• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kunskapsbibliotek

Jokin

Välkänd medlem
Medlem
Nu när så många kunniga och kompetenta husbilister har börjat samlas i ett forum om husbilslivet där mycket som ännu är oskrivet vill jag förslå att det här byggs upp en bibliotek om frågor som rör husbilslivet. Jag vet inte om det är ett bra namn på mitt förslag, men syftet är att skriva ned vilka kunskaper och erfarenheter vi har angående frågor som ständigt dyker upp på olika husbilsforum och kanske framför allt Facebook. Frågor som ofta orsakar en hel del missförstånd och inte sällan osämja då olika uppfattningar förs fram och många gånger helt felaktiga påstående hävdas.

För egen del så har jag många gånger försökt att förklara saker saker som jag genom mitt yrkesliv har fått lära mig. Det gäller framförallt juridiska frågor och säkerhetsaspekter. Många gånger har jag fått förståelse för hur jag sett på dessa frågor, men sedan har det gått en tid och samma frågor tas upp igen, många gånger i samma forum, och debatten eskalerar med alla olika uppfattningar och felaktiga påståenden. Till slut tröttnar man på att försöka göra sig hörd, framför allt på Facebook där trådarna med frågeställningar dyker upp, genomgår processen med med olika åsikter och påståenden, för att strax försvinna i FB:s avgrund.

Ni känner kanske igen er i beskrivningen inom era egna kompetensområden. Jag vill poängtera att jag inte är ute efter att försöka dämpa diskussioner i respektive ämne, för sanningen når vi aldrig helt. Mitt förslag är istället kanske ämnat för nyare husbilister som törstar efter kunskap om husbilslivet och känner sig lite frågande ibland. Nyare husbilister som förhoppningsvis kommer att ansluta i massor till detta forum.

Biblioteket ska väl också kunna användas som ett ställe att söka fakta i kontakter med myndigheter, kommuner etc. Det kan gälla frågeställningar, överklaganden, remisser i det juridiska området. Andra faktaområden kan ju vara fordonstekniska frågor, elförsörjning bland annat med erfarenheter och kompetens om solceller och olika batterityper, och datorteknik. Visst kommer vi att hamna i situationer där inte en sanning finns, men i biblioteket bör det också finnas hänvisningar till källor och externa kunskapsbankar som stöd.

Detta inlägg är bara ett embryo till ett förslag och åsikter för och emot och om förbättringar tas beredvilligt emot.

Johan Kinneryd

Jag vill helst inte tydligt ange namnet på en annan...före detta """ klubb"" ....
Väldigt många medlemmar i denna före detta klubb.. tror att......om man blir medlem. så kommer man åt så mycket mera! Nja..det stämmer inte! Man kan som " intresserad " läsa väldigt mycket!
Det som dock aldrig skrivs ut på denna " före detta klubb.... är tydligt och klart....
Vad o vilka saker kommer du åt som..icke medlem..och vad kommer du åt som medlem.
Så mitt förslag till iHusbil är... var öppna o tydliga med..vari består skillnaden..mellan medlem o icke medlem..?
Det måste finnas skäl till att vara medlem.
Den före detta klubben....tar gärna hjälp av andra medlemmar. som hejar på o välkomnar nya medlemmar....och sprider myten om hur mycket mera man kan läsa som medlem.... men ger ingen tydlig information kring vad sim verkligen gäller.

Ps ville aldrig skriva ovanstående på f d klubb! Väl medveten om att ett sådant inlägg hade raderats ganska snabbt.

En fråga? Jag har uppfattningen att man bör i möjligaste mån sträva efter att stava ord rätt..
F d klubb... kunde man ändra i ett inlägg....
Jag fick väldigt ofta göra detta eftersom jag hittade flera felstavningar.... det blir så när man skriver på mobil... o ofta ändrar mobilen " själv " .
Ser här ovan att...som... blivit .. sim ....o och i ligger nära på ett tangentbord....
Så frågan är? Detta går tydligen inte att korrigera? Eller?

Det är en inställning. Jag kan justera upp den tidsgränsen.
Fördelen med att ha en tidsgräns alls, är för att förhindra så att någon går in i efterhand och förstör trådar, eller till och med ändrar budskapet i dem.
Men absolut skall man ha en vettig tid på sig för att upptäcka och justera stavfel och vad det nu kan vara. Jag skriver själv ofta fortare än vad mina fingrar hinner med - särskilt på mobilen, så jag brukar ofta nyttja det.

Det är en inställning. Jag kan justera upp den tidsgränsen.
Fördelen med att ha en tidsgräns alls, är för att förhindra så att någon går in i efterhand och förstör trådar, eller till och med ändrar budskapet i dem.
Men absolut skall man ha en vettig tid på sig för att upptäcka och justera stavfel och vad det nu kan vara. Jag skriver själv ofta fortare än vad mina fingrar hinner med - särskilt på mobilen, så jag brukar ofta nyttja det.
Det med sim eller som, vet jag inte hur viktigt det är, då hjärnan klarar av större fel än så.

Lite värre är kanske möjligheten till edit!

HJÄLP!!! hela instrumentpanelen är svart, jag har laddat batteriet och kollat alla säkringar i handskfacket.

EDIT! Felet hittat.
Tack för hjälpen ”elois” och ”strömstaren” för era ledtrådar, det var den stora säkringen i motorrummet. Tack alla i tråden för tips o hjälp.

Jag tror det kan vara bra att i en kunskapsdatabas försöka hålla sig till ämnen där det går att sammanställa fakta och inte ämnen där det råder mer av en ”tipskaraktär”.

Hur man till exempel skall skruva i ett extra LiFePO4 batteri med tillbehör kan variera oändligt mycket helt beroende på bil, produkter och författarens egna åsikter och kanske även förutsättningar. Det finns så otroligt många variabler så sådana artiklar skulle förmodligen dra på sig hundratals med inlägg om alternativa sätt.
Intressanta ämnen förvisso men kanske den typen lever och frodas bäst som vanliga trådar under respektive kategori?

Vilka körkortsklasser som verkligen gäller i olika länder, att tänka på vid bilköp, hur man byter Kamrem på en Fiat Ducato 2,3l 1999-2003 eller vilka regler som gäller vid import av en bil från annat land är exempel på lite mer exakta fakta som säkert skulle kunna ligga bra som kunskapsartiklar och justeras/uppdateras lite efter hand. Förmodligen skulle dessa trådar främst fyllas på med lite frågor och förtydliganden.

En strukturerad kunskapsdatabas tror jag också kan vara en riktigt bra sökmagnet och inkörsport för många nya husbilister som letar runt på nätet efter raka svar.

Jag tror det kan vara bra att i en kunskapsdatabas försöka hålla sig till ämnen där det går att sammanställa fakta och inte ämnen där det råder mer av en ”tipskaraktär”.

Hur man till exempel skall skruva i ett extra LiFePO4 batteri med tillbehör kan variera oändligt mycket helt beroende på bil, produkter och författarens egna åsikter och kanske även förutsättningar. Det finns så otroligt många variabler så sådana artiklar skulle förmodligen dra på sig hundratals med inlägg om alternativa sätt.
Intressanta ämnen förvisso men kanske den typen lever och frodas bäst som vanliga trådar under respektive kategori?

Vilka körkortsklasser som verkligen gäller i olika länder, att tänka på vid bilköp, hur man byter Kamrem på en Fiat Ducato 2,3l 1999-2003 eller vilka regler som gäller vid import av en bil från annat land är exempel på lite mer exakta fakta som säkert skulle kunna ligga bra som kunskapsartiklar och justeras/uppdateras lite efter hand. Förmodligen skulle dessa trådar främst fyllas på med lite frågor och förtydliganden.

En strukturerad kunskapsdatabas tror jag också kan vara en riktigt bra sökmagnet och inkörsport för många nya husbilister som letar runt på nätet efter raka svar.
Ja, vad är då felet en Fiat ducato 2,8 2012 och instrumentpanelen är svart?
Körkortsklasser i andra länder är lite lättare då.
Att byta kamrem är också ren fakta.
Men felsökning är lite värre, då det kan vara många saker och eftersom man frågar har man förmodligen provat det man själv kommer på gissar jag.
Och det betyder ju inte att en faktabank utesluter möjligheten till felsökningsvägledning?

Lösningen har vi ju givetvis kommit fram till i en vanlig tråd med hjälp av alla skarpa hjärnor här.

Visar det sig att trasig instrumentbelysning är ett vanligt problem så kanske du eller någon annan kan lägga upp lösningen i kunskapsdatabasen sen. 😀

Det med sim eller som, vet jag inte hur viktigt det är, då hjärnan klarar av större fel än så.

Lite värre är kanske möjligheten till edit!

HJÄLP!!! hela instrumentpanelen är svart, jag har laddat batteriet och kollat alla säkringar i handskfacket.

EDIT! Felet hittat.
Tack för hjälpen ”elois” och ”strömstaren” för era ledtrådar, det var den stora säkringen i motorrummet. Tack alla i tråden för tips o hjälp.
Man lär sig hela tiden (y)
(Fast detta hamnade långt ner)

Tidsgrensen for edit av innlegg bør være et sted mellom 1 og 5 døgn. Feilskrivninger og annet småfiks oppdager en innenom denne tiden. En ødelagt tråd kan rettes tilbake av admin, så vi kan være litt rause med tidsgrensen.

Jag minns inte helt exakt, men jag vill minnas att vi kan sätta det så att tagg/taggar krävs vid postning.
Men det systemet är nog inget jag rekommenderar egentligen för jag tror på att man ska ha så få potthål efter vägen som möjligt under den väg som måste gås igenom från det att man kommer på att man vill posta tills man postat.

Vi kanske behöver en bra plats för webbplatstips? (Annars hade jag varit klar nu)😉😃
Men jag tänker så här, faller inte allt tillbaka på att det måste vara sökbart på något sätt? taggar eller inte taggar, för till slut så kommer ju forumet vara så knökfullt med bra tips o förslag, så att det blir ju omöjligt att hitta just det "där" även om man har världens bästa trädstruktur, för vem orkar hålla på o scrolla sig igenom allting?

Jag håller helt med trådskaparen att en kunskapsbank är en bra idé. Men !! folk i allmänhet är för lata för att leta efter information, det är lättare att slänga ut en fråga än att spendera några minuter i en sökfunktion e d.
Jag vet inte hur man skulle få till någon indexering eller snabbsökningsfunktion, helst där lösningen på problemet finns, och att detta taggas på något vis. Annars är risken att frågande måste läsa igenom mängder av irrelevanta inlägg. Men tyvärr är folk dåliga på att ge feedback på föreslagna lösningar.
Lite OT:
Ett (kanske dåligt) exempel: Jag jobbade för en biltillverkare som teknisk ansvarig för ett delsystem. När det kom in felrapporter och det fanns lösning på problemet så skickades det ut en servicebulletin. Likt förbaskat blev man nerrringd av importörer och verkstäder som ville ha lösning på problemet.
Det enda svar de fick var "Läs servicebulletin XXXXX". Efter en tid slapp vi dessa samtal. Men det var lättare att lyfta luren än att bläddra i en pärm.

Jag håller helt med trådskaparen att en kunskapsbank är en bra idé. Men !! folk i allmänhet är för lata för att leta efter information, det är lättare att slänga ut en fråga än att spendera några minuter i en sökfunktion e d.
Jag vet inte hur man skulle få till någon indexering eller snabbsökningsfunktion, helst där lösningen på problemet finns, och att detta taggas på något vis. Annars är risken att frågande måste läsa igenom mängder av irrelevanta inlägg. Men tyvärr är folk dåliga på att ge feedback på föreslagna lösningar.
Lite OT:
Ett (kanske dåligt) exempel: Jag jobbade för en biltillverkare som teknisk ansvarig för ett delsystem. När det kom in felrapporter och det fanns lösning på problemet så skickades det ut en servicebulletin. Likt förbaskat blev man nerrringd av importörer och verkstäder som ville ha lösning på problemet.
Det enda svar de fick var "Läs servicebulletin XXXXX". Efter en tid slapp vi dessa samtal. Men det var lättare att lyfta luren än att bläddra i en pärm.
Det ligger nog mycket i det du skriver, hur tror du det skulle vara om man istället använde trådar inom olika områden med en inledande liten sammanfattning om det som vi vet är svaren på de allra vanligaste enklaste frågorna som den nya husbilsägaren alltid har. Typ vad ska man tänka på om man ställer av bilen inför vintern. Om det därefter ändå finns frågor inom det området, så kan de fyllas på i tråden. Kanske skulle behovet av "enrisdiskussioner" då kunna minimeras. Det var väl framförallt de diskussioner som med regelbundenhet återkommer och som man ju tröttnar på att för tionde gången ge sig i kast med, som man försöker minimera.

Exakt så tror jag skulle vara riktigt snyggt och lättöverskådligt. Klistrade trådar där första inlägget i tråden innehåller lösningen/informationen. Vill minnas vi hade den diskussionen på ett annat forum för ett tag sedan.
Ett problem om jag minns rätt var hur man skall kunna uppdatera vartefter lösningen/informationen behöver uppdateras. Ultimat vore ju om skaparen av tråden tilläts kunna göra det.

En kunskapsdatabas strukturerad på det sättet skulle bli väldigt lättnavigerad för besökare. Kan inte minnas att jag sett något liknande för husbilar och på svenska förut så det skulle kunna bli något som är unikt för iHusbil.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen