• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Iveco eDaily en framtida husbil?

771801DC-EFAA-4227-BC23-D888726E12F8.jpeg

Iveco är idag en av de större basbilarna för våra husbilar, nu presenterar man sin första elbil Iveco eDaily, som kommer som skåpbil, dubbelhytt, chassi och minibuss, som sedan kan konverteras till allt från sopbil till husbil.

Intressant att läsa om deras framtidsversion som säger att 2035 tror man att deras försäljningsandel av dieseltransportbilar och diesellastbilar kommer att vara under 30 procent.

Då är istället batteridrivna transportbilar störst och står för 50 procent av försäljningen. Dessutom ska över 20 procent av försäljningen bestå av vätgasdrivna transporter.

De olika kraftkällorna ska alltså leva parallellt med varandra och Iveco tror att olika ändamål kommer att innebära olika kraftkällor

I stadsmiljö där det körs korta distanser tror Iveco att el- och gastransportbilar kommer att brukas. Till långa distanser tror man istället att en betydande del av transporterna kommer att vara vätgasdrivna, det är väl troligt att det är där vi finner våra framtida husbilar, enligt många här på Forumet.

Men….

Iveco eDaily leverans med ett, två eller tre batterier.​

Det här innebär att man kan köpa en Iveco eDaily med antingen 37 kWh (ett batteri), 74 kWh (två batterier) eller 111 kWh (tre batterier). Något annat som är unikt är att det går att lägga till eller ta bort batterier under hela bilens livslängd.

Det betyder att den som köper en bil med bara två batterier och märker att det inte räcker till, kan lägga till ett batteri i efterhand för bättre räckvidd.

Räckvidden beror alltså på antal batterier och totalvikt, med alternativen 3,5 ton, 4,25 ton, 5,2 ton och 7,2 ton.
28376E26-AE87-4001-977D-07CB159C417B.jpeg
Den lösningen med batterier skulle väl även kunna vara realistisk för husbilar, Två eller tre batteripaket innebär en effekt på 188 hästkrafter och 400 newtonmeter.

Iveco eDaily kommer att börja levereras under första kvartalet 2023, det är väl inte otroligt att vi får se någon utav våra husbilsbyggare tillverkar en lämplig bodel att sätta på ett Iveco eDailychassi som basbil.
Olika källor, bl.a.: https://www.electrive.com/2022/09/23/iveco-presents-the-electric-transporter-edaily/

Det händer mycket just nu inom bilindustrin.

Tommy
 
Fungerande elhusbilar kommer endast att köpas av ideologist motiverade fram till den dag man inte behöver tillbringa sin semester med att jaga laddstolpar.

Lastbilar och distributionsbilar, ja visst.
Denna typ av bilar kommer att elektrifieras fortare än man tror.

Husbilar kommer att vara sist. (se första meningen)
 
Kan dock finnas en nich för laddhybrider plåtisar med batterihjälp för att klara kort körningar och hjälp för att klara uppförsbackar. Kanske kan fungera som endabil - husbil. Bor man så att man kan ladda hemma eller kanske på firmans el kan det vara en bra ide. En liten snål motor med vaiomatic växling Men det ska vara en toyota. Volvos suv 110kwh 2,8 t var på nyheterna, volvo har satsat på en terrängbil med hög topphastighet. Tidigare fick såna köpare en ordentlig skattelättnad med Magdalenas goda minne men knappast nu.
 
Tror att med dagens batterier kommer en hel del fordon få en kort levetid om inte batterierna går ner i pris. Den dagen de skall bytas och kostar en mycket stor del av det kvarstående värdet blir de skrot. Jag har dator mobiltelefoner allehanda handverktyg som går på samma teknik och faktiskt samma cellstorlek som tesla använde för några år sedan.
I en del fall samma tillverkare.
Ja alla mina apparater är i ett långsamt förfall entropin förföljer dom.
Allmänheten kommer att få se hur det är med elbilar och miljön den hårda vägen, det handlar inte om en fordonsindustri som är ute för att hjälpa upp klimatet tvärtom de vädrar morgonluft för att tjäna mer pengar i en produkt som helt säkert kommer att ge den lönsamma eftermarknaden ett lyft.
Lite mer bilbränder som urartar när man råkar elda upp såna bland ungdomsgängen. Kommer att vända trenden. Man vet vad man har men inte vad man får!
Enda sättet att komma ur den onda cirkeln är om branchen kan gå in för en enhetsstorlek på batterier som enkelt kan bytas mot en avgift eller ett abonnemang. Som det nu är får man riva halva bilen och det ska vara specialutbildad personal och knappast någon vedbod utan en verkstad med skyddsutrustning och specialverktyg.
Ja man kan om man vill göra en framtids studie man behöver ingen kristallkula bara sunt förnuft och en dator ansluten till internet. Att kalla sej professor behövs inte de har inte alltid åsikter grundade på fakta utan lika ofta politik och förspråkare för branchen mot ersättning.
 
Jag missade en sak, när man tittar på tabellen så är det tre olika chassier som kan ta respektive batterier. Den minsta är den enda som vi med B kort kan köra eftersom de knappast är reggade pb2.
Ja vikten är nog en av elbilens största svagheter, motor kraftöverföring blir lättare men batterierna är tunga och dyra. Kanske vi om några år skrattar åt den batteriteknik som finns nu, ny teknik kan göra det gamla mycket gammalt över natten! Och inte sjutton kommer bilarna vara målade på detta sättet och ska dom användas på riktigt kan man knappast värma upp dom med batteriet utan det får bli en dieselvärmare! Räckvidden är riktigt dålig faktiskt räcker den inte till en skåpbil i innerstadstrafik i lite större städer och då menar jag inte fjollträsk.

Knut slog ju fast att elkostnaden är väldigt stor för att utvinna vätgas men ändå pratas det mycket om vätgas som bränsle? Får man en stor kostnad enbart för gasen så lär ingen gasbil bli byggd. Tråkigt när reklamavdelningen inte läser på.
 
Senast ändrad:
Jag missade en sak, när man tittar på tabellen så är det tre olika chassier som kan ta respektive batterier. Den minsta är den enda som vi med B kort kan köra eftersom de knappast är reggade pb2.
Ja vikten är nog en av elbilens största svagheter, motor kraftöverföring blir lättare men batterierna är tunga och dyra. Kanske vi om några år skrattar åt den batteriteknik som finns nu, ny teknik kan göra det gamla mycket gammalt över natten! Och inte sjutton kommer bilarna vara målade på detta sättet och ska dom användas på riktigt kan man knappast värma upp dom med batteriet utan det får bli en dieselvärmare! Räckvidden är riktigt dålig faktiskt räcker den inte till en skåpbil i innerstadstrafik i lite större städer och då menar jag inte fjollträsk.

Knut slog ju fast att elkostnaden är väldigt stor för att utvinna vätgas men ändå pratas det mycket om vätgas som bränsle? Får man en stor kostnad enbart för gasen så lär ingen gasbil bli byggd. Tråkigt när reklamavdelningen inte läser på.
fördelen med framställning av vätgas är ju att man kan producera den när elen är billig, t ex inatt när priset är -2 öre eller ladda batterierna vid dessa tillfällen.
Känner en bildemonterare som som bl a demonterar elbilar och säger att åldrandet på batterierna är förvånansvärt liten, efterfrågan på beg batterier till elbilar är liten men stor efterfrågan på batterierna för att lagra el. Slutsatsen är att batterierna har betydligt bättre kvalitet än vad vissa personer påstår.
 
Slutsatsen är att batterierna har betydligt bättre kvalitet än vad vissa personer påstår.
Så är det, batterierna varar en personbils livscykel ut.
Hur det blir med lastbilar återstår att se.

OBS, livstiden uttrycks ofta som att 80% av ursprunglig kapacitet underskridits.
Då finns alltså 80% kvar.
Det innebär att man kommer 40 mil i stället för 50 mil som när bilen var ny.

Hur många tror att en bensin/diesel-driven bil inte är sliten i viss utsträckning efter 10 000-15 000 mil, nä just det.
Samma fenomen, mil sliter.
 
Råvare kostnaden for LFP batterier er egentlig ikke stor, da de 3 mineralene som inngår er bland de med størst forekomst i verden. Lithium finnes nesten overalt, jern likeså - fosfor eller riktigere fosfat er heller ikke uvanlig. Det som holder prisen oppe er kapasiteten på renseprosessen for lithium og til dels utvinning av fosfat.
 
Elbilar är ju inte så gamla men redan finns det folk som skrotar/demonterar dom?
Nej det är inte många elbilar som skrotas på grund av ålder, liksom för fossildrivna bilar, men det krockas även med elbilar och krockade bilar skrotas ofta numer. Det ställer också högre krav på bilplåtslagarna när det gäller reparation av elbilar.
 
Hur ser en elbils cykel ut egentligen är det någon som vet? Däremot vet man ju en hel del om en elcykels cykel.
Enligt batteridoktorn som finns mycket på youtube är den inte så lång de flesta har 18650 lion celler samma som de första tesla hade 7000 av.
Köpte ju ett nytt batteri till min elcykel som nog är 10år kostade 3500kr från kina. Cykeln köpte jag med dåligt batteri för 1500kr.
Tänkte att om man förstorar upp det hela till en elbil så får man nog räkna en del om man ska köpa en beg.
 
Några enorma skillnader mellan cykelbatterier och bilbatterier är:
  • Cykelbatterier med planerat åldrande. (källa just batteridoktorn)
  • Bilbatterier med klimatsystem, aktivt uppvärmt respektive kylt. Saknas naturligtvis på elcyklar.
  • Cykelbatterier cyklas oftare tomt/fullt (min spekulation) VS bilbatterier som underhållsladdas under natten.
Det är inte ofta man behöver köra ett elbilsbatteri ned till 0% laddnivå.

Verkliga erfarenheter kan man läsa om i länken nedan.

(Google översatt)

Modell S/X-data​

Precis som tidigare år visar Tesla ett diagram med batterikapacitet per tillryggalagd sträcka för Model S (tillverkad sedan 2012-2020) och Model X (tillverkad sedan 2015-2020).

Dessa två bilar är utrustade med cylindriska battericeller (1865-format, NCA litiumjonkemi), levererade av Panasonic från Japan.

Som vi kan se har fordon med körsträcka mellan 241 000-322 000 km i genomsnitt fortfarande mer än 85 % av den ursprungliga batterikapaciteten (batteriförsämringen är under 15 %). Faktiskt kan vi se ungefär 88 % vid 320 000 km (röd linje).
Battery Capacity Retention Averages 90% After 200,000 Miles
 
fördelen med framställning av vätgas är ju att man kan producera den när elen är billig, t ex inatt när priset är -2 öre eller ladda batterierna vid dessa tillfällen.
Känner en bildemonterare som som bl a demonterar elbilar och säger att åldrandet på batterierna är förvånansvärt liten, efterfrågan på beg batterier till elbilar är liten men stor efterfrågan på batterierna för att lagra el. Slutsatsen är att batterierna har betydligt bättre kvalitet än vad vissa personer påstår.
Finns faktiskt Toyota Prius som sedan 22 år har samma batterier, vet personligen de som rullat 30 tusen mil som Taxi och inga batteriproblem batteriet kontrolleras vid varje service, ladd kapaciteten mäts och noteras i service bladet.
Gjorde det på vår Niro den 31/10, den hade bara gått 2 tusen mil.
 
Battericeller er kun en del av byggeklossene i et batteri. Ser en på Tesla S og X som benytter 18650 celler fra Panasonic så foreligger det en kapasitets statistikk innhentet fra biler når de passerer 200 000 miles eller 360 000 km denne som det finnes lenke til i innlegg 15 i denne tråden viser at det opprinnelige håp om 80% restkapasitet ved dette tidspunkt sprakk med god margin - restkapasitet i snitt var 90%. Nyere batterikonstruksjoner fra Tesla har som mål 80% ved 1 million miles - 1,6 millioner km eller 160 000 svenske mil. Det handler om å gi cellene rett klima og rett ladning pluss belastning.

EL sykkel batterier er slengt sammen uten tanke på holdbarhet og uten full kontroll på ladning og utladning.
 
Ja de sitter ju samma celler överallt i handborrmaskiner som lever ett hårt liv med höga urladdningar och dito snabba laddningar. En smart laddning max 85% och max urladdning 30% sparar mycket liv.
Men då kommer man inte i närheten av de närmast teoretiska körsträckorna. I en del batterier t.ex är det ju inte lion utan lipo skulle tro i de flesta mobiler om inte alla.
Även i typ fritids batterier på youtube hade man klämt in ett lipo? Det hade väl knappast någon räknat med!
Testaren använde ett verktyg utomhus för att skada en cell som han tagit ut. Gissa om det brann och small det blev att hämta eldsläckaren men inte mycket som hjälper när det brinner. Jag har samma typ av batteri i min platta bärbara dator likadan som apples mest omtyckta modeller samma man ser överallt hos svt och i riksdagen.
En professor sade i tv att det är ny teknik på gång i batterivärlden vilket jag välkomnar.
Jag tycker att det strider mot sunt förnuft att använda en teknik som använder tusentals små celler i serie och parallellkoppling för att man inte kan bygga stora celler mekaniskt med den teknik som finns.
 
En professor sade i tv att det är ny teknik på gång i batterivärlden vilket jag välkomnar.
Jag tycker att det strider mot sunt förnuft att använda en teknik som använder tusentals små celler i serie och parallellkoppling för att man inte kan bygga stora celler mekaniskt med den teknik som finns.
Spännande, man kan undra vad för teknik den professorn listat ut,
ett av "problemen" är de spänningar som krävs i olika applikationer, t.ex Tesla3-batteri jobbar med ca. 350V, en del nya premium-elbilar jobbar idag med 800V,
en vanlig spänning på batterihandverktyg är 18V.

De kända Litiumkemierna på battericeller ligger på ca. 2,4-3,7V, då går det åt ett visst antal celler för att få upp spänningen till önskat V.
En annan parameter att ta hänsyn till är tillgång/pris på cellerna.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen