• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Iveco eDaily en framtida husbil?

771801DC-EFAA-4227-BC23-D888726E12F8.jpeg

Iveco är idag en av de större basbilarna för våra husbilar, nu presenterar man sin första elbil Iveco eDaily, som kommer som skåpbil, dubbelhytt, chassi och minibuss, som sedan kan konverteras till allt från sopbil till husbil.

Intressant att läsa om deras framtidsversion som säger att 2035 tror man att deras försäljningsandel av dieseltransportbilar och diesellastbilar kommer att vara under 30 procent.

Då är istället batteridrivna transportbilar störst och står för 50 procent av försäljningen. Dessutom ska över 20 procent av försäljningen bestå av vätgasdrivna transporter.

De olika kraftkällorna ska alltså leva parallellt med varandra och Iveco tror att olika ändamål kommer att innebära olika kraftkällor

I stadsmiljö där det körs korta distanser tror Iveco att el- och gastransportbilar kommer att brukas. Till långa distanser tror man istället att en betydande del av transporterna kommer att vara vätgasdrivna, det är väl troligt att det är där vi finner våra framtida husbilar, enligt många här på Forumet.

Men….

Iveco eDaily leverans med ett, två eller tre batterier.​

Det här innebär att man kan köpa en Iveco eDaily med antingen 37 kWh (ett batteri), 74 kWh (två batterier) eller 111 kWh (tre batterier). Något annat som är unikt är att det går att lägga till eller ta bort batterier under hela bilens livslängd.

Det betyder att den som köper en bil med bara två batterier och märker att det inte räcker till, kan lägga till ett batteri i efterhand för bättre räckvidd.

Räckvidden beror alltså på antal batterier och totalvikt, med alternativen 3,5 ton, 4,25 ton, 5,2 ton och 7,2 ton.
28376E26-AE87-4001-977D-07CB159C417B.jpeg
Den lösningen med batterier skulle väl även kunna vara realistisk för husbilar, Två eller tre batteripaket innebär en effekt på 188 hästkrafter och 400 newtonmeter.

Iveco eDaily kommer att börja levereras under första kvartalet 2023, det är väl inte otroligt att vi får se någon utav våra husbilsbyggare tillverkar en lämplig bodel att sätta på ett Iveco eDailychassi som basbil.
Olika källor, bl.a.: https://www.electrive.com/2022/09/23/iveco-presents-the-electric-transporter-edaily/

Det händer mycket just nu inom bilindustrin.

Tommy
 
Forskjellen på 18650 og Lipo celler ligger ikke i kjemien, men i den fysiske oppbyggingen. 18650 (og de større runde hos Tesla) har flatene (anode og katode) rullet sammen, Lipo og andre prismatiske stablet eller foldet for å få stort nok areal for å oppnå de mAh som cellen klarer. Begge geometriene benytter tabs - små koblingsflater ut fra de større hovedflatene. Eneste kjente unntak er det største runde batteriet til Tesla som har hele kanten på anoden ut av rullen på ene enden og katoden på andre enden for å få større kontaktflate og med det klare mere strøm med raskere ladning som resultat.

Det er kjemien som bestemmer hvilken nominell spenning en celle får. De fleste LiIon kjemier ligger her mellom 3,6 og 3,7 volt pr celle. LFP har 2,8 volt og LTO 2,4 - begge disse er og LiIon celler.
 
Ju högre spänning ju mindre ström = mindre förluster mindre vikt. Norrköping spårvagnar har 600 volt likström plus är strömavtagaren och minus är rälsen. Gissa om det lyser upp ordentligt när man åker förbi en skarv i uppförsbacke. Som backup när det blev strömavbrott hade man ett helt rum med batterier nife. 2 elmotorer a 60hk. Man ville ha bort dom från vägen.
Tåget har 16000 volt växelström 16 2/3 hz vilket några ungdomar blev varse när man pissade på spåren från en viadukt i samma stad.
Ja el är ingalunda ofarligt bara för det kommer från ett batteri, formel 1 bilarna har ju problem med att bilen kan vara strömförande vid fel. om varningslampan lyser så brukar de hoppa jämfota från bilen och se till att ingen funktionär rör den. Det ingår i vår nya sköna värld.
Det kom upp efter aktuellt i går tekniken handlade mest om ellagring i batterier. När det gäller vattenkraften där man använder läges energi kan man ju pumpa tillbaka vattnet till dammen med hjälp av vindkraft när det finns överskott. Tror att det skulle bli enklare lösning. Är knappast bra att köra ett vindkraftverk olastat då får man nog flöjla och stänga av.
googlar man på tuben så finns det flera olika framtidstekniker men ännu ingen i produktion vad jag vet.
Det skulle behövas ett genombrott i utveckligen idag använder man kemi för att lagra energien kemiskt. Vore bättre om man kunde få energi direkt utan lagring altså skapa energi. Finns ju såna anordningar men verkar som utveckligen stannat av bränslecellerna används ju för at ladda bobatterier men dyrt både drift och inköp.
 
Senast ändrad:

Nya Mercedes eSprinter med 475 km räckvidd på en enda laddning.​


Nu börjar det likna något, Mercedes presenterar sin nya eSprinter. Modellen har ännu inte lanserats men en prototyp har precis lyckats köra 475 km på en enda laddning.


Tommy
 
Vi som har elbilar, vet att när det blir kalt så minskar mil antalet. På sommaren kan jag köra 44 mil och i dag kan jag köra 39 mil. Man få ta Mercedes siffror med en nypa salt,
 
Men är det inte så att detta "test" är som med uppgiven bränsleförbrukning på fordon, mest glädjesiffror.
Ja, så är det säkert, men vi kan iallafall konstatera att utvecklingen går framåt med stormsteg. Den Mercedes eSprinter som släpptes för något år sedan har väl bara 100 km i räckvidd.

Att det finns en realistisk husbil som går på el inom ett par år tror jag inte längre är någon högoddsare. Ok, den är troligen en van/plåtis. Samtidigt undrar jag om det överhuvudtaget blir möjligt för oss med normala ekonomier att åka omkring i större elhusbilar i framtiden?

Kanske vi skall passa på att njuta av svängrummet i dagens bodel?

Tommy
 
Finns små generatorer som går på Gasol eller bränsleceller som antigen driver en generator eller driver bilens el-motor direkt som Bränslecellerna driver U-båtarna i Flottan.
TEC 29:
1,4 kg gasol per mil.
Laddtid för minsta batteriet 14h för en räckvidd på ca 11 mil.
Då står elverket och skriker på maxvarv i 14h........
Det går alltså åt ca 15 kg gasol för att ladda 37 kWh batteriet full, som ger max 11 mil.

Bränsleceller finns inte för fritidsbruk som kommer upp i kW effekter.
Med den största Efoy bränslecellen (125 W) tar det 12 dygn av oavbruten laddning att ladda det minsta batteriet.
Detta till en kostnad av 286 kr milen.

Vi kanske kan vara överens om att en elhusbil/elbil behöver laddning från nätet?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen