• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Karosseri Knakande ljud efter att ha bytt vindruta

Ewa & Jocke

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Vendelsö
Bilfabrikat
Rapido 9090 DF
Hej!
Vi har en Rapido 9090DF 2014, Helintegrerad på Fiat chassi.

Efter att vindrutan sprack sommaren 2021 lät vi byta ut rutan hos en av försäkringsbolagets auktoriserade samarbetspartners.
Efter bytet upplever vi ett ganska dovt "knakande/Knackande" ljud vid gaspådrag och inbromsning. Det blir lite mer utdraget ljud när man kör sakta över ett gupp eller farthinder. Vi är fler som har lyssnat. Ingen av oss upplever att ljudet är av metallisk art.

Vi har uppfattat som att ljudet kommer från vindrutans nederkant där vindrutan möter panelen. Det är nästan så att man kan känna i panelen framme vid vindrutans nederkant varje gång det knakar. Vi har känt på allting i motorrummet under panelen, men hittar inget som sitter löst. En tidigare tanke var att ett motorfäste hade gått av. Den tanken har vi i numer släppt.

Kan det vara så att ljuden kommer från den nya vindrutan? Är det någon som har upplevt detta tidigare? Vindrutan limmas i en "plast/kolfiber" balk(ej metall) i nederkant. Det skulle kanske kunna vara så att denna balk har gått av när de tog bort den gamla rutan, och därav det knakande ljudet...? En teori av flera....

När vi fällde ner framsängen för att se om det låg något löst där som kunde generera detta ljud såg vi att det var fuktmarkeringar i madrassen samt tyget som omger sängen. Detta är i hörnet ovanför förarplatsen, ungefär ovanför det område vi har lokaliserat ljudet från. Kan detta hänga ihop, tro? Rutan kanske inte är helt tät?
Till saken hör att vi mycket sällan fäller ner denna säng, så vi vet inte när denna fukt tillkom. Troligtvis bör den ha kommit ungefär samtidigt med att vi bytte vindrutan....

Jag har en känsla av att om vi går tillbaka till företaget som bytte vindrutan så kommer det väl bara säga att ljuden och fukten inte har något med deras arbete att göra.
Det kan ju vara väldigt svårt att bevisa. Jag känner därför att jag vill ha lite mer kött på benen innan jag konfronterar dem med detta.

//Jocke
 
Hej!
Vi har en Rapido 9090DF 2014, Helintegrerad på Fiat chassi.

Efter att vindrutan sprack sommaren 2021 lät vi byta ut rutan hos en av försäkringsbolagets auktoriserade samarbetspartners.
Efter bytet upplever vi ett ganska dovt "knakande/Knackande" ljud vid gaspådrag och inbromsning. Det blir lite mer utdraget ljud när man kör sakta över ett gupp eller farthinder. Vi är fler som har lyssnat. Ingen av oss upplever att ljudet är av metallisk art.

Vi har uppfattat som att ljudet kommer från vindrutans nederkant där vindrutan möter panelen. Det är nästan så att man kan känna i panelen framme vid vindrutans nederkant varje gång det knakar. Vi har känt på allting i motorrummet under panelen, men hittar inget som sitter löst. En tidigare tanke var att ett motorfäste hade gått av. Den tanken har vi i numer släppt.

Kan det vara så att ljuden kommer från den nya vindrutan? Är det någon som har upplevt detta tidigare? Vindrutan limmas i en "plast/kolfiber" balk(ej metall) i nederkant. Det skulle kanske kunna vara så att denna balk har gått av när de tog bort den gamla rutan, och därav det knakande ljudet...? En teori av flera....

När vi fällde ner framsängen för att se om det låg något löst där som kunde generera detta ljud såg vi att det var fuktmarkeringar i madrassen samt tyget som omger sängen. Detta är i hörnet ovanför förarplatsen, ungefär ovanför det område vi har lokaliserat ljudet från. Kan detta hänga ihop, tro? Rutan kanske inte är helt tät?
Till saken hör att vi mycket sällan fäller ner denna säng, så vi vet inte när denna fukt tillkom. Troligtvis bör den ha kommit ungefär samtidigt med att vi bytte vindrutan....

Jag har en känsla av att om vi går tillbaka till företaget som bytte vindrutan så kommer det väl bara säga att ljuden och fukten inte har något med deras arbete att göra.
Det kan ju vara väldigt svårt att bevisa. Jag känner därför att jag vill ha lite mer kött på benen innan jag konfronterar dem med detta.

//Jocke
Vet inte vilken konstruktion du har.Om rutan är bärande del och stumt limmad eller kunna ha liten expansion och rörelse utrymme.Hände samma sak för mig ett antal år sedan på personbilen,Opel Omega.Efter rutbytet kom ett knäppande ljud vid fartgupp och ibland vid temperaturväxlingar.Åter till glasmästaren,han konstaterade att så var fallet.Ut med rutan,ny limning,allt bra.Han erkände att de hade använd fel lim.
Lycka till.
Mvh.s670sl coral
 
Absolut ingen silikon i närheten av något som skall limmas. Silikon är ett släppmedel och ger garanterat ingen vidhäftning om det skall limmas igen. Troligen ligger vindrutan och gnager mot inredning då den kanske är nedpressad för djupt. Är det en auktoriserad verkstad som bytt rutan så skall den givetvis kontrollera orsaken. Vid eventuellt läckage så skall även detta kontrolleras av verkstaden. Hoppas ni får den hjälp ni är berättigad till. Hälsningar Göran f.d. bilglasbetare.
 
Jag har på flera personbilar haft ljud efter att vindrutan blivit bytt. Min diagnos är att den släppt i limmet mot karossen. Samma firma som gjort jobbet. På min fiat med gummilist fungerar allt som det ska. Kommer om jag behöver byta ruta igen att testa en annan firma. Till saken hör att jag limmade en solpanel med samma lim och den släppte också.
 
Tack alla för era svar och synpunkter ;) Jag kan så lite i detta ämne. Trodde nog inte egentligen att det kunde uppstå ett sånt här problem efter ett vindrutebyte, men nu känner jag att det faktiskt till och med är ganska trolig orsak. Jag ska kontakta företaget i fråga och se hur de ställer sig i frågan. Återkommer när jag vet mer.

Ha en fantastisk helg allihopa!

//Jocke
 
Du kan själv blanda tvål eller yes vatten och spruta på rikligt i det hörn som ni upptäckte fukten i, sedan spola 5-8 min med vatten slang med lagom tryck. Då brukar man upptäcka läckage.
Om du inte ser det då, om ca 1 dag torkar vattnet du har sprutat med sprutan och de blir spår efter den, vit rand.
Hittar du inget läcker inte limningen av rutan.
Kan ha hamnat nåt mellan ruta och list /kaross. när bilen bromsar in eller axelerera eller gupp rör sig karossen och ljudet dyker upp.
 
Du kan själv blanda tvål eller yes vatten och spruta på rikligt i det hörn som ni upptäckte fukten i, sedan spola 5-8 min med vatten slang med lagom tryck. Då brukar man upptäcka läckage.
Om du inte ser det då, om ca 1 dag torkar vattnet du har sprutat med sprutan och de blir spår efter den, vit rand.
Hittar du inget läcker inte limningen av rutan.
Kan ha hamnat nåt mellan ruta och list /kaross. när bilen bromsar in eller axelerera eller gupp rör sig karossen och ljudet dyker upp.
Detta kan ju vara ett enkelt sätt att upptäcka ett läckage ;)
 
Hej!
Vi har en Rapido 9090DF 2014, Helintegrerad på Fiat chassi.

Efter att vindrutan sprack sommaren 2021 lät vi byta ut rutan hos en av försäkringsbolagets auktoriserade samarbetspartners.
Efter bytet upplever vi ett ganska dovt "knakande/Knackande" ljud vid gaspådrag och inbromsning. Det blir lite mer utdraget ljud när man kör sakta över ett gupp eller farthinder. Vi är fler som har lyssnat. Ingen av oss upplever att ljudet är av metallisk art.

Vi har uppfattat som att ljudet kommer från vindrutans nederkant där vindrutan möter panelen. Det är nästan så att man kan känna i panelen framme vid vindrutans nederkant varje gång det knakar. Vi har känt på allting i motorrummet under panelen, men hittar inget som sitter löst. En tidigare tanke var att ett motorfäste hade gått av. Den tanken har vi i numer släppt.

Kan det vara så att ljuden kommer från den nya vindrutan? Är det någon som har upplevt detta tidigare? Vindrutan limmas i en "plast/kolfiber" balk(ej metall) i nederkant. Det skulle kanske kunna vara så att denna balk har gått av när de tog bort den gamla rutan, och därav det knakande ljudet...? En teori av flera....

När vi fällde ner framsängen för att se om det låg något löst där som kunde generera detta ljud såg vi att det var fuktmarkeringar i madrassen samt tyget som omger sängen. Detta är i hörnet ovanför förarplatsen, ungefär ovanför det område vi har lokaliserat ljudet från. Kan detta hänga ihop, tro? Rutan kanske inte är helt tät?
Till saken hör att vi mycket sällan fäller ner denna säng, så vi vet inte när denna fukt tillkom. Troligtvis bör den ha kommit ungefär samtidigt med att vi bytte vindrutan....

Jag har en känsla av att om vi går tillbaka till företaget som bytte vindrutan så kommer det väl bara säga att ljuden och fukten inte har något med deras arbete att göra.
Det kan ju vara väldigt svårt att bevisa. Jag känner därför att jag vill ha lite mer kött på benen innan jag konfronterar dem med detta.

//Jocke
Ring PR Husbilar be att få tala med verkstadschefen Niclas… Han har lång erfarenhet av Rapido!
Så nu att Ni sett Fukt! Då är den otät och bristfälligt monterad!
Är en Konst att montera dessa rutor i glasfiber/plast kaross då dessa inte är så raka och släta som Stål är!
Har Du kontaktat Glasmästaren ifråga?
De borde kunna kolla tätheten på rutan, vatten ska absolut inte finnas innanför rutan!
Du borde kanske kontakta Ditt försäkringsbolag samtidigt eftersom de har auktoriserat firman..!
 
Senast ändrad:
Et problem vi hadde med Flair for noen år siden var at glasskjedene hadde fått et parti med ruter som var avvist av fabrikken i Polch. Disse var det umulig å få tett, en bekjent fikk byttet ruten 3 ganger - siste gangen ble ruten bestill fra N+B og sendt fra Polch til Norge med budbil. At den ruten ble billigere enn de 2 som kjeden skaffet internt var en annen sak, kjedene har gjennom sine avtaler med forsikringsbolagene nesten monopol på leveranse av utbyttings ruter.
 
Et problem vi hadde med Flair for noen år siden var at glasskjedene hadde fått et parti med ruter som var avvist av fabrikken i Polch. Disse var det umulig å få tett, en bekjent fikk byttet ruten 3 ganger - siste gangen ble ruten bestill fra N+B og sendt fra Polch til Norge med budbil. At den ruten ble billigere enn de 2 som kjeden skaffet internt var en annen sak, kjedene har gjennom sine avtaler med forsikringsbolagene nesten monopol på leveranse av utbyttings ruter.
Man vill ju inte gärna tro att det ska vara så dålig passform på vindrutorna, men efter allt jag har läst i denna tråd, men även på andra ställen, får mig att verkligen börja fundera.

Jag ska nu i veckan ta tag i glasmästaren och presentera honom för problemet. Det ska bli intressant att se hur han ställer sig i frågan.


//Jocke
 
Man vill ju inte gärna tro att det ska vara så dålig passform på vindrutorna, men efter allt jag har läst i denna tråd, men även på andra ställen, får mig att verkligen börja fundera.

Jag ska nu i veckan ta tag i glasmästaren och presentera honom för problemet. Det ska bli intressant att se hur han ställer sig i frågan.


//Jocke
Ingen dålig passform på Rutan.. utan på plastbygget rutan ska sitta på!
Är stor skillnad på en öppning stansad ur slät plåt än gjuten glasfiberplast, tyvärr!
 
Ankomst kontrollen for ruter i Polch skjer i første omgang ved at et antall tilfeldig utvalgte ruter fra partiet blir plassert på en jigg. Passer disse godkjennes partiet, passer de ikke så blir alle kontrollert og alle avvikende blir returnert til glass fabrikken.

Selve frontmasken på bilene støpes i en stålform og avvikende blir minimale, godt innenfor marginene for glassmontering. Husker ikke om det legges inn en stålramme rundt vindusåpningen eller om det kun er ekstra glassfiber som ramme. Av helsemessig grunn får ikke besøkende komme inn i støperiet når det er i produksjon, de som jobber der er godt beskyttet.
 
Lite uppföljning ;)

Jag har varit i kontakt med glasverkstan och vi har kommit överens om att jag ska åka dit med husbilen nu kommande måndag (5/9) för en konsultation/Bedömning av vad som kan ha blivit fel. Vi får väl se hur de ställer sig på mötet, men än så länge har de haft ett mycket bra och positivt bemötande.

Fortsättning följer!

//Jocke
 
Ytterligare uppföljning.

I måndags (5/9) var jag hos glasverkstan. Glaskillen kikade, funderade, klämde och kände under en timmes tid. Han hörde ljudet, men hade ingen aning om vad det är som kan orsaka det hela. Vi kunde lokalisera ljudets område genom att känna oss fram samtidigt som bilen rullade sakta över en ojämnhet i marken och gjorde så att ljudet uppstod. Han sa att han aldrig hört talas om att ett vindrutebyte skulle kunna generera denna typ av ljud, men han hade heller inte någon annan idé.

Resultatet av mötet blev att han nu har beställt en ny vindruta från Frankrike. Leveranstid är c:a 6-10 arbetsdagar. När vindrutan kommit tar han kontakt med oss för att boka en ny tid för byte av rutan.

Jag älskar att företag tar deras kunder/arbete på allvar och tar sitt ansvar! Företaget i fråga har ställt upp 100%.

Det finns dock en liten oro som smugit sig in hos mig... När de tar ut den gamla rutan kommer de samtidigt att provköra husbilen och lyssna efter ljudet. Om ljudet finns kvar utan vindruta, då kan man inte gärna säga att det glasverkstans fel... Vem betalar då detta? Blir det jag? Med tanke på hur mycket dessa vindrutor kostar, plus arbete, blir det en ganska stor kostnad. Dessutom har jag i ett sådant scenario ljudet kvar...

Jag tänker nog ändå positivt, och utgår från att det försvinner när rutan tas bort ;)

Fortsättning följer!

//Jocke
 
Ytterligare uppföljning.

I måndags (5/9) var jag hos glasverkstan. Glaskillen kikade, funderade, klämde och kände under en timmes tid. Han hörde ljudet, men hade ingen aning om vad det är som kan orsaka det hela. Vi kunde lokalisera ljudets område genom att känna oss fram samtidigt som bilen rullade sakta över en ojämnhet i marken och gjorde så att ljudet uppstod. Han sa att han aldrig hört talas om att ett vindrutebyte skulle kunna generera denna typ av ljud, men han hade heller inte någon annan idé.

Resultatet av mötet blev att han nu har beställt en ny vindruta från Frankrike. Leveranstid är c:a 6-10 arbetsdagar. När vindrutan kommit tar han kontakt med oss för att boka en ny tid för byte av rutan.

Jag älskar att företag tar deras kunder/arbete på allvar och tar sitt ansvar! Företaget i fråga har ställt upp 100%.

Det finns dock en liten oro som smugit sig in hos mig... När de tar ut den gamla rutan kommer de samtidigt att provköra husbilen och lyssna efter ljudet. Om ljudet finns kvar utan vindruta, då kan man inte gärna säga att det glasverkstans fel... Vem betalar då detta? Blir det jag? Med tanke på hur mycket dessa vindrutor kostar, plus arbete, blir det en ganska stor kostnad. Dessutom har jag i ett sådant scenario ljudet kvar...

Jag tänker nog ändå positivt, och utgår från att det försvinner när rutan tas bort ;)

Fortsättning följer!

//Jocke
Bra med företag som tar Ansvar, de är inte så vanliga!
Men hade Du inte läckage också, då är det ändå ett skäl till att Du tar tag i saken..
 
Bra med företag som tar Ansvar, de är inte så vanliga!
Men hade Du inte läckage också, då är det ändå ett skäl till att Du tar tag i saken..
Hej!
Jo, vi hade fukt i samma region där vi hör det knakande ljudet. När jag var hos glasmästaren i måndags påtalade jag detta också. Vi fällde ner framsängen och kikade. Givetvis fanns det då ingen fukt som vi kunde se. Han tog en vattenslang och sprutade ordentligt runt rutan under en ganska lång stud. Jag låg i sängen och kikade, men såg ingenting... Även detta är lite märkligt... Var kom fukten ifrån som vi såg tidigare...?

Många funderingar är det.

//Jocke
 
Hej!
Jo, vi hade fukt i samma region där vi hör det knakande ljudet. När jag var hos glasmästaren i måndags påtalade jag detta också. Vi fällde ner framsängen och kikade. Givetvis fanns det då ingen fukt som vi kunde se. Han tog en vattenslang och sprutade ordentligt runt rutan under en ganska lång stud. Jag låg i sängen och kikade, men såg ingenting... Även detta är lite märkligt... Var kom fukten ifrån som vi såg tidigare...?

Många funderingar är det.

//Jocke
Att leta efter läckor med kranvatten fungerar dåligt. Det är för hög ytspänning som hindrar vattnet att tränga in.
Regnvatten tränger in på ett helt annat sätt.
Det bästa är att ta en eller flera hinkar med lite diskmedel för att sänka ytspänningen.
Jag gjorde så på min personbil. Det fungerade. Slangen fungerade inte.
Det behövs inte mycket diskmedel.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen