• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Karosseri Knakande ljud efter att ha bytt vindruta

Ewa & Jocke

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Vendelsö
Bilfabrikat
Rapido 9090 DF
Hej!
Vi har en Rapido 9090DF 2014, Helintegrerad på Fiat chassi.

Efter att vindrutan sprack sommaren 2021 lät vi byta ut rutan hos en av försäkringsbolagets auktoriserade samarbetspartners.
Efter bytet upplever vi ett ganska dovt "knakande/Knackande" ljud vid gaspådrag och inbromsning. Det blir lite mer utdraget ljud när man kör sakta över ett gupp eller farthinder. Vi är fler som har lyssnat. Ingen av oss upplever att ljudet är av metallisk art.

Vi har uppfattat som att ljudet kommer från vindrutans nederkant där vindrutan möter panelen. Det är nästan så att man kan känna i panelen framme vid vindrutans nederkant varje gång det knakar. Vi har känt på allting i motorrummet under panelen, men hittar inget som sitter löst. En tidigare tanke var att ett motorfäste hade gått av. Den tanken har vi i numer släppt.

Kan det vara så att ljuden kommer från den nya vindrutan? Är det någon som har upplevt detta tidigare? Vindrutan limmas i en "plast/kolfiber" balk(ej metall) i nederkant. Det skulle kanske kunna vara så att denna balk har gått av när de tog bort den gamla rutan, och därav det knakande ljudet...? En teori av flera....

När vi fällde ner framsängen för att se om det låg något löst där som kunde generera detta ljud såg vi att det var fuktmarkeringar i madrassen samt tyget som omger sängen. Detta är i hörnet ovanför förarplatsen, ungefär ovanför det område vi har lokaliserat ljudet från. Kan detta hänga ihop, tro? Rutan kanske inte är helt tät?
Till saken hör att vi mycket sällan fäller ner denna säng, så vi vet inte när denna fukt tillkom. Troligtvis bör den ha kommit ungefär samtidigt med att vi bytte vindrutan....

Jag har en känsla av att om vi går tillbaka till företaget som bytte vindrutan så kommer det väl bara säga att ljuden och fukten inte har något med deras arbete att göra.
Det kan ju vara väldigt svårt att bevisa. Jag känner därför att jag vill ha lite mer kött på benen innan jag konfronterar dem med detta.

//Jocke
 
Att leta efter läckor med kranvatten fungerar dåligt. Det är för hög ytspänning som hindrar vattnet att tränga in.
Regnvatten tränger in på ett helt annat sätt.
Det bästa är att ta en eller flera hinkar med lite diskmedel för att sänka ytspänningen.
Jag gjorde så på min personbil. Det fungerade. Slangen fungerade inte.
Det behövs inte mycket diskmedel.
Tack för tips!
Ja att vatten kan ta helt oanade vägar, det har jag själv erfarit vid andra läckor... Man kan bli vansinnig innan man kommer tillrätta med det hela.

Jag fick lite tidigare tips av @Lasseboy att använda tvål, alt diskmedel för att leta efter vart det kan tränga in vatten.
Du kan själv blanda tvål eller yes vatten och spruta på rikligt i det hörn som ni upptäckte fukten i, sedan spola 5-8 min med vatten slang med lagom tryck. Då brukar man upptäcka läckage.

Jag tror att jag ska blanda till lite av denna lösning och gå lös med en tryckspruta liknande nedan. Det har ännu inte hunnits med. Allt blir lite bökigare när man inte har bilen hemma på tomten...



//Jocke
 
Hej!
Jo, vi hade fukt i samma region där vi hör det knakande ljudet. När jag var hos glasmästaren i måndags påtalade jag detta också. Vi fällde ner framsängen och kikade. Givetvis fanns det då ingen fukt som vi kunde se. Han tog en vattenslang och sprutade ordentligt runt rutan under en ganska lång stud. Jag låg i sängen och kikade, men såg ingenting... Även detta är lite märkligt... Var kom fukten ifrån som vi såg tidigare...?

Många funderingar är det.

//Jocke
Ja Du.. kan det möjligen vara så att det bildades en springa när Du körde och rutan rörde sig, som sedan gått ihop och blivit tät..?
Vet inte om solens heta strålar mjukar upp tätmedlet.. om den stått i solen ett tag.
Knirkade det även efter vattentestet?
En annan möjlighet är ju Kondens.. men, inte vanligt om bilen används regelbundet och dörr och takluckor, fönster öppnas. Såvida det inte var en hög med sängkläder eller annat som hindrade luftväxlingen över sängen.
Spånar bara :)
 
Att leta efter läckor med kranvatten fungerar dåligt. Det är för hög ytspänning som hindrar vattnet att tränga in.
Regnvatten tränger in på ett helt annat sätt.
Det bästa är att ta en eller flera hinkar med lite diskmedel för att sänka ytspänningen.
Jag gjorde så på min personbil. Det fungerade. Slangen fungerade inte.
Det behövs inte mycket diskmedel.
Är det Såpa/diskmedel i Regnvatten som kommer in?? :)
 
Ja Du.. kan det möjligen vara så att det bildades en springa när Du körde och rutan rörde sig, som sedan gått ihop och blivit tät..?
Vet inte om solens heta strålar mjukar upp tätmedlet.. om den stått i solen ett tag.
Knirkade det även efter vattentestet?
En annan möjlighet är ju Kondens.. men, inte vanligt om bilen används regelbundet och dörr och takluckor, fönster öppnas. Såvida det inte var en hög med sängkläder eller annat som hindrade luftväxlingen över sängen.
Spånar bara :)
Ja, ljudet kvarstår även efter vattentestet. Jag tycker mig kunna ana att det lät mer i somras då det var varmare ute, men det kan vara inbillning ;)

Tack för all spåning i detta ämne, för jag har snart slut på idéer.


//Jocke
 
Tänk på att rutan är en bärande del i karossen. Sen kan vatten vandra, står ni plant nu kankse vattnet aldrig hittar till hålet/läckan, när du parkera tex hemma kanske det lutar lite åt nått håll och då rinner vattnet kanske mot hålet / läckan. Har vart med om detta när jag jobbade som glasmästare i 11 år!
I helintegrerade husbilar är inte rutan bärandedel,bara i dem med med original plåthytt.Därför skall rutan limmas med lim som kan "leva" med karossens små rörelser och värmeexpansioner.Använder man för "stumt" lim kan limfogen få små sprickor p.g.a att den tillåter inte dessa rörelser.Känner till ett fall där nya rutan fick en spricka p.g.a det.
Ha en bra höstkväll.
 
I helintegrerade husbilar är inte rutan bärandedel,bara i dem med med original plåthytt.Därför skall rutan limmas med lim som kan "leva" med karossens små rörelser och värmeexpansioner.Använder man för "stumt" lim kan limfogen få små sprickor p.g.a att den tillåter inte dessa rörelser.Känner till ett fall där nya rutan fick en spricka p.g.a det.
Ha en bra höstkväll.
Detta är ju mycket intressant. Tack för info. Finns det någon källa till detta som jag kan ta med och visa för glasmästaren, så han inte gör samma fel igen? Om det nu är så att han har limmat med fel lim, menar jag.

//Jocke
 
Detta är ju mycket intressant. Tack för info. Finns det någon källa till detta som jag kan ta med och visa för glasmästaren, så han inte gör samma fel igen? Om det nu är så att han har limmat med fel lim, menar jag.

//Jocke
Något källa vet jag inte om det finns,bara erfarenhet från mitt yrkesliv,över 40år.Detta var mycket vanligt fel som gjordes på 80talet när det kom bilar där rutan var var bärande del,tror det var först med Audi 100 och 80.De skulle limmas stumt och många andra med gummilist skulle limmas flexibelt.Vad gjorde vi på karossverkstaden.Ja köpte in bara en sorts lim,den hårda,och fel blev det,men vi visste inte då bättre.
Fortsatt trevlig kväll.
 
I helintegrerade husbilar är inte rutan bärandedel,bara i dem med med original plåthytt.Därför skall rutan limmas med lim som kan "leva" med karossens små rörelser och värmeexpansioner.Använder man för "stumt" lim kan limfogen få små sprickor p.g.a att den tillåter inte dessa rörelser.Känner till ett fall där nya rutan fick en spricka p.g.a det.
Ha en bra höstkväll.
Ska inte säga att du har fel för har inte jobbat sedan 2000 som glasmästare, men vissa helintegrerade husbilar måste man sätta stöd invändigt innan man byter framrutan, så att den inte sjunker när man sågar ut framrutan, man tar inte bort dem innan limmet har torkat och limmet i säg har en rörelse mån, så nån betydelse har den när den håller delvis uppe taket på HB.
 
En bil-glasmästare på kan omöjligt vara mästare på alla husbilsmärken.
Så är det med stor sannolikhet.
Fast om man lämnar in vår personbil på ortens märkesverkstad för byte av vindruta - så kör de bilen tvärs över gatan till Ryds, när "de gör jobbet" :)
Inte ens med "märkesverkstaden" kan man vara säker...
 
Senast ändrad:
Något källa vet jag inte om det finns,bara erfarenhet från mitt yrkesliv,över 40år.Detta var mycket vanligt fel som gjordes på 80talet när det kom bilar där rutan var var bärande del,tror det var först med Audi 100 och 80.De skulle limmas stumt och många andra med gummilist skulle limmas flexibelt.Vad gjorde vi på karossverkstaden.Ja köpte in bara en sorts lim,den hårda,och fel blev det,men vi visste inte då bättre.
Fortsatt trevlig kväll.
Fantastiskt med allt kunnande som finns inne i detta forum ;) Stort tack för info.

Ha de gott!

//Jocke
 
Så är det med stor sannolikhet.
Fast om man lämnar in vår bil på ortens märkesverkstad för byte av vindruta - så kör de bilen tvärs över gatan till Ryds, när "de gör jobbet" :)
Inte ens med "märkesverkstaden" kan man vara säker...
Jag tänkte nog lite samma sak... Jag är inte helt säker på att den märkesverkstad som vi skulle åka till gör jobbet själva. De lämnar nog mest troligt in den till en glasmästare.

I vårt fall fick vi ett stenskott i rutan som snabbt blev en spricka tvärsöver rutan. Vi anmälde skada till försäkringsbolaget som i sin tur hänvisade oss till deras samarbetspartners. Det var bara för oss att välja den närmaste godkända verkstaden.

Som lekman kunde vi inte föreställa oss att detta ens skulle kunna vara ett problem. Man tror ju att de som verkar i Branschen kan sin sak. När sedan problemet har uppkommit, och vi har börjat grotta i detta, märker vi att det kan finnas många möjligheter att det kan gå fel.

Jag vill passa på att tacka alla för inputs gällande detta ;) När jag berättade om min frågeställning i detta forum, och alla svar som inkommit för glaskillen var han mycket intresserad av att läsa för att lära sig för framtiden.

//Jocke
 
Ska inte säga att du har fel för har inte jobbat sedan 2000 som glasmästare, men vissa helintegrerade husbilar måste man sätta stöd invändigt innan man byter framrutan, så att den inte sjunker när man sågar ut framrutan, man tar inte bort dem innan limmet har torkat och limmet i säg har en rörelse mån, så nån betydelse har den när den håller delvis uppe taket på HB.
Där har Vi svaret som jag inte kom på.. var en hel del om detta för drygt 15 år sedan i Klubben MHCS.. Motor Home Club of Sweden, det var som Lasseboy skriver, och jag antydde när jag skrev att stålkarossen är slät men inte plast/glasfiber... var väl något sådant jag ritade.. tidigare.
 
Senast ändrad:
Be att han provar passformen innan den limmas permanent. Något som alltid skall göras innan demontering och byte är en noggrann avsyning. Vi kontrollmäter alltid rutans höjd- och övre samt nedre breddmått innan demontering. Något som är viktigt också är hur djupt ner i limbädden som rutan ligger. Undrar om allt detta gjordes innan förra bytet. Hälsningar Göran
 
Hej!
Idag har husbilen fått sin nya vindruta. Glasmästaren kunde inte se något fel på det tidigare montaget, men när han tog ut rutan upphörde ljudet. Ny ruta är monterad, och det låter ingenting. Det känns otroligt skönt.

Jag måste ge all cred till företaget och glasmästaren i fråga. De har hanterat detta mycket bra och skyndsamt.

Än en gång vill jag tacka för alla tips och idéer jag har fått från er här inne. Utan denna information vet jag inte om jag hade fattat att det kunde vara vindrutan. Då hade jag ju inte heller reklamerat detta hos glasmästaren. Jag hade troligen rivit ut halva inredningen på jakt efter orsaken till ljudets uppkomst. Det visar ju sig nu, att jag aldrig hade hittat orsaken på det sättet.


Ha de gott alla!

//Jocke
 
Härligt att det blev bra till sist👍
Har först nu läst hela inlägget och tänkte bara lägga till ett litet tips som jag använder mig av. När jag letar efter vattenläcker använder jag alltid diskmedel och karamellfärg då ser man tydligare hur det rinner om man använder en sprayflaska för att dimma ut det över det misstänkta området.
Hälsningar
Peter
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen