Kommer osökt att tänka på Sven Jerrings odödliga kommentar när han refererade OS-matchen mellan Sverige och Japan i Berlin 1936, som Japan mycket överraskande vann med 3-2. Då var det, "Japaner, japaner, försvarande japaner, från sig vilt slående japaner. Japaner som hoppar, japaner som kastar sig, japaner som fläker sig, japaner som gör allt för att rädda segern åt Nippon".
Efter att ha varit ute med husbilen i två helger på raken så travesterar jag Jerrings klassiska kommentar med, ”tyskar, tyskar och åter tyskar med sina husbilar ute på de norrländska vägarna”.
Lördagen den 11 juni bilade vi från Höga kusten ner till Söderhamn och jag skrev i tråden; https://forum.ihusbil.se/threads/några-iakttagelser-under-en-tur-upp-till-höga-kusten.2135/
”- Herrejisses så mycket husbilar det är ute på vägarna!
- Relativt få svenska bilar, helt ovetenskapligt skulle vi säga efter att kört Höga Kusten - Söderhamn idag, att 60% var tyska husbilar 30% svenska och 10% hade NL, B eller F som nationalbetäckningar. Märkligt, men såg bara 2 norska husbilar, inga danska eller finska under dessa fyra dagar”.
Nu i lördags bilade jag till Stockholm med husbilen, eftersom jag var själv gjorde jag en mera noggrann inventering av alla husbilar jag mötte på sträckan Söderhamn - Gävle som är s.k. 2+1-väg och därför kunde jag se regskylten på varje mötande husbil I norrgående riktning.
På dessa 72 km på lördagseftermiddagen mötte jag totalt 66 husbilar, varav;
- 21 var svenska husbilar
- 2 från Nederländerna
- 2 från Belgien
- 1 från Schweiz
- 2 från Norge och
- 38 tyskregistrerade husbilar, d.v.s. 58% var tyska bilar.
Bekräftar att min uppskattning i inlägget den 11 juni som var att 60% av husbilarna var tyskregistrerade, troligen var ganska nära sanningen.
Noterade att när jag sedan själv bilade norrut igår var det ett helt annat scenario, då mötte jag nästan enbart svenska husbilar på väg söderut. Rena folkomflyttningen!
Tyskarna är troligen på väg norrut för att uppleva midnattssolen och norrlänningarna åker söderut.
Har svensk besöksnäring upptäckt det stora intresset från utländska besökare med husbilar?
Väldigt bra för svensk besöksnäring och de norrländska inlandskommunerna, men är man beredd? Eftersom jag själv läser det mesta som skrivs inom svensk turism, som turismbyråkrater och andra beslutsfattare från besöksnäringen rapporterar, ventilerar och diskuterar är jag tveksam. Läser nästan aldrig en rad om oss husbilsresenärer, när de omnämns så är vi en del i det stora segmentet ”camping/campare”, med den klassiska och traditionella bilden av en campares beteende och behov.
Synd att vi inte har uppmärksammats bättre av svensk besöksnäring. Visst finns det även goda exempel, där anpassade produkter skapats för gästerna med husbilar. Tänker osökt på kuststäderna Gävle, Söderhamn, Örnsköldsvik och i viss mån Härnösand, som har skapat välutrustade Citycampingar, helt anpassade för moderna gäster som kommer med husbilar. Men det är för glest med dessa platser och alldeles för få platser.
När skall man upptäcka att de flesta av oss inte är traditionella campare?
Undrar om inte vi med husbilar faller mellan stolarna, turistbyråkraterna tror att den kommunala campingen 6 km utanför stan möter husbilsresenärens önskemål och behov. Väldigt få arrangerar tillfälliga ställplatser för högsäsongen, behovet finns och det finns t,ex. ett stort antal centralt belägna, men öde skolgårdar som kunde bli utmärkta ställplatser under sommarmånaderna, när behovet och efterfrågan finns.
Om man klättrar högre upp inom svensk besöksnäring till Visit Sweden, Sveriges marknadsföringsbolag, deras uppdrag är;
”Visit Sweden har det nationella officiella uppdraget att imagemarknadsföra Sverige som turistdestination mot både svenskar och internationellt. Målet med destinationsmarknadsföringen är att hållbart tillföra värde för svensk besöksnäring. Bolaget tillhandahåller även kommunikationstjänster och kunskapsdelningsservice. Visit Sweden är ett statligt ägt aktiebolag med drygt 50 medarbetare. Bolaget omsätter årligen cirka 155 miljoner svenska kronor (2020). Visit Sweden har sitt servicekontor i Stockholm och finns representerade lokalt på sex marknader i världen. Bolaget vision är att göra Sverige till bäst i världen på hållbar destinationsmarknadsföring.”
Fin målsättning, att göra Sverige till bäst i världen på hållbar destinationsmarknadsföring, vad det nu betyder? Har faktiskt aldrig sett dem nämna något om t.ex. alla tyska husbilar som många med mig, ser utefter våra vägar. Har aldrig sett några riktade projekt i sin marknadsföring som vänder sig till alla dessa utländska besökare med husbilar.
Ja, det är sant i år har man på sin hemsida en avdelning som heter, Vanlife in Sweden – a practical guide.

A practical guide to vanlife in Sweden
These tips and tricks will help you get the most out of your vanlife trip to Sweden, from water and electricity to toilet needs.

I mina ögon en praktisk guide för mycket enkelt ”Vanlife” där man sover i sovsäckar, inte har lampor och värme i sin van. Det är absolut inte relevant information till de utländska ”vanliga husbilsresenärer”, som du och jag ser utefter våra vägar. Nej den informationen är mera tänkt för det här gänget,

Verkar som Visit Sweden tror att det är den här typen av husbilsresenärer som kommer på besök.
Min känsla är att det är mera spännande att jaga efter några få kineser och argentinare som kommer med businessclass, än de tusentals tyskar, norrmän och holländare som kommer med husbilen.
Vi får hoppas att våra turistansvariga i Sverige, snart upptäcker oss och inser att de flesta av oss inte passar in i den traditionella bilden av camparen.
Men vi får nog själva dra vårt strå till stacken och stå upp för vad vi är, att vi är en närande och lönsam besökare, men vi som andra grupper inom besöksnäringen, har våra egna behov och önskemål.
Till sist hoppas jag att våra utländska kollegor, som kommer på besök i sina husbilar, trots världens högsta dieselpriser, har och får en oförglömlig semester här i Sverige. Att deras stora antal uppmärksammas hos ansvariga beslutsfattare, tror nämligen att husbilsåkarna med utländska regskyltar på sina husbilar uppmärksammas mera än vad vi själva lyckas åstadkomma ute i kommunerna.
Tommy
Senast ändrad: