• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kunskapsbibliotek

Jokin

Välkänd medlem
Medlem
Nu när så många kunniga och kompetenta husbilister har börjat samlas i ett forum om husbilslivet där mycket som ännu är oskrivet vill jag förslå att det här byggs upp en bibliotek om frågor som rör husbilslivet. Jag vet inte om det är ett bra namn på mitt förslag, men syftet är att skriva ned vilka kunskaper och erfarenheter vi har angående frågor som ständigt dyker upp på olika husbilsforum och kanske framför allt Facebook. Frågor som ofta orsakar en hel del missförstånd och inte sällan osämja då olika uppfattningar förs fram och många gånger helt felaktiga påstående hävdas.

För egen del så har jag många gånger försökt att förklara saker saker som jag genom mitt yrkesliv har fått lära mig. Det gäller framförallt juridiska frågor och säkerhetsaspekter. Många gånger har jag fått förståelse för hur jag sett på dessa frågor, men sedan har det gått en tid och samma frågor tas upp igen, många gånger i samma forum, och debatten eskalerar med alla olika uppfattningar och felaktiga påståenden. Till slut tröttnar man på att försöka göra sig hörd, framför allt på Facebook där trådarna med frågeställningar dyker upp, genomgår processen med med olika åsikter och påståenden, för att strax försvinna i FB:s avgrund.

Ni känner kanske igen er i beskrivningen inom era egna kompetensområden. Jag vill poängtera att jag inte är ute efter att försöka dämpa diskussioner i respektive ämne, för sanningen når vi aldrig helt. Mitt förslag är istället kanske ämnat för nyare husbilister som törstar efter kunskap om husbilslivet och känner sig lite frågande ibland. Nyare husbilister som förhoppningsvis kommer att ansluta i massor till detta forum.

Biblioteket ska väl också kunna användas som ett ställe att söka fakta i kontakter med myndigheter, kommuner etc. Det kan gälla frågeställningar, överklaganden, remisser i det juridiska området. Andra faktaområden kan ju vara fordonstekniska frågor, elförsörjning bland annat med erfarenheter och kompetens om solceller och olika batterityper, och datorteknik. Visst kommer vi att hamna i situationer där inte en sanning finns, men i biblioteket bör det också finnas hänvisningar till källor och externa kunskapsbankar som stöd.

Detta inlägg är bara ett embryo till ett förslag och åsikter för och emot och om förbättringar tas beredvilligt emot.

Johan Kinneryd

Tror du inte det snarare innebär en massa nonsenstaggar?

Skall göra ett separat tråd med beskrivning om hur man använder taggar (eller om nån annan hinner före). :)
Jag tänkte mera på en tvingande funktion, så att taggarna verkligen blir ifyllda, för annars går den inte att publicera! Ungefär som den där röda asterisken i ett formulär.

Nu när så många kunniga och kompetenta husbilister har börjat samlas i ett forum om husbilslivet där mycket som ännu är oskrivet vill jag förslå att det här byggs upp en bibliotek om frågor som rör husbilslivet. Jag vet inte om det är ett bra namn på mitt förslag, men syftet är att skriva ned vilka kunskaper och erfarenheter vi har angående frågor som ständigt dyker upp på olika husbilsforum och kanske framför allt Facebook. Frågor som ofta orsakar en hel del missförstånd och inte sällan osämja då olika uppfattningar förs fram och många gånger helt felaktiga påstående hävdas.

För egen del så har jag många gånger försökt att förklara saker saker som jag genom mitt yrkesliv har fått lära mig. Det gäller framförallt juridiska frågor och säkerhetsaspekter. Många gånger har jag fått förståelse för hur jag sett på dessa frågor, men sedan har det gått en tid och samma frågor tas upp igen, många gånger i samma forum, och debatten eskalerar med alla olika uppfattningar och felaktiga påståenden. Till slut tröttnar man på att försöka göra sig hörd, framför allt på Facebook där trådarna med frågeställningar dyker upp, genomgår processen med med olika åsikter och påståenden, för att strax försvinna i FB:s avgrund.

Ni känner kanske igen er i beskrivningen inom era egna kompetensområden. Jag vill poängtera att jag inte är ute efter att försöka dämpa diskussioner i respektive ämne, för sanningen når vi aldrig helt. Mitt förslag är istället kanske ämnat för nyare husbilister som törstar efter kunskap om husbilslivet och känner sig lite frågande ibland. Nyare husbilister som förhoppningsvis kommer att ansluta i massor till detta forum.

Biblioteket ska väl också kunna användas som ett ställe att söka fakta i kontakter med myndigheter, kommuner etc. Det kan gälla frågeställningar, överklaganden, remisser i det juridiska området. Andra faktaområden kan ju vara fordonstekniska frågor, elförsörjning bland annat med erfarenheter och kompetens om solceller och olika batterityper, och datorteknik. Visst kommer vi att hamna i situationer där inte en sanning finns, men i biblioteket bör det också finnas hänvisningar till källor och externa kunskapsbankar som stöd.

Detta inlägg är bara ett embryo till ett förslag och åsikter för och emot och om förbättringar tas beredvilligt emot.

Johan Kinneryd
Det vore väl bra om det kunde bli nån slags dummies för husbilar där alla grundläggande frågor kunde redas ut, alltifrån lagar och regler typ var får man parkera, allemansrätt etc till frågor om el och hur man gör på vintern när man ställer av hb (är enris bra, hur får man bort vattnet ur bilen etc). Det finns mängder med frågor som hela tiden återkommer och som de som är nya i husbilsvärlden vill få svar på. Sen finns det förstås uppfattningar om hur man ska göra som inte stämmer överens, då kan man redovisa olikheterna, (många gillar enris andra redovisar att mössen bygger bo där). I en hel del frågor finns också rätt svar som inte behöver diskuteras.
Det är förstås ett stort projekt, men kunskapen finns och Rom byggdes heller inte på en dag. Det svåra är väl att göra trädet på ett sätt som gör informationen lättillgänglig.
Det här kanske gör sig bäst i artikelform för att få allt sammanfattat på ett och samma ställe. Fast det kanske funkar med taggar, det kan jag inte något om.
Resor borde nog ges ett eget utrymme eftersom det trots allt är vad vi sysslar mest med och där kan nog informationsmängden dra iväg på sikt.

Først vil jeg bare si: Tusen takk for att jeg fikk bli medlem, og all ære til de som har dratt i gang iHusbil "foreningen for fremtidens husbilsåkande".
Som Kristian skriver så tror jeg det er behov for for en plass der helt grunnlegende kunnskaper er samlet. Dette gjelder ikke bare takt og tone og oppførsel men også helt grunnleggende tekniske virkemåter på utstyr i bilen, og også en forståelse av strøm A og V, vannsystem med senkepumpe og utvendig trykkvannspumpe, varmesystemer med luftbåren-vannbåren varme og dieselvarmer.
Helt grunnleggende informasjon for nybegynnere som skal kjøpe sin første bil. Bare noen tanker jeg har hatt rundt dette over lenger tid, da jeg har følelsen av att kunnskapsmangelen er stor hos enkelte. Litt informasjon vil gjøre att disse vil få mye større glede av husbilen sin.

Vi kanske behöver en bra plats för webbplatstips? (Annars hade jag varit klar nu)😉😃
Blir denna bra?

OK, en kunskapsbank. Jag skapar en sådan, det låter verkligen vettigt.
Men på vilken nivå? Skall gäster få tillgång till den, bör man vara inloggad eller är detta för plusmedlem?
Räcker det med ett Forum med namnet ”Kunskapsbank” eller är det bättre med en kategori där vi fyller på med relevanta underforum när så behövs? En eller ett par forum till att börja med, typ ”generell kunskap” och något mer ämnesinriktat där vi vet att många behöver stöd?

Jeg er ikke noe IT-menneske, jeg er/var bilmekaniker til kroppen sa stopp (er utdannet på automasjon), de 10 siste årene med Land Rover (tom.2013), Litt Renault husbiler og US husbiler. Så nesten samtlige her har mere kunnskap om hvordan du skal bygg denne kunnskapsbanken opp.

Men når en førstegangkjøper vurder å kjøpe husbil, hva gjør han da? Melder seg inn i en klubb eller søker på det han finner på nettet, Jeg tror han søker på nettet og melder seg inn etter at de har kjøpt husbilen. Jeg ser for meg en litt todelt løsning hvor en del er litt statisk med:
Grunnleggende generell kunnskap om:
Husbils-EL:
Husbils Varme:
Etc:
Att disse ligger fast som en statisk lærebok for nybegynnere, og bare kan forandres av en moderator.
Den andre delen kan være en ren erfaring og diskusjons del.

Det vore nog bra om en kunskapsbank kunde sträcka sig från frågor om inköp av bil, (vad ska man tänka på, var handlar man, importera, storlek, för och nackdelar med olika utrustningar tex diesel/gas till värme mm) till hur man säljer bilen. Bygga själv eller köpa färdig?
Det skulle nog vara bra om just inköp och tankar däromkring kunde göras så publikt som möjligt, därefter kan det väl få kosta en hundring att få veta mer.

Mina tankegångar ligger helt i linje med vad Kristian och Ivar skriver. Jag är inte heller, som jag också skrivit i min presentation av mig, någon IT-människa. Jag vet nog inte riktigt hur en tagg fungerar. Men de forumtekniska detaljerna överlåter jag gärna till de som kan sådant.

Idé om struktur ...

Kunskapsbank (kategori)

Köpa/byta husbil? (underkategori)​
Storlek - Layout?​
Utrustning?​
Importera?​
etc​

Om husbilens system (underkategori)​
Elförsörjning​
Gasol​
Värme​
Vatten och Avlopp​
Belysning​
Larm​
Luftkonditionering​
etc​

Problemlösning - Erfarenheter (underkategori)​
Motor och Drivlina​
Karosseri​
Inredning Bodel/Garage​
Elförsörjning​
etc, likt, kanske samma som "Om husbilens system"​

Om husbilens system: "Utbildning/Information", hur fungerar det (enligt Ivars idéer ovan). Statiska inlägg, admin uppdaterar
Problemlösning - Erfarenheter: Ungefär som "husbilsdoktorn", trådar/inlägg för användarna (alla?).
Nivåer under dessa: "Under-underkategorier" eller "taggade trådar direkt" (kan bli svåröverskådligt)?

PS. Lade till råd och dåd om att Anskaffa husbil, DS.

Senast ändrad:
Ett alternativ är att fylla på med en Underkategori ytterligare om "Regler och reglementen", parkeringsregler, o.d.
Vet inte om "det bär" bara.

Kanske även vår "Uppförandekod", hur beter vi oss som bra husbilister?
Men den förtjänar nog en mer upphöjd/tydligt signalerad plats, lätt att hitta.

Bra förslag, tack. Jag skall försöka kombinera förslagen.
Jag är dock tveksam till att bygga upp en för djup och detaljerad forumstruktur så här initialt.
Och vad gäller taggar (som kan användas som ersättning till de nedersta nivåerna i strukturen) så känns det som ett ämne för en egen tråd.

Ett alternativ är att fylla på med en Underkategori ytterligare om "Regler och reglementen", parkeringsregler, o.d.
Vet inte om "det bär" bara.

Kanske även vår "Uppförandekod", hur beter vi oss som bra husbilister?
Men den förtjänar nog en mer upphöjd/tydligt signalerad plats, lätt att hitta.
Frågan är, nu säger jag inte emot utan bara spekulerar löst, då det är så kraftigt cementerat ”jag bara parkerar” respektive @får man stå där” om det bidrar till något eller förändrar något.
Andra forum på FB o internet, går det ju varma diskussioner där alla slutar med att inget är förändrat i åsikter.
Säger inte emot, bara spekulerar och försöker bidra med en infallsvinkel till.

Bra förslag, tack. Jag skall försöka kombinera förslagen.
Jag är dock tveksam till att bygga upp en för djup och detaljerad forumstruktur så här initialt.
Och vad gäller taggar (som kan användas som ersättning till de nedersta nivåerna i strukturen) så känns det som ett ämne för en egen tråd.
Flyttade inlägget till ny tråd i Projektgruppen (Taggade trådar)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen