• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kina dieselvärmare

Funderade lite på kinesernas effektberäkning.
Deras 5kW motsvarar ju en europeisk 2kW.
Kineserna är ju väldigt småväxta och då känns 2kW värme som 5kW...
Vi storväxta nordbor tycker att 5kW är häftigt men nyttjar inte mer än 1 kW för det blir för dyrt att värma med två ;)
 
Många timmar (mest på natten) surfning och läsning och inte blir man speciellt klokare för det. Det går inte heller att vela & vänta i all oändlighet så jag (vi båda) har fattat ett slutgiltigt beslut idag och har beställt en diesel driven Webasto på 2 kW. Och varför just en dyr Webasto när det finns billiga Kina värmare. Svar: Webasto är robust, "tyngre" och testad/utprovad Tysk produkt med 24 månaders garanti. Det går ca 7 st. Kina-värmare för priset av en Webasto, men man slipper tankar kring risker, byten, borrandet & demontering/montering vid ev. fel. Det finns inga "garantier" heller för hur länge en nykomling från Kina kommer att fungera och det där med reservdelar dessutom, hmmm...

Då är steg ett avklarat: att ha bestämt sig utifrån alla skriverier och att en beställning ligger på nätet
Steg två: installation och test (juni/juli)
Steg tre: test på Franska alper alt. Sierra Nevada (över 2200 möh)

1684255463146.png

Återkommer...
 
Äntligen trillade poletten! Jag bara älskar när man stöter på riktigt proffsiga inlägg med tester, video och fakta i ämnet. Vägen till det rätta svaret var lång, men enträgen vinner. Rekommenderar starkt både Raasken & Begtic att ägna lite tid åt att läsa följande länken HÄR. Här finns svar på grundproblem hos dom flesta brännare oavsett om det är gas, bensin eller diesel, dessutom mycket bra video när det gäller Webasto & Kina-värmare brännarbyte. Oavsett om det är Kina, Truma, Webasto eller Eberspächer, alla lider av samma åkomma. Den nya Truma generationen (2) har monterat ett nytt spjällsystem, troligen med förbättrad syreblandning och Webasto har gått in för "automatisk" höjdkontroll vilket också kan ha med "rätt" blandning att göra, allt i syfte att minska sotproblem. Detta är vad jag har snappat upp efter 7 års Truma Diesel användning, 2 ggr glödstiftsbyten och inte minst ett mycket bra tips här på Forumet (hittar tyvärr inte) om hur man "bränner bort sot" i Truma D6E.
 
Äntligen trillade poletten! Jag bara älskar när man stöter på riktigt proffsiga inlägg med tester, video och fakta i ämnet. Vägen till det rätta svaret var lång, men enträgen vinner. Rekommenderar starkt både Raasken & Begtic att ägna lite tid åt att läsa följande länken HÄR. Här finns svar på grundproblem hos dom flesta brännare oavsett om det är gas, bensin eller diesel, dessutom mycket bra video när det gäller Webasto & Kina-värmare brännarbyte. Oavsett om det är Kina, Truma, Webasto eller Eberspächer, alla lider av samma åkomma. Den nya Truma generationen (2) har monterat ett nytt spjällsystem, troligen med förbättrad syreblandning och Webasto har gått in för "automatisk" höjdkontroll vilket också kan ha med "rätt" blandning att göra, allt i syfte att minska sotproblem. Detta är vad jag har snappat upp efter 7 års Truma Diesel användning, 2 ggr glödstiftsbyten och inte minst ett mycket bra tips här på Forumet (hittar tyvärr inte) om hur man "bränner bort sot" i Truma D6E.
Om jag får gissa lite så borde längre gångtider vara lika med mindre sot.
Ett sätt kan vara att förskjuta mätvärdet tillfälligt neråt för rumsgivaren samtidigt som man höjer börvärdet för rummet. Då borde gångtiden bli längre.
Sen kan man försöka få in kall luft i bilen när man håller på för att förlänga drifttiden ännu mer. Jag tycker inte att man ska koppla bort rumsgivaren för att lura regulatorn. Risken finns att VV bli alldeles för varmt.

Spånat lite
 
Äntligen trillade poletten! Jag bara älskar när man stöter på riktigt proffsiga inlägg med tester, video och fakta i ämnet. Vägen till det rätta svaret var lång, men enträgen vinner. Rekommenderar starkt både Raasken & Begtic att ägna lite tid åt att läsa följande länken HÄR. Här finns svar på grundproblem hos dom flesta brännare oavsett om det är gas, bensin eller diesel, dessutom mycket bra video när det gäller Webasto & Kina-värmare brännarbyte. Oavsett om det är Kina, Truma, Webasto eller Eberspächer, alla lider av samma åkomma. Den nya Truma generationen (2) har monterat ett nytt spjällsystem, troligen med förbättrad syreblandning och Webasto har gått in för "automatisk" höjdkontroll vilket också kan ha med "rätt" blandning att göra, allt i syfte att minska sotproblem. Detta är vad jag har snappat upp efter 7 års Truma Diesel användning,

Så här borde saker vara här ! En super, superbra länk från Marianne o Ranko. En länk som är användbar för alla Van- och husbilsägare som funderar kring uppvärmning med diselvärmare. Inget " svamel", inte oförskämdheter om tummar! Utan nyttiga tips och fakta kring diselvärmare. Tack Marianne o Ranko.
Här får ni något i retur.

 
Jodå allt är betalt både GB leverantören Butler och Svenska statens 25% moms + tull & Postens admin. avgift som har dubblat sig sen förra året, så samvetet är rent! Webasto beräknas komma imorgon innan 17:00 enl. UPS, men installationen lär dröja då det finns mycket att läsa och förbereda innan dess. Allt ska vara på plats innan borren sätts i arbete... Fick flera bra tips från Burstner efter hans 2 st. installationer. Fortsättning följer.
  1. Do, cut electrical power supply leads to length to minimise voltage drop
  2. Do, connect to leisure battery, do not connect to vehicle starting battery
  3. Do, position the exhaust gas pipe in such a manner that exhaust gas cannot enter the vehicle, be drawn in by the vehicle’s fan or by the heater’s fan
  4. Do, draw combustion air from the outside the vehicle, not from the passenger compartment or trunk
  5. Do, arrange the air intake in such a manner that it cannot draw in any exhaust gas.
  6. Do, route exhaust pipe directly outside through the floor (using suitable mounting plate).
  7. Do, always point exhaust pipe and combustion air pipe toward the rear of vehicle, never towards the front.
  8. Do, install a CO detector when you are installing your heater.
  9. Do, install thermostats in the area you are warming, and at the height you want to measure the temperature.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen