- Ort
- Söderhamn
…..eller är det för bra för att vara sant?
Läser en intressant artikel, som i mina öron låter lite för enkelt och genialt för att vara sant, men tänk om det är sant! Tänk om vi kan påskynda vår egen omställning utan att byta bil!
Ser fram emot när vår representant i Australien, Knut kommenterar vad man uppfunnit på hans bakgård.
Ingenjörer och forskare från Universitetet i Sydney har lyckats konvertera befintliga dieselmotorer så att de kan köras på vätgas. Forskarna har på 18 månader utvecklat en ny insprutning som gör att vanliga dieslar till 90 procent kan köras på väte,a
Forskarn uppger att alla alla dieselmotorer som används i bilar, lastbilar och traktorer inom jordbruk och gruvindustri kan använda den nya tekniken. Ja, i stort sett alla dieselmotorer som finns.
Vätas som tas fram med hjälp av förnybar energi är betydligt bättre för klimatet än dieselbränsle. I en forskningsartikel i International Journal of Hydrogen Energy uppges den nya motorn reducera CO2-utsläppen till 90 gram per kWh, vilket reducerar utsläppen med 86 procent.
— Denna nya teknik minskar avsevärt CO 2 -utsläppen från befintliga dieselmotorer, så den kan spela en stor roll för att göra vårt koldioxidavtryck mycket mindre, särskilt i Australien med all vår gruvdrift, jordbruk och andra tunga industrier där dieselmotorer används flitigt, säger professor Shawn Kook som lett projektet.
Forskarna säger sig ha bevisat att de relativt enkelt kan använda befintliga dieselmotorer och förvandla dem til vätgasmotorer. Det här skulle kunna snabba på övergången till vätgasdrift och reducera behovet av utveckling av dyra bränsleceller.
Ingenjörerna behåller den vanliga dieselinsprutningen, men lägger till ett nytt system där väte sprutas direkt in i cylindrarna. Om vätet sprutas in vid rätt tidpunkt undgår de stora utsläpp av kväveoxider.
Motorn kan också köras på väte som inte är helt rent, vilket är en stor fördel. Dessutom får vätemotorn 26 procent bättre verkningsgrad än när den körs på diesel. Nu hoppas forskarna ha färdig teknik ute på marknaden om 1-2 år.
Källa: Techxplore.
Ja, vad säger ni som har djupare kunskaper i ämnet än undertecknad?
Tommy
Läser en intressant artikel, som i mina öron låter lite för enkelt och genialt för att vara sant, men tänk om det är sant! Tänk om vi kan påskynda vår egen omställning utan att byta bil!
Ser fram emot när vår representant i Australien, Knut kommenterar vad man uppfunnit på hans bakgård.
Ny uppfinning: Dieselmotor byggs enkelt om till vätedrift
Här är nyheten som kan göra befintliga dieselmotorer renare och klimatsmarta. Forskare har lyckats konvertera befintliga dieselmotorer till vätedrift. Uppfinningen sänker CO2-utsläppen med 85 procent.Ingenjörer och forskare från Universitetet i Sydney har lyckats konvertera befintliga dieselmotorer så att de kan köras på vätgas. Forskarna har på 18 månader utvecklat en ny insprutning som gör att vanliga dieslar till 90 procent kan köras på väte,a
Forskarn uppger att alla alla dieselmotorer som används i bilar, lastbilar och traktorer inom jordbruk och gruvindustri kan använda den nya tekniken. Ja, i stort sett alla dieselmotorer som finns.
Vätas som tas fram med hjälp av förnybar energi är betydligt bättre för klimatet än dieselbränsle. I en forskningsartikel i International Journal of Hydrogen Energy uppges den nya motorn reducera CO2-utsläppen till 90 gram per kWh, vilket reducerar utsläppen med 86 procent.
— Denna nya teknik minskar avsevärt CO 2 -utsläppen från befintliga dieselmotorer, så den kan spela en stor roll för att göra vårt koldioxidavtryck mycket mindre, särskilt i Australien med all vår gruvdrift, jordbruk och andra tunga industrier där dieselmotorer används flitigt, säger professor Shawn Kook som lett projektet.
Forskarna säger sig ha bevisat att de relativt enkelt kan använda befintliga dieselmotorer och förvandla dem til vätgasmotorer. Det här skulle kunna snabba på övergången till vätgasdrift och reducera behovet av utveckling av dyra bränsleceller.
Ingenjörerna behåller den vanliga dieselinsprutningen, men lägger till ett nytt system där väte sprutas direkt in i cylindrarna. Om vätet sprutas in vid rätt tidpunkt undgår de stora utsläpp av kväveoxider.
Motorn kan också köras på väte som inte är helt rent, vilket är en stor fördel. Dessutom får vätemotorn 26 procent bättre verkningsgrad än när den körs på diesel. Nu hoppas forskarna ha färdig teknik ute på marknaden om 1-2 år.
Källa: Techxplore.
Ja, vad säger ni som har djupare kunskaper i ämnet än undertecknad?
Tommy
Senast ändrad: