• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 230V Inverter

Gyllsand

Medlem
Medlem
Ort
Puerto de Mazarron
Kan inte så mycket om el och installationer, så här kommer kanske en enligt en del korkad fråga.
Har i dag ingen inverter i bilen, så står jag utan elanslutning är det bara 12 volt. Funderar på att installera en inverter, men vill inte ha den för sig med bara ett 230-uttag som många av dem har. enkelt förklarat så vill jag att den ska driva samtliga uttag i bilen precis som om jag stod med elanslutning.
Är det möjligt och vad behöver jag för prylar för att lösa det?
 
På husbilar med 230 V-intaget monterad i ett utrymme bakom en servicelucka, alltså inte direkt i karossen, kanske en budgetlösning är att invändigt leda en utgående kabel från invertern till detta utrymme? Man kan då antingen ansluta kabeln från invertern eller en kabel från extern elstolpe till intaget. När man ansluter invertern får man förstås koppla ur 230 V batteriladdaren så det inte blir onödiga ”rundgångsförluster”….
 
Senast ändrad:
Jag monterade en inverter med automatiskt växling och har nu ström i alla uttag.
Väldigt smidigt när man lämnar elstolpen och allt snurrar vidare.
Min inverter klarar 1500W kontinuerligt och jag har aldrig lyckats överbelasta den.
Kör med ac:n, en luftkompressor, airfryer mm utan problem (dock inte samtidigt).
Allt utom laddare, panna och golvvärme går via den.
Åker man tex färja när gasen ska vara avstängd går kylen på 230V.
ProUser PSI1500 (köptes för några år sedan).
 
Behöver det, och vill ha det...
Jobbar i bilen med dator, fullvuxen skärm och vill komma ifrån skarvsladdar och annat bjäfs när jag står utan el. Kommer inte att köra en massa maskiner på en gång bara för att det finns uttag, det gör jag inte i dag.
I en enkel värd skulle jag åka till en bilelektrisk verkstad, men jag bor i Spanien och husbilskunskapen är inte lika utvecklad här som i andra länder. Så jag måste veta vad jag ska ha för att kunna kommunicera det med den som ska göra jobbet.

Har redan lagt ner så mycket pengar på att köpa och utrusta bilen så kostnaden är inte det primära. Inverter (EcoFlow) har jag, men vill komma ifrån sladdarna och ha möjlighet att koppla upp mig var som helt i bilen och även via garaget.
Försöker tänka hur jag skulle gjort:
Fattar jag rätt? så har Du en "arbetsstation" i bilen? Kan Du då inte bara dra en kabel från Omvandlaren till arbetsstationen..?
tänker mig i ena änden stickkontakt som permanent sitter i omvandlaren, kabeln vanlig vit 3 fas drar man in under skåp och
andra hinder så den inte är i vägen eller syns fram till "arbetsstationen" där Du skruvar/tejpar/limmar en dosa med kanske 4 uttag i,
enkelt flärdfritt billigt, har du flera uttag i omvandlaren kan Du koppla in annat ändå.
 
Erok sitt forslag tilsvarer den installasjonen jeg hadde, at inverteren min hadde innebygget prioritets rele ble kun en bonus. Stor skjerm er behaglig, det som er mer spennede er hvilket grafikk kort - de kraftigste drar mange hundre watt.

Ecoflow - fin serie med løsninger, men hvilken er det du har? Delta og River har innebygget prioritet på de fleste modeller.
 
Försöker tänka hur jag skulle gjort:
Fattar jag rätt? så har Du en "arbetsstation" i bilen? Kan Du då inte bara dra en kabel från Omvandlaren till arbetsstationen..?
tänker mig i ena änden stickkontakt som permanent sitter i omvandlaren, kabeln vanlig vit 3 fas drar man in under skåp och
andra hinder så den inte är i vägen eller syns fram till "arbetsstationen" där Du skruvar/tejpar/limmar en dosa med kanske 4 uttag i,
enkelt flärdfritt billigt, har du flera uttag i omvandlaren kan Du koppla in annat ändå.
Du fattar rätt.
Men så vill jag inte ha det, finns redan en massa uttag i bilen plus två i garaget och ett ute.
Tror att "DanielK" har kommit med lösningen.
 
Gäller att ha koll på att värmen och varmvattnet inte står på "el" då, samt 230V på automatiken i kylen. Om inte, lär det bli tomt ganska fort i batteriet
Bor och jobbar i Spanien, i en spanskköpt husbil, så ingen elpatron.
600ah lithiumbatterier, så kylen ska nog klara sig ett antal dagar med stöd av solcellerna på taket.;)
 
OK, det eneste som kan lage problemer for deg er batteriladeren. Denne kan en som regel stenge av forholdsvis enkelt.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen