• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Kan det här bli ”mellanlösningen” för våra gamla dieslar

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Ort
Söderhamn
…..eller är det för bra för att vara sant?

00D9DCE4-101B-4537-9C26-0F22E32E85C3.jpeg
Läser en intressant artikel, som i mina öron låter lite för enkelt och genialt för att vara sant, men tänk om det är sant! Tänk om vi kan påskynda vår egen omställning utan att byta bil!

Ser fram emot när vår representant i Australien, Knut kommenterar vad man uppfunnit på hans bakgård.

Ny uppfinning: Dieselmotor byggs enkelt om till vätedrift​

Här är nyheten som kan göra befintliga dieselmotorer renare och klimatsmarta. Forskare har lyckats konvertera befintliga dieselmotorer till vätedrift. Uppfinningen sänker CO2-utsläppen med 85 procent.
Ingenjörer och forskare från Universitetet i Sydney har lyckats konvertera befintliga dieselmotorer så att de kan köras på vätgas. Forskarna har på 18 månader utvecklat en ny insprutning som gör att vanliga dieslar till 90 procent kan köras på väte,a

Forskarn uppger att alla alla dieselmotorer som används i bilar, lastbilar och traktorer inom jordbruk och gruvindustri kan använda den nya tekniken. Ja, i stort sett alla dieselmotorer som finns.

Vätas som tas fram med hjälp av förnybar energi är betydligt bättre för klimatet än dieselbränsle. I en forskningsartikel i International Journal of Hydrogen Energy uppges den nya motorn reducera CO2-utsläppen till 90 gram per kWh, vilket reducerar utsläppen med 86 procent.

— Denna nya teknik minskar avsevärt CO 2 -utsläppen från befintliga dieselmotorer, så den kan spela en stor roll för att göra vårt koldioxidavtryck mycket mindre, särskilt i Australien med all vår gruvdrift, jordbruk och andra tunga industrier där dieselmotorer används flitigt, säger professor Shawn Kook som lett projektet.

Forskarna säger sig ha bevisat att de relativt enkelt kan använda befintliga dieselmotorer och förvandla dem til vätgasmotorer. Det här skulle kunna snabba på övergången till vätgasdrift och reducera behovet av utveckling av dyra bränsleceller.

Ingenjörerna behåller den vanliga dieselinsprutningen, men lägger till ett nytt system där väte sprutas direkt in i cylindrarna. Om vätet sprutas in vid rätt tidpunkt undgår de stora utsläpp av kväveoxider.

Motorn kan också köras på väte som inte är helt rent, vilket är en stor fördel. Dessutom får vätemotorn 26 procent bättre verkningsgrad än när den körs på diesel. Nu hoppas forskarna ha färdig teknik ute på marknaden om 1-2 år.
Källa: Techxplore.

Ja, vad säger ni som har djupare kunskaper i ämnet än undertecknad?

Tommy
 
Senast ändrad:
Jag säger bara YES! Har spanat på vätdrift rätt länge och blev glad att läsa detta. Har aldrig varit helt övertygad & förtjust i att satsa på eldrift...
Det enda jag undrar över är hur vätgas-tank kommer att se ut då gasen är under tryck och var kan den lämpligen monteras i en husbil? Gasen lär inte ta så mycket plats då 1kg vätgas räcker till ca 10 mil. Det behövs alltså minst 300 liter diesel för att komma till Spanien, men bara 30 kg (liter) med vätgas. Sen har vi kg/liter kostnaden som lär ligga kring en 10:a. Kan det bli bättre?

Nej, jag är ingen expert i ämnet och alla siffror är "höftade" men jag tror inte ligger långt ifrån sanningen. Hoppas Tommy att Australiensarna löser detta och att vi får massvis med vätgas-tank-stationer innan jag tuppar av... Knut, vad säger du?
 
…..eller är det för bra för att vara sant?

Visa bilaga 16707
Läser en intressant artikel, som i mina öron låter lite för enkelt och genialt för att vara sant, men tänk om det är sant! Tänk om vi kan påskynda vår egen omställning utan att byta bil!

Ser fram emot när vår representant i Australien, Knut kommenterar vad man uppfunnit på hans bakgård.

Ny uppfinning: Dieselmotor byggs enkelt om till vätedrift​

Här är nyheten som kan göra befintliga dieselmotorer renare och klimatsmarta. Forskare har lyckats konvertera befintliga dieselmotorer till vätedrift. Uppfinningen sänker CO2-utsläppen med 85 procent.
Ingenjörer och forskare från Universitetet i Sydney har lyckats konvertera befintliga dieselmotorer så att de kan köras på vätgas. Forskarna har på 18 månader utvecklat en ny insprutning som gör att vanliga dieslar till 90 procent kan köras på väte,a

Forskarn uppger att alla alla dieselmotorer som används i bilar, lastbilar och traktorer inom jordbruk och gruvindustri kan använda den nya tekniken. Ja, i stort sett alla dieselmotorer som finns.

Vätas som tas fram med hjälp av förnybar energi är betydligt bättre för klimatet än dieselbränsle. I en forskningsartikel i International Journal of Hydrogen Energy uppges den nya motorn reducera CO2-utsläppen till 90 gram per kWh, vilket reducerar utsläppen med 86 procent.

— Denna nya teknik minskar avsevärt CO 2 -utsläppen från befintliga dieselmotorer, så den kan spela en stor roll för att göra vårt koldioxidavtryck mycket mindre, särskilt i Australien med all vår gruvdrift, jordbruk och andra tunga industrier där dieselmotorer används flitigt, säger professor Shawn Kook som lett projektet.

Forskarna säger sig ha bevisat att de relativt enkelt kan använda befintliga dieselmotorer och förvandla dem til vätgasmotorer. Det här skulle kunna snabba på övergången till vätgasdrift och reducera behovet av utveckling av dyra bränsleceller.

Ingenjörerna behåller den vanliga dieselinsprutningen, men lägger till ett nytt system där väte sprutas direkt in i cylindrarna. Om vätet sprutas in vid rätt tidpunkt undgår de stora utsläpp av kväveoxider.

Motorn kan också köras på väte som inte är helt rent, vilket är en stor fördel. Dessutom får vätemotorn 26 procent bättre verkningsgrad än när den körs på diesel. Nu hoppas forskarna ha färdig teknik ute på marknaden om 1-2 år.
Källa: Techxplore.

Ja, vad säger ni som har djupare kunskaper i ämnet än undertecknad?

Tommy
Om det inte är som med Biogas som vi körde V70 på, sommaren 2018 klämde jag tanka bensin i en av bilarna, fick långstyrning till Bollnäs 100 km x 2, inga problem gasen var full.
Gick bra till Bollnäs och till Norrlandsporten på hemvägen då dog motorn trots att gas fanns.. torrt i bensin tanken!
Bärgare till Volvoverkstad för både åkaren och jag tog för givet att något hänt!!
Fick av mekanikern veta för att Bilen ska gå på Biogas Måste det finnas bensin som ”kyler” insprutarna..? Utan bensin fungerar inte gasdriften på Volvo V70..
Så var det med den miljögasen, hade vi fått köra på naturgas som i Nederländerna hade det gått bra enligt mekken!! Nu fick ägaren en förklaring till att så mycket bensin gick åt trots Biogasdriften!
Hur det är på nyare Volvo och andra märken vet jag inte!
 
Om det inte är som med Biogas som vi körde V70 på, sommaren 2018 klämde jag tanka bensin i en av bilarna, fick långstyrning till Bollnäs 100 km x 2, inga problem gasen var full.
Gick bra till Bollnäs och till Norrlandsporten på hemvägen då dog motorn trots att gas fanns.. torrt i bensin tanken!
Bärgare till Volvoverkstad för både åkaren och jag tog för givet att något hänt!!
Fick av mekanikern veta för att Bilen ska gå på Biogas Måste det finnas bensin som ”kyler” insprutarna..? Utan bensin fungerar inte gasdriften på Volvo V70..
Så var det med den miljögasen, hade vi fått köra på naturgas som i Nederländerna hade det gått bra enligt mekken!! Nu fick ägaren en förklaring till att så mycket bensin gick åt trots Biogasdriften!
Hur det är på nyare Volvo och andra märken vet jag inte!
Motorn startar först på bensin och övergår sedan automatiskt till biogas drift.
Den sista biogasbilen som jag körde i jobbet hade en liten bensintank, 8-10 liter bara.
En WW Caddy.
 
Merkelig har ikke sett noe om dette ennå. Men dieselmotorer er normalt ganske robuste og en har lenge hatt multifuel utgaver som går på det meste som er brennbart og ikke i fast form. Utfordringen for hydrogen forbrenning ligger delvis på høy forbrennings temperatur som produserer NOx gasser og dels i lav virkningsgrad. Det har lenge vært eksperimentert med bruk av just ottomotor for hydrogen drift. Om disse forskerne har løst litt av disse problemene så er det en mulig løsning på kort sikt. Brenselceller og elektrisk drift er fortsatt den mest effektive utnyttelsen av hydrogen for drift av kjøretøy.

Noe som allerede ruller på veiene her nede er et par store ombygde långtradare med eldrift og ladning eller batteribytte på truckstops. Disse går i dag mellom Sydney og Brisbane og har 2 truckstop tilgjengelig underveis - selv om de kunne klart det med kun ett. Batteribytte tar mindre tid enn tanking av diesel. Batteripakken sitter der motor og veksellåda satt tidligere, ombyggingen koster litt mer enn en overhaling av en dieselmotor.

Har faktisk mer tro på det som skjer med drivstoff for fly, syntetisk A1 fuel laget fra hydrogen og CO2 kan også brukes i normale dieselmotorer. En liten hake her er at moderne "rene" dieselmotorer ikke tåler å kjøres på A1. Men Australske avgassregler gjør at en her har mye som er av Euro-2 standard eller dårligere.
 
Jag tvivlar på att det ska gå att konvertera en dieselmotor enkelt och det blir ju inte en dieselmotor då. Principen för en dieselmotor är ju en insprutning av ett bränsle som antänds av kompressionen. Det lär inte hända utan det måste bli ett annat tändsystem. Gasen lär ju inte vara i vätskeform så den delen har säkert inte mycket likheter med insprutningsystemet för diesel - om den är i vätskeform bör ju alla spridarna ha en ny konstruktion. Sen har man ju tankproblemet. och sen undrar jag till vilken nytta blir knappast lönsamt.
Skräcken för co2 har tagit oroväckande proportioner. Inte länge sen det var skräck för istid och nu är det tvärtom.
Det handlar nog tyvärr om pengar - forskningsanslag och det har nog varit kul att jobba med och lite pengar och att ha blivit omskriven. Vill man minska utsläppen borde man nog prata med Putin hela ryssland är nedskitat av utsläpp och sen krigar de.
 
Ja, vad säger ni som har djupare kunskaper i ämnet än undertecknad?
Volvo jobbar också på detta koncept.
Om det handlar om pengar, absolut, om man som bolag inte ligger i framkant i omställningen, ligger man i bakkant.
Att ligga efter skänker vanligtvis aktieägarna mindre uttdelning, så visst pengar styr.


För att driva en båt/skepp kan elektrifiering bli besvärligt, "enkelt" att stoppa i en ny motor som går på vätgas.
 
Har sett dieselmotor konvertert til metan drift, samme løsning burde fungere for hydrogen. Rett mengde gass inn i cylinderen før kompresjon og varmen fra kompresjonen tenner gassblandingen. Metan motoren ble brukt til drift av en generator for produksjon av el fra en søppelfylling. Det fungerte til en grad, men forsøket ble avviklet etter et par år. De måtte fakle av mer gass enn motoren klarte å forbruke.
 
Rett mengde gass inn i cylinderen før kompresjon og varmen fra kompresjonen tenner gassblandingen.

Lösningen för att tända metangasen är en liiiten skvätt diesel som får fungera som "tändstift".
Dieseln tänder lätt från kompressionsvärmen, metan har 130 oktan och är således "omöjligt" att tända med enbart kompressionsvärme.
 
Redan en måttlig inblandning av bensin försvårar starten av en dieselmotor. Jag tror inte co2 är problemet utan minskad syre halt i luften. Ökar man co2 blir det varmt och gott för växterna som producerar syre borde vara ett självgående system men människorna hugger ner skogen och betong och asfalt tillför ingenting bra. Av någon anledning tror miljö folket att det bara är bilarna som är problemet, det är förmodligen för att det är lätt att angripa man ger sej inte på järnverk och raffinaderier och liknande. Om det var så lätt att använda vätgas hade man redan gjort det, fast de flesta har väl glömt hindenburg. Den olja vi använder som man menar inte ingår i kretsloppet gör det i alla fall men över en längre tid.
 
Wärtsilä där den del som tillverkar motorer till fartyg och elkraftsframställning har sedan 10 år tillbaks haft motorer som kan gå på både diesel och naturgas och skifta mellan dessa under drift.
Vid drift på diesel så sker insprutningen av bränslet som vanligt via bränslepump och insprutningsventil
Vid drift på gas släpps gasbränslet in via luftinsuget och antänds genom en mindre mängd diesel från insprutningsventilen

Runt milleniumskiftet började Wärtsilä bygga om äldre dieselmotor till ren gasdrift som man tänkte använda till drivmotor till generatoraggregat som monterades i containerliknade hus som kunde flyttas dit det behövdes. Nederländerna var en marknad där det var förväntat att sälja. Gas fanns överallt men inte el.
Gasmotorerna fick istället för insprutningsventil ett tändstift monterat för att få antändning av bränslet

 
Det är viktigt att leva med förhoppningar, man behöver inte vara religiös för det. Det sämsta är att inte tro på någonting och på framtida lösningar, mycket värre att vara dyster och "tyken" som man säger här på västkusten. Jag är helt övertygad om att en (flera) lösningar är på väg. Priserna idag (med och utan miljötänket) driver fram utvecklingen. Det enda man hoppas på är att något ska hända under ens egen livstid... Men flesta av oss har reda varit med om månlandningen, även om det vart ett tag sen, så...
 
En kamerat av meg sto i flere år å overhalte motorer til bussene som gikk på biogass (metan). De hadde en levetid på ca. 25-35 000 mil før de måtte overhales/bygges opp fra bunnen av. Toppene som var helt spesielle for gassdrift var det bare å kaste for de var bestandig fulle av sprekker, det var også stemplene. Det var løse foringer så det var bare å rive ut og begynne å bygge fra bunnen av.
Når du kjører en motor på biogass eller på propan så får du en forbrenning som sliter mer på motoren enn vanlig diesel/bensin. Det blir litt som da en gikk fra blyet til blyfri bensin.
Det blir jo også eksperimentert med å bruke vann og en elektrolysesak for å få en gass som drivstoff til vanlige bensinmotorer.
 
På våra fabriker här i finspång har det körts mycket med truckar som går på gasol, inget märkligt med det om man har en bensinmotor från början.
Det som jag tror kan bli besvärligt med vätgas är ju att den när den blir blandad med syrgas kallas för knallgas.
Det som är viktigt är ju att kontrollera brinnhastigheten så man inte spränger sönder motorn, med diesel är det så att en del av hemligheten med dieselmotorns långa livslängd förutom dieselns smörjande effekt är ju en kontrollerad förbränning via insprutningen.
Man får ju en ångmaskinseffekt det är ju också det som ger det åtråvärda vridmomentet för tyngre fordon.
Jag vet faktiskt inte orsaken till att det ganska plötsligt blivit inne med vätgas när jag växte upp hade man vätgasballonger men gick efter en del olyckor med brännskadade barn man rökte ju mycket förr över till helium.
Jag vill verkligen inte sitta i en presumtiv bomb oavsett det är farliga batterier eller vätgastankar. Diesel är faktiskt ett bra bränsle när det gäller brännbarhet inte särskilt farligt. Om jag förstått rätt så ligger den bra till i raffinaderierna där man ju får ut diverse produkter från råoljan. Man kan ju inte göra bensin av allt eller motorolja.
Blev mycket negativt men tekniken går ju hela tiden framåt, när man tänker efter är ju häst och vagn inte så dumt.
I en häst finns ju allt som vi behöver ha till en bil.
Vi har en lättåtkomlig råvara vi har en förbränning vi har avgasrening vi har motorsystem drivning som klarar terrängkörning.
 
Blev mycket negativt men tekniken går ju hela tiden framåt, när man tänker efter är ju häst och vagn inte så dumt.
I en häst finns ju allt som vi behöver ha till en bil.
Vi har en lättåtkomlig råvara vi har en förbränning vi har avgasrening vi har motorsystem drivning som klarar terrängkörning.

Verkar vara kört för hästarna också :eek:

https://amp-svt-se.cdn.ampproject.org/v/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/hastar-ett-forbisett-klimatproblem?amp_js_v=a6&amp_gsa=1&usqp=mq331AQKKAFQArABIIACAw%3D%3D#aoh=16657406603657&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=Fr%C3%A5n%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.svt.se%2Fnyheter%2Flokalt%2Fvasterbotten%2Fhastar-ett-forbisett-klimatproblem
 
Den där författaren verkar inte vara som han ska, miljöpåverkan finns ju bra och dålig en häst har ju en bra miljöpåverkan i samspel med naturen. Blir ju många resor till och från kapplöpningbanorna men det blir det när stockholmarna ska ut och andas lantluft i sommarstugorna också. Varför inte angripa problemet med miljön istället för att rikta in sej på hästar och kor, men det verkar som alla som är med i någon organisation för miljön får ett sekteristiskt beteende.
Att godta helt vansinniga slutsatser grundade på statistik som man inte har en förmåga att förstå och sätta i sitt sammanhang påminner väldigt mycket om en sekt som är toppstyrd av väldigt knepiga människor i behov av vård på sluten anstalt.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen