• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bränslesystem Läckage ovanför bränsletanken

Ewa & Jocke

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Vendelsö
Hej!
I somras när jag skulle tanka vår husbil full med diesel märkte jag ett läckage från ovansidan av tanken. Det var precis när tanken var full som det började läcka. Det läckte riktigt ordentligt. Kanske en liter eller så. Jag stod på en mack i Tyskland där det var ett mycket grovt pistolhantag som nyttjades vid tankningen. Jag gissar att det är ett sådant som nyttjas av lastbilar som gärna har lite högre tryck för att tankningen inte ska ta så lång tid. Det var inte en pump ämnad för lastbilar. Vanliga personbilar tankade från dessa pumpar. Det var en kille från macken ute bredvid mig och försökte sälja på mig vindrutetorkare etc. Jag visade killen läckaget, och han gjorde ingen grej av det. Jag tänkte då att det vara väl vanligt förekommande, och förmodligen ingen fara.
Min tanke var att det på något sätt läckte ur skvallerröret pga för högt tryck när tanken blev full.
Vi var på hemväg från vår sommarsemester. Läckaget upphörde av sig självt där på macken, så vi valde helt enkelt att fortsätta vår färd hemåt. Det luktade lite diesel ett tag, men även doften försvann efter ett tag. Efter detta har det inte varit några bekymmer. Vi har inte märkt av något läckage, eller doft tills helt nyligen.
Jag tänkte fylla upp tanken inför vinteruppställningen. Då händer samma sak igen. Diesel flödar från ovansidan av tanken när jag tankar fullt.

Vad kan detta bero på? Om det skulle vara ett hål på ovansida tanken borde det väl läcka ut när man kör? Vätska som skvalpar runt i tanken borde ju då skvätta ut genom det eventuella hålet, eller? Jag har under hösten inte märkt av vare sig doft eller dieselläckage vid körning. Det är endast vi de två tanktillfällena som nämns ovan där det har läckt.

Bilen är en Rapido 9090DF 2014, helintegrerad, byggd på Fiat 4 250kg chassi (AL-KO)

Är det någon som råkat ut för detta, och kanske har en aning om vad det kan bero på?

Ha de gott!

//Jocke
 
Jocke, jag håller med dig. Dessa förbannade små fyrbenta djur med svans. Vad kostar dom ett samhället? Nja dom skapar jobb och pengarna snurrar, men jag vill inte se det så. Skulle njuta denna helgen med Österlen lyser, kom till stora Bernstorp.
Visa bilaga 31657
Jag har dragit flexslang över synliga bränsleledningar samt spolarvätskeslang(mössen åt upp mina förra året) skär upp dom på mitten och trär över slangen.
 
Jocke, jag håller med dig. Dessa förbannade små fyrbenta djur med svans. Vad kostar dom ett samhället? Nja dom skapar jobb och pengarna snurrar, men jag vill inte se det så. Skulle njuta denna helgen med Österlen lyser, kom till stora Bernstorp.
Visa bilaga 31657
Ja, de kan verkligen ställa till det för oss. Vi har haft påhälsning några gånger av dem, men de har då mest tuggat på tyger. Vi har haft tur...tills nu!

Hoppas att det fixar sig för dig/er!

//Jocke
 
Jag har dragit flexslang över synliga bränsleledningar samt spolarvätskeslang(mössen åt upp mina förra året) skär upp dom på mitten och trär över slangen.
Smart lösning. En slags "offeranod" kan man säga ;)

//Jocke
 
Kan tillägga detta. På den gamle bilen och på den nya bilen (ca20år) har vi aldrig haft påhälsning av skadedjur när denna ligger i bilen https://forum.ihusbil.se/threads/möss.2521/post-20602 men för vår del är inte säsongen slut då vi skulle ut helgen som var och några helger till. Så bilen inte är vinterställd, så har jag ju inte lagt in Topo Stopp. Detta blir dyra läror pengar, så den får jag lägga in på vår och höst även om bilen skall rulla på helgerna. Lite arg är jag på mig själv.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen