Svaret på titel frågan är: ja, javisst kan man bli sjuk av det goda. För mycket av DEN GODA VARAN blir ofta orsaken till besvär av olika slag och varierande intensitet.
Då många senare inlägg handlade om sjukvården så känner jag mig på något sätt tvungen att skriva några ord.
1)Under alla mina år som praktiserande läkare har jag så många gånger hört så många kollegor som har klagat på sjukvårdens icke-optimalt fungerande, på landstingspolitiker, beslutsfattare osv. Under antal år tyckte jag att de hade rätt och själv har jag klagat också. Till sist valde jag att vara med i landstingspolitiken och försöka göra mitt bästa för att få bidra till vissa förändringar som jag tyckte var mest viktiga. Det visade sig att medicinska proffesionen var inte särskilt väl representerat i landstinget. Mitt svar till alla klagande kollegor blev - "kom in i politiken så blir vi flera och är vi många så chanser att lyckas med förändringsarbete växer". Detta svar skulle jag gärna vilja lägga in hit - vi kan göra mycket inom sjukvårdspolitik, om vi engagerar oss även om vi inte är från profession, även om vi är pensionärer, etc.
2)Vi har ju alla makt i demokratins namn. Vi ska välja de kandidater som återspeglar våra värderingar och mål i sina valprogram. Vi får läsa program, från alla partier och väljer.
3)Dags för utopi här - Vi kan verka för blandat styrelseskickt: teknokrati för sjukvården, demokrati för allt annat? Situation med brist på sjukvårdsplatser under varje sommar som sedan länge har blivit permanentat är ju oacceptabel.
4)Personligen tycker jag att medicin är fantastisk del av verklighet, en blandning av vetenskap, etik och konst och den som vill ägna sig åt den ska betrakta det som kallelse.
För dem intresserade rekommenderar jag läsning av färsk forskningsrapport skrivet av prof. M.Svensson om svensk sjukvårdsproblem och ev. lösningar
I dag spenderas motsvarande 11 procent av Sveriges BNP på hälso- och sjukvård och kostnaderna har ökat över tid både...
www.sns.se