• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kan man bli sjuk av ”det goda”: solen, värmen och skuggan?

Vad vi glömmer Oss som det är så synd om är ju det uppenbara!

Det påstås finnas en ”pandemi” som ställt till det och ställer till det då folk idag sätter sig på Akuten om de skulle hosta lite.. även sjukhusanställda har drabbats inte enbart pensionärer!

Folk går även idag till Akuten för allt, sticka i finger, nageltrång och tyvärr avvisas de inte utan tar upp vårdpersonalens arbetstid!
AKUT då är det livshotande och Då ska man till Akuten annars gäller Hälsocentralens läkare.

Sedan är det detta med Löner arbetstider!?
Hur många av Er skulle arbeta från 14-22 utan raster? Sluta 22 börja igen 645 dagen efter?

Hur många av Er skulle för sådan låg lön Gå eller snarare springa med Skyddsutrustning på som Visir munskydd och gå 5-8 km per arbetspass, dessutom byta skyddsutrustning varje gång en ny patient ringer och vill något, många patienter tror nämligen sjukhus är hotell!

Min Sambo hade gått 5.8 km härom natten på sin avdelning’

Hur många av Er skulle stå ut med att 26 st ”nära anhöriga” tränger sig in i sjukrummet och gapar skriker på konstiga språk vilket gör att patienten inte kan få vård..?
Inte ens Vakter kan få bort dem!
Sedan klagar de anhöriga på vården!

Anhöriga är förresten bland det värsta att ha och göra med, de begriper inte att för att Ssk ska kunna vårda patienter måste anhöriga lämna salen..den i sängen intill måste kanske ligga på bäcken.. kul när anhörig till patienten intill finns där!

Det var val i september men som vanligt lades vikten på Riksdagsvalet och tomtarna i riksdagen!
Ingen lade vikt på det viktiga Regionvalen!
Det är Regionpolitiker som styr över det mesta eller allt inom sjukvården.

Men dessa Regionpolitiker helt okunniga vad sjukvården behöver fortsätter med sina sparpaket för att höja sina löner och pensioner!
Samma med dessa Tjänstemän som i 10 tals år haft tjänster där de tar beslut som drabbar sjukvården, varför byts inte dessa ut regelbundet?

Vi har i Sverige sparat Miljarder på Sjukvård, sparat/dragit in hjälp till Handikappade, sparat in på Skolan!

Vi har sparat så vi inte har ett försvar värt namnet, vi har Sparat så vi knappt har fungerande Järnvägar, det viktigaste privatiserades nämligen Banverket!
Banverket skötte alla järnvägar så tågen rullade, vi har inte ens tillverkning av Räler/Räls i Sverige, vi har ingen tillverkning av växlar, exempelvis har man i Gävle elektrifierat spåret till Hamnen, i nu 4 år har ledningarna hängt uppe, nu lite rostiga!
Finns inga experter som kan koppla in säkerhetssystemet på den nya linjen, de ska hyras in från Kina när Kineserna får tid…

Mycket om allt men blir sint när gnället går för långt!

Det påstås finnas en ”pandemi” som ställt till det och ställer till det då folk idag sätter sig på Akuten om de skulle hosta lite.. även sjukhusanställda har drabbats inte enbart pensionärer!

Folk går även idag till Akuten för allt, sticka i finger, nageltrång och tyvärr avvisas de inte utan tar upp vårdpersonalens arbetstid!
AKUT då är det livshotande och Då ska man till Akuten annars gäller Hälsocentralens läkare.

Hur många av Er skulle arbeta från 14-22 utan raster? Sluta 22 börja igen 645 dagen efter?

Hur många av Er skulle för sådan låg lön Gå eller snarare springa med Skyddsutrustning på som Visir munskydd och gå 5-8 km per arbetspass, dessutom byta skyddsutrustning varje gång en ny patient ringer och vill något, många patienter tror nämligen sjukhus är hotell!

Hur många av Er skulle stå ut med att 26 st ”nära anhöriga” tränger sig in i sjukrummet och gapar skriker på konstiga språk vilket gör att patienten inte kan få vård..?

Anhöriga är förresten bland det värsta att ha och göra med, de begriper inte att för att Ssk ska kunna vårda patienter måste anhöriga lämna salen..den i sängen intill måste kanske ligga på bäcken.. kul när anhörig till patienten intill finns där!

Det var val i september men som vanligt lades vikten på Riksdagsvalet och tomtarna i riksdagen!

Men dessa Regionpolitiker helt okunniga vad sjukvården behöver fortsätter med sina sparpaket för att höja sina löner och pensioner!
Samma med dessa Tjänstemän som i 10 tals år haft tjänster där de tar beslut som drabbar sjukvården, varför byts inte dessa ut regelbundet?

Vi har i Sverige sparat Miljarder på Sjukvård, sparat/dragit in hjälp till Handikappade, sparat in på Skolan!

Vi har sparat så vi inte har ett försvar värt namnet, vi har Sparat så vi knappt har fungerande Järnvägar, det viktigaste privatiserades nämligen Banverket!
Banverket skötte alla järnvägar så tågen rullade, vi har inte ens tillverkning av Räler/Räls i Sverige, vi har ingen tillverkning av växlar, exempelvis har man i Gävle elektrifierat spåret till Hamnen, i nu 4 år har ledningarna hängt uppe, nu lite rostiga!
Finns inga experter som kan koppla in säkerhetssystemet på den nya linjen, de ska hyras in från Kina när Kineserna får tid…

Hej. Men när vår folkvalda politiker inte vet hur dom ska göra så får man försöka lösa saker på egen hand inte var det väl tänkt så men så blev det. När jag jobbade som montör så hade man ofta arbetstider på 10/12 timmars arbetsdagar men de var då.
Mvh Lasse

Hej. Men när vår folkvalda politiker inte vet hur dom ska göra så får man försöka lösa saker på egen hand inte var det väl tänkt så men så blev det. När jag jobbade som montör så hade man ofta arbetstider på 10/12 timmars arbetsdagar men de var då.
Mvh Lasse

Hmm... Jag har jobbat skift i över 40år i tung kemisk industri,
jobbar bara 12h skift, antingen 06-18 eller 18-06, inget konstigt alls med det.

Marianne hittade igår en behändig sprejflaska med faktor 50+. Kanske några decennier försent, men man kan alltid hoppas på att det hjälper. Idag har vi bara 13,3 grader ute och det känns kallt. Vi gjorde vår konditionsrunda med dagliga 6000 steg och nu blir det bara inomhus aktiviteter.
Ser att Göteborgarna pendlar kring noll grader så vi ska inte klaga, samtidigt som jag är glad att vi vågat oss ta det steget med husbilsåkandet och övervintring.

1674305479953.jpeg

Hmm... Jag har jobbat skift i över 40år i tung kemisk industri,
jobbar bara 12h skift, antingen 06-18 eller 18-06, inget konstigt alls med det.
Du vet tyvärr inte ett Dyft om vad det innebär att arbeta med Sjuka människor.. inga maskiner som Du bara kollar manometrar på och trycker på en knapp! I går natt gick Sambon 5.3 km mellan 2145-700 bara på sin avdelning, med virriga patienter som behöver hjälp. Det värsta säger hon är att 6 ggr i timmen ungefär behöva ta av skydds kläder, sätt på sig nya, mask, visir, har ni försökt snacka med någon som har skyddsmask och visir.. det gjorde jag på Akuten.. inte lätt att höra vad de säger, och sjuka kanske med dålig hörsel hör ännu sämre så det blir också ett väldigt stressmoment för Ssk.an för det tar tid.. 2 Ssk på 15 patienter.. vilket naturligtvis inte gör saken bättre, aldrig tid till raster, Du som jobbat inom industrin Vet förhoppningsvis att Rast har DU när DU har möjlighet att lämna arbetsplatsen, annars är det bara arbetspaus.
Är inte undra på att det är brist på kvalificerad personal inom all vård, vilket Vi Alla kommer att upptäcka i sinom tid.

Du vet tyvärr inte ett Dyft om vad det innebär att arbeta med Sjuka människor.. inga maskiner som Du bara kollar manometrar på och trycker på en knapp! I går natt gick Sambon 5.3 km mellan 2145-700 bara på sin avdelning, med virriga patienter som behöver hjälp. Det värsta säger hon är att 6 ggr i timmen ungefär behöva ta av skydds kläder, sätt på sig nya, mask, visir, har ni försökt snacka med någon som har skyddsmask och visir.. det gjorde jag på Akuten.. inte lätt att höra vad de säger, och sjuka kanske med dålig hörsel hör ännu sämre så det blir också ett väldigt stressmoment för Ssk.an för det tar tid.. 2 Ssk på 15 patienter.. vilket naturligtvis inte gör saken bättre, aldrig tid till raster, Du som jobbat inom industrin Vet förhoppningsvis att Rast har DU när DU har möjlighet att lämna arbetsplatsen, annars är det bara arbetspaus.
Är inte undra på att det är brist på kvalificerad personal inom all vård, vilket Vi Alla kommer att upptäcka i sinom tid.

Jaha...

För oss med lite inblick i vården så är det solklart att Coviden tagit resurser från alla andra specialiteter. Då snackar vi inte bara Iva platser o respiratorer utan framför allt personal. Många som normalt har arbetsuppgifter långt ifrån den avancerade Covidvården har kommenderats dit. Priset är så klart att vanliga verksamheten fått stå tillbaka med bl.a längre vårdtider som resultat. Som vanligt är det lättare o "sitta på läktaren" men skäll på antivaccarna istället det är de som oftast måste gå före i kön på planerade operationers bekostnad.

Med den inblick jag fått i vården i Spanien ser man att det finns helt andra resurser än hemma. Det jag sett visar ingen som ligger i korridorerna gott om personal överallt och man gör en riktig undersökning med blodprov och röntgen ganska snabbt med tanke på veckodagen.
Man släpper inte ut en sjuk person som man gör i mitt närsjukhus hemma.

Om vi nu är inne på sjukhus hemma och i Spanien så är största skillnaden i väntetider. Det är som bengtic skriver, skillnad i resurser. Jag känner till det genom min mor som fått erfara båda systemen. Spanjorer verkar ha det idag som vi hade det i Sverige på 60-talet, ”inga” väntetider och ”äldre” kunniga läkare där man träffade en och samma vid varje besök. Vad vi däremot är duktigare på är alla ”Lex” (lagar) typ Lex Maria, Lex Maja, Lex Sarah osv… men då är loppet redan kört!

Jag betalar idag 33% i skatt av min pension och är beredd att betala mer om det skulle kapa kötider och underlätta för personalen. Ty, man blir ju inte yngre med åren, kroppen säger ifrån oavsett hur man känner sig i ”knoppen”. Undrar hur man har löst det ekonomiska när det gäller sjukvård i Spanien?

Det tog endast några minuter att googla runt lite kring frågeställningen.. Jag skulle kunna lägga in mer än tio länkar.. men valde ovanstående.. o i den hänvisas det mest till en OECD rapport... inget tyder på att det stora problemet är att Sverige satsar väldigt mycket mindre pengar på sjukvård än eu/ Europa.
Sverige har en åldrande befolkning men det har många länder i Europa. Ett problem för Sverige är att landet är extremt långt från syd till nord... betydligt mindre tätbefolkat i vissa områden.
Husbilsturisters erfarenhet från spansk sjukvård är förmodligen i hög grad från områden längs kusten? Spanien har också områden som är mindre tättbefolkade....
Så frågan är intressant..men svaret är säkert komplicerat och inte helt enkelt...dessutom sköts ju mycket sjukvård genom regionerna/ landsting.

Ps..tillägg..vill minnas att det inte är så länge sedan svenska regioner försökte locka läkare från Spanien...

Citat från föregående länk:Frågan är: Vart tar pengarna vägen?”…
Jag är ingen politiker, gillar inte ens tanken på att hålla på med politiska eller samhällsekonomiska frågor, men är inte helt avtrubbad i skallen för att se vilka problem vi ställs inför i dagens välfärdssamhälle. Verkar som att ”välfärd” handlar mest om någon ”annans” välfärd, inte alls om folk som är mitt i smeten och offrar sin egen hälsa för att bistå andra behövande. Tja, vad har jag för alternativ? Hoppas att den Tyska Nivea 50+ faktor, besparar mig vissa ”problem” med läkarbesök om 19-20 år.

Ja det är synnerligen märkligt att i spanien har jag inte betalat någonting för vården men hemma har jag råkat på att betala 200kr varje gång. När jag kom hem med staffylocockinfektion som sjukhuset orsakat fick jag gå otaliga gånger till vårdcentralen plus lidande. Ramlade in räkningar hela tiden. Har man som många ingen buffert då kan man ju inte ens ta ut medicin. Den felutskrivna medicinen kostade 350kr fanns inget högkostnadsskydd på just den.
Sök var sverige ligger i statistiken efter oss kommer en del länder i östeuropa jämte Afrika, sist jag tittade låg spanien på tredje plats.
Kommer ihåg att man förr varnade för att bryter man benet ska man ta första plan hem eftersom gör de jobbet i spanien får man bara bryta upp det hemma. För en del år sen råkade min plastsons svärmor ut för ett komplicerat armbrott först gjorde man inget på mölndals lassarett sen fick de bryta upp det i vitryssland eftersom det var felgjort.
Om jag minns rätt sade Åkesson för en del år sedan att man skulle avskaffa landstingen eftersom där bara sitter en massa politiker med feta löner och gör ingen nytta. Det kan man se ett tydligt exempel på i Finspång!
För att anknyta till trådskaparens fråga: Ja man kan visst bli sjuk i solen den tar mer än man tror en kylig luft och blåst lurar kroppen. Lätt att bli kall i skuggan är det inte varmt och när solen går ned går tempen ned.
Själv har jag torrhosta och problem med näsan eftersom luften blir torr och dammig i ett litet utrymme där en fläkt värmer upp luften, samma problem med gasolvärmare om man inte har golvvärme. Dieselvärmaren monterade jag så den tar luften utifrån mindre drag eftersom det blir övertryck och frisk luft. Man hör hur det hostas så jag är inte ensam. På sjukhuset skrattade röntgenfolket när jag hade bråttom att få på mej tröjan, skojade om att jag var från sverige och inte tålde kyla, men jag var ju sjuk. Fast jag säjer som en bekant som jobbade på ett kolkraftverk härnere att han aldrig hade frusit så mycket huset har kalla stenplattor isolering och uppvärmning kan vara väldigt dålig.

Det finns nog bra o dåliga erfarenheter från många länder. Svärmor som bodde i södra Spanien fick sedan 15 år tillbaka fick en hjärnblödning här nere och det som följde efter den på 4 sjukhus här nere gjorde att de flyttade tillbaka till Sverige av rädsla för att hamna inom vården här nere igen.
Att sedan medicinerna är billigare här nere beror på att regeringen satt pristak på läkemedel.

Jag får väl ge mig... här kommer lite blandat...

Själv tycker jag att den här är intressant..

Om man läser lite kring " problemet " så verkar det inte alls finnas en enkel förklaring eller lösning..... men det är ju alltid enklare att välja..enkla..förklaringar istället för en mera genomtänkt diskussion... lycka till....

Jag får väl ge mig... här kommer lite blandat...

Själv tycker jag att den här är intressant..

Om man läser lite kring " problemet " så verkar det inte alls finnas en enkel förklaring eller lösning..... men det är ju alltid enklare att välja..enkla..förklaringar istället för en mera genomtänkt diskussion... lycka till....
Själv tycker jag och många med mig att problemet är som jag tror jag antydde ovan denna förbannade Socialdemokratiska och Förbannade Moderatiska SPARANDE!
Inget får kosta!

Vart har dessa troligen 100 tals Miljarder vi sparat tagit vägen??

Vi betalar t.e.x Miljoner gånger Miljoner i Landstingsskatt eller Regionskatt som det heter nu.. kostade 147 miljoner att byta namn på Gävleborgs Landsting till Region Gävleborg, enligt källor kastades pennor papper kuvert med Landstinget symbol bort till kostnaden av 800 tusen, istället för en etikett att klistra över, vad alla omskyltningar kostade kan man bara gissa sig till.. en gissning är 20 mille ligger nog nära!

Skattepengar går till muralmålningar i gångarna under sjukhuset för miljoner!
Hyrläkare Hyrsköterskor kostar åtskilliga miljoner per år om inte per månad, på Sambons avdelning ha de Hyrsköterskor för 120 tusen i månaden istället för att betala riktiga löner till fast anställda, hyrpersonal arbetar bara när de vill, kan heller aldrig kallas in för Akuttjänstgörning utan då får ordinarie arbeta dubbla skift!

Vilka rår för allt detta egentligen?
Jo det parti som har Makten, i Gävleborg naturligtvis Sossarna!

Inkompetenta politiker som själva Aldrig arbetat, vet knappt vad arbete innebär!
Vid ett privat företag hade de fått sparken för länge sedan medans de som chefer inom regionerna sitter och fattar beslut som de inte ens vet vad det är!

Chefer ska styra sjukvården inte inkompetenta politiker i röda skjortor, är tyvärr lika illa i de regioner som har blåa partier i ledningen, sedan är ju Maskrosorna där och lägger sig i!

Hur löser vi allt detta som sedan 1980 talet har förstörts av Politiker av olika kulörer?
När vi som är i +70 års åldern var unga på 50-60 talet fanns det provinsialläkare i de flesta större samhällen, hade man problem gick man dit, som när jag fick ett fiskedrag i näsan, Pappa och jag cyklade 2 km till doktorn som fixade det direkt..!
Distriktssköterskor fanns ute i byarna inte bara inne i tätorterna så de måste köra miltals till patienterna!

Pensionärslägenheter byggdes dit pensionärer kunde flytta om de inte ville bo kvar i det hus de kanske lyckats spara ihop till.. ett fåtal bodde som idag kvar i armod i sina villor med hemhjälp som kommer med kall oätlig mat om de inte glöms bort!

Har kontakt sedan jag körde Färdtjänst med en förlamad man 70 år som av hemtjänsten lämnades utan tillsyn i 3 veckor, han satt i sin rullstol, sket o pissade på sig i 3 veckor..3 veckor..! Han stämde kommunen i Tingsrätten!
Vad hände? Jo kommunen frikändes de hade gjort allt som de kunde??
Enligt domen!
Senare vräktes mannen då lägenheten var nerpissade med förstörda golv.. det löste kommunen: Han placerades lam som Han är i sin rullstol på ett vårdhem för psykisk sjuka! 9 mil hemifrån!!
Fullt klar i huvudet men förlamad sitter Han inlåst, kommer inte ut med rullstolen då dörren är för smal!

Så håller delvis med om att Vården behöver göras om, utan politiker inblandade som enbart ser till Guldkrukorna där deras pension växer!

Avslutar med detta inlägg Diskussionen om vården!

Hoppas Ni som inte vet att politik styr våra liv förlåter mig!
😤

Håller delvis med.... ja, om man får ett fiskedrag i näsan nuförtiden... först vänta en vecka eller två för att få en tid till vårdcentral..sen remiss till specialist vid sjukhus..3 månaders vårdgaranti.. o denne specialist skriver remiss till röntgen..kallelse till näsröntgen kommer med en tid fem veckor in i framtiden.... så inte har det blivit bättre!
Det var bättre förr när det var sämre.

Senast ändrad:
Saker är inte alltid som det ser ut att va......

Som Erok skrev..jag avslutar här..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen