrert har normalt en noe modifisert påfylling, oftest er det en slange som er forskjellig fra Fiat sin orginale. Men fra toppen av tanen er det normalt en tynn slange til en utlufting i toppen på påfyllingsrøret. Om denne slangen løsner fra tanken lekker det når tanken er helt full, en kan enkelt sjekke om denne slangen er løs fra tanken - den følger den grove påfylings slangen. Det å sette den på igjen kan være en utfordring - har utført jobben på en eldre Fiat Ducato.

Det er ikke uvanlig at denne slangen kun er trykket inn på utluftingen på tanken, da kan en påfylling med hurtigpumpe blåse slangen av. Det å sette på en slangeklemme er på grensen av umulig uten å ta ned tanken.
 
En helintegrert har normalt en noe modifisert påfylling, oftest er det en slange som er forskjellig fra Fiat sin orginale. Men fra toppen av tanen er det normalt en tynn slange til en utlufting i toppen på påfyllingsrøret. Om denne slangen løsner fra tanken lekker det når tanken er helt full, en kan enkelt sjekke om denne slangen er løs fra tanken - den følger den grove påfylings slangen. Det å sette den på igjen kan være en utfordring - har utført jobben på en eldre Fiat Ducato.

Det er ikke uvanlig at denne slangen kun er trykket inn på utluftingen på tanken, da kan en påfylling med hurtigpumpe blåse slangen av. Det å sette på en slangeklemme er på grensen av umulig uten å ta ned tanken.
Jag ska se om jag kan följa den slang du beskriver Knut. Det vore skönt om det vore så enkelt ;)

Ha de gott!

//Jocke
 
En inte helt ovanlig orsak till läckage ovanpå dieseltank en är att en mus varit där på besök och knaprat på en knopp i gjutningen på tanken, verkar bara drabba lite nyare Fiat.
Hej PeterK!

Även jag har haft den funderingen... Hoppas att det är så som Knut skriver ovan. Det är ju lite enklare. Om det vore ett hål på ovansidan (gjort av en mus) borde det väl läcka ut hela tiden?

Ha de gott!

//Jocke
 
Dessa förbaskade gnagare!! Och då menar jag inte de svart/gula ;)

Vi har ställt undan bilen för vintern nu. Det blir vårens övningar att ge sig på att ta ner tanken.

Ha de gott!

//Jocke
Kan väl hoppas så länge att det är slang som är problemet så du slipper ta bort tanken. Jag hade full tank då (90 liter) och det hade inte varit kul, med lite trixande fick jag ner en slang via tanklockets hål och sög ur 70-80 liter så tanken blev hanterbar. Sög med en 12 voltspump, hade en gammal liggandes från båtlivet som jag använt att länsa med som offrades. Ingen aning om den tål diesel i längden, men det fick det vara värt. Köpt på Biltema för några hundralappar.
 
Hej PeterK!

Även jag har haft den funderingen... Hoppas att det är så som Knut skriver ovan. Det är ju lite enklare. Om det vore ett hål på ovansidan (gjort av en mus) borde det väl läcka ut hela tiden?

Ha de gott!

//Jocke
Ser ut så här,det är en pluggad anslutning på toppen av tanken som mössen ger sig på.
IMG_0793.png
 
Tänk att det kan vara gott att gnaga av den ploppen. Vet att där är en lucka i golvet men det är nog för att komma åt växellådan. Jag hade lagat det med en klick https://veidec.com/se/s-bond
Visa bilaga 31397
Tyvärr kommer du inte åt genom lucka i golvet, det är anslutningen till vänster om vita ringen, sänk tanken, borra upp hålet så att en popnit passar i hålet, det blir tätt enligt dom som provat.
 
Jeg mistenker at dette er en ventil som erstatter den gamle luftslangen, den burde da inneholde en flotør som slipper ut luft men ikke diesel. Bildet av tanken har denne "knoppen" på det sted luftslangen var på de gamle tankene. Tetter en den helt så burde en få problemer med påfylling.
 
Jeg mistenker at dette er en ventil som erstatter den gamle luftslangen, den burde da inneholde en flotør som slipper ut luft men ikke diesel. Bildet av tanken har denne "knoppen" på det sted luftslangen var på de gamle tankene. Tetter en den helt så burde en få problemer med påfylling.
På vår tätade dom helt, vet dock inte exakt vart, men det var några ”ploppar” och vi har inte haft några problem med påfyllning efteråt.
 
För Ducato 250 verkar det som att luftslangen inte har en egen anslutningsnippel på tanken utan istället är ansluten i locket för tankarmaturen, som fästs vid den vita ringen (bilden i inlägg 10), under luckan i golvet till höger om förarstolen. Se bild från verkstadshandboken nedan. 3b benämns Breather pipe.

Visa bilaga 31430
Dom här anslutningarna tror jag att man kommer åt genom inspektionsluckan i golvet till höger om förarstolen.
 
Kan väl hoppas så länge att det är slang som är problemet så du slipper ta bort tanken. Jag hade full tank då (90 liter) och det hade inte varit kul, med lite trixande fick jag ner en slang via tanklockets hål och sög ur 70-80 liter så tanken blev hanterbar. Sög med en 12 voltspump, hade en gammal liggandes från båtlivet som jag använt att länsa med som offrades. Ingen aning om den tål diesel i längden, men det fick det vara värt. Köpt på Biltema för några hundralappar.
Ja, det är ju ganska många liter att hantera. Det krävs ju också några dunkar till förvaring av bränslet. Jag tror att för vår del kommer vi köra upp det mesta av bränslet under våren, och sedan låta en verkstad titta på detta ;)

Ha de gott!

//Jocke
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen