• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

• 🌸 Vårens stora husbilsträff med iHusbil! 🌸

Packa husbilen och gör er redo för gemenskap, god mat och härliga vårdagar!
    Vårens medlemsträff äger rum 1–3 maj 2026The Backyard – ett charmigt ställe bara 10 minuter väster om Lidköping.
    Läs mer och anmäl dig här.

Känslan av offgrid

Logga in för att dölja denna ruta:

SeppoH

Aktiv medlem
Medlem
Jag känner mig väldigt "Off Grid" när jag läser dessa trådar. Har inget alls i någon form av detektering vare sig hemma eller i husbilen...Hur har jag klarat av det?

Med "Off Grid" menas i vanliga fall ett liv utan att vara ansluten till ett elnät. Mitt inlägg här hade mer betydelsen av att känna sig vilsen över att inte ha något att övervaka något med. Hur som helst med vår husbil lever vi "Off Grid" med installerad solpanel, inverter, rejäl LiFePo batteri och Efoy.
Hur Off Grid är ni andra och vad har ni i bilen för det? Det är väl något att ha i åtanken när vi sätter oss, i Backyard, och lyssnar på "El i bilen".

Innan jag byggde ett rejält Litiumbatteri, räckte blybatteribanken (285Ah) inte en helg off-grid, då var det inbyggda elverket som fick stötta, min största förbrukare är en CPAP som körs ca.8h per dygn.
Min snitt förbrukning är ca.1,5kWh/dygn vår-sommar, eller mer vid kallare väder.
Det räcker ca. 14dgr med hjälp av solen.
Utan hjälp av solen är det kört efter typ 4 dygn, beroende på hur djupt jag tömmer bobatteriet all-time high är 460Ah på mitt 400Ah-LFP, så vi klarar oss en "grå helg" off-grid iallafall, det utan att trycka igång elverket.

Senast ändrad:
Bra information. Jag kör också en CPAP men på 12V. 330Ah VE-batteriet räcker en långhelg to - sö. Men vi använder också induktionshäll i stort sett för all tillagning. 160W solpanel bidrar inte speciellt mycket med ström normala dagar. Förra sommaren uppe i norr var dock extrem. 50A booster ger lite stöd under åkturen från A till B. Ibland blir dock en tvungen att hitta en stolpe...
Elverket gav jag bort...väsnades för mycket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen