• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Krånglande robotlåda 6 växlad

Heralue

Medlem
Medlem
Ort
Växjö
Växellåda
6-växlad Robotlåda
Bilfabrikat
Fiat Ducato Pössl
Motortyp
3.0
Under semestern kände jag att bilen var annorlunda vid utbackning från camping.
Då vi skulle parkera vid Järnesklubb och jag skulle lägga i backen så gick det ej och det var oväsen. Lyckades med oväsen få i 1:an och vi rullade därifrån och kände vid uppväxling att kopplingen ej gjorde sitt. Vi kollade på varann och bestämde att vi försöker komma hem (+100 mil), vi skulle egentligen fortsatt ha fortsatt till Nordkap.
Nästan full tank så det skulle räcka utan stopp att komma hem.
Blev tvungen att stanna pga ambulans i Härnösand men lyckades att trycka 1:an med broms och utan koppling !
Olycka i Timrå med kö, men vi lyckades klara detta också genom att smyga förbi på vägrenen (många arga blickar fick man)
Lyckades hamna hemma 13 timmar efter start och fick stanna bil med växel i.
Dagen efter hittar jag detta forum 🙏 och inser att när jag kollat oljan vid koppling har jag kollat fel. Den lilla runda behållaren var tom. Slog på en dutt DOT4 idag (gick inte i mycket) och har kollat efter läckage i motorrum och under utan att hitta en gnutta läckage !
Satte på tändning och kan då lägga i 1:an och R.
Startade och fick i 1:an en gång med lite morrande men sedan gick det ej. Någon gång kom Gear Unavailable upp.
Stängde av motorn vred på tändning och då gick det få i 1:an och R, ingen skillnad i behållare.
Är det slaven som gett upp eller haveri på lamell eller vad.
2021 påpekade verkstaden att de hade fyllt på kopplingen och flaggade för att det kunde vara läckage på slaven så det troliga är väl så men det är konstigt att inget läckage syns.
 
Luftat igenom med vakuumpump.
Oljan som kom igenom såg ok ut.
Efteråt gick det att lägga i 1:an och back men när man skall på rull och börja driva så är den inte alls så mjuk och fin som den ska.
Troligen har väl slavcylindern havererat och funkar inte som den skall. Fortfarande dock väldigt konstigt att det inte finns tillstymmelse till synligt läckage undertill 🤔.
 
Under semestern kände jag att bilen var annorlunda vid utbackning från camping.
Då vi skulle parkera vid Järnesklubb och jag skulle lägga i backen så gick det ej och det var oväsen. Lyckades med oväsen få i 1:an och vi rullade därifrån och kände vid uppväxling att kopplingen ej gjorde sitt. Vi kollade på varann och bestämde att vi försöker komma hem (+100 mil), vi skulle egentligen fortsatt ha fortsatt till Nordkap.
Nästan full tank så det skulle räcka utan stopp att komma hem.
Blev tvungen att stanna pga ambulans i Härnösand men lyckades att trycka 1:an med broms och utan koppling !
Olycka i Timrå med kö, men vi lyckades klara detta också genom att smyga förbi på vägrenen (många arga blickar fick man)
Lyckades hamna hemma 13 timmar efter start och fick stanna bil med växel i.
Dagen efter hittar jag detta forum 🙏 och inser att när jag kollat oljan vid koppling har jag kollat fel. Den lilla runda behållaren var tom. Slog på en dutt DOT4 idag (gick inte i mycket) och har kollat efter läckage i motorrum och under utan att hitta en gnutta läckage !
Satte på tändning och kan då lägga i 1:an och R.
Startade och fick i 1:an en gång med lite morrande men sedan gick det ej. Någon gång kom Gear Unavailable upp.
Stängde av motorn vred på tändning och då gick det få i 1:an och R, ingen skillnad i behållare.
Är det slaven som gett upp eller haveri på lamell eller vad.
2021 påpekade verkstaden att de hade fyllt på kopplingen och flaggade för att det kunde vara läckage på slaven så det troliga är väl så men det är konstigt att inget läckage syns.
Kopplingen aktiveras när Du trycker på bromspedalen, kan sättas ur bruk om man råkar peta upp bromspedalen.
Men olje läckaget är allvarligt hoppas Du fått den till Fiat Professional Verkstad, vi fick ta bärgare 2 gånger, sedan renovering.
 
Kopplingen aktiveras när Du trycker på bromspedalen, kan sättas ur bruk om man råkar peta upp bromspedalen.
Men olje läckaget är allvarligt hoppas Du fått den till Fiat Professional Verkstad, vi fick ta bärgare 2 gånger, sedan renovering.
Nja, det är ju situationsberoende. Vid inbromsning aktiveras inte kopplingen förrän det behövs nedväxling eller när bilen står nästan still. Vid stillastående och motorn igång är kopplingen aktiverad även om bromspedalen ej vidrörs.
 
Nja, det är ju situationsberoende. Vid inbromsning aktiveras inte kopplingen förrän det behövs nedväxling eller när bilen står nästan still. Vid stillastående och motorn igång är kopplingen aktiverad även om bromspedalen ej vidrörs.
Det är det sistnämnda som tydligen är ett problem, den kopplar inte ur, utan man ska antigen hålla ner bromsen i botten eller som min verkstad tipsade mig om att vid längre stillastående lägga i friläget, som vid trafikljus eller köer. Har blivit en vana idag, petar i neutralen vid trafikljus, och vid stopplikt om det är fler bilar. Står bilen still och man släpper bromsen driver bilen framåt, var förra sommaren problem i Kroatien, vissa campingar låg mycket långt ner från stora vägen nivåmässigt, så tvärt att långa bilar lämnade bakre stötfångare kvar.., hade brant backe ner och upp, vid utfart var man tvingad att stanna och då vid start rullade bilen bakåt när bromsen släpptes upp, inga fel hittades vid kontrollen när vi kom hem, vissa påstår att deras bil står still i en backe tills man gasar, det gör inte våran, däremot gör El bilen det om hillholdern är aktiverad, med det saknas i HB.
Lämnar in bilen på 30 min. robot koll varje år hos Fiatverkstaden, tar 30 min att koppla upp bilen och ev. justera något.
Den har fungerat i 7 tusen mil i dagarna efter renoveringen.
 
Den skall definitivt inte driva framåt om man inte håller bromsen och inte gasar, då är något fel. Rulla framåt eller bakåt kan den självklart göra om det lutar åt endera hållet men det är ju en helt annan sak.
Att lägga i friläget och släppa upp kopplingen vid stoppljus, stillastående köer etc. gör man ju gärna med en manuellt växlad bil för att spara på kopplingens urtrampningslager. Men det har man inget för med en Comfortmatic, för den fortsätter hålla kopplingen ”nedtryckt” också i neutralläget! Inte så många som har koll på det tror jag.

(Ducatons hillholder med hjälp av ABS-systemet var först ett tillval så du kanske inte har det, men blev sedan standard. Med det har man några sekunder på sig att gasa efter man släppt bromspedalen)
 
Har haft robotlåda i mina två senaste bilar, 4,5 ton och idag 3,5 ton, kört ca 13000 mil.
Alltid till N vid stopp ex vid ’stau’ i Tyskland eller vid längre stopp. Aldrig broms och gas samtidigt, har hillholder. Bilarna har serverats av Fiat Profenssional Verkstad enligt schemat. Har aldrig haft några bekymmer eller fel med lådan, jättenöjd.
 
Den skall definitivt inte driva framåt om man inte håller bromsen och inte gasar, då är något fel. Rulla framåt eller bakåt kan den självklart göra om det lutar åt endera hållet men det är ju en helt annan sak.
Att lägga i friläget och släppa upp kopplingen vid stoppljus, stillastående köer etc. gör man ju gärna med en manuellt växlad bil för att spara på kopplingens urtrampningslager. Men det har man inget för med en Comfortmatic, för den fortsätter hålla kopplingen ”nedtryckt” också i neutralläget! Inte så många som har koll på det tror jag.

(Ducatons hillholder med hjälp av ABS-systemet var först ett tillval så du kanske inte har det, men blev sedan standard. Med det har man några sekunder på sig att gasa efter man släppt bromspedalen)
Inte Fiat verkstäder heller, servade en gång efter renovringen i Uppsala, de uppmanade också mig att gärna lägga i neutral/friläget vid längre stillastående o köer.
När vi diskuterade robotens nackdelar, fördelar har den väl inga utom att själva lådan håller men elektroniken...
Finns massor om lådans funktioner plus & minus på Youtube, sök Comfort Matic. :cool:
 
Inte Fiat verkstäder heller, servade en gång efter renovringen i Uppsala, de uppmanade också mig att gärna lägga i neutral/friläget vid längre stillastående o köer.
Nej det är som sagt vanligt att man tror att den släpper upp kopplingen i friläget, det är ju ett ganska naturligt antagande. Man kan tycka att verkstäderna borde veta att det inte är så eftersom det framgår av verkstadshandbokens instruktion för luftning av kopplingskretsen och har man inte läst den märks det ändå av mätvärden man kan se via diagnosuttaget med motorn igång.
 
Jag inbillar mig att många som har bekymmer med lådan beror på att de kör husbil som de kör personbil.
Det mörker man ofta utmed vägarna….
Hur tycker Du att de ska köra? den lådan ska fungera som en vanlig automat med momentomvandlare var troligen meningen.
Är ju inte bara Fiat som haft denna lösning utan liknande har suttit i olika fabrikats personbilar utan att blivit någon hit. Har för mig att det på 1980 talet satt liknade i någon Volvo lastbil också, körde en sådan 2 pass... men mins inte hur man växlade..
Minns nu på 1970 talet VW hade en kopplingsfri låda, när man tog i växelspaken frikopplade den och man växlade manuellt.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen