• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Krånglande robotlåda 6 växlad

Heralue

Medlem
Medlem
Ort
Växjö
Växellåda
6-växlad Robotlåda
Bilfabrikat
Fiat Ducato Pössl
Motortyp
3.0
Under semestern kände jag att bilen var annorlunda vid utbackning från camping.
Då vi skulle parkera vid Järnesklubb och jag skulle lägga i backen så gick det ej och det var oväsen. Lyckades med oväsen få i 1:an och vi rullade därifrån och kände vid uppväxling att kopplingen ej gjorde sitt. Vi kollade på varann och bestämde att vi försöker komma hem (+100 mil), vi skulle egentligen fortsatt ha fortsatt till Nordkap.
Nästan full tank så det skulle räcka utan stopp att komma hem.
Blev tvungen att stanna pga ambulans i Härnösand men lyckades att trycka 1:an med broms och utan koppling !
Olycka i Timrå med kö, men vi lyckades klara detta också genom att smyga förbi på vägrenen (många arga blickar fick man)
Lyckades hamna hemma 13 timmar efter start och fick stanna bil med växel i.
Dagen efter hittar jag detta forum 🙏 och inser att när jag kollat oljan vid koppling har jag kollat fel. Den lilla runda behållaren var tom. Slog på en dutt DOT4 idag (gick inte i mycket) och har kollat efter läckage i motorrum och under utan att hitta en gnutta läckage !
Satte på tändning och kan då lägga i 1:an och R.
Startade och fick i 1:an en gång med lite morrande men sedan gick det ej. Någon gång kom Gear Unavailable upp.
Stängde av motorn vred på tändning och då gick det få i 1:an och R, ingen skillnad i behållare.
Är det slaven som gett upp eller haveri på lamell eller vad.
2021 påpekade verkstaden att de hade fyllt på kopplingen och flaggade för att det kunde vara läckage på slaven så det troliga är väl så men det är konstigt att inget läckage syns.
 
Under semestern kände jag att bilen var annorlunda vid utbackning från camping.
Då vi skulle parkera vid Järnesklubb och jag skulle lägga i backen så gick det ej och det var oväsen. Lyckades med oväsen få i 1:an och vi rullade därifrån och kände vid uppväxling att kopplingen ej gjorde sitt. Vi kollade på varann och bestämde att vi försöker komma hem (+100 mil), vi skulle egentligen fortsatt ha fortsatt till Nordkap.
Nästan full tank så det skulle räcka utan stopp att komma hem.
Blev tvungen att stanna pga ambulans i Härnösand men lyckades att trycka 1:an med broms och utan koppling !
Olycka i Timrå med kö, men vi lyckades klara detta också genom att smyga förbi på vägrenen (många arga blickar fick man)
Lyckades hamna hemma 13 timmar efter start och fick stanna bil med växel i.
Dagen efter hittar jag detta forum 🙏 och inser att när jag kollat oljan vid koppling har jag kollat fel. Den lilla runda behållaren var tom. Slog på en dutt DOT4 idag (gick inte i mycket) och har kollat efter läckage i motorrum och under utan att hitta en gnutta läckage !
Satte på tändning och kan då lägga i 1:an och R.
Startade och fick i 1:an en gång med lite morrande men sedan gick det ej. Någon gång kom Gear Unavailable upp.
Stängde av motorn vred på tändning och då gick det få i 1:an och R, ingen skillnad i behållare.
Är det slaven som gett upp eller haveri på lamell eller vad.
2021 påpekade verkstaden att de hade fyllt på kopplingen och flaggade för att det kunde vara läckage på slaven så det troliga är väl så men det är konstigt att inget läckage syns.
Gjort är ju Gjort, men lämnade Du inte in bilen för rep. när de 2021 konstaterade att olja försvunnit?
eller blev den reparerad och det är ett nytt läckage..?
Den nya reparationen gick den på Maskinförsäkringen?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen