• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Japaner, japaner, jap…. Nej nu är det tyskar, tyskar och ännu flera tyskar

71008DA5-AFC1-48F9-9A58-8C428504EE78.jpeg

Kommer osökt att tänka på Sven Jerrings odödliga kommentar när han refererade OS-matchen mellan Sverige och Japan i Berlin 1936, som Japan mycket överraskande vann med 3-2. Då var det, "Japaner, japaner, försvarande japaner, från sig vilt slående japaner. Japaner som hoppar, japaner som kastar sig, japaner som fläker sig, japaner som gör allt för att rädda segern åt Nippon".

Efter att ha varit ute med husbilen i två helger på raken så travesterar jag Jerrings klassiska kommentar med, ”tyskar, tyskar och åter tyskar med sina husbilar ute på de norrländska vägarna”.

Lördagen den 11 juni bilade vi från Höga kusten ner till Söderhamn och jag skrev i tråden; https://forum.ihusbil.se/threads/några-iakttagelser-under-en-tur-upp-till-höga-kusten.2135/
”- Herrejisses så mycket husbilar det är ute på vägarna!
- Relativt få svenska bilar, helt ovetenskapligt skulle vi säga efter att kört Höga Kusten - Söderhamn idag, att 60% var tyska husbilar 30% svenska och 10% hade NL, B eller F som nationalbetäckningar. Märkligt, men såg bara 2 norska husbilar, inga danska eller finska under dessa fyra dagar”.

Nu i lördags bilade jag till Stockholm med husbilen, eftersom jag var själv gjorde jag en mera noggrann inventering av alla husbilar jag mötte på sträckan Söderhamn - Gävle som är s.k. 2+1-väg och därför kunde jag se regskylten på varje mötande husbil I norrgående riktning.

På dessa 72 km på lördagseftermiddagen mötte jag totalt 66 husbilar, varav;
- 21 var svenska husbilar
- 2 från Nederländerna
- 2 från Belgien
- 1 från Schweiz
- 2 från Norge och
- 38 tyskregistrerade husbilar, d.v.s. 58% var tyska bilar.

Bekräftar att min uppskattning i inlägget den 11 juni som var att 60% av husbilarna var tyskregistrerade, troligen var ganska nära sanningen.

Noterade att när jag sedan själv bilade norrut igår var det ett helt annat scenario, då mötte jag nästan enbart svenska husbilar på väg söderut. Rena folkomflyttningen!

Tyskarna är troligen på väg norrut för att uppleva midnattssolen och norrlänningarna åker söderut.

Har svensk besöksnäring upptäckt det stora intresset från utländska besökare med husbilar?
Väldigt bra för svensk besöksnäring och de norrländska inlandskommunerna, men är man beredd? Eftersom jag själv läser det mesta som skrivs inom svensk turism, som turismbyråkrater och andra beslutsfattare från besöksnäringen rapporterar, ventilerar och diskuterar är jag tveksam. Läser nästan aldrig en rad om oss husbilsresenärer, när de omnämns så är vi en del i det stora segmentet ”camping/campare”, med den klassiska och traditionella bilden av en campares beteende och behov.

Synd att vi inte har uppmärksammats bättre av svensk besöksnäring. Visst finns det även goda exempel, där anpassade produkter skapats för gästerna med husbilar. Tänker osökt på kuststäderna Gävle, Söderhamn, Örnsköldsvik och i viss mån Härnösand, som har skapat välutrustade Citycampingar, helt anpassade för moderna gäster som kommer med husbilar. Men det är för glest med dessa platser och alldeles för få platser.

När skall man upptäcka att de flesta av oss inte är traditionella campare?
Undrar om inte vi med husbilar faller mellan stolarna, turistbyråkraterna tror att den kommunala campingen 6 km utanför stan möter husbilsresenärens önskemål och behov. Väldigt få arrangerar tillfälliga ställplatser för högsäsongen, behovet finns och det finns t,ex. ett stort antal centralt belägna, men öde skolgårdar som kunde bli utmärkta ställplatser under sommarmånaderna, när behovet och efterfrågan finns.

Om man klättrar högre upp inom svensk besöksnäring till Visit Sweden, Sveriges marknadsföringsbolag, deras uppdrag är;

Visit Sweden har det nationella officiella uppdraget att imagemarknadsföra Sverige som turistdestination mot både svenskar och internationellt. Målet med destinationsmarknadsföringen är att hållbart tillföra värde för svensk besöksnäring. Bolaget tillhandahåller även kommunikationstjänster och kunskapsdelningsservice. Visit Sweden är ett statligt ägt aktiebolag med drygt 50 medarbetare. Bolaget omsätter årligen cirka 155 miljoner svenska kronor (2020). Visit Sweden har sitt servicekontor i Stockholm och finns representerade lokalt på sex marknader i världen. Bolaget vision är att göra Sverige till bäst i världen på hållbar destinationsmarknadsföring.”

Fin målsättning, att göra Sverige till bäst i världen på hållbar destinationsmarknadsföring, vad det nu betyder? Har faktiskt aldrig sett dem nämna något om t.ex. alla tyska husbilar som många med mig, ser utefter våra vägar. Har aldrig sett några riktade projekt i sin marknadsföring som vänder sig till alla dessa utländska besökare med husbilar.

Ja, det är sant i år har man på sin hemsida en avdelning som heter, Vanlife in Sweden – a practical guide.

I mina ögon en praktisk guide för mycket enkelt ”Vanlife” där man sover i sovsäckar, inte har lampor och värme i sin van. Det är absolut inte relevant information till de utländska ”vanliga husbilsresenärer”, som du och jag ser utefter våra vägar. Nej den informationen är mera tänkt för det här gänget,

12B90EAD-C109-4D83-A489-4FE4EA9BFBEE.jpeg
Verkar som Visit Sweden tror att det är den här typen av husbilsresenärer som kommer på besök.

Min känsla är att det är mera spännande att jaga efter några få kineser och argentinare som kommer med businessclass, än de tusentals tyskar, norrmän och holländare som kommer med husbilen.

Vi får hoppas att våra turistansvariga i Sverige, snart upptäcker oss och inser att de flesta av oss inte passar in i den traditionella bilden av camparen.

Men vi får nog själva dra vårt strå till stacken och stå upp för vad vi är, att vi är en närande och lönsam besökare, men vi som andra grupper inom besöksnäringen, har våra egna behov och önskemål.

Till sist hoppas jag att våra utländska kollegor, som kommer på besök i sina husbilar, trots världens högsta dieselpriser, har och får en oförglömlig semester här i Sverige. Att deras stora antal uppmärksammas hos ansvariga beslutsfattare, tror nämligen att husbilsåkarna med utländska regskyltar på sina husbilar uppmärksammas mera än vad vi själva lyckas åstadkomma ute i kommunerna.


Tommy
 
Senast ändrad:
Jag var inne på samma som hr skalman52, var börjar vi?
Är det Visit Sweden som är första instans att få rätt information om hur en husbilsturist fungerar, vilka behov och önskemål husbilsturisten har?
 
Jag tvivlar på att Visit Sweden är rätt startpunkt. Deras uppgift, om jag förstår det rätt, är att "ragga" turister till Sverige. Hur man tar hand om dom hamnar någon annanstans. Det finns ju en massa websidor av typ "Visit XXXX" (ex. https://visitostersund.se/), ofta uppbyggda med EU-medel, vilka är det som driver dom sidorna?
 
Vad gäller Visit Sweden finns det troligen idag en kontakt med SCR, men som själva gjort en marknadskampanj i den tyska marknaden, inför den här säsongen

Men den kampanjen tror jag inte ”prickar” de husbilsresenärer från t.ex. Tyskland som vi möter ute på vägarna och på ställplatserna som här i Söderhamn.

Ställplatsen i Söderhamn igår och i eftermiddags var till klar majoritet fylld med utländska bilar, främst tyska.

Tror inte alls att de blivit påverkade av någon marknadskampanj från svensk sida, de har nog kommit på helt egna initiativ, som t.ex. nyfiken på midnattssolen, den fria naturen och kanske möjligheten till fricamping som finns i Sveriges norra delar.

Tommy
 
Hmm! Funderat lite. Har åkt runt i Finland. Vart tömmer man där?

Jo! På ABC naturligtvis som ofta även har övernattning för husbilar på många ställen.

ABC!-n_logo.svg.png2cdmhx2.jpg

Varför uppvaktar vi inte en mack-kedja? Typ Cirkel-K eller OK-Q8 och visar hur ABC har lyckat fånga en växande marknad med fritidsfolk som har törstiga fordon att komma till dem. Även LPG och gasolfyllare borde ha ett intresse.

Vi kan locka med reklam till dem mot att kedjan lånar ut en markerad markbrunn och en slang vatten. Kanske vi kan göra ett drivmedelsavtal samtidigt.
Husbilar börjar ju bli en stor grupp nu. Skulle gissa att vi tankar omkring 80 miljoner diesel/år + kanske ca: 30 miljoner diesel från besökande husbilar från andra länder i Sverige.

Det vore väl en ingång?
 
Mycket läsvärt. Och tänkvärt.

Efter sex års bortavaro noterar vi det stora stora antalet husbilar. På fricampingen vid Larödbaden stod vi sexton stycken. Fullt. Flera ekipage kom och vände. Även rätt sent på kvällarna. Överfullt.

En av dem var en trevlig tysk med en lika trevlig brasiliansk fru. De bor i hennes land halva året och den andra halvan här i Europa. De stod med en praktisk plåtis som kan stå lite varsomhelst.

Tidigare hade de använt Sverige som transitland på väg till Norge och Finland. Nu hade de upptäckt vårt land. De var överförtjusta av naturen. Hade varit i Idre och upplevt massor av sköna platser. Sa dom.

För oss som kommer vara en del i Tyskland gav de oss ett tips; "landvergnugen" (tyskt y men hittar inte det på tangentbordet). I princip gratis små ställplatser på vingårdar, krogar och småbutiker och mycket annat. Man kanske köper något litet, äter något och blir då ställets gäster.

Motsvarande finns i många länder visst. Även Sverige. swedestops.se, mycket intressant och förlåt oss ni som känner till det redan. Vi är ju som sagt nygamla husbilsfarare

Många sådana ställen sväljer en massa husbilsgäster.

Om det nu denna sommar blir rekordmånga HB ute kommer det bli trångt på många håll. Glöm Österlen i högsäsong Folket där knorrar redan... Dit kör vi imorgon 😇🤠😉

Ja Tommy, du sätter fingret på problemen med brist på förståelse för oss i hb. Vi är ju inte Campare i första hand. Vi är väl en samling frihetstörstande bekväma typer med resurser. Våra önskemål är nog inte busenkelt att tillgodose. En masse.
 
Mycket läsvärt. Och tänkvärt.

Efter sex års bortavaro noterar vi det stora stora antalet husbilar. På fricampingen vid Larödbaden stod vi sexton stycken. Fullt. Flera ekipage kom och vände. Även rätt sent på kvällarna. Överfullt.

En av dem var en trevlig tysk med en lika trevlig brasiliansk fru. De bor i hennes land halva året och den andra halvan här i Europa. De stod med en praktisk plåtis som kan stå lite varsomhelst.

Tidigare hade de använt Sverige som transitland på väg till Norge och Finland. Nu hade de upptäckt vårt land. De var överförtjusta av naturen. Hade varit i Idre och upplevt massor av sköna platser. Sa dom.

För oss som kommer vara en del i Tyskland gav de oss ett tips; "landvergnugen" (tyskt y men hittar inte det på tangentbordet). I princip gratis små ställplatser på vingårdar, krogar och småbutiker och mycket annat. Man kanske köper något litet, äter något och blir då ställets gäster.

Motsvarande finns i många länder visst. Även Sverige. swedestops.se, mycket intressant och förlåt oss ni som känner till det redan. Vi är ju som sagt nygamla husbilsfarare

Många sådana ställen sväljer en massa husbilsgäster.

Om det nu denna sommar blir rekordmånga HB ute kommer det bli trångt på många håll. Glöm Österlen i högsäsong Folket där knorrar redan... Dit kör vi imorgon 😇🤠😉

Ja Tommy, du sätter fingret på problemen med brist på förståelse för oss i hb. Vi är ju inte Campare i första hand. Vi är väl en samling frihetstörstande bekväma typer med resurser. Våra önskemål är nog inte busenkelt att tillgodose. En masse.
Hej
Landesvergnügen finns som App på Google Play.
Den är gratis att ladda ned, men för att utnyttja platserna måste man köpa "paketet" för 49,90€.
Screenshot_20220621-093847.jpg
Screenshot_20220621-093711.jpg
.Mvh Klas Nilsson
 
Senast ändrad:
Kastar mig in i debatten helt utan skyddsnät... ;)

Jag misstänker, att det ligger en grundläggande intressekonflikt bakom problemet,
att man från kommuners sida inte vill slå undan benen för ortens camping och tillhandahålla centrala ställplatser.

Samtidigt blir det ett jädrans liv på campingägarna, när man t.ex i Leksand för något års sedan
blev lite för tillmötesgående med att tillhandahålla centrala husbilsparkeringar.
Då blev campingägarna fly förb....!

Igår stannade jag som hastigast till vid en liten camping, som ligger mycket naturskönt vid en sjö och köpte mig en glass.

Under min korta rast där på området noterade jag ett mycket stort antal förbudskyltar med texter från "Kan du inte läsa?"
och förbud från att "äta medhavd matsäck" till alla möjliga förhållningsregler om förbud mot att "använda egen grill"
till förbud mot att "använda AC"...

Vad är det för fel på campingvärdar? Varför är man inte mer välkomnande och öppnar upp stora famnen för besökaren?
Trots det natursköna läget, så har jag av princip ingen större lust att fara dit en weekend med husbilen efter det korta besöket.


Beträff. tanken att sommartid öppna upp tomma ytor för för husbilar, så blir jag lika irriterad över
att se de enorma parkeringarna kring skidstadion i Östersund stå helt ödelagda med en skog av förbudsskyltar vid infarterna.
En stor eloge från oss husbilister borde gå till ICA Maxi Östersund, som tillåter övernattning för husbilar på sitt område.


Förslaget att försöka påverka någon svensk mack-kedja, att åtminstone erbjuda tömning för husbilar (typ som i Finland),
vore ju helt perfekt (!) och skulle nog kunna ge mackarna en synbart ökad försäljning.
Alltid behöver man handla något, när man ändå stannat till vid macken.
Att koppla en utslagsvask till avloppet och ev fixa en tömningsbrunn borde inte innebära någon större kostnad.

Fast personligen tycker jag, att ansvaret borde ligga mer på Trafikverkets bord. Vi är ju vägtrafikanter till större delen.
Men TF frånsäger ju sig helt detta ansvar och bollar över frågan till resp kommun, som absolut inte vill axla den merkostnaden.
Kommunpolitiker hänvisar oss istället till campingar .... och så är vi då tillbaka på ruta ett.

Ja, det kan nog bli en odyssè mot väderkvarnarna likt Don Quijote det här, men skam den som ger sig.
 
Hmm! Funderat lite. Har åkt runt i Finland. Vart tömmer man där?

Jo! På ABC naturligtvis som ofta även har övernattning för husbilar på många ställen.

Visa bilaga 10291Visa bilaga 10292

Varför uppvaktar vi inte en mack-kedja? Typ Cirkel-K eller OK-Q8 och visar hur ABC har lyckat fånga en växande marknad med fritidsfolk som har törstiga fordon att komma till dem. Även LPG och gasolfyllare borde ha ett intresse.

Vi kan locka med reklam till dem mot att kedjan lånar ut en markerad markbrunn och en slang vatten. Kanske vi kan göra ett drivmedelsavtal samtidigt.
Husbilar börjar ju bli en stor grupp nu. Skulle gissa att vi tankar omkring 80 miljoner diesel/år + kanske ca: 30 miljoner diesel från besökande husbilar från andra länder i Sverige.

Det vore väl en ingång?
Tyvärr blev det kalla handen när detta testades för något år sedan. Ingen kedja ville göra något sådant med hänvisning till att varje mack var ”sin egen”. Kedjorna ville inte ”tvinga” på enskilda mackar sådana krav.
 
Fast personligen tycker jag, att ansvaret borde ligga mer på Trafikverkets bord.
Slik var det i Norge for 20 år siden, men så kom miljødirektiv fra EU om at ALL renovasjon var kommunenes ansvar. Resultatet var at alle tømmings steder annlagt av vegvesenet enten ble overtatt av kommunen eller forfalt og ble stengt. Norsk direktiv er at alle kommuner skal sørge for minst ett sted å tømme faste tanker i bobiler. Enkelte har da sørget for mulihet til tømming ved reningsverk i kontortiden til en avgift som kan være veldig høy.
 
Trafikverket frånsäger sig inte ansvaret. De har blivit fråntagna ansvaret. Problemet är detsamma som i Norge. Bestämmelserna säger att det är kommunens skyldighet att sköta VA och sopor. Trafikverket låter dock redan byggda anläggningar stå kvar och fungera. Möjligen har de avtal så att det är resp. kommun som sköter anläggningarna nu för tiden.
 
Litet mera ...
Kommunerna vill inte stöta sig med lokala näringsidkare (=campingägare/arrendatorer). Men i en del kommuner har man faktiskt ordnat centrala platser och låter någon privat entreprenör driva platsen. Helt analogt med hur kommunägda campingar arrenderas ut till privata entreprenörer. Så problemet går att lösa!

Inget av detta borde dock hindra en kommun (många gör det) att peka på befintliga husbilsplatser som drivs av bygdeföreningar, privatpersoner och båtklubbar. Dvs. att kommunen informerar om vad som finns i kommunen i form av stöd för husbilsåkare.
 
I fredags, den 17/6, körde vi med vår personbil från Sollefteå via Sundsvall på E4:an mot Södertälje och kan verifiera vad Tommy skiver i detta inlägg.

Vi mötte nästan inga svenskreggade husbilar, men däremot ”horder” av husbilar med reg.skyltar från D, NL, B, CH och F (de flesta från D och NL) plus 3 husbilar från GB och 2 från P.

Till vår stora förvåning mötte vi inte mindre än 17 st husbilar med I (Italien) på sina skyltar - 3 verkade resa i sällskap - men övriga som vi mötte körde ”individuellt”.

Betr. marknadsföringsåtgärder för att locka hit utländska husbilsresenärer - så tror vi - utan att veta - att det allra bästa sättet vore att annonsera i utländska husbilstidningar.
Säg den tyske husbilsägare som inte känner till Europas bästa husbilstidning PROMOBIL...

Under våra resor i Europa så har vi noterat att de länder som vi räknat upp här ovan har sina ”egna” husbilstidningar och det borde rimligtvis vara betydligt billigare att annonsera i dessa mot att annonsera i dagstidningar eller i olika TV-kanaler.
Störst framgång avseende besökarantal -ställt i relation till den budget som finns -kanske vore att koncentrera sig på de tyska och holländska marknaderna!?!?
 
Reisemobil icke att förglömma!
Instämmer med era iakttagelser till fullo. Har kört idag från Öland till Påskallavik och dom svenska är inte många i jämförelse.

Brogu,
Det är en liten värld vi lever i...
Vi fick info från våra vänner Stefan och Eva (bor precis som vi i Altea under vintrarna) att dom idag landat i Påskallavik med sin husbil.
Om du har tid över, så skulle det vara skoj om du kollar in en nyare 3-axlad Knaus och hälsar från Bosse och Gerd - vad förvånade dom kommer att bli...!
 
Med Tommys inlägg i bakhuvudet kom jag på mig själv att räkna husbilar mm som jag mötte idag.
Åkte Nyköping-Uppsala-Sollentuna-Enköping-Strängnäs-Nyköping-Trosa-Nyköping idag (så många timmar i bilen att jag knappt han stanna till och jobba). På denna tur mötte jag 138 husbilar (ca 70% svenska), 2st husvagnar och 96 långtradare....

Tyvärr har ökningen av husbilar inneburit att många kommuner och privata markägare har börjat skylta med husbilsförbud.
Verkar som fricamping är på väg att utrotas.
Man får väl börja tälta....
 
Vi har varit ute i 12 dagar upp genom Halland och Västra Småland använt oss av tillgängliga platser. Natt "kompisar" har varit
genomgående utländska bilar. Tyskar, holländare och schweizare
Ringde Gnosjö kommun hade en gammal uppgift på att man kunde tömma på reningsverket där, men nej.
Nu ska vi vidare till Norrköpingstrakten och där är det glest med latrintömning. Norrköpings Kommun stängde den på
Ingelsta gamla Statoil Circle K
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen