• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Kan det här bli ”mellanlösningen” för våra gamla dieslar

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Ort
Söderhamn
…..eller är det för bra för att vara sant?

00D9DCE4-101B-4537-9C26-0F22E32E85C3.jpeg
Läser en intressant artikel, som i mina öron låter lite för enkelt och genialt för att vara sant, men tänk om det är sant! Tänk om vi kan påskynda vår egen omställning utan att byta bil!

Ser fram emot när vår representant i Australien, Knut kommenterar vad man uppfunnit på hans bakgård.

Ny uppfinning: Dieselmotor byggs enkelt om till vätedrift​

Här är nyheten som kan göra befintliga dieselmotorer renare och klimatsmarta. Forskare har lyckats konvertera befintliga dieselmotorer till vätedrift. Uppfinningen sänker CO2-utsläppen med 85 procent.
Ingenjörer och forskare från Universitetet i Sydney har lyckats konvertera befintliga dieselmotorer så att de kan köras på vätgas. Forskarna har på 18 månader utvecklat en ny insprutning som gör att vanliga dieslar till 90 procent kan köras på väte,a

Forskarn uppger att alla alla dieselmotorer som används i bilar, lastbilar och traktorer inom jordbruk och gruvindustri kan använda den nya tekniken. Ja, i stort sett alla dieselmotorer som finns.

Vätas som tas fram med hjälp av förnybar energi är betydligt bättre för klimatet än dieselbränsle. I en forskningsartikel i International Journal of Hydrogen Energy uppges den nya motorn reducera CO2-utsläppen till 90 gram per kWh, vilket reducerar utsläppen med 86 procent.

— Denna nya teknik minskar avsevärt CO 2 -utsläppen från befintliga dieselmotorer, så den kan spela en stor roll för att göra vårt koldioxidavtryck mycket mindre, särskilt i Australien med all vår gruvdrift, jordbruk och andra tunga industrier där dieselmotorer används flitigt, säger professor Shawn Kook som lett projektet.

Forskarna säger sig ha bevisat att de relativt enkelt kan använda befintliga dieselmotorer och förvandla dem til vätgasmotorer. Det här skulle kunna snabba på övergången till vätgasdrift och reducera behovet av utveckling av dyra bränsleceller.

Ingenjörerna behåller den vanliga dieselinsprutningen, men lägger till ett nytt system där väte sprutas direkt in i cylindrarna. Om vätet sprutas in vid rätt tidpunkt undgår de stora utsläpp av kväveoxider.

Motorn kan också köras på väte som inte är helt rent, vilket är en stor fördel. Dessutom får vätemotorn 26 procent bättre verkningsgrad än när den körs på diesel. Nu hoppas forskarna ha färdig teknik ute på marknaden om 1-2 år.
Källa: Techxplore.

Ja, vad säger ni som har djupare kunskaper i ämnet än undertecknad?

Tommy
 
Senast ändrad:
Det verkar som vi är på väg tillbaka till den gamla Hesselman-motorn som fanns på 1920-30-talet. Det var en diesel med tändstift. Jag jobbade med en sådan på 60-talet och det var den enda jag sett.
Jag vet ju att det fanns traktorer som gick på fotogen men hade en starttank med bensin. Själv hade jag en saab 93 F och snål som jag var tankade jag en tredjedel fotogen och resten bensin, det rök en del och luktade men några fattiga kronor sparade man.
 
snål som jag var tankade jag en tredjedel fotogen och resten bensin, det rök en del och luktade
Som snål 15 åring tankade jag 75% fotogen, 25% bensin och i detta hällde jag i 5% olja.
Med uppskruvat ställbart munstycke och full choke så startade Puch Floridan, med varm motor gick den rökfritt och luktade jetplan. :whistle:
 
Tilbake til saken fra post 1. https://newsroom.unsw.edu.au/news/s...retrofits-diesel-engines-run-90-cent-hydrogen er grunnlaget for nyhetsmeldingene. For meg ser det ut til at en trenger å bytte topp på motorene for å kunne benytte løsningen, de kommenterer selv at en ved å blande inn hydrogen i samme innsprøyting som diesel får alt for høyt utslipp av NOx. Det er hvor og når hydrogen blir blåst inn i kammeret som reduserer dette problemet. Og de har klart å erstatte 85 til 90% av dieselen med hydrogen og oppnår en større effekt fra motoren. Hva dette har å si for slitasjen av motoren står det ingen ting om.

At forskerene ser løsning først aktuelt for stasjonære motorer er en annen sak. Det finnes nok store slike rundt i Australia som kraftverk.
 
vad jag minns från de otaliga mässor och konferenser jag varit på inom området gasol/propan finns det teknik att konvertera en dieselmotor till LPG-drift, jag tror inte det slagit igenom eftersom LPG betraktas som ett fossilt bränsle och därmed är "paria" i de beslutande församlingarna om vad som ska vara miljövänligt eller ej
däremot är ju Biogas (metangas som framställs vid förgasning av organsikt material) att betrakta som ett miljövänligt bränsle

vid ett av mina säljbesök nyligen på Maskincentrum i Bockara visade man mig en Fiat Ducato "plåtis" som var konverterad till CNG/BNG drift
ett företag i Växjö marknadsför denna lösning som jag tror är en italiensk produktidé, jag minns inte vilken motor det var men jag misstänker att det var 2,3 liters maskinen

konverteringen går ut på att man bygger in en CNG-tank under bilen, monterar injektorer för gasen i motorns insugningssystem samt installerar en elektronikbox som kommunicerar med bilens ECU
efter denna ombyggnad registreringsbesiktigas bilen som en gasbil och blir med dagens regelverk betraktad som en miljöbil med lägre skatt
på den plåtis jag förevisades minskade skatten med ca 90%!
Maskincentrum i Bockara har, enligt uppgift, i uppdrag av bl a Postnord i Oskarshamn att konvertera deras Fiat Doblo och Ducato med detta system

jag blev nyfiken på detta till min Iveco med 3-liters motor och det skulle kunna vara möjligt enligt preliminära uppgifter, överväger att göra denna konvertering för att slippa ha vita fläckar på kartan där jag inte får köra under rådande omständigheter, kanske även i Sthlm city eftersom gasbilar och elbilar skulle vara undantagna där
 
Det finnes/fantes en CNG utgave av Ducato (jeg har ikke holdt meg oppdatert på denne), det var en modifisert bensinmotor i den.

Problemet med dieselmotor og gassdrift har vært at de to enkle variantene - gass i innsugingen og gass + diesel i common rail begge gir øket NOx til langt over europeisk nivå. Begge kan fungere med svært lite diesel for tenningen sin del. Det UNSW mener å ha funnet er en kuntrollert egen innsprøyting av gass uavhengig av det lille diesel som trengs for å starte forbrenningen. H2 og metan fungerer releativt likt i en slik sammenheng, men H2 gir en noe kraftigere effekt. At de og tåler uren H2 stemmer bra med hvordan de styrer forbrenningen.
 
Om det inte är som med Biogas som vi körde V70 på, sommaren 2018 klämde jag tanka bensin i en av bilarna, fick långstyrning till Bollnäs 100 km x 2, inga problem gasen var full.
Gick bra till Bollnäs och till Norrlandsporten på hemvägen då dog motorn trots att gas fanns.. torrt i bensin tanken!
Bärgare till Volvoverkstad för både åkaren och jag tog för givet att något hänt!!
Fick av mekanikern veta för att Bilen ska gå på Biogas Måste det finnas bensin som ”kyler” insprutarna..? Utan bensin fungerar inte gasdriften på Volvo V70..
Så var det med den miljögasen, hade vi fått köra på naturgas som i Nederländerna hade det gått bra enligt mekken!! Nu fick ägaren en förklaring till att så mycket bensin gick åt trots Biogasdriften!
Hur det är på nyare Volvo och andra märken vet jag inte!
Har också haft volvo med gas, Bensinen behövdes väl för o starta också. göteborg-stockholm, det var ett antal stopp för att klara detta. Göteborg gick ju bra här fanns/finns många gas-tappar. Tyskland, jag kan fortfarande komma ihåg - avfart 14. Men sen fanns det några avarter, Kalmar - där kunde man bara tanka med deras kort. Nu med en dieselvolvo - kör man fram o tillbaka på samma tank
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen